Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2025, Volume: 26 Issue: 1, 483 - 499, 30.04.2025
https://doi.org/10.17679/inuefd.1567507

Abstract

References

  • Anastasi, A., & Urbina, S. (1997). Psychological Testing 7th ed. Prentics-hall International.
  • Andreassen, C., Pallesen, S., & Griffiths, M. (2017). The relationship between addictive use of social media, narcissism, and self-esteem: Findings from a large national survey. Addictive Behaviors, 64, 287-293. http://dx.doi.org/10.1016/j.addbeh.2016.03.006
  • Barasch, A., Zauberman, G., & Diehl, K. (2018). How the intention to share can undermine enjoyment: Photo-taking goals and evaluation of experiences. Journal of Consumer Research, 44(6), 1220-1237. https://doi.org/10.1093/jcr/ucx112
  • Bardsley, J. (2024). Individual Differences in Selfie Taking, Photo Manipulation and Filter Use Amongst Young Adults (Master's thesis, University of South Wales (United Kingdom)).
  • Batuhan Karasin, F., & Yilmaz, T. (2023). Psychometric properties of the Turkish version of BUMPs and its relationship with prenatal attachment. Journal of Reproductive and Infant Psychology, 1-14. DOI: 10.1080/02646838.2023.2217718
  • Bentler, P. M. (1980). Multivariate analysis with latent variables: Causal modeling. Annual Review of Psychology, 31, 419-456. https://psycnet.apa.org/doi/10.1146/annurev.ps.31.020180.002223
  • Burrow, A. L., & Rainone, N. (2017). How many likes did I get?: Purpose moderates links between positive social media feedback and self-esteem. Journal of Experimental Social Psychology, 69, 232-236. https://doi.org/10.1016/j.jesp.2016.09.005
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Atıf İndeksi, 001-214.
  • Chae, J. (2017). Virtual makeover: Selfie-taking and social media use increase selfie-editing frequency through social comparison. Computers in Human Behavior, 66, 370-376. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.10.007
  • Chua, T. H. H., & Chang, L. (2016). Follow me and like my beautiful selfies: Singapore teenage girls’ engagement in self-presentation and peer comparison on social media. Computers in human behavior, 55, 190-197. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.09.011
  • Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. SAGE Publications.
  • Çömlekçi, M. ve Başol, O. (2019). Gençlerin sosyal medya kullanım amaçları ile sosyal medya bağımlılığı ilişkisinin incelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(4), 173-188. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.525652
  • Demirci, İ. (2019) Bergen sosyal medya bağımlılığı ölçeğinin Türkçeye uyarlanması, depresyon ve anksiyete belirtileriyle ilişkisinin değerlendirilmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 20(Ek sayı 1), 15-22. http://dx.doi.org/10.5455/apd.41585
  • Doğan, T. (2010). Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği’nin (SGKÖ) Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 151-159.
  • Doğan, T. (2011). Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği’nin Psikometrik Özelliklerinin Ergenlerden Oluşan Bir Örneklemde İncelenmesi. İlköğretim Online, 10(1), 12-19.
  • Eggerstedt, M., Rhee, J., Urban, M. J., Mangahas, A., Smith, R. M., & Revenaugh, P. C. (2020). Beauty is in the eye of the follower: facial aesthetics in the age of social media. American Journal of Otolaryngology, 41(6), 102643. https://doi.org/10.1016/j.amjoto.2020.102643
  • Erol Ursavaş, F., & Karayurt, Ö. (2016). Adaptation of the Sexual Adjustment and Body Image Scale in Turkish breast cancer women. International Journal of Nursing Knowledge, 27(3), 162-169.
  • Fırat, N., ve Barut, Y. (2018). Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği (SMBÖ)’nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Human Sciences, 15(4), 2458-9489. https://doi.org/10.14687/jhs.v15i4.5181
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karayurt,Ö., Durmaz-Edeer, A., Süler,G., Dorum,H., Harputlu,D., Vural, F. & Üçer,C.(2015). Psychometric properties of the Body Image Scale in Turkish ostomy patients.International Journal of Nursing Knowledge, 26(3), 127-134.
  • Kim, J., Wolfe, R., Chordia, I., Davis, K., & Hiniker, A. (2024). " Sharing, Not Showing Off": How BeReal Approaches Authentic Self-Presentation on Social Media Through Its Design. arXiv preprint arXiv:2408.02883. https://doi.org/10.48550/arXiv.2408.02883
  • Kline, P. (2013). Handbook of psychological testing. Routledge.
  • Koca, S., & Öcal, D. (2024). Sosyal Medya Ekseninde Kişilerarası İletişim ve Benlik Sunumu. Communicata, (27), 1-14. https://doi.org/10.32952/communicata.1441454
  • Krämer, N. C., Feurstein, M., Kluck, J. P., Meier, Y., Rother, M., & Winter, S. (2017). Beware of selfies: The impact of photo type on impression formation based on social networking profiles. Frontiers in Psychology, 8, 188. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00188
  • Lee, M., & Lee, H. H. (2021). Social media photo activity, internalization, appearance comparison, and body satisfaction: The moderating role of photo-editing behavior. Computers in Human Behavior, 114, 106579. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106579
