Ülkemizde birçok tez ve makale çalışılmış olsa da bu çalışmalara
yapılan atıf oranının az olması, yapılan çalışmaların bilimsel kriterler ve
kullanılan anahtar kelimelerin yönüyle de tekrar ele alınması gerektiğini
göstermektedir. Konuyla ilgili olmayan anahtar kelimelerin kullanılması,
araştırmacıların fazladan zamanını almakla beraber onların yanlış yönlenmesine
de neden olabilir. Bu çalışmanın amacı;
Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı’nda yayımlanmış lisansüstü (yüksek
lisans ve doktora) tezlerde geçen anahtar kelimeleri incelemek, bu kelimeleri
tematik olarak gruplandırmak ve tez başlığına göre uyumlarını
değerlendirmektir. Araştırma tarama modelinde gerçekleştirilmiş olup doküman
incelemesi yöntemiyle yapılmıştır. Çalışma, YÖK tez sisteminde kayıtlı 2008 -
2016 yılları arasında Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı’nda yapılmış
lisansüstü (yüksek lisans ve doktora) tezlerle sınırlandırılmıştır.
Araştırmacı tarafından YÖK tez sisteminde kayıtlı lisansüstü tezler
belirlenmiş (190 tez), tezlerin başlıkları ile anahtar kelimeleri
listelenmiştir. Uzman görüşü de alınarak elde edilen veriler içerik analizi
yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, anahtar kelime olarak daha
genel kelimelerin kullanıldığı, başlıklarda ise buna nispeten daha
spesifik/özel kelimelere yer verildiği görülmüştür. Bu anlamda yapılan
çalışmalar hakkında araştırmacıyı daha çok bilgilendirmek, içeriğe daha çok
ışık tutabilmek için çalışmaya özgü, onu diğer çalışmalardan farklı kılan
yanını vurgulayan anahtar kelimelerin seçilip kullanılması gerektiği
söylenebilir. Ancak bu yolla daha fazla atıf alınabilir ve sonraki
araştırmalara da temel oluşturulabilir.
Although many theses and
articles have been studied in our country, the fact that the rate of citations
made to these studies is low indicates that the scientific criteria used and
the key words used have to be taken into consideration again. The use of
keywords that are not related to the subject can cause the researchers to take
the extra time and mislead them. The purpose of this study is; To examine the
key words in master's and doctoral theses published in the Curriculum and
Instructional Science Department, to classify these words thematically and to
evaluate their adaptation according to the title of thesis. The research was
carried out in a screening model and it was done by the method of document
examination. The study was limited to postgraduate (master and doctoral) theses
in the Education Programs and Teaching Science Department between 2008 and
2016, which are registered in the YÖK thesis system. Postgraduate theses
registered in the YÖK thesis system by the researcher were determined (190
theses), the titles and key words of the theses were listed. Expert opinion was
also taken and the data obtained were analyzed by content analysis method. As a
result of the research, it has been seen that the more common words are used as
the keywords, and the more specific / specific words are included in the
titles. In this sense, it can be said that it is necessary to select and use
the key words that emphasize the different side of the other studies from the
other studies, in order to inform the researcher more and to shed more light on
the content. However, more references can be made in this way and a basis for
further research can be established
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 26 Issue: 1 |