Research Article
BibTex RIS Cite

Needs Assessment for In-Service Training on Classroom Teachers' Instructional Practices

Year 2025, Volume: 12 Issue: 23, 58 - 71, 30.04.2025
https://doi.org/10.29129/inujgse.1520846

Abstract

Purpose: This research was conducted to determine the degree of need in the field of teaching practices of in-service training seminars given to classroom teachers.

Design & Methodology: The data of the research was obtained from a total of 300 classroom teachers, 185 (60.9%) of whom were female and 119 (39.1%) of whom were male, working in primary school in Gaziantep Şahinbey in the 2022-2023 academic year. In the study, sections of the Survey on Determining In-Service Training Needs of Classroom Teachers developed by Şahin (2013), including teaching principles and methods, measurement and evaluation, technology and design areas, were used as a data collection tool. Since the findings obtained as a result of the analysis did not show a normal distribution, the data were analyzed with non-parametric tests.
Findings: Classroom teachers frequently feel the need for in-service training (HIE) on teaching principles and methods. In the field of measurement and evaluation, this need remains at a lower level. The need for HIE in technology and material design is also quite high. In terms of gender, male teachers feel a greater need for IST in some areas, while female teachers show a desire to learn more in professional subjects. Teachers with 21-30 years of experience feel the need for IST in certain subjects more. The type of graduation school causes significant differences in the field of teaching methods, but this is not the case in measurement and evaluation and technology and material design.

Implications & Suggestions: In line with the findings, suggestions were made to increase support and training opportunities appropriate to the needs of classroom teachers.