  • McGovern, O., Collins, R., & Dunne, S. (2022). The associations between photo-editing and body concerns among females: A systematic review. Body Image, 43, 504-517. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2022.10.013
  • McLean, S., Paxton, S., Wertheim, E., & Masters, J. (2015). Photoshopping the selfie: Self photo editing and photo investment are associated with body dissatisfaction in adolescent girls. International Journal Of Eating Disorders, 48(8), 1132-1140. https://doi.org/10.1002/eat.22449
  • Munzel, A., Meyer-Waarden, L., & Galan, J. P. (2018). The social side of sustainability: Well-being as a driver and an outcome of social relationships and interactions on social networking sites. Technological Forecasting and Social Change, 130, 14-27. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2017.06.031
  • O’Neill, D. (2021). Investigating the Relationship Between Social Media and Photo-Editing on Anxiety, Depression and Self-Esteem (Doctoral dissertation, Dublin, National College of Ireland).
  • Ozimek, P., Lainas, S., Bierhoff, H. W., & Rohmann, E. (2023). How photo editing in social media shapes self-perceived attractiveness and self-esteem via self-objectification and physical appearance comparisons. BMC Psychology, 11(1), 99. https://doi.org/10.1186/s40359-023-01143-0
  • Özgenel, M., Canpolat, Ö. ve Ekşi, H. (2019). Ergenler için Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği (ESMBÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 6, 629–662. https://doi.org/10.15805/addicta.2019.6.3.0086
  • Prestridge, S. (2019). Categorising teachers’ use of social media for their professional learning: A self-generating professional learning paradigm. Computers & Education, 129, 143-158. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.11.003
  • Redi, M. (2017). Aesthetics in Social Media. In: Alhajj, R., Rokne, J. (eds) Encyclopedia of Social Network Analysis and Mining. Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-7163-9_110181-1
  • Reelfs, J. H., Hohlfeld, O., & Henckell, N. (2022, March). Differences in Social Media Usage Exist Between Western and Middle-East Countries. In International Conference on Passive and Active Network Measurement (pp. 411-425). Cham: Springer International Publishing.
  • Roberts, S. R., Maheux, A. J., Hunt, R. A., Ladd, B. A., & Choukas-Bradley, S. (2022). Incorporating social media and muscular ideal internalization into the tripartite influence model of body image: Towards a modern understanding of adolescent girls’ body dissatisfaction. Body Image, 41, 239-247. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2022.03.002
  • Saylan, E., & Soyyiğit, V. (2022). Dimensions of body image: body image scale. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 12(65), 229-247. https://www.doi.org/10.17066/tpdrd.1138273
  • Schreiber, M. (2017). Audiences, aesthetics and affordances analysing practices of visual communication on social media. Digital Culture & Society, 3(2), 143-164. https://doi.org/10.14361/dcs-2017-0209
  • Swani, K., & Labrecque, L. I. (2020). Like, Comment, or Share? Self-presentation vs. brand relationships as drivers of social media engagement choices. Marketing Letters, 31(2), 279-298. https://doi.org/10.1007/s11002-020-09518-8
  • Swani, K., & Labrecque, L. I. (2020). Like, Comment, or Share? Self-presentation vs. brand relationships as drivers of social media engagement choices. Marketing Letters, 31(2), 279-298. https://doi.org/10.1007/s11002-020-09518-8
  • Şahin, E., & Topkaya, N. (2015). Factor structure of the Social Appearance Anxiety Scale in Turkish early adolescents. Universal Journal of Educational Research, 3(8), 513-519. https://doi.org/10.13189/ujer.2015.030806
  • Taş, İ. (2017). Ergenler İçin Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği Kısa Formunun (smbö-kf) geçerlik ve güvenirlik çalışması. Online Journal of Technology Addiction & Cyberbullying, 4(1), 27-40.
  • Tiggemann, M., & Anderberg, I. (2020). Social media is not real: The effect of ‘Instagram vs reality’images on women’s social comparison and body image. New media & society, 22(12), 2183-2199. https://doi.org/10.1177/1461444819888720
  • Turgut, M. F., & Baykul, Y. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (Vol. 2). Pegem Akademi.
  • Tutgun-Ünal A. & Deniz, L. (2015). Development of the Social Media Addiction Scale. Online Academic Journal of Information Technology, 6(21), 51-70. https://doi.org/10.5824/1309‐1581.2015.4.004.x
  • Uzunsakal, E., & Yıldız, D. (2018). Alan araştirmalarinda güvenilirlik testlerinin karşilaştirilmasi ve tarimsal veriler üzerine bir uygulama. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 14-28.
  • Yang, C. C., & Bradford Brown, B. (2016). Online self-presentation on Facebook and self development during the college transition. Journal of Youth and Adolescence, 45, 402-416. https://doi.org/10.1007/s10964-015-0385-y

