Values education is an area that students have difficulty in understanding and adopting. The most important indicator that values are acquired by students is that they become observable in their attitudes and behaviors. Expressing the achievements prepared for values education as life skills will facilitate the measurement and evaluation process of values education and will guide teachers in planning activities and teaching practices. In this study, it was aimed to introduce sample indicators prepared according to values education approaches that enable students to turn values into life skills to educators. The research was designed qualitatively and "document review" was used as the research method. Scales prepared for values education were analyzed in the context of life skills. Then, 8 field experts who have studies in the field of values education and have at least a master's degree were directed to write value indicators in the sub-dimensions of cognitive skills, verbal skills, social and emotional skills, psycho-motor skills and personal skills with an open-ended form. In the preparation of sample indicators, the values in the textbooks were taken into consideration. The data obtained through the open-ended forms were combined with the researcher's opinions and a macro analysis was performed. Then, a literature review was conducted regarding the definitions, principles and concepts of the determined values and a draft table consisting of indicators for life skills and overlapping with the value was created. As a result of the validity and reliability meetings held with 2 different researchers who are experts in education programs, the final table consisting of sample value indicators for life skills was prepared. According to the findings, it was concluded that the indicators of life skills in the scales developed within the scope of values education were generally insufficient.
Değerler eğitimi, anlamlandırılması ve benimsenmesi açısından öğrencilerin zorlandığı bir alandır. Değerlerin öğrenciler tarafından kazanıldığının en önemli göstergesi, onların tutum ve davranışlarında gözlenebilir hale gelmesidir. Değerler eğitimine yönelik hazırlanan kazanımların yaşam becerisi şeklinde ifade edilmesi, değerler eğitiminin ölçme ve değerlendirme sürecini kolaylaştıracağı gibi etkinlik ve öğretim uygulamalarını planlamaları konusunda öğretmenlere yol gösterici olacaktır. Bu çalışmada öğrencilerin değerleri yaşam becerisi haline getirmesini sağlayan, değerler eğitimi yaklaşımlarına göre hazırlanmış örnek göstergelerin eğitimcilere tanıtılması amaçlanmıştır. Araştırma nitel olarak desenlenmiş ve araştırma yöntemi olarak “doküman incelemesi” kullanılmıştır. Değerler eğitimine yönelik hazırlanan ölçekler, yaşam becerisi bağlamında analiz edilmiştir. Ardından değerler eğitimi alanında çalışmaları olan ve en az yüksek lisans düzeyinde öğrenime sahip 8 alan uzmanına, bilişsel beceriler, sözel beceriler, sosyal ve duygusal beceriler, psiko-motor beceriler ve kişisel beceriler alt boyutlarında değer göstergeleri yazmaları için açık uçlu form yöneltilmiştir. Örnek göstergelerin hazırlanmasında, ders kitaplarında yer alan değerler dikkate alınmıştır. Açık uçlu formlar aracılığıyla elde edilen veriler, araştırmacı görüşleri ile birleştirilerek makro analiz yapılmıştır. Ardından belirlenen değerlerin tanımları, ilkeleri ve kavramlarına yönelik literatür taraması yapılarak yaşam becerisine yönelik ve değerle örtüşen göstergelerden oluşan taslak tablo oluşturulmuştur. Eğitim programları uzmanı 2 farklı araştırmacı ile yapılan geçerlik ve güvenirlik toplantıları neticesinde yaşam becerisine yönelik örnek değer göstergelerinden oluşan nihai tablo hazırlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Values education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | March 10, 2025 |
Acceptance Date | April 30, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: 1 |