References

  • Akdur, T. E. (2012). Yazarlık Yazılımı Hizmetiçi Eğitim Kurslarının Öğretmenlerin E-Öğrenme Materyalleri Geliştirmelerine Etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 42(195), 91-99. Aksu, M. B. (1996). Hizmetiçi Öğretmen Eğitimi ve Değerlendirilme Sorunu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 6(6), 173.
  • Aydıce, B., Yanpar Yelken, T., & Yokuş, G. (2019). Hizmetiçi Öğretmenlerin Yansıtıcı Düşünme Eğilimlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 9(3), 612-626. https://doi.org/10.24315/tred.525741 Barron, B., & Darling-Hammond, L. (2008). Teaching for Meaningful Learning: A Review of Research on Inquiry-Based and Cooperative Learning. Book Excerpt. George Lucas Educational Foundation.
  • Baştürk, R. (2012). İlköğretim Öğretmenlerinin Hizmetiçi Eğitime Yönelik Algı ve Beklentilerinin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42. Bayrak, N., & Hırça, N. (2016). FATİH Projesi Hizmetiçi Eğitimine Katılan Öğretmenlerin Tekno-Pedagojik Özyeterliklerinin İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 0-0.
  • Brusilovsky, P., & Millán, E. (2007). User models for adaptive hypermedia and adaptive educational systems. In The adaptive web: methods and strategies of web personalization (pp. 3-53). Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., & Kılıç Çakmak, E. (2023). Marka: Pegem Akademi Yayıncılık. İstanbul, Türkiye: Pegem Akademi Yayıncılık. Sayfa 245. Can, N., & Köse, A. (2015). İlkokul Ve Ortaokul Yöneticilerinin Hizmetiçi Eğitim Ve Geliştirme Kavramlarına İlişkin Görüşleri Ve Beklentileri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 85-118.
  • Cesur Özkara, E., & Yavuz Konokman, G. (2018). Eğitimde Teknoloji Kullanımı Hizmetiçi Eğitimine Katılan Öğretmenlerin TPAB Özgüvenlerinin İncelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 371-412. Cochran-Smith, M., & Villegas, A. M. (2015). Framing teacher preparation research: An overview of the field, part 1. Journal of Teacher Education, 66(1), 7-20.https://doi.org/10.1177/0022487114549072
  • Çiftçi, E. (2008). Türkiye’de milli eğitim bakanlığı tarafından müzik öğretmenlerine verilen hizmet içi eğitimin incelenmesi ve müzik öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Darling-Hammond, L. (2000). Teacher quality and student achievement. Education policy analysis archives, 8, 1-1.
  • Ersoy, Y. (1996). Hizmetiçi Eğitim Ve Yetiştirme Kursunu Geliştirme - I Amaçlar Ve Matematik Öğretmenlerinin Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(12). Ersoy, Y. (1996). Hizmetiçi Eğitim Ve Yetiştirme Kursunu Geliştirme - Iı Kalkülüse Giriş Ünitesi Öğretim Programını Değerlendirme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(12).
  • Facione, P. A. (2011). Critical thinking: What it is and why it counts. Insight assessment, 1(1), 1-23. Francis, B., & Skelton, C. (2005). Reassessing gender and achievement: Questioning contemporary key debates. Routledge.https://doi.org/10.4324/9780203412923
  • Carretero Gómez, S., Napierala, J., Bessios, A., Mägi, E., Pugacewicz, A., Ranieri, M., ... & González Vázquez, I. (2021). What did we learn from schooling practices during the COVID-19 lockdown.https://hdl.handle.net/2158/1224355
  • Gökdoğan, F., & Yorgun, S. (2016). Kardiyoloji Hemşirelerinin Hizmetiçi Eğitim Programına İlişkin Görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2).
  • Guskey, T. R. (2002). Professional development and teacher change. Teachers and teaching, 8(3), 381-391.https://doi.org/10.1080/135406002100000512
  • Ingersoll, R. M., & Strong, M. (2011). The impact of induction and mentoring programs for beginning teachers: A critical review of the research. Review of educational research, 81(2), 201-233 https://doi.org/10.3102/0034654311403323
  • Kanlı, U., & Yağbasan, R. (2001). Fizik Öğretmenleri için Düzenlenen Hizmetiçi Eğitim Yaz Kursları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3). Karagöz, Y. (2010). Nonparametrik tekniklerin güç ve etkinlikleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(33), 18-40.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel. Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi.Nobel Yayıncılık. s.77.
  • Köksal, H. (1998). Beden Eğitimi Öğretmenleri Hizmet içi Eğitim Programı Üniversitenin Rolü. Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi, 8(20), 37-39.
  • Orhan, F., & Akkoyunlu, B. (1999). Uzaktan Eğitim Yaklaşımında Temel Eğitim 1. Kademe Öğretmenleri'nin Video Destekli Hizmetiçi Eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(17).
  • Özcan, N. (2011). Bir Meta Analitik Etki Analizi: Okul Yöneticilerinin Hizmetiçi Eğitim Almalarının Göreve Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 201-212.
  • Öztürk, G., & Öztürk, Ö. (2019). Müzik Öğretmenlerinin Hizmetiçi Eğitim Programlarına Katılma Durumu Ve Beklentileri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 245-257. Doi:10.14686/Buefad.458211 Parmaksız, R., & Sıcak, A. (2015). Uzaktan Hizmetiçi Eğitime İlişkin Öğretmen Görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(4), 187-212.
  • Sönmez, N., Alptekin, S., & Bıçak, B. (2018). Okul Öncesi Eğitim Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitiminde Öz-Yeterlik Algıları Ve Hizmetiçi Eğitim Gereksinimleri: Bir Karma Yöntem Çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(4), 2270-2297. Doi:10.17240/Aibuefd.2018.18.41844-444422
  • Şahin, M. (2008). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersinde Proje Tabanlı Öğrenme Yönteminin Uygulanması ile İlgili Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. On dokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şahin, Ü. & Türkoğlu, A. (2017). Sınıf Öğretmenlerine Yönelik Hizmet İçi Eğitim Model Önerisi.Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (37).
  • Şirikçi, H., & Yıldırım, A. (2020). İnsan Kaynakları Yönetimi Eğitim Ve Geliştirme İşlevi Açısından Meb Hizmetiçi Faaliyetlerinin Değerlendirilmesi. Bilge Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(2), 38-46.
  • Tanış, H., & Türkkuşu, C. (2018). TCDD’de Çalışan Mühendislerin Hizmetiçi Eğitimlere Yönelik Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi ve Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi. Demiryolu Mühendisliği, 7, 1-13. Vuran, S., Çolak, A., & Gürgur, H. (2003). Davranış Kontrolü Ve Beceri Öğretimi Konusunda Hizmetiçi Eğitime Katılanların Programa İlişkin Görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 4(01).
  • Yılmaz, Z. N., Aydın Şengül, Ö., & Bada, E. (2020). Hizmetiçi Eğitimde Sınıf Yönetimi ve Etkili Öğretmen Özelliklerine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 213-234. https://doi.org/10.30561/sinopusd.711438

Sınıf Öğretmenlerinin Öğretim Uygulamalarına İlişkin Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçlarını Saptama

Year 2025, Volume: 12 Issue: 23, 58 - 71, 30.04.2025
https://doi.org/10.29129/inujgse.1520846

Abstract

Amaç: Yapılan bu araştırma sınıf öğretmenlerine verilen hizmet içi eğitim seminerlerinin öğretim uygulamaları alanındaki ihtiyacın derecesini belirlemek amacıyla yapılmıştır.

