Research Article
BibTex RIS Cite

Dijital Habercilikte Kullanılan İnfografik Anlatı Yapılarının Haber Tüketim Motivasyonları Bağlamında İncelenmesi

Year 2025, Volume: 12 Issue: 22, 283 - 312, 30.06.2025
https://doi.org/10.56133/intermedia.1614145

Abstract

Bugünün haber endüstrisi, haberi hızlı, verimli ve erişilebilir enformasyon dünyası içerisinde üretmektedir. Yeni medya ortamları, çevrim içi siteler, sosyal medya platformları haberi interaktif bir üretime ve dağıtıma yönlendirmiştir. Yeni iletişim teknolojilerinin sağlamış olduğu imkânlar dahilinde çok yönlü ve zengin içerikler sunan dijital habercilik, farklı anlatı tarzları ile kullanıcılara ulaşmaya çalışmaktadır. Günümüz dijital içerik üretimi tarzlarından biri olan infografik anlatılar, dijital habercilikte haberin sayısal verilerle görsel bütünlük içerisinde aktarılmasını sağlamaktadır. Dijital haber üretiminde ve dağıtımında kullanılan anlatı tarzlarından biri olan infografik anlatı yapısı, durağan, etkileşimli ve hareketli türleri ile veri karmaşıklığı sade hale getirerek kullanıcıların ilgisini çekmektedir. Mevcut çalışma, infografik anlatı yapılarının interaktif kullanıcıların haber tüketim motivasyonlarına olan etkisi üzerine çıkarımlar yapmaktadır. Çalışmada belirlenen amaç doğrultusunda 305 kişiye çevrim içi anket çalışması yapılmıştır. Elde edilen veriler istatistiki analize tabi tutularak dijital haber üretiminde İnfografik anlatı yapılarının yaş, cinsiyet, eğitim durumu, bağımsız değişkenlerine göre haber tüketim motivasyonlarının istatistiki olarak anlamlı fark gösterip göstermediğini incelenmiştir. Analiz sonuçlarına göre, yaş ve eğitim durumu bazı boyutlarda infografik anlatı yapıları algılarını etkilerken, cinsiyetin anlamlı bir etkisi bulunmamıştır. Özellikle genç yaş grupları ve daha düşük eğitim seviyesine sahip katılımcıların infografik anlatılara yönelik daha olumlu değerlendirmelerde bulundukları gözlemlenmiştir.

