Research Article
BibTex RIS Cite

Evaluation of Bloom Taxonomy in the Context of Applicability of Values to Real Life Skills and Sample Value Indicators

Year 2025, Volume: 6 Issue: 1, 1 - 14, 30.04.2025
https://doi.org/10.59062/ijpes.1654988

Abstract

Values education is an area that students have difficulty in understanding and adopting. The most important indicator that values are acquired by students is that they become observable in their attitudes and behaviors. Expressing the achievements prepared for values education as life skills will facilitate the measurement and evaluation process of values education and will guide teachers in planning activities and teaching practices. In this study, it was aimed to introduce sample indicators prepared according to values education approaches that enable students to turn values into life skills to educators. The research was designed qualitatively and "document review" was used as the research method. Scales prepared for values education were analyzed in the context of life skills. Then, 8 field experts who have studies in the field of values education and have at least a master's degree were directed to write value indicators in the sub-dimensions of cognitive skills, verbal skills, social and emotional skills, psycho-motor skills and personal skills with an open-ended form. In the preparation of sample indicators, the values in the textbooks were taken into consideration. The data obtained through the open-ended forms were combined with the researcher's opinions and a macro analysis was performed. Then, a literature review was conducted regarding the definitions, principles and concepts of the determined values and a draft table consisting of indicators for life skills and overlapping with the value was created. As a result of the validity and reliability meetings held with 2 different researchers who are experts in education programs, the final table consisting of sample value indicators for life skills was prepared. According to the findings, it was concluded that the indicators of life skills in the scales developed within the scope of values education were generally insufficient.