Yöntem: Araştırmanın verileri 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Gaziantep Şahinbey’de ilkokulda görev yapan 185’i (%60,9) kadın, 119’si (%39,1) erkek olmak üzere toplam 300 sınıf öğretmeninden elde edilmiştir. Araştırmada, veri toplama aracı olarak Şahin (2013) tarafından geliştirilen Sınıf Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçlarını Belirleme anketinin öğretim ilke ve yöntemleri, ölçme ve değerlendirme, teknoloji ve tasarım alanlarını içeren bölümleri kullanılmıştır. Analiz sonucunda elde edilen bulgular normal dağılım göstermediğinden veriler non-parametrik testlerle analiz edildi.

Bulgular: Sınıf öğretmenleri, öğretim ilkeleri ve yöntemleri konusunda sıkça hizmet içi eğitim (HİE) ihtiyacı hissetmektedir. Ölçme ve değerlendirme alanında ise bu ihtiyaç daha düşük seviyede kalmaktadır. Teknoloji ve materyal tasarımı konusunda HİE gereksinimi de oldukça yüksektir. Cinsiyet açısından, erkek öğretmenler bazı alanlarda daha fazla HİE ihtiyacı hissederken, kadın öğretmenler mesleki konularda daha fazla öğrenme isteği göstermektedir. Kıdem yılı 21-30 olan öğretmenler belirli konularda HİE ihtiyacını daha fazla hissetmektedir. Mezuniyet okul türü ise öğretim yöntemleri alanında anlamlı farklılıklara yol açmakta, fakat ölçme ve değerlendirme ile teknoloji ve materyal tasarımında bu durum geçerli olmamaktadır.
Sonuçlar ve Öneriler: Elde edilen bulgular doğrultusunda sınıf öğretmenlerinin ihtiyaçlarına uygun destek ve eğitim fırsatları artırılmalısına yönelik öneriler sunulmuştur

