Research Article
BibTex RIS Cite

EĞİTİM PROGRAMLARI VE ÖĞRETİM BİLİM DALINDA YAYIMLANMIŞ LİSANSÜSTÜ TEZLERİN BAŞLIKLARI İLE ANAHTAR KELİMELERİNİN ANALİZİ

Year 2025, Volume: 26 Issue: 1, 523 - 542, 30.04.2025
https://doi.org/10.17679/inuefd.336329

Abstract

Ülkemizde birçok tez ve makale çalışılmış olsa da bu çalışmalara
yapılan atıf oranının az olması, yapılan çalışmaların bilimsel kriterler ve
kullanılan anahtar kelimelerin yönüyle de tekrar ele alınması gerektiğini
göstermektedir. Konuyla ilgili olmayan anahtar kelimelerin kullanılması,
araştırmacıların fazladan zamanını almakla beraber onların yanlış yönlenmesine
de neden olabilir.  Bu çalışmanın amacı;
Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı’nda yayımlanmış lisansüstü (yüksek
lisans ve doktora) tezlerde geçen anahtar kelimeleri incelemek, bu kelimeleri
tematik olarak gruplandırmak ve tez başlığına göre uyumlarını
değerlendirmektir. Araştırma tarama modelinde gerçekleştirilmiş olup doküman
incelemesi yöntemiyle yapılmıştır. Çalışma, YÖK tez sisteminde kayıtlı 2008 -
2016 yılları arasında Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı’nda yapılmış
lisansüstü (yüksek lisans ve doktora) tezlerle sınırlandırılmıştır.
Araştırmacı tarafından YÖK tez sisteminde kayıtlı lisansüstü tezler
belirlenmiş (190 tez), tezlerin başlıkları ile anahtar kelimeleri
listelenmiştir. Uzman görüşü de alınarak elde edilen veriler içerik analizi
yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, anahtar kelime olarak daha
genel kelimelerin kullanıldığı, başlıklarda ise buna nispeten daha
spesifik/özel kelimelere yer verildiği görülmüştür. Bu anlamda yapılan
çalışmalar hakkında araştırmacıyı daha çok bilgilendirmek, içeriğe daha çok
ışık tutabilmek için çalışmaya özgü, onu diğer çalışmalardan farklı kılan
yanını vurgulayan anahtar kelimelerin seçilip kullanılması gerektiği
söylenebilir. Ancak bu yolla daha fazla atıf alınabilir ve sonraki
araştırmalara da temel oluşturulabilir.

References

  • Fraenkel J.R. & Wallen N.E. (2003). How to design and evaluate research in education, 5th Edt., London: Pearson.
  • Kabaca, T. ve Erdoğan, Y. (2007). Fen bilimleri, bilgisayar ve matematik eğitimi alanlarındaki tez çalışmalarının istatistiksel açıdan incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22 (22), 54-63.
  • Karadağ, E., Deniz, S., Korkmaz, T. ve Deniz, G. (2008). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı: Sınıf öğretmenleri görüşleri kapsamında bir araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 383-402.
  • Karamustafaoğlu, O. (2009). Fen ve teknoloji eğitiminde temel yönelimler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17 (1), 87-102.
  • Kayhan, M. ve Koca, S. (2004). Matematik eğitiminde araştırma konuları: 2000-2002. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 72-81.
  • Lee, M., Wu, T., & Tsai, C. (2009). Research trends in science education from 2003 to 2007: A content analysis of publications in selected journals. International Journal of Science Education, 31 (15), 1999-2020.
  • Özmen, Z. M. ve Güç, F. A. (2013). Doktora eğitimi ile ilgili yaşanan zorluklar ve baş etme stratejileri: Durum çalışması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 3 (3), 214-219.
  • Sevim, O. ve İşcan, A. (2012). Türkçenin eğitimi ve öğretimi alanında yapılan yüksek lisans tezlerinde geçen anahtar kelimelere dönük bir içerik analizi. TURKISH STUDIES-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7 (1), 1863-1873.
  • Tatar, E. ve Tatar, E. (2008). Fen bilimleri ve matematik eğitimi araştırmalarının analizi ı: anahtar kelimeler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (16), 89-103.
  • Üstüner, M. ve Cömert, M. (2008). Eğitim yönetimi teftişi planlaması ve ekonomisi anabilim dalı lisansüstü dersleri ve tezlerine ilişkin bir inceleme. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 1 4(3), 497-515.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınları.

Analysis of the keywords of the master thesis published in the field of curriculum and instruction

Year 2025, Volume: 26 Issue: 1, 523 - 542, 30.04.2025
https://doi.org/10.17679/inuefd.336329

Abstract

Although many theses and
articles have been studied in our country, the fact that the rate of citations
made to these studies is low indicates that the scientific criteria used and
the key words used have to be taken into consideration again. The use of
keywords that are not related to the subject can cause the researchers to take
the extra time and mislead them. The purpose of this study is; To examine the
key words in master's and doctoral theses published in the Curriculum and
Instructional Science Department, to classify these words thematically and to
evaluate their adaptation according to the title of thesis. The research was
carried out in a screening model and it was done by the method of document
examination. The study was limited to postgraduate (master and doctoral) theses
in the Education Programs and Teaching Science Department between 2008 and
2016, which are registered in the YÖK thesis system. Postgraduate theses
registered in the YÖK thesis system by the researcher were determined (190
theses), the titles and key words of the theses were listed. Expert opinion was
also taken and the data obtained were analyzed by content analysis method. As a
result of the research, it has been seen that the more common words are used as
the keywords, and the more specific / specific words are included in the
titles. In this sense, it can be said that it is necessary to select and use
the key words that emphasize the different side of the other studies from the
other studies, in order to inform the researcher more and to shed more light on
the content. However, more references can be made in this way and a basis for
further research can be established