References

  • Akbaş, O. (2004). Türk milli eğitim sisteminin duyuşsal amaçlarının ilköğretim II. kademede gerçekleşme derecesinin değerlendirilmesi (Doktora Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 190366).
  • Akbaş, O. (2008). Değer eğitimi akımlarına genel bir bakış. Değerler eğitimi dergisi, 6(16), 9-27.
  • Barr, R. D., Barth, J. L., & Shermis, S. S. (1978). Sosyal bilgilerin doğası (C. Dönmez Çev.). Pegem Akademi.
  • Bloom, B. S. (1956). (Ed.) Taxonomy of educational objectives. Handbook I: Cognitive domain. Longman: Green and Company.
  • Bozkurt Polat, E. (2021). Okul öncesinde sosyal değerler eğitimi programının öz düzenleme, sosyal beceri ve problem davranışlar üzerindeki etkisi, FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 18, 287-316.
  • Çalışkan, H., & Öntaş, T. (2018). Biyografilerle değerler eğitimi. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çoban, G. S. (2021). Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi kendini gerçekleştirme basamağında gizil yetenekler. European Journal of Educational and Social Sciences, 6 (1), 111 – 118.
  • Çoban, O., & Akşit, İ. (2018). 2005 ve 2017 sosyal bilgiler öğretim programlarının öğrenme alanı, kazanım, kavram, değer ve beceri boyutları açısından karşılaştırılması. Journal of History Culture and Art Research, 7(1), 479-505.
  • Danish, S. J. & Nellen, V. C. (1997). New roles for sport psychologists: Teaching life skills through sport to at-risk youth. Quest, 49, 100-113.
  • Danish, S. J., & Donohue, T. (1995). Understanding media’s influence on the development of antisocial and prosocial behavior. Preventing violence in America, 4, 133-155.
  • De Jong, T., Ganie, L., Lazarus, S. & Prinsloo, E. (1995). Proposed general guidelines for a Lifeskills curriculum framework. Gordon, A. (Ed.) Curriculum frameworks for the general phase of education içinde. Johannesburg: Centre for Education Policy Development.
  • Demirel, Ö. (2012). Eğitimde program geliştirme. Pegem Akademi Yayınları.
  • Dönmez, Ö., & Uyanık, G. (2022). Farklı Ülkelerde Değerler Eğitimi ve Değer Eğitimi Programlarından Örnekler. Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 74-88. https://doi.org/10.55008/te-ad.1099697
  • Duman, B., & Yakar, A. (2017). Öğretime yönelik duyuşsal farkındalık ölçeği. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 6(1), 200-229.
  • Erbil, O., Demirezen, S., Erdoğan, A., Terzi, Ü., Eroğlu, H. & İbiş, M. (2004). Öğrenci Merkezli eğitim uygulama modeli. İzmir. İktisat Kongresi Eğitimde Uygulamalar Bölümü Tebliği.
  • Francis, M. (2007). Life skills education. www.changingminds.org. (Erişim Tarihi: 24.07.2023)
  • Giesecke, H. (2004). Was kann die schule zur werteerziehung beitragen? In: Was schule macht. hrsg. Von S.Gruehn, G.Kluchert, T.Koinzer; Beltz Verlag, Weinheim und Basel,235-246.
  • Gökler, Z. S., Arı, A. & Aypay, A. (2012). İlköğretim İngilizce dersi hedefleri kazanımları SBS soruları ve yazılı sınav sorularının yeni Bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi. Eğitimde Politika Analizi, 1(2), 114-133.
  • Gümüşoğlu, Ö., & Küçük, V. (2019). Genç sporculara uygulanan yaşam becerileri eğitim programının takım sargınlığına etkisi. Eurasian Research in Sport Science, 4(2), 97-111.
  • Kratwohl, D. R., Bloom, B. S. ve Masia, B. B. (1964). Taxonomy of educational objectives, the classification of educational goals-Handbook II: Affective Domain. New York: McKay.
  • Kuşdil E., & Kağıtçıbaşı. Ç. (2000). Türk öğretmenlerinin değer yönelimleri ve scwartz değer kuramı. Türk Psikoloji Dergisi. 15 (45), 59-76.
  • Maslow, A. H. (1943). A Theory of Human Motivation. Psychological Review, 50, 370-396.
  • MEB [Milli Eğitim Bakanlığı]. (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 4, 5, 6 ve 7. sınıflar). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. California: Sage Publications.
  • Osterman, M. D., & Sheppard, B. (2010). Museums and schools working together. An alliance of spirit: Museum and school partnerships, 1-8.
  • Powell, M. F. (1985). A program of life-skills training through ınterdisciplinary group processes. Journal of Group Psychotherapy, Psychodrama, & Sociometry, 38(1), 23-34.
  • Ravinger, R. (2006). Value-Based Education for Human Development –Eritrean Perspective, Essays in Education. USA: South Carolina.
  • Sapsağlam, Ö. (2015). Anasınıfına devam eden çocuklara uygulanan sosyal değerler eğitimi programının sosyal beceri kazanımına etkisinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Schwartz, S. H. (1992). Unıversals ın the content and structure of values: theoretıcal advances and empırıcal tests ın 20 countrıes. Advances ın experımental socıal psychology, 25, 1-65. https://doi.org/10.1016/S0065-2601(08)60281-6
  • Sontay, G., Tutar, M., & Karamustafaoğlu, O. (2016). “Okul Dışı Öğrenme Ortamları ile Fen Öğretimi" Hakkında Öğrenci Görüşleri: Planetaryum Gezisi. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 1(1), 1-24.
  • Spence, S. H. (2003). Social skills training with children and young people: Theory, evidence and practice. Child and Adolescent Mental Health. 8(2), 84-96.
  • TDK [Türk Dil Kurumu]. (2023). Türkçe sözlük. Türk Dil Kurumu. https://sozluk.gov.tr/
  • UNESCO, (2000). The dakar framework for action, education for all: Meetings our collective commitments. World Education Forum, 26-28 April. Dakar- Senegal.
  • World Health Organization [WHO]. (1997). Life skills education for children and adolescents in schools: Introduction and guidelines to facilitate the development and implementation of life skills programmes. Geneva, Switzerland: WHO Programme on Mental Health.
  • Yeşil, R. & Aydın, D. (2007). Demokratik değerlerin eğitiminde yöntem ve zamanlama. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(2), 65-84.

Değerlerin Gerçek Yaşam Becerilerine Uygulanabilirliği Bağlamında Bloom Taksonomisinin Değerlendirilmesi Ve Örnek Değer Göstergeleri

Year 2025, Volume: 6 Issue: 1, 1 - 14, 30.04.2025
https://doi.org/10.59062/ijpes.1654988

