In the pre-school education program implemented in kindergartens and nursery classes in our country and which came into force in 2013, it is recommended to create different learning centers in indoor or outdoor areas where students can spend their learning experiences individually or in groups. In this research, which aims to examine the learning centers in kindergartens, the learning centers created in kindergartens, the ways of creating learning centers, the duration and ways of use, physical features, structuring methods, problems encountered during use and recommendations for new centers that can be created were also investigated. The research, designed as a qualitative research, was conducted as a case study. The research was conducted in the 2022-2023 academic year. Interview form, survey and checklist were used as data collection tools in the study. In the study, 72 classrooms in 16 schools selected with easily accessible case sampling, which is one of the purposeful sampling methods, were examined and 21 teachers were interviewed. The data were examined with descriptive statistics and content analysis. As a result, it was found that the learning centers recommended in the pre-school education program were present in the examined classrooms, and that among these centers, the least were science and music centers and the most were block and book centers; It has been determined that teachers create these centers with parents and students by using the internet; these centers are mostly used at the beginning of the day and for 16-25 minutes and are generally organized once a month. The most common problems encountered in the use of learning centers are the inadequacy of the physical area and the materials in the centers and the crowded number of students in the classroom.
1919B012219437
Ülkemizdeki anaokullarında ve ana sınıflarında uygulanan ve 2013 yılında yürürlüğe giren okul öncesi eğitim programında öğrencilerin bireysel ya da grup halinde öğrenme yaşantıları geçirebilecekleri, kapalı ya da açık alanda farklı öğrenme merkezlerinin oluşturulması önerilmektedir. Anaokullarındaki öğrenme merkezlerinin incelenmesinin amaçlandığı bu araştırmada anaokullarında oluşturulan öğrenme merkezleri, öğrenme merkezlerinin oluşturulma şekilleri, kullanılma süreleri ve şekilleri, fiziki özellikleri, yapılandırma şekilleri, kullanımda karşılaşılan sorunlar ve oluşturulabilecek yeni merkezler ile ilgili tavsiyeler de araştırılmıştır. Nitel bir araştırma olarak tasarlanan araştırma, durum çalışması olarak yürütülmüştür. Araştırma 2022- 2023 eğitim öğretim yılında gerçekleştirilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak görüşme formu, anket ve kontrol listesi kullanılmıştır. Çalışmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden bir olan kolay ulaşılabilir durum örneklemesi ile seçilen 16 okuldaki 72 derslik incelenmiş ve 21 öğretmen ile görüşme yapılmıştır. Veriler betimsel istatistik ve içerik analizi ile incelenmiştir. Sonuç olarak incelenen dersliklerde okul öncesi eğitim programında tavsiye edilen öğrenme merkezlerinin bulunduğu, bu merkezlerden en az fen ve müzik merkezi, en çok ise blok ve kitap merkezinin bulunduğu; öğretmenlerin bu merkezleri internetten yararlanarak, veliler ve öğrencilerle oluşturduğu; bu merkezlerin daha çok güne başlama zamanında ve 16-25 dakika süresince kullanıldığı ve genelde ayda bir düzenleme yapıldığı belirlenmiştir. Öğrenme merkezlerinin kullanımında fiziki alanının ve merkezlerdeki materyallerin yeterli olmaması ve sınıftaki öğrenci sayısının kalabalık olması en çok karşılaşılan sorunlardır.
TÜBİTAK
1919B012219437
Bu çalışma TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı kapsamında desteklenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Early Childhood Education, Child Development Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | 1919B012219437 |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | September 13, 2024 |
Acceptance Date | January 31, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 26 Issue: 1 |