References

  • Akdur, T. E. (2012). Yazarlık Yazılımı Hizmetiçi Eğitim Kurslarının Öğretmenlerin E-Öğrenme Materyalleri Geliştirmelerine Etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 42(195), 91-99. Aksu, M. B. (1996). Hizmetiçi Öğretmen Eğitimi ve Değerlendirilme Sorunu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 6(6), 173.
  • Aydıce, B., Yanpar Yelken, T., & Yokuş, G. (2019). Hizmetiçi Öğretmenlerin Yansıtıcı Düşünme Eğilimlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 9(3), 612-626. https://doi.org/10.24315/tred.525741 Barron, B., & Darling-Hammond, L. (2008). Teaching for Meaningful Learning: A Review of Research on Inquiry-Based and Cooperative Learning. Book Excerpt. George Lucas Educational Foundation.
  • Baştürk, R. (2012). İlköğretim Öğretmenlerinin Hizmetiçi Eğitime Yönelik Algı ve Beklentilerinin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42. Bayrak, N., & Hırça, N. (2016). FATİH Projesi Hizmetiçi Eğitimine Katılan Öğretmenlerin Tekno-Pedagojik Özyeterliklerinin İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 0-0.
  • Brusilovsky, P., & Millán, E. (2007). User models for adaptive hypermedia and adaptive educational systems. In The adaptive web: methods and strategies of web personalization (pp. 3-53). Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., & Kılıç Çakmak, E. (2023). Marka: Pegem Akademi Yayıncılık. İstanbul, Türkiye: Pegem Akademi Yayıncılık. Sayfa 245. Can, N., & Köse, A. (2015). İlkokul Ve Ortaokul Yöneticilerinin Hizmetiçi Eğitim Ve Geliştirme Kavramlarına İlişkin Görüşleri Ve Beklentileri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 85-118.
  • Cesur Özkara, E., & Yavuz Konokman, G. (2018). Eğitimde Teknoloji Kullanımı Hizmetiçi Eğitimine Katılan Öğretmenlerin TPAB Özgüvenlerinin İncelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 371-412. Cochran-Smith, M., & Villegas, A. M. (2015). Framing teacher preparation research: An overview of the field, part 1. Journal of Teacher Education, 66(1), 7-20.https://doi.org/10.1177/0022487114549072
  • Çiftçi, E. (2008). Türkiye’de milli eğitim bakanlığı tarafından müzik öğretmenlerine verilen hizmet içi eğitimin incelenmesi ve müzik öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Darling-Hammond, L. (2000). Teacher quality and student achievement. Education policy analysis archives, 8, 1-1.
  • Ersoy, Y. (1996). Hizmetiçi Eğitim Ve Yetiştirme Kursunu Geliştirme - I Amaçlar Ve Matematik Öğretmenlerinin Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(12). Ersoy, Y. (1996). Hizmetiçi Eğitim Ve Yetiştirme Kursunu Geliştirme - Iı Kalkülüse Giriş Ünitesi Öğretim Programını Değerlendirme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(12).
  • Facione, P. A. (2011). Critical thinking: What it is and why it counts. Insight assessment, 1(1), 1-23. Francis, B., & Skelton, C. (2005). Reassessing gender and achievement: Questioning contemporary key debates. Routledge.https://doi.org/10.4324/9780203412923
  • Carretero Gómez, S., Napierala, J., Bessios, A., Mägi, E., Pugacewicz, A., Ranieri, M., ... & González Vázquez, I. (2021). What did we learn from schooling practices during the COVID-19 lockdown.https://hdl.handle.net/2158/1224355
  • Gökdoğan, F., & Yorgun, S. (2016). Kardiyoloji Hemşirelerinin Hizmetiçi Eğitim Programına İlişkin Görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2).
  • Guskey, T. R. (2002). Professional development and teacher change. Teachers and teaching, 8(3), 381-391.https://doi.org/10.1080/135406002100000512
  • Ingersoll, R. M., & Strong, M. (2011). The impact of induction and mentoring programs for beginning teachers: A critical review of the research. Review of educational research, 81(2), 201-233 https://doi.org/10.3102/0034654311403323
  • Kanlı, U., & Yağbasan, R. (2001). Fizik Öğretmenleri için Düzenlenen Hizmetiçi Eğitim Yaz Kursları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3). Karagöz, Y. (2010). Nonparametrik tekniklerin güç ve etkinlikleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(33), 18-40.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel. Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi.Nobel Yayıncılık. s.77.
  • Köksal, H. (1998). Beden Eğitimi Öğretmenleri Hizmet içi Eğitim Programı Üniversitenin Rolü. Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi, 8(20), 37-39.
  • Orhan, F., & Akkoyunlu, B. (1999). Uzaktan Eğitim Yaklaşımında Temel Eğitim 1. Kademe Öğretmenleri'nin Video Destekli Hizmetiçi Eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(17).
  • Özcan, N. (2011). Bir Meta Analitik Etki Analizi: Okul Yöneticilerinin Hizmetiçi Eğitim Almalarının Göreve Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 201-212.
  • Öztürk, G., & Öztürk, Ö. (2019). Müzik Öğretmenlerinin Hizmetiçi Eğitim Programlarına Katılma Durumu Ve Beklentileri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 245-257. Doi:10.14686/Buefad.458211 Parmaksız, R., & Sıcak, A. (2015). Uzaktan Hizmetiçi Eğitime İlişkin Öğretmen Görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(4), 187-212.
  • Sönmez, N., Alptekin, S., & Bıçak, B. (2018). Okul Öncesi Eğitim Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitiminde Öz-Yeterlik Algıları Ve Hizmetiçi Eğitim Gereksinimleri: Bir Karma Yöntem Çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(4), 2270-2297. Doi:10.17240/Aibuefd.2018.18.41844-444422
  • Şahin, M. (2008). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersinde Proje Tabanlı Öğrenme Yönteminin Uygulanması ile İlgili Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. On dokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şahin, Ü. & Türkoğlu, A. (2017). Sınıf Öğretmenlerine Yönelik Hizmet İçi Eğitim Model Önerisi.Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (37).
  • Şirikçi, H., & Yıldırım, A. (2020). İnsan Kaynakları Yönetimi Eğitim Ve Geliştirme İşlevi Açısından Meb Hizmetiçi Faaliyetlerinin Değerlendirilmesi. Bilge Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(2), 38-46.
  • Tanış, H., & Türkkuşu, C. (2018). TCDD’de Çalışan Mühendislerin Hizmetiçi Eğitimlere Yönelik Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi ve Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi. Demiryolu Mühendisliği, 7, 1-13. Vuran, S., Çolak, A., & Gürgur, H. (2003). Davranış Kontrolü Ve Beceri Öğretimi Konusunda Hizmetiçi Eğitime Katılanların Programa İlişkin Görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 4(01).
  • Yılmaz, Z. N., Aydın Şengül, Ö., & Bada, E. (2020). Hizmetiçi Eğitimde Sınıf Yönetimi ve Etkili Öğretmen Özelliklerine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 213-234. https://doi.org/10.30561/sinopusd.711438
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects In-Service Training, Readiness in Education
Journal Section Manuscripts
Authors

Esra Doğan 0000-0002-2781-9206

Ezlam Susam 0000-0002-8942-7590

Publication Date April 30, 2025
Submission Date July 23, 2024
Acceptance Date January 3, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 12 Issue: 23

Cite

APA Doğan, E., & Susam, E. (2025). Sınıf Öğretmenlerinin Öğretim Uygulamalarına İlişkin Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçlarını Saptama. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 12(23), 58-71. https://doi.org/10.29129/inujgse.1520846