Abstract

Değerler eğitimi, anlamlandırılması ve benimsenmesi açısından öğrencilerin zorlandığı bir alandır. Değerlerin öğrenciler tarafından kazanıldığının en önemli göstergesi, onların tutum ve davranışlarında gözlenebilir hale gelmesidir. Değerler eğitimine yönelik hazırlanan kazanımların yaşam becerisi şeklinde ifade edilmesi, değerler eğitiminin ölçme ve değerlendirme sürecini kolaylaştıracağı gibi etkinlik ve öğretim uygulamalarını planlamaları konusunda öğretmenlere yol gösterici olacaktır. Bu çalışmada öğrencilerin değerleri yaşam becerisi haline getirmesini sağlayan, değerler eğitimi yaklaşımlarına göre hazırlanmış örnek göstergelerin eğitimcilere tanıtılması amaçlanmıştır. Araştırma nitel olarak desenlenmiş ve araştırma yöntemi olarak “doküman incelemesi” kullanılmıştır. Değerler eğitimine yönelik hazırlanan ölçekler, yaşam becerisi bağlamında analiz edilmiştir. Ardından değerler eğitimi alanında çalışmaları olan ve en az yüksek lisans düzeyinde öğrenime sahip 8 alan uzmanına, bilişsel beceriler, sözel beceriler, sosyal ve duygusal beceriler, psiko-motor beceriler ve kişisel beceriler alt boyutlarında değer göstergeleri yazmaları için açık uçlu form yöneltilmiştir. Örnek göstergelerin hazırlanmasında, ders kitaplarında yer alan değerler dikkate alınmıştır. Açık uçlu formlar aracılığıyla elde edilen veriler, araştırmacı görüşleri ile birleştirilerek makro analiz yapılmıştır. Ardından belirlenen değerlerin tanımları, ilkeleri ve kavramlarına yönelik literatür taraması yapılarak yaşam becerisine yönelik ve değerle örtüşen göstergelerden oluşan taslak tablo oluşturulmuştur. Eğitim programları uzmanı 2 farklı araştırmacı ile yapılan geçerlik ve güvenirlik toplantıları neticesinde yaşam becerisine yönelik örnek değer göstergelerinden oluşan nihai tablo hazırlanmıştır.