Dijital Estetik Ölçeği: Bireylerin Sosyal Medyada Kendini Sunma Biçimlerinin Değerlendirilmesi

Year 2025, Volume: 26 Issue: 1, 483 - 499, 30.04.2025
https://doi.org/10.17679/inuefd.1567507

Abstract

Dijital Estetik Ölçeği, bireylerin sosyal medya platformlarında fotoğraflarını ne ölçüde düzenlediklerini ve bu düzenleme davranışlarının arkasındaki motivasyonları değerlendirmek amacıyla tasarlanmıştır. Çalışmada, ölçeğin psikometrik özelliklerini değerlendirmek amacıyla açımlayıcı (AFA) ve doğrulayıcı faktör analizi (DFA), ölçüt bağıntılı geçerlik, Cronbach alfa iç tutarlılık ve testi yarılama güvenilirlik yöntemleri kullanılmıştır. Çalışmaya katılanlar, 362 bireyden (186 kadın ve 176 erkek) oluşmaktadır. Katılımcıların yaş aralığı 18-30 olup, yaş ortalamaları 21.21’dir. Ölçeğin yapı geçerliğini değerlendirmek için yapılan AFA sonucunda, toplam varyansın %52,53’ünü açıklayan, 12 maddeden oluşan tek faktörlü bir ölçek elde edilmiştir. Ölçeğin faktör yükleri 0,55 ile 0,80 arasında değişim göstermektedir. Tek faktörlü yapı, DFA ile test edilmiş ve yapının doğrulandığı tespit edilmiştir (Chi-Square = 166,674, DF= 51, Chi-Square/DF= 3,268, NFI = 0,93, CFI = 95, IFI = 0,95, RFI = 0,91 ve RMSEA = 0,079). Ölçüt bağıntılı geçerlik kapsamında Bergen Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği ve Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği kullanılmıştır. Ayrıca, ölçüt bağıntılı geçerlik analizi sonucunda anlamlı ilişkiler ortaya çıkmıştır. Ölçeğin iç tutarlılık katsayısı 0,91 olarak hesaplanmıştır. Ölçeğe ait madde toplam korelasyonu değerleri ise 0,48 ile 0,74 arasında değişmektedir. Elde edilen sonuçlar, Dijital Estetik Ölçeği’nin bireylerin sosyal medya üzerindeki estetik kaygılarını ve fotoğraf düzenleme davranışlarını ölçmek için geçerli ve güvenilir bir araç olduğunu ortaya koymaktadır.