References

  • 270towin. (2024, Ekim 17). 2028 Presidental Election Interactive Map 270towin: https://www.270towin.com/#google_vignette adresinden alındı
  • Akca, F., & Çelik Yılmaz, N. (2023). Anadolu Ajansı İnfografik Uygulamalarının Haber Tasarım Cemiyeti (Socıety For News Desıgn) Ölçütleriyle Değerlendirilmesi. Socıal Scıence Development Journal, 8(41). 230-242.Doi: 10.31567/ssd.1100
  • Anadolu Ajansı. (2024, Ekim 17). Elektrikli araçların pazar payı 10 yılda 41 kat arttı, satışlar 2021'de rekor kırdı. Anadolu Ajansı: https://www.aa.com.tr/tr/yesilhat/iklim-degisikligi/elektrikli-araclarin-pazar-payi-10-yilda-41-kat-artti-satislar-2021de-rekor-kirdi/1815063 adresinden alındı
  • Anadolu Ajansı, A. (2024). Muhabir. Ankara: Anadolu Ajansı Yayınları.
  • Atesgoz, K., & Kılıç, D. (2022). Haber Tüketim Motivasyonları ve Tatminleri Ölçeği’nin Geliştirilmesi ve Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 2022(60), 143-167. https://doi.org/10.47998/ikad.1120452
  • Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Craig, W. (T.Y.). Popular Methods for Online Storytelling. https://www.webfx.com/blog/web-design/online-storytelling-methods/ adresinden alındı
  • Deuze, M. (2005). What Is Journalism? Professional Identity and Ideology of Journalists Reconsidered. Journalism, 6, 442-464. https://doi.org/10.1177/1464884905056815
  • Dick, M. (2020). The Infographic A History of Data Graphics in News and Communications. London,The MIT Press.
  • Dijk, T. A. (2006). The Network Society Social Aspect Of New Media. London: Sega Publication.
  • Dube, J. (2000). Online Storytelling Forms. cyberjournalist.net: cyberjournalist.net/online-storytelling-forms adresinden alındı
  • Fuchs, C. (2008). Internet and Society Social Theory in the Information Age. New York: Routledge Taylor and Francis.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson
  • Gülrenk, K. (2015). Görsel İletişimde Bilgi Mimarlığı ve İnfografik Tasarımlar.(Yüksek Lisans Tezi) İstanbul: İstanbul Kemerburgaz Üniversitesi. https://tez.yok.gov.tr Tez No: 391145 (Erişim Tarihi: 06 Ekim 2024)
  • Gürbüz, S. & Şahin, F. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • GZT. (24, Ekim 17). Onaylamazsan Ne Olur? https://www.gzt.com/infografik/jurnalist/hastane-randevunu-onaylamazsan-ne-olur-37750. adresinden alındı.
  • Hamza, A. (2023). The importance of using infographics in field of journalism. Journal El-Baheth in Human and Social Sciences, 122-134.
  • Kirenci, H.S. (2024, Ekim 06). Rast Makamının 4 özelliği. https://www.gzt.com/infografik/cins/rast-makaminin-4-ozelligi-43253 adresinden alındı
  • Lankow, J., Ritchie, J., & Crooks, R. (2012). İnfographics "The Power Of Visual Storytelling". New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
  • Manovich, L. (2001). The Language of New Media. Cambridge, MIT Press.
  • McGuire, S. (2023). What are the 9 Types of Infographics? venngage.com: https://venngage.com/blog/9-types-of-infographic-template/ adresinden alındı
  • Michel, J. P., & Ladd, M. (2015). “Snow Fall”-ing Special Collections and Archives. Journal of Web Librarianship, 121-131.
  • nytimes.com. (2024, 11 13). nytimes.com. nytimes.com: https://www.nytimes.com/interactive/2023/02/13/sports/football/kadarius-toney-punt-return-super-bowl-chiefs.html? unlocked_article_code=1.H00.T-zd.QfKTMVc50Ito adresinden alındı
  • Özkan, A. B. (2019). Ajans Haberciliğinde Kullanılan İnfografiklerin Okuyucu Üzerine Etkisi. ( Yüksek Lisans Tezi) Ankara: Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi https://tez.yok.gov.tr Tez No: 595139 (Erişim Tarihi: 04 Aralık 2024)
  • Rogers, E. M., & Picot, A. (1986). Impact Of New Communication Technologies. E. M. Rogers, ve F. Belle içinde, The Media Revolution in America and Europe (s. 108-109). New Jersey: Ablex Publishing Corporation Norwood.
  • Scrolli.com. (2024, 11 13). Scrolli.com. Scrolli.com: https://www.scrolli.co/hikaye/haritadan-bakmak-6-subat-felaketinin-sembol-yapilari adresinden alındı
  • Simakova, Svetlana. (2019). Infographic As A Visual Language. 53-63. Doi: 10.15405/epsbs.2019.08.02.7.
  • Song, Y. (2016). Multimedia news storytelling as digital literacies: An alternative paradigm for online journalism education. Journalism, 1-23.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (6th ed.). Boston Pearson.
  • Touriño, A. C. (2017). Nerd Journalism:How Data and Digital Technology Transformed News Graphics. Barcelona: Doctoral Programme in the Information and Knowledge Society Universitat Oberta de Catalunya. trthaber. (2018, 09 25). www.trthaber.com: https://www.trthaber.com/haber/kultur-sanat/yalan-dunyanin-garip-ustasi-neset-ertas-386261.html adresinden alındı
  • Turgut, S. (2013). Yeni Medya. İstanbul: Destek Yayınları.
  • Ural, A. & Kılıç, İ., (2011) Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi, Ankara: Detay Yayıncılık
  • Vizoso, Á., Ana , F., & Murray , D. (2020). Information Visualization in The Era of Innovative Journalism. C. Toural-Bran, Á. Vizoso, S. Pérez-Seijo, M. Rodríguez-Castro, ve M.-C. Negreira-Rey içinde, Information Visualization in The Era of Innovative Journalism. New York: Routledge.
  • Yeniceler Kortak, İ. (2024). Medyada İnfografik Kullanımı ve Veri Gazeteciliği. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 15(43), 926-940. https://doi.org/10.21076/vizyoner.1448903
  • Yıldız, İ. (2022). The Use Of Infographics As Visual Content Production In Digital Journalism: The Case Of Anadolu Agency. İ. Yıldız, ve S. Batal içinde, International Research in Social, Human and Administrative Sciences - II (s. 35-58). İzmir: Serüven Yayınevi.

