Research Article
BibTex RIS Cite

“Işığın madde ile etkileşimi” ünitesi başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması

Year 2025, Issue: 74, 112 - 136, 30.04.2025
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1562856

Abstract

Bu araştırmanın amacı, fen bilimleri dersi kapsamında ortaokul öğrencilerinin ışığın madde ile etkileşimi ünitesine yönelik başarılarını ölçmek amacıyla kullanılabilecek, geçerliği ve güvenirliği sağlanmış bir başarı testi geliştirmektir Testin geliştirilmesi süreci nicel araştırmanın tarama desenine uygun olarak yürütülmüştür. Bu amaçla öncelikle araştırmacılar tarafından alan yazın taranmış ve toplam 36 adet çoktan seçmeli soru hazırlanmıştır. Testin geçerlik çalışmalarında uzman görüşüne başvurulmuş ve taslak test için hazırlanan sorular alanında uzman akademisyenlerin ve öğretmenlerin görüşüne sunularak dil, kapsam ve görünüş geçerliliği açısından incelenmiştir. Uzman görüşü doğrultusunda düzeltilen 36 soruluk taslak test, madde analizi için 181 sekizinci sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Taslak test öğrencilerden elde edilen veriler neticesinde ve gerçekleştirilen madde analizleri sonrasında 25 maddeden oluşan nihai haline ulaşmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler ile nihai testin ortalama madde güçlüğü 0.53, ortalama madde ayırt ediciliği 0.49, Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0.81 ve KR-20 güvenirlik katsayısı 0.84 olarak hesaplanmıştır. Elde edilen bulgular genel olarak değerlendirildiğinde, ortaya konulan başarı testinin öğretim programında kazanımlara uygun sorular içeren, geçerli ve güvenilir bir test olduğu söylenebilir.

