In this study, it is aimed to examine the studies published internationally between 1994 and 2024 on product placement as one of the marketing communication tools with bibliometric analysis according to certain restrictions. In this regard, bibliometric analysis of the data obtained from Web of Science and Scopus databases was carried out with the Vosviewer program. Analyzes were made according to author, country, publication citation, journal, keywords and methodological characteristics. SPAR-4-SLR protocol was used in the study. As a result of the study it was concluded that the author who contributed the most to the studies was Jörg Matthes. It was determined that the majority of the studies included authors from the USA and the 'International Journal of Advertising' was the journal in which the most studies were published. The most cited study is Russell (2002). It was observed that the number of publications was highest in 2018 and decreased thereafter. In the keyword analysis, it was revealed that concepts such as product placement, advertising, brand placement, marketing, persuasion knowledge, brand recall, brand attitude, movies and television are the most used concepts. In terms of methodological characteristics, it has been observed that quantitative methods are used more predominantly, there are more studies with two and three authors, and techniques such as experimental design, surveys and eye tracking are used. Based on these findings, the study results were evaluated and discussed. Implications and future research directions were included.
This study is that does not require ethical approval.
Bu çalışmada, pazarlama iletişim araçlarından biri olan ürün yerleştirme konusunda 1994-2024 yılları arasında uluslararası alanda yayınlanmış çalışmaların belirli kısıtlara göre bibliyometrik analizle incelenmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda Web of Science ve Scopus veri tabanlarından elde edilen verilerin bibliyometrik analizi Vosviewer programı ile gerçekleştirilmiştir. Analizler yazar, ülke, yayın atıfı, dergi, anahtar kelimeler ve metodolojik özelliklere göre yapılmıştır. Çalışmada SPAR-4-SLR protokolü kullanılmıştır. Çalışma sonucunda çalışmalara en fazla katkı sağlayan yazarın Jörg Matthes olduğu sonucuna varılmıştır. Çalışmaların çoğunluğunun ABD'li yazarlardan oluştuğu ve en fazla çalışmanın yayınlandığı derginin 'International Journal of Advertising' olduğu belirlenmiştir. En fazla atıf alan çalışma Russell (2002)'dır. Yayın sayısının 2018 yılında en yüksek olduğu ve bundan sonra azaldığı görülmüştür. Anahtar kelime analizinde ürün yerleştirme, reklamcılık, marka yerleştirme, pazarlama, ikna bilgisi, marka hatırlama, marka tutumu, film ve televizyon gibi kavramların en çok kullanılan kavramlar olduğu ortaya çıkmıştır. Metodolojik özellikler açısından ise nicel yöntemlerin daha baskın kullanıldığı, iki ve üç yazarlı daha fazla çalışma olduğu, deneysel tasarım, anket ve göz izleme gibi tekniklerin kullanıldığı görülmüştür. Bu bulgulardan hareketle çalışma sonuçları değerlendirilmiş ve tartışılmış, çıkarımlara ve gelecek çalışma önerilerine yer verilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Media Technologies, New Media, Communication and Media Studies (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 29, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | January 23, 2025 |
Acceptance Date | April 17, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 22 |
Intermedia International E-journal
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.