References

  • Anastasi, A., & Urbina, S. (1997). Psychological Testing 7th ed. Prentics-hall International.
  • Andreassen, C., Pallesen, S., & Griffiths, M. (2017). The relationship between addictive use of social media, narcissism, and self-esteem: Findings from a large national survey. Addictive Behaviors, 64, 287-293. http://dx.doi.org/10.1016/j.addbeh.2016.03.006
  • Barasch, A., Zauberman, G., & Diehl, K. (2018). How the intention to share can undermine enjoyment: Photo-taking goals and evaluation of experiences. Journal of Consumer Research, 44(6), 1220-1237. https://doi.org/10.1093/jcr/ucx112
  • Bardsley, J. (2024). Individual Differences in Selfie Taking, Photo Manipulation and Filter Use Amongst Young Adults (Master's thesis, University of South Wales (United Kingdom)).
  • Batuhan Karasin, F., & Yilmaz, T. (2023). Psychometric properties of the Turkish version of BUMPs and its relationship with prenatal attachment. Journal of Reproductive and Infant Psychology, 1-14. DOI: 10.1080/02646838.2023.2217718
  • Bentler, P. M. (1980). Multivariate analysis with latent variables: Causal modeling. Annual Review of Psychology, 31, 419-456. https://psycnet.apa.org/doi/10.1146/annurev.ps.31.020180.002223
  • Burrow, A. L., & Rainone, N. (2017). How many likes did I get?: Purpose moderates links between positive social media feedback and self-esteem. Journal of Experimental Social Psychology, 69, 232-236. https://doi.org/10.1016/j.jesp.2016.09.005
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Atıf İndeksi, 001-214.
  • Chae, J. (2017). Virtual makeover: Selfie-taking and social media use increase selfie-editing frequency through social comparison. Computers in Human Behavior, 66, 370-376. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.10.007
  • Chua, T. H. H., & Chang, L. (2016). Follow me and like my beautiful selfies: Singapore teenage girls’ engagement in self-presentation and peer comparison on social media. Computers in human behavior, 55, 190-197. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.09.011
  • Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. SAGE Publications.
  • Çömlekçi, M. ve Başol, O. (2019). Gençlerin sosyal medya kullanım amaçları ile sosyal medya bağımlılığı ilişkisinin incelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(4), 173-188. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.525652
  • Demirci, İ. (2019) Bergen sosyal medya bağımlılığı ölçeğinin Türkçeye uyarlanması, depresyon ve anksiyete belirtileriyle ilişkisinin değerlendirilmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 20(Ek sayı 1), 15-22. http://dx.doi.org/10.5455/apd.41585
  • Doğan, T. (2010). Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği’nin (SGKÖ) Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 151-159.
  • Doğan, T. (2011). Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği’nin Psikometrik Özelliklerinin Ergenlerden Oluşan Bir Örneklemde İncelenmesi. İlköğretim Online, 10(1), 12-19.
  • Eggerstedt, M., Rhee, J., Urban, M. J., Mangahas, A., Smith, R. M., & Revenaugh, P. C. (2020). Beauty is in the eye of the follower: facial aesthetics in the age of social media. American Journal of Otolaryngology, 41(6), 102643. https://doi.org/10.1016/j.amjoto.2020.102643
  • Erol Ursavaş, F., & Karayurt, Ö. (2016). Adaptation of the Sexual Adjustment and Body Image Scale in Turkish breast cancer women. International Journal of Nursing Knowledge, 27(3), 162-169.
  • Fırat, N., ve Barut, Y. (2018). Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği (SMBÖ)’nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Human Sciences, 15(4), 2458-9489. https://doi.org/10.14687/jhs.v15i4.5181
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karayurt,Ö., Durmaz-Edeer, A., Süler,G., Dorum,H., Harputlu,D., Vural, F. & Üçer,C.(2015). Psychometric properties of the Body Image Scale in Turkish ostomy patients.International Journal of Nursing Knowledge, 26(3), 127-134.
  • Kim, J., Wolfe, R., Chordia, I., Davis, K., & Hiniker, A. (2024). " Sharing, Not Showing Off": How BeReal Approaches Authentic Self-Presentation on Social Media Through Its Design. arXiv preprint arXiv:2408.02883. https://doi.org/10.48550/arXiv.2408.02883
  • Kline, P. (2013). Handbook of psychological testing. Routledge.
  • Koca, S., & Öcal, D. (2024). Sosyal Medya Ekseninde Kişilerarası İletişim ve Benlik Sunumu. Communicata, (27), 1-14. https://doi.org/10.32952/communicata.1441454
  • Krämer, N. C., Feurstein, M., Kluck, J. P., Meier, Y., Rother, M., & Winter, S. (2017). Beware of selfies: The impact of photo type on impression formation based on social networking profiles. Frontiers in Psychology, 8, 188. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00188
  • Lee, M., & Lee, H. H. (2021). Social media photo activity, internalization, appearance comparison, and body satisfaction: The moderating role of photo-editing behavior. Computers in Human Behavior, 114, 106579. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106579
