Purpose: This research was conducted to determine the degree of need in the field of teaching practices of in-service training seminars given to classroom teachers.
Design & Methodology: The data of the research was obtained from a total of 300 classroom teachers, 185 (60.9%) of whom were female and 119 (39.1%) of whom were male, working in primary school in Gaziantep Şahinbey in the 2022-2023 academic year. In the study, sections of the Survey on Determining In-Service Training Needs of Classroom Teachers developed by Şahin (2013), including teaching principles and methods, measurement and evaluation, technology and design areas, were used as a data collection tool. Since the findings obtained as a result of the analysis did not show a normal distribution, the data were analyzed with non-parametric tests.
Findings: Classroom teachers frequently feel the need for in-service training (HIE) on teaching principles and methods. In the field of measurement and evaluation, this need remains at a lower level. The need for HIE in technology and material design is also quite high. In terms of gender, male teachers feel a greater need for IST in some areas, while female teachers show a desire to learn more in professional subjects. Teachers with 21-30 years of experience feel the need for IST in certain subjects more. The type of graduation school causes significant differences in the field of teaching methods, but this is not the case in measurement and evaluation and technology and material design.
Implications & Suggestions: In line with the findings, suggestions were made to increase support and training opportunities appropriate to the needs of classroom teachers.
Amaç: Yapılan bu araştırma sınıf öğretmenlerine verilen hizmet içi eğitim seminerlerinin öğretim uygulamaları alanındaki ihtiyacın derecesini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Araştırmanın verileri 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Gaziantep Şahinbey’de ilkokulda görev yapan 185’i (%60,9) kadın, 119’si (%39,1) erkek olmak üzere toplam 300 sınıf öğretmeninden elde edilmiştir. Araştırmada, veri toplama aracı olarak Şahin (2013) tarafından geliştirilen Sınıf Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçlarını Belirleme anketinin öğretim ilke ve yöntemleri, ölçme ve değerlendirme, teknoloji ve tasarım alanlarını içeren bölümleri kullanılmıştır. Analiz sonucunda elde edilen bulgular normal dağılım göstermediğinden veriler non-parametrik testlerle analiz edildi.
Bulgular: Sınıf öğretmenleri, öğretim ilkeleri ve yöntemleri konusunda sıkça hizmet içi eğitim (HİE) ihtiyacı hissetmektedir. Ölçme ve değerlendirme alanında ise bu ihtiyaç daha düşük seviyede kalmaktadır. Teknoloji ve materyal tasarımı konusunda HİE gereksinimi de oldukça yüksektir. Cinsiyet açısından, erkek öğretmenler bazı alanlarda daha fazla HİE ihtiyacı hissederken, kadın öğretmenler mesleki konularda daha fazla öğrenme isteği göstermektedir. Kıdem yılı 21-30 olan öğretmenler belirli konularda HİE ihtiyacını daha fazla hissetmektedir. Mezuniyet okul türü ise öğretim yöntemleri alanında anlamlı farklılıklara yol açmakta, fakat ölçme ve değerlendirme ile teknoloji ve materyal tasarımında bu durum geçerli olmamaktadır.
Sonuçlar ve Öneriler: Elde edilen bulgular doğrultusunda sınıf öğretmenlerinin ihtiyaçlarına uygun destek ve eğitim fırsatları artırılmalısına yönelik öneriler sunulmuştur
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | In-Service Training, Readiness in Education |
Journal Section | Manuscripts |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | July 23, 2024 |
Acceptance Date | January 3, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 23 |