An Analysis of Infographic Narrative Structures Used in Digital Journalism in the Context of News Consumption Motivations

Year 2025, Volume: 12 Issue: 22, 283 - 312, 30.06.2025
https://doi.org/10.56133/intermedia.1614145

Abstract

The contemporary news industry operates within a fast-paced, efficient, and accessible information ecosystem. New media environments, including online platforms and social media, have shifted news production and distribution toward an interactive framework. Digital journalism, enabled by the capabilities of new communication technologies, strives to engage users through multifaceted and enriched content with diverse narrative styles. Among the contemporary digital content production methods, infographic narratives facilitate the presentation of news through a visual coherence that integrates numerical data. As one of the narrative techniques employed in digital news production and distribution, infographic storytelling—available in static, interactive, and animated forms—simplifies data complexity while capturing user interest. The present study explores the influence of infographic narrative structures on the news consumption motivations of interactive users. To achieve the research objective, an online survey was conducted with 305 participants. The collected data were subjected to statistical analysis to examine whether infographic narrative structures in digital news production exhibit statistically significant differences in news consumption motivations based on independent variables such as age, gender, and education level. The analysis revealed that while age and education level influenced perceptions of infographic narratives in certain dimensions, gender had no significant effect. Notably, younger age groups and participants with lower levels of education provided more favorable evaluations of infographic narratives.

References

  • 270towin. (2024, Ekim 17). 2028 Presidental Election Interactive Map 270towin: https://www.270towin.com/#google_vignette adresinden alındı
  • Akca, F., & Çelik Yılmaz, N. (2023). Anadolu Ajansı İnfografik Uygulamalarının Haber Tasarım Cemiyeti (Socıety For News Desıgn) Ölçütleriyle Değerlendirilmesi. Socıal Scıence Development Journal, 8(41). 230-242.Doi: 10.31567/ssd.1100
  • Anadolu Ajansı. (2024, Ekim 17). Elektrikli araçların pazar payı 10 yılda 41 kat arttı, satışlar 2021'de rekor kırdı. Anadolu Ajansı: https://www.aa.com.tr/tr/yesilhat/iklim-degisikligi/elektrikli-araclarin-pazar-payi-10-yilda-41-kat-artti-satislar-2021de-rekor-kirdi/1815063 adresinden alındı
  • Anadolu Ajansı, A. (2024). Muhabir. Ankara: Anadolu Ajansı Yayınları.
  • Atesgoz, K., & Kılıç, D. (2022). Haber Tüketim Motivasyonları ve Tatminleri Ölçeği’nin Geliştirilmesi ve Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 2022(60), 143-167. https://doi.org/10.47998/ikad.1120452
  • Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Craig, W. (T.Y.). Popular Methods for Online Storytelling. https://www.webfx.com/blog/web-design/online-storytelling-methods/ adresinden alındı
  • Deuze, M. (2005). What Is Journalism? Professional Identity and Ideology of Journalists Reconsidered. Journalism, 6, 442-464. https://doi.org/10.1177/1464884905056815
  • Dick, M. (2020). The Infographic A History of Data Graphics in News and Communications. London,The MIT Press.
  • Dijk, T. A. (2006). The Network Society Social Aspect Of New Media. London: Sega Publication.
  • Dube, J. (2000). Online Storytelling Forms. cyberjournalist.net: cyberjournalist.net/online-storytelling-forms adresinden alındı
  • Fuchs, C. (2008). Internet and Society Social Theory in the Information Age. New York: Routledge Taylor and Francis.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson
  • Gülrenk, K. (2015). Görsel İletişimde Bilgi Mimarlığı ve İnfografik Tasarımlar.(Yüksek Lisans Tezi) İstanbul: İstanbul Kemerburgaz Üniversitesi. https://tez.yok.gov.tr Tez No: 391145 (Erişim Tarihi: 06 Ekim 2024)
  • Gürbüz, S. & Şahin, F. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • GZT. (24, Ekim 17). Onaylamazsan Ne Olur? https://www.gzt.com/infografik/jurnalist/hastane-randevunu-onaylamazsan-ne-olur-37750. adresinden alındı.
  • Hamza, A. (2023). The importance of using infographics in field of journalism. Journal El-Baheth in Human and Social Sciences, 122-134.
  • Kirenci, H.S. (2024, Ekim 06). Rast Makamının 4 özelliği. https://www.gzt.com/infografik/cins/rast-makaminin-4-ozelligi-43253 adresinden alındı
  • Lankow, J., Ritchie, J., & Crooks, R. (2012). İnfographics "The Power Of Visual Storytelling". New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
  • Manovich, L. (2001). The Language of New Media. Cambridge, MIT Press.
  • McGuire, S. (2023). What are the 9 Types of Infographics? venngage.com: https://venngage.com/blog/9-types-of-infographic-template/ adresinden alındı
  • Michel, J. P., & Ladd, M. (2015). “Snow Fall”-ing Special Collections and Archives. Journal of Web Librarianship, 121-131.
  • nytimes.com. (2024, 11 13). nytimes.com. nytimes.com: https://www.nytimes.com/interactive/2023/02/13/sports/football/kadarius-toney-punt-return-super-bowl-chiefs.html? unlocked_article_code=1.H00.T-zd.QfKTMVc50Ito adresinden alındı
  • Özkan, A. B. (2019). Ajans Haberciliğinde Kullanılan İnfografiklerin Okuyucu Üzerine Etkisi. ( Yüksek Lisans Tezi) Ankara: Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi https://tez.yok.gov.tr Tez No: 595139 (Erişim Tarihi: 04 Aralık 2024)
  • Rogers, E. M., & Picot, A. (1986). Impact Of New Communication Technologies. E. M. Rogers, ve F. Belle içinde, The Media Revolution in America and Europe (s. 108-109). New Jersey: Ablex Publishing Corporation Norwood.
  • Scrolli.com. (2024, 11 13). Scrolli.com. Scrolli.com: https://www.scrolli.co/hikaye/haritadan-bakmak-6-subat-felaketinin-sembol-yapilari adresinden alındı
  • Simakova, Svetlana. (2019). Infographic As A Visual Language. 53-63. Doi: 10.15405/epsbs.2019.08.02.7.
  • Song, Y. (2016). Multimedia news storytelling as digital literacies: An alternative paradigm for online journalism education. Journalism, 1-23.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (6th ed.). Boston Pearson.
  • Touriño, A. C. (2017). Nerd Journalism:How Data and Digital Technology Transformed News Graphics. Barcelona: Doctoral Programme in the Information and Knowledge Society Universitat Oberta de Catalunya. trthaber. (2018, 09 25). www.trthaber.com: https://www.trthaber.com/haber/kultur-sanat/yalan-dunyanin-garip-ustasi-neset-ertas-386261.html adresinden alındı
  • Turgut, S. (2013). Yeni Medya. İstanbul: Destek Yayınları.
  • Ural, A. & Kılıç, İ., (2011) Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi, Ankara: Detay Yayıncılık
  • Vizoso, Á., Ana , F., & Murray , D. (2020). Information Visualization in The Era of Innovative Journalism. C. Toural-Bran, Á. Vizoso, S. Pérez-Seijo, M. Rodríguez-Castro, ve M.-C. Negreira-Rey içinde, Information Visualization in The Era of Innovative Journalism. New York: Routledge.
  • Yeniceler Kortak, İ. (2024). Medyada İnfografik Kullanımı ve Veri Gazeteciliği. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 15(43), 926-940. https://doi.org/10.21076/vizyoner.1448903
  • Yıldız, İ. (2022). The Use Of Infographics As Visual Content Production In Digital Journalism: The Case Of Anadolu Agency. İ. Yıldız, ve S. Batal içinde, International Research in Social, Human and Administrative Sciences - II (s. 35-58). İzmir: Serüven Yayınevi.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Journalism, Journalism Studies, New Communication Technologies, New Media
Journal Section Articles
Authors

Ahmet Serkan Okay 0000-0002-3190-5895

Early Pub Date June 29, 2025
Publication Date June 30, 2025
Submission Date January 6, 2025
Acceptance Date April 7, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 12 Issue: 22

Cite

APA Okay, A. S. (2025). Dijital Habercilikte Kullanılan İnfografik Anlatı Yapılarının Haber Tüketim Motivasyonları Bağlamında İncelenmesi. Intermedia International E-Journal, 12(22), 283-312. https://doi.org/10.56133/intermedia.1614145

Creative Commons Lisansı Intermedia International E-journal

Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.