  • McGovern, O., Collins, R., & Dunne, S. (2022). The associations between photo-editing and body concerns among females: A systematic review. Body Image, 43, 504-517. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2022.10.013
  • McLean, S., Paxton, S., Wertheim, E., & Masters, J. (2015). Photoshopping the selfie: Self photo editing and photo investment are associated with body dissatisfaction in adolescent girls. International Journal Of Eating Disorders, 48(8), 1132-1140. https://doi.org/10.1002/eat.22449
  • Munzel, A., Meyer-Waarden, L., & Galan, J. P. (2018). The social side of sustainability: Well-being as a driver and an outcome of social relationships and interactions on social networking sites. Technological Forecasting and Social Change, 130, 14-27. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2017.06.031
  • O’Neill, D. (2021). Investigating the Relationship Between Social Media and Photo-Editing on Anxiety, Depression and Self-Esteem (Doctoral dissertation, Dublin, National College of Ireland).
  • Ozimek, P., Lainas, S., Bierhoff, H. W., & Rohmann, E. (2023). How photo editing in social media shapes self-perceived attractiveness and self-esteem via self-objectification and physical appearance comparisons. BMC Psychology, 11(1), 99. https://doi.org/10.1186/s40359-023-01143-0
  • Özgenel, M., Canpolat, Ö. ve Ekşi, H. (2019). Ergenler için Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği (ESMBÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 6, 629–662. https://doi.org/10.15805/addicta.2019.6.3.0086
  • Prestridge, S. (2019). Categorising teachers’ use of social media for their professional learning: A self-generating professional learning paradigm. Computers & Education, 129, 143-158. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.11.003
  • Redi, M. (2017). Aesthetics in Social Media. In: Alhajj, R., Rokne, J. (eds) Encyclopedia of Social Network Analysis and Mining. Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-7163-9_110181-1
  • Reelfs, J. H., Hohlfeld, O., & Henckell, N. (2022, March). Differences in Social Media Usage Exist Between Western and Middle-East Countries. In International Conference on Passive and Active Network Measurement (pp. 411-425). Cham: Springer International Publishing.
  • Roberts, S. R., Maheux, A. J., Hunt, R. A., Ladd, B. A., & Choukas-Bradley, S. (2022). Incorporating social media and muscular ideal internalization into the tripartite influence model of body image: Towards a modern understanding of adolescent girls’ body dissatisfaction. Body Image, 41, 239-247. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2022.03.002
  • Saylan, E., & Soyyiğit, V. (2022). Dimensions of body image: body image scale. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 12(65), 229-247. https://www.doi.org/10.17066/tpdrd.1138273
  • Schreiber, M. (2017). Audiences, aesthetics and affordances analysing practices of visual communication on social media. Digital Culture & Society, 3(2), 143-164. https://doi.org/10.14361/dcs-2017-0209
  • Swani, K., & Labrecque, L. I. (2020). Like, Comment, or Share? Self-presentation vs. brand relationships as drivers of social media engagement choices. Marketing Letters, 31(2), 279-298. https://doi.org/10.1007/s11002-020-09518-8
  • Swani, K., & Labrecque, L. I. (2020). Like, Comment, or Share? Self-presentation vs. brand relationships as drivers of social media engagement choices. Marketing Letters, 31(2), 279-298. https://doi.org/10.1007/s11002-020-09518-8
  • Şahin, E., & Topkaya, N. (2015). Factor structure of the Social Appearance Anxiety Scale in Turkish early adolescents. Universal Journal of Educational Research, 3(8), 513-519. https://doi.org/10.13189/ujer.2015.030806
  • Taş, İ. (2017). Ergenler İçin Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği Kısa Formunun (smbö-kf) geçerlik ve güvenirlik çalışması. Online Journal of Technology Addiction & Cyberbullying, 4(1), 27-40.
  • Tiggemann, M., & Anderberg, I. (2020). Social media is not real: The effect of ‘Instagram vs reality’images on women’s social comparison and body image. New media & society, 22(12), 2183-2199. https://doi.org/10.1177/1461444819888720
  • Turgut, M. F., & Baykul, Y. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (Vol. 2). Pegem Akademi.
  • Tutgun-Ünal A. & Deniz, L. (2015). Development of the Social Media Addiction Scale. Online Academic Journal of Information Technology, 6(21), 51-70. https://doi.org/10.5824/1309‐1581.2015.4.004.x
  • Uzunsakal, E., & Yıldız, D. (2018). Alan araştirmalarinda güvenilirlik testlerinin karşilaştirilmasi ve tarimsal veriler üzerine bir uygulama. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 14-28.
  • Yang, C. C., & Bradford Brown, B. (2016). Online self-presentation on Facebook and self development during the college transition. Journal of Youth and Adolescence, 45, 402-416. https://doi.org/10.1007/s10964-015-0385-y
There are 46 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects School Counseling
Journal Section Articles
Authors

Hasan Batmaz 0000-0002-5979-1586

Publication Date April 30, 2025
Submission Date October 15, 2024
Acceptance Date March 10, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 26 Issue: 1

Cite

APA Batmaz, H. (2025). Dijital Estetik Ölçeği: Bireylerin Sosyal Medyada Kendini Sunma Biçimlerinin Değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 483-499. https://doi.org/10.17679/inuefd.1567507
AMA Batmaz H. Dijital Estetik Ölçeği: Bireylerin Sosyal Medyada Kendini Sunma Biçimlerinin Değerlendirilmesi. INUJFE. April 2025;26(1):483-499. doi:10.17679/inuefd.1567507
Chicago Batmaz, Hasan. “Dijital Estetik Ölçeği: Bireylerin Sosyal Medyada Kendini Sunma Biçimlerinin Değerlendirilmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 26, no. 1 (April 2025): 483-99. https://doi.org/10.17679/inuefd.1567507.
EndNote Batmaz H (April 1, 2025) Dijital Estetik Ölçeği: Bireylerin Sosyal Medyada Kendini Sunma Biçimlerinin Değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 26 1 483–499.
IEEE H. Batmaz, “Dijital Estetik Ölçeği: Bireylerin Sosyal Medyada Kendini Sunma Biçimlerinin Değerlendirilmesi”, INUJFE, vol. 26, no. 1, pp. 483–499, 2025, doi: 10.17679/inuefd.1567507.
ISNAD Batmaz, Hasan. “Dijital Estetik Ölçeği: Bireylerin Sosyal Medyada Kendini Sunma Biçimlerinin Değerlendirilmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 26/1 (April 2025), 483-499. https://doi.org/10.17679/inuefd.1567507.
JAMA Batmaz H. Dijital Estetik Ölçeği: Bireylerin Sosyal Medyada Kendini Sunma Biçimlerinin Değerlendirilmesi. INUJFE. 2025;26:483–499.
MLA Batmaz, Hasan. “Dijital Estetik Ölçeği: Bireylerin Sosyal Medyada Kendini Sunma Biçimlerinin Değerlendirilmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 26, no. 1, 2025, pp. 483-99, doi:10.17679/inuefd.1567507.
Vancouver Batmaz H. Dijital Estetik Ölçeği: Bireylerin Sosyal Medyada Kendini Sunma Biçimlerinin Değerlendirilmesi. INUJFE. 2025;26(1):483-99.