References

  • Fraenkel J.R. & Wallen N.E. (2003). How to design and evaluate research in education, 5th Edt., London: Pearson.
  • Kabaca, T. ve Erdoğan, Y. (2007). Fen bilimleri, bilgisayar ve matematik eğitimi alanlarındaki tez çalışmalarının istatistiksel açıdan incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22 (22), 54-63.
  • Karadağ, E., Deniz, S., Korkmaz, T. ve Deniz, G. (2008). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı: Sınıf öğretmenleri görüşleri kapsamında bir araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 383-402.
  • Karamustafaoğlu, O. (2009). Fen ve teknoloji eğitiminde temel yönelimler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17 (1), 87-102.
  • Kayhan, M. ve Koca, S. (2004). Matematik eğitiminde araştırma konuları: 2000-2002. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 72-81.
  • Lee, M., Wu, T., & Tsai, C. (2009). Research trends in science education from 2003 to 2007: A content analysis of publications in selected journals. International Journal of Science Education, 31 (15), 1999-2020.
  • Özmen, Z. M. ve Güç, F. A. (2013). Doktora eğitimi ile ilgili yaşanan zorluklar ve baş etme stratejileri: Durum çalışması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 3 (3), 214-219.
  • Sevim, O. ve İşcan, A. (2012). Türkçenin eğitimi ve öğretimi alanında yapılan yüksek lisans tezlerinde geçen anahtar kelimelere dönük bir içerik analizi. TURKISH STUDIES-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7 (1), 1863-1873.
  • Tatar, E. ve Tatar, E. (2008). Fen bilimleri ve matematik eğitimi araştırmalarının analizi ı: anahtar kelimeler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (16), 89-103.
  • Üstüner, M. ve Cömert, M. (2008). Eğitim yönetimi teftişi planlaması ve ekonomisi anabilim dalı lisansüstü dersleri ve tezlerine ilişkin bir inceleme. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 1 4(3), 497-515.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınları.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Fatih Kalçık

Publication Date April 30, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 26 Issue: 1

Cite

APA Kalçık, F. (2025). EĞİTİM PROGRAMLARI VE ÖĞRETİM BİLİM DALINDA YAYIMLANMIŞ LİSANSÜSTÜ TEZLERİN BAŞLIKLARI İLE ANAHTAR KELİMELERİNİN ANALİZİ. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 523-542. https://doi.org/10.17679/inuefd.336329
AMA Kalçık F. EĞİTİM PROGRAMLARI VE ÖĞRETİM BİLİM DALINDA YAYIMLANMIŞ LİSANSÜSTÜ TEZLERİN BAŞLIKLARI İLE ANAHTAR KELİMELERİNİN ANALİZİ. INUJFE. April 2025;26(1):523-542. doi:10.17679/inuefd.336329
Chicago Kalçık, Fatih. “EĞİTİM PROGRAMLARI VE ÖĞRETİM BİLİM DALINDA YAYIMLANMIŞ LİSANSÜSTÜ TEZLERİN BAŞLIKLARI İLE ANAHTAR KELİMELERİNİN ANALİZİ”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 26, no. 1 (April 2025): 523-42. https://doi.org/10.17679/inuefd.336329.
EndNote Kalçık F (April 1, 2025) EĞİTİM PROGRAMLARI VE ÖĞRETİM BİLİM DALINDA YAYIMLANMIŞ LİSANSÜSTÜ TEZLERİN BAŞLIKLARI İLE ANAHTAR KELİMELERİNİN ANALİZİ. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 26 1 523–542.
IEEE F. Kalçık, “EĞİTİM PROGRAMLARI VE ÖĞRETİM BİLİM DALINDA YAYIMLANMIŞ LİSANSÜSTÜ TEZLERİN BAŞLIKLARI İLE ANAHTAR KELİMELERİNİN ANALİZİ”, INUJFE, vol. 26, no. 1, pp. 523–542, 2025, doi: 10.17679/inuefd.336329.
ISNAD Kalçık, Fatih. “EĞİTİM PROGRAMLARI VE ÖĞRETİM BİLİM DALINDA YAYIMLANMIŞ LİSANSÜSTÜ TEZLERİN BAŞLIKLARI İLE ANAHTAR KELİMELERİNİN ANALİZİ”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 26/1 (April 2025), 523-542. https://doi.org/10.17679/inuefd.336329.
JAMA Kalçık F. EĞİTİM PROGRAMLARI VE ÖĞRETİM BİLİM DALINDA YAYIMLANMIŞ LİSANSÜSTÜ TEZLERİN BAŞLIKLARI İLE ANAHTAR KELİMELERİNİN ANALİZİ. INUJFE. 2025;26:523–542.
MLA Kalçık, Fatih. “EĞİTİM PROGRAMLARI VE ÖĞRETİM BİLİM DALINDA YAYIMLANMIŞ LİSANSÜSTÜ TEZLERİN BAŞLIKLARI İLE ANAHTAR KELİMELERİNİN ANALİZİ”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 26, no. 1, 2025, pp. 523-42, doi:10.17679/inuefd.336329.
Vancouver Kalçık F. EĞİTİM PROGRAMLARI VE ÖĞRETİM BİLİM DALINDA YAYIMLANMIŞ LİSANSÜSTÜ TEZLERİN BAŞLIKLARI İLE ANAHTAR KELİMELERİNİN ANALİZİ. INUJFE. 2025;26(1):523-42.