References

  • Akbaş, O. (2004). Türk milli eğitim sisteminin duyuşsal amaçlarının ilköğretim II. kademede gerçekleşme derecesinin değerlendirilmesi (Doktora Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 190366).
  • Akbaş, O. (2008). Değer eğitimi akımlarına genel bir bakış. Değerler eğitimi dergisi, 6(16), 9-27.
  • Barr, R. D., Barth, J. L., & Shermis, S. S. (1978). Sosyal bilgilerin doğası (C. Dönmez Çev.). Pegem Akademi.
  • Bloom, B. S. (1956). (Ed.) Taxonomy of educational objectives. Handbook I: Cognitive domain. Longman: Green and Company.
  • Bozkurt Polat, E. (2021). Okul öncesinde sosyal değerler eğitimi programının öz düzenleme, sosyal beceri ve problem davranışlar üzerindeki etkisi, FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 18, 287-316.
  • Çalışkan, H., & Öntaş, T. (2018). Biyografilerle değerler eğitimi. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çoban, G. S. (2021). Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi kendini gerçekleştirme basamağında gizil yetenekler. European Journal of Educational and Social Sciences, 6 (1), 111 – 118.
  • Çoban, O., & Akşit, İ. (2018). 2005 ve 2017 sosyal bilgiler öğretim programlarının öğrenme alanı, kazanım, kavram, değer ve beceri boyutları açısından karşılaştırılması. Journal of History Culture and Art Research, 7(1), 479-505.
  • Danish, S. J. & Nellen, V. C. (1997). New roles for sport psychologists: Teaching life skills through sport to at-risk youth. Quest, 49, 100-113.
  • Danish, S. J., & Donohue, T. (1995). Understanding media’s influence on the development of antisocial and prosocial behavior. Preventing violence in America, 4, 133-155.
  • De Jong, T., Ganie, L., Lazarus, S. & Prinsloo, E. (1995). Proposed general guidelines for a Lifeskills curriculum framework. Gordon, A. (Ed.) Curriculum frameworks for the general phase of education içinde. Johannesburg: Centre for Education Policy Development.
  • Demirel, Ö. (2012). Eğitimde program geliştirme. Pegem Akademi Yayınları.
  • Dönmez, Ö., & Uyanık, G. (2022). Farklı Ülkelerde Değerler Eğitimi ve Değer Eğitimi Programlarından Örnekler. Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 74-88. https://doi.org/10.55008/te-ad.1099697
  • Duman, B., & Yakar, A. (2017). Öğretime yönelik duyuşsal farkındalık ölçeği. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 6(1), 200-229.
  • Erbil, O., Demirezen, S., Erdoğan, A., Terzi, Ü., Eroğlu, H. & İbiş, M. (2004). Öğrenci Merkezli eğitim uygulama modeli. İzmir. İktisat Kongresi Eğitimde Uygulamalar Bölümü Tebliği.
  • Francis, M. (2007). Life skills education. www.changingminds.org. (Erişim Tarihi: 24.07.2023)
  • Giesecke, H. (2004). Was kann die schule zur werteerziehung beitragen? In: Was schule macht. hrsg. Von S.Gruehn, G.Kluchert, T.Koinzer; Beltz Verlag, Weinheim und Basel,235-246.
  • Gökler, Z. S., Arı, A. & Aypay, A. (2012). İlköğretim İngilizce dersi hedefleri kazanımları SBS soruları ve yazılı sınav sorularının yeni Bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi. Eğitimde Politika Analizi, 1(2), 114-133.
  • Gümüşoğlu, Ö., & Küçük, V. (2019). Genç sporculara uygulanan yaşam becerileri eğitim programının takım sargınlığına etkisi. Eurasian Research in Sport Science, 4(2), 97-111.
  • Kratwohl, D. R., Bloom, B. S. ve Masia, B. B. (1964). Taxonomy of educational objectives, the classification of educational goals-Handbook II: Affective Domain. New York: McKay.
  • Kuşdil E., & Kağıtçıbaşı. Ç. (2000). Türk öğretmenlerinin değer yönelimleri ve scwartz değer kuramı. Türk Psikoloji Dergisi. 15 (45), 59-76.
  • Maslow, A. H. (1943). A Theory of Human Motivation. Psychological Review, 50, 370-396.
  • MEB [Milli Eğitim Bakanlığı]. (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 4, 5, 6 ve 7. sınıflar). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. California: Sage Publications.
  • Osterman, M. D., & Sheppard, B. (2010). Museums and schools working together. An alliance of spirit: Museum and school partnerships, 1-8.
  • Powell, M. F. (1985). A program of life-skills training through ınterdisciplinary group processes. Journal of Group Psychotherapy, Psychodrama, & Sociometry, 38(1), 23-34.
  • Ravinger, R. (2006). Value-Based Education for Human Development –Eritrean Perspective, Essays in Education. USA: South Carolina.
  • Sapsağlam, Ö. (2015). Anasınıfına devam eden çocuklara uygulanan sosyal değerler eğitimi programının sosyal beceri kazanımına etkisinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Schwartz, S. H. (1992). Unıversals ın the content and structure of values: theoretıcal advances and empırıcal tests ın 20 countrıes. Advances ın experımental socıal psychology, 25, 1-65. https://doi.org/10.1016/S0065-2601(08)60281-6
  • Sontay, G., Tutar, M., & Karamustafaoğlu, O. (2016). “Okul Dışı Öğrenme Ortamları ile Fen Öğretimi" Hakkında Öğrenci Görüşleri: Planetaryum Gezisi. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 1(1), 1-24.
  • Spence, S. H. (2003). Social skills training with children and young people: Theory, evidence and practice. Child and Adolescent Mental Health. 8(2), 84-96.
  • TDK [Türk Dil Kurumu]. (2023). Türkçe sözlük. Türk Dil Kurumu. https://sozluk.gov.tr/
  • UNESCO, (2000). The dakar framework for action, education for all: Meetings our collective commitments. World Education Forum, 26-28 April. Dakar- Senegal.
  • World Health Organization [WHO]. (1997). Life skills education for children and adolescents in schools: Introduction and guidelines to facilitate the development and implementation of life skills programmes. Geneva, Switzerland: WHO Programme on Mental Health.
  • Yeşil, R. & Aydın, D. (2007). Demokratik değerlerin eğitiminde yöntem ve zamanlama. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(2), 65-84.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Values ​​education
Journal Section Research Articles
Authors

Yusuf Yıldırım 0000-0003-0035-8443

Pelin Üredi 0000-0003-1795-1323

Publication Date April 30, 2025
Submission Date March 10, 2025
Acceptance Date April 30, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Yıldırım, Y., & Üredi, P. (2025). Değerlerin Gerçek Yaşam Becerilerine Uygulanabilirliği Bağlamında Bloom Taksonomisinin Değerlendirilmesi Ve Örnek Değer Göstergeleri. Uluslararası Temel Eğitim Çalışmaları Dergisi, 6(1), 1-14. https://doi.org/10.59062/ijpes.1654988

images?q=tbn%3AANd9GcSRmI3PyWhHEzu0GcR4VCZcs8WmlTRr8mPSkrLwlhJV7Y2pyBwd&usqp=CAUqMV-nsBH.png