References

  • Açıkgöz, M., & Karslı, F. (2015). Alternatif ölçme-değerlendirme yaklaşımları kullanılarak iş ve enerji konusunda geliştirilen başarı testinin geçerlilik ve güvenirlik analizi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 1-25. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/19638
  • Adkins, D. C. (1974). Test construction; Development and interpretation of achievement tests: Merrill Publishing Company.
  • Akbulut, H. İ., & Çepni, S. (2013). Bir üniteye yönelik başarı testi nasıl geliştirilir?: İlköğretim 7. sınıf kuvvet ve hareket ünitesine yönelik bir çalışma. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 18-44. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/19600
  • Atılgan, H. (Ed.) (2013). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (6. Baskı). Ankara: Anı.
  • Aydın, E., & Selvi, M. (2020). Ortaokul öğrencilerine yönelik ekosistem, biyolojik çeşitlilik ve çevre sorunları başarı testinin geliştirilmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(2), 661-682. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1396514
  • Ayvacı, H. Ş., & Durmuş, A. (2016). Bir başarı testi geliştirme çalışması: Isı ve sıcaklık başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 87-102 https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/258952
  • Barchard, K. A., & Hakstian, A. R. (1997). The robustness of confidence intervals for coefficient alpha under violation of the assumption of essential parallelism. Multivariate Behavioral Research, 32(2), 169-191. https://doi.org/10.1207/s15327906mbr3202_4
  • Baykul, Y. (2015). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulaması. Pegem Akademi.
  • Beuchert, A. K., & Mendoza, J. L. (1979). A Monte Carlo comparison of ten item discrimination indices. Journal of Educational Measurement, 109-117. https://doi.org/10.1111/j.1745-3984.1979.tb00092.x
  • Bingöl, A., & Halisdemir, N. (2017). Development of academic achievement test for the university students in basic information technologies course. The Journal of Academic Social Science Studies, 54, 541-554. doi: 10.9761/JASSS6984
  • Bolat, A., & Karamustafaoğlu, S. (2019). Vücudumuzdaki sistemler ünitesi başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 131-159. doi: 10.30855/gjes.2019.05.02.008
  • Boopathiraj, C., & Chellamani, K. (2013). Analysis of test items on difficulty level and discrimination index in the test for research in education. International journal of social science & interdisciplinary research, 2(2), 189-193.
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Atıf İndeksi, 001-214.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Chen, Y., & Hoshower, L. (2003). Student evaluation of teaching effectiveness: An assessment of student perception and motivation. Assessment and Evaluation in Higher Education, 28, 71–88. doi:10.1080/02602930301683
  • Crocker, L., & Algina, J. (1986). Introduction to classical and modern test theory. J Holt, Rinehart and Winston, 6277 Sea Harbor Drive, Orlando, FL 32887. https://eric.ed.gov/?id=ed312281
  • Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16(3), 297-334. https://link.springer.com/article/10.1007/bf02310555
  • Çardak, Ç. S., & Selvi, K. (2018). Öğretim ilke ve yöntemleri dersi için bir başarı testi geliştirme süreci. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(26), 379-407 doi:10.29329/mjer.2018.172.19
  • Çelikten, M., & Özkan, H. (2018). Öğretmen performans değerlendirme sistemi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15). 806-824. doi:10.26466/opus.418565.
  • Çiftcibaşı, F., Karamustafaoğlu, S., & Bolat, A. (2023). "Güneş Sistemi ve Tutulmalar" ünitesine yönelik başarı testi geliştirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 1-26. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2305913
  • Dede, H., & Keleş, İ. H. (2020). Saf madde, karışımlar ve karışımların ayrılması konularında yaşam temelli başarı testinin geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 797-825. https://doi.org/10.17152/gefad.659887
  • Demir, N., Kızılay, E., & Bektaş, O. (2016). 7. sınıf çözeltiler konusunda başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(1). https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/224370
  • Demirci, N., & Efe, S. (2007). İlköğretim öğrencilerinin ses konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 1(1). 23-56 https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/39756
  • Divarcı, Ö. F., & Kaya, H. (2019). 8. sınıf “Maddenin Halleri ve Isı” ünitesine yönelik geçerliliği ve güvenirliği sağlanmış bir akademik başarı testi geliştirme çalışması. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(2), 214-238. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/761181
  • Dumanoğlu, F., & Akçay, B. (2018). Elektrik enerjisi başarı testinin geliştirilmesi. e-Kafkas Journal of Educational Research, 5(2), 20-39. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.422251
  • Ebel, R., & Frisbie, D. (1986). Essentials of educational measurement. New Jersey: Englewod Cliffs Prentice Hall. In: Inc.
  • Erkuş, A., Sünbül, Ö., Ömür Sünbül, S., Yormaz, S. & Aşiret, S. (2017). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-II (1.bs.). Ankara: Pegem Akademi
  • Gömleksiz, M., & Erkan, S. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (2. Basım). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Güneş Koç, R. S. (2013). 5E modeli ile desteklenen bağlam temelli yaklaşımın yedinci sınıf öğrencilerinin ışık ünitesindeki başarılarına, bilgilerinin kalıcılığına ve fen dersine karşı olan tutumlarına etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Güneş, M. H., & Serdaroğlu, C. (2018). Bitki ve hayvanlarda üreme, büyüme ve gelişme ünitesinde geliştirilen başarı testinin geçerliliği ve güvenirliği. Bilim Eğitim Sanat ve Teknoloji Dergisi, 2(1), 34-40. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/624961
  • Hotiu, A. (2006). The relationship between item difficulty and discrimination indices in multiple-choice tests in a physical science course (MSc thesis). Florida Atlantic University, Boca Raton, FL. https://fau.digital.flvc.org/islandora/object/fau%3A34381
  • Jaiswal, A. & Arun, C.J. (2021). Potential of artificial intelligence for transformation of the education system in India. International Journal of Education and Development Using Information and Communication Technology, 17(1), 142-158. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1285526.pdf
  • Kargın, P. D., & Gül, Ş. (2021). Altıncı sınıf “Vücudumuzdaki Sistemler ve Sağlığı” ünitesine yönelik bir başarı testi geliştirilmesi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 1-26. https://doi.org/10.47479/ihead.729412
  • Karip, E. (Ed.) (2012). Ölçme ve değerlendirme. (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Keçeci, G., Yıldırım, P., & Zengin, F. K. (2019). Sistemler akademik başarı testi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 3(1), 96-114. https://doi.org/10.32960/uead.514188
  • Kızkapan, O., & Bektaş, O. (2018). Fen eğitiminde başarı testi geliştirilmesi: Hücre bölünmesi ve kalıtım örneği. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 1-18. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/499076
  • Kubiszyn, T. & Borich, G. (2003). Education testing and measurement, (7th ed.). Hoboken: John Wiley.
  • Kuder, G. F., & Richardson, M. W. (1937). The theory of the estimation of test reliability. Psychometrika, 2(3), 151-160. https://doi.org/10.1007/BF02288391
  • Küçük, T. (2014). Işık ünitesinde simülasyon yönteminin kullanılmasının öğrencilerin fen başarısına ve fen tutumlarına etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Nacaroğlu, O., & Bektaş, O. (2019). Fen bilimleri dersindeki madde ve değişim ünitesine yönelik geçerli ve güvenilir başarı testi geliştirme: BİLSEM örneği. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 67-88. https://doi.org/10.46762/mamulebd.633540
  • Nacaroğlu, O., Bektaş, O., & Kızkapan, O. (2020). Madde döngüleri ve çevre sorunları konusunda başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Education Journal, 28(1), 36-51. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3374
  • Özaşkin Arslan, A. G., & Karamustafaoğlu, S. (2019). 2018 fen bilimleri öğretim programı kapsamındaki 7. sınıf güneş sistemi ve ötesi ünitesine yönelik bir başarı testi geliştirme. Ondokuz Mayis University Journal of Education, 38(2). https://doi.org/10.7822/omuefd.528571
  • Özcan, H., Koca, E., & Söğüt, M. (2019). Ortaokul öğrencilerinin basınç kavramıyla ilgili anlayışlarını ölçmeye yöneik bir test geliştirme çalışması. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(1), 130-144. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/747201
  • Özçelik, D.A. (1998). Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: ÖSYMYayınları.
  • Özkan, E. B., & Eryılmaz Muştu, Ö. (2018). 8. sınıf basit makineler ünitesine yönelik başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 737-754. https://doi.org/ 10.17218/hititsosbil.332294
  • Saraç, H. (2018). Fen bilimleri dersi "Maddenin Değişimi" ünitesi İle ilgili başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 416-445. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018..-388815
  • Saylan-kırmızıgül, A., & Kaya, H. (2019). "Aynalarda Yansıma ve Işığın Soğrulması" konusunda geçerliliği ve güvenilirliği sağlanmış başarı testi geliştirme çalışması. Journal of Theoretical Educational Science, 12(2), 474-493. https://doi.org/10.30831/akukeg.426792
  • Sener, N., & Tas, E. (2017). Developing achievement test: A research for assessment of 5th grade biology subject. Journal of Education and Learning, 6(2), 254-271. http://doi.org/10.5539/jel.v6n2p254
  • Sontay, G., & Karamustafaoğlu, O. (2020). Fen bilimleri dersi “Güneş, Dünya ve Ay” ünitesine yönelik başarı testinin geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(2), 511-551. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/919850
  • Sontay, G., & Karamustafaoğlu, S. (2017). 5. sınıf fen bilimleri dersi “Yer Kabuğunun Gizemi” ünitesine yönelik başarı testi geliştirme. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 5(1), 62-86. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2581367
  • Soylu, Ü. İ., Karamustafaoğlu, S., & Karamustafaoğlu, O. (2020). 6. sınıf “madde ve ısı” ünitesi başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 270-292. htps://doi.org/10.47479/ihead.800620
  • Suen, H., & McClellan, S. (2003). Item construction principles and techniques. Encyclopedia of vocational and technological education, 1, 777-798. Taipei: ROC Ministryof Education
  • Şen, H.C., & Eryılmaz, A. (2011). Bir başarı testi geliştirme çalışması: Basit elektrik devreleri başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Yüzüncü Yıl Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 1-39. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/146251
  • Şentürk, Ö. Ç., & Selvi, M. (2021). Fen bilimleri dersi “İnsan ve Çevre” ünitesi akademik başarı testi geliştirme: güvenirlik ve geçerlik çalışması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(2), 601-630. https://doi.org/10.17152/gefad.940400
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Timur, S., Doğan, F., Çetin, N. İ., Timur, B., & Işık, R. (2019). Developing achievement test on cell subject for 6th grade: A validity and reliability study. Cukurova University Faculty of Education Journal, 48(2), 1202-1219. https://dergipark.org.tr/tr/pub/cuefd
  • Turgut, M. F., & Baykul, Y. (2014). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (6. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Tosun, C., & Taşkesenligil, Y. (2011). Revize edilmiş Bloom’un taksonomisine göre çözeltiler ve fiziksel özellikleri konusunda başarı testinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 499-522. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/817458
  • Türkoğlu, İ., & Uzunkoca, F. (2017). İlköğretim 7. sınıflarda ekosistem konusunun öğretiminde geleneksel ve bilgisayar destekli öğretim yöntemlerinin öğrenci başarısına etkisinin karşılaştırılması Turkish Journal of Educational Studies, 4(2), 78-102. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/403122
  • Üçüncü, G., & Sakız, G. (2020). Başarı testi geliştirme süreci: İlkokul dördüncü sınıf maddeyi tanıyalım ünitesi örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(1), 82-94. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3440
  • Yıldız, S., Keçeci, G., & Zengin, F. K. (2019). Dengeli beslenme akademik başarı testi: Geçerlik ve güvenirlik araştırması. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 848-868. http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2019.144

Development an achievement test on the unit “interaction of light with matter”: Validity and reliability study

Year 2025, Issue: 74, 112 - 136, 30.04.2025
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1562856

Abstract

References

  • Açıkgöz, M., & Karslı, F. (2015). Alternatif ölçme-değerlendirme yaklaşımları kullanılarak iş ve enerji konusunda geliştirilen başarı testinin geçerlilik ve güvenirlik analizi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 1-25. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/19638
  • Adkins, D. C. (1974). Test construction; Development and interpretation of achievement tests: Merrill Publishing Company.
  • Akbulut, H. İ., & Çepni, S. (2013). Bir üniteye yönelik başarı testi nasıl geliştirilir?: İlköğretim 7. sınıf kuvvet ve hareket ünitesine yönelik bir çalışma. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 18-44. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/19600
  • Atılgan, H. (Ed.) (2013). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (6. Baskı). Ankara: Anı.
  • Aydın, E., & Selvi, M. (2020). Ortaokul öğrencilerine yönelik ekosistem, biyolojik çeşitlilik ve çevre sorunları başarı testinin geliştirilmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(2), 661-682. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1396514
  • Ayvacı, H. Ş., & Durmuş, A. (2016). Bir başarı testi geliştirme çalışması: Isı ve sıcaklık başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 87-102 https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/258952
  • Barchard, K. A., & Hakstian, A. R. (1997). The robustness of confidence intervals for coefficient alpha under violation of the assumption of essential parallelism. Multivariate Behavioral Research, 32(2), 169-191. https://doi.org/10.1207/s15327906mbr3202_4
  • Baykul, Y. (2015). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulaması. Pegem Akademi.
  • Beuchert, A. K., & Mendoza, J. L. (1979). A Monte Carlo comparison of ten item discrimination indices. Journal of Educational Measurement, 109-117. https://doi.org/10.1111/j.1745-3984.1979.tb00092.x
  • Bingöl, A., & Halisdemir, N. (2017). Development of academic achievement test for the university students in basic information technologies course. The Journal of Academic Social Science Studies, 54, 541-554. doi: 10.9761/JASSS6984
  • Bolat, A., & Karamustafaoğlu, S. (2019). Vücudumuzdaki sistemler ünitesi başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 131-159. doi: 10.30855/gjes.2019.05.02.008
  • Boopathiraj, C., & Chellamani, K. (2013). Analysis of test items on difficulty level and discrimination index in the test for research in education. International journal of social science & interdisciplinary research, 2(2), 189-193.
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Atıf İndeksi, 001-214.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Chen, Y., & Hoshower, L. (2003). Student evaluation of teaching effectiveness: An assessment of student perception and motivation. Assessment and Evaluation in Higher Education, 28, 71–88. doi:10.1080/02602930301683
  • Crocker, L., & Algina, J. (1986). Introduction to classical and modern test theory. J Holt, Rinehart and Winston, 6277 Sea Harbor Drive, Orlando, FL 32887. https://eric.ed.gov/?id=ed312281
  • Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16(3), 297-334. https://link.springer.com/article/10.1007/bf02310555
  • Çardak, Ç. S., & Selvi, K. (2018). Öğretim ilke ve yöntemleri dersi için bir başarı testi geliştirme süreci. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(26), 379-407 doi:10.29329/mjer.2018.172.19
  • Çelikten, M., & Özkan, H. (2018). Öğretmen performans değerlendirme sistemi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15). 806-824. doi:10.26466/opus.418565.
  • Çiftcibaşı, F., Karamustafaoğlu, S., & Bolat, A. (2023). "Güneş Sistemi ve Tutulmalar" ünitesine yönelik başarı testi geliştirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 1-26. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2305913
  • Dede, H., & Keleş, İ. H. (2020). Saf madde, karışımlar ve karışımların ayrılması konularında yaşam temelli başarı testinin geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 797-825. https://doi.org/10.17152/gefad.659887
  • Demir, N., Kızılay, E., & Bektaş, O. (2016). 7. sınıf çözeltiler konusunda başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(1). https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/224370
  • Demirci, N., & Efe, S. (2007). İlköğretim öğrencilerinin ses konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 1(1). 23-56 https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/39756
  • Divarcı, Ö. F., & Kaya, H. (2019). 8. sınıf “Maddenin Halleri ve Isı” ünitesine yönelik geçerliliği ve güvenirliği sağlanmış bir akademik başarı testi geliştirme çalışması. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(2), 214-238. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/761181
  • Dumanoğlu, F., & Akçay, B. (2018). Elektrik enerjisi başarı testinin geliştirilmesi. e-Kafkas Journal of Educational Research, 5(2), 20-39. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.422251
  • Ebel, R., & Frisbie, D. (1986). Essentials of educational measurement. New Jersey: Englewod Cliffs Prentice Hall. In: Inc.
  • Erkuş, A., Sünbül, Ö., Ömür Sünbül, S., Yormaz, S. & Aşiret, S. (2017). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-II (1.bs.). Ankara: Pegem Akademi
  • Gömleksiz, M., & Erkan, S. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (2. Basım). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Güneş Koç, R. S. (2013). 5E modeli ile desteklenen bağlam temelli yaklaşımın yedinci sınıf öğrencilerinin ışık ünitesindeki başarılarına, bilgilerinin kalıcılığına ve fen dersine karşı olan tutumlarına etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Güneş, M. H., & Serdaroğlu, C. (2018). Bitki ve hayvanlarda üreme, büyüme ve gelişme ünitesinde geliştirilen başarı testinin geçerliliği ve güvenirliği. Bilim Eğitim Sanat ve Teknoloji Dergisi, 2(1), 34-40. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/624961
  • Hotiu, A. (2006). The relationship between item difficulty and discrimination indices in multiple-choice tests in a physical science course (MSc thesis). Florida Atlantic University, Boca Raton, FL. https://fau.digital.flvc.org/islandora/object/fau%3A34381
  • Jaiswal, A. & Arun, C.J. (2021). Potential of artificial intelligence for transformation of the education system in India. International Journal of Education and Development Using Information and Communication Technology, 17(1), 142-158. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1285526.pdf
  • Kargın, P. D., & Gül, Ş. (2021). Altıncı sınıf “Vücudumuzdaki Sistemler ve Sağlığı” ünitesine yönelik bir başarı testi geliştirilmesi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 1-26. https://doi.org/10.47479/ihead.729412
  • Karip, E. (Ed.) (2012). Ölçme ve değerlendirme. (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Keçeci, G., Yıldırım, P., & Zengin, F. K. (2019). Sistemler akademik başarı testi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 3(1), 96-114. https://doi.org/10.32960/uead.514188
  • Kızkapan, O., & Bektaş, O. (2018). Fen eğitiminde başarı testi geliştirilmesi: Hücre bölünmesi ve kalıtım örneği. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 1-18. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/499076
  • Kubiszyn, T. & Borich, G. (2003). Education testing and measurement, (7th ed.). Hoboken: John Wiley.
  • Kuder, G. F., & Richardson, M. W. (1937). The theory of the estimation of test reliability. Psychometrika, 2(3), 151-160. https://doi.org/10.1007/BF02288391
  • Küçük, T. (2014). Işık ünitesinde simülasyon yönteminin kullanılmasının öğrencilerin fen başarısına ve fen tutumlarına etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Nacaroğlu, O., & Bektaş, O. (2019). Fen bilimleri dersindeki madde ve değişim ünitesine yönelik geçerli ve güvenilir başarı testi geliştirme: BİLSEM örneği. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 67-88. https://doi.org/10.46762/mamulebd.633540
  • Nacaroğlu, O., Bektaş, O., & Kızkapan, O. (2020). Madde döngüleri ve çevre sorunları konusunda başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Education Journal, 28(1), 36-51. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3374
  • Özaşkin Arslan, A. G., & Karamustafaoğlu, S. (2019). 2018 fen bilimleri öğretim programı kapsamındaki 7. sınıf güneş sistemi ve ötesi ünitesine yönelik bir başarı testi geliştirme. Ondokuz Mayis University Journal of Education, 38(2). https://doi.org/10.7822/omuefd.528571
  • Özcan, H., Koca, E., & Söğüt, M. (2019). Ortaokul öğrencilerinin basınç kavramıyla ilgili anlayışlarını ölçmeye yöneik bir test geliştirme çalışması. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(1), 130-144. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/747201
  • Özçelik, D.A. (1998). Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: ÖSYMYayınları.
  • Özkan, E. B., & Eryılmaz Muştu, Ö. (2018). 8. sınıf basit makineler ünitesine yönelik başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 737-754. https://doi.org/ 10.17218/hititsosbil.332294
  • Saraç, H. (2018). Fen bilimleri dersi "Maddenin Değişimi" ünitesi İle ilgili başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 416-445. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018..-388815
  • Saylan-kırmızıgül, A., & Kaya, H. (2019). "Aynalarda Yansıma ve Işığın Soğrulması" konusunda geçerliliği ve güvenilirliği sağlanmış başarı testi geliştirme çalışması. Journal of Theoretical Educational Science, 12(2), 474-493. https://doi.org/10.30831/akukeg.426792
  • Sener, N., & Tas, E. (2017). Developing achievement test: A research for assessment of 5th grade biology subject. Journal of Education and Learning, 6(2), 254-271. http://doi.org/10.5539/jel.v6n2p254
  • Sontay, G., & Karamustafaoğlu, O. (2020). Fen bilimleri dersi “Güneş, Dünya ve Ay” ünitesine yönelik başarı testinin geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(2), 511-551. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/919850
  • Sontay, G., & Karamustafaoğlu, S. (2017). 5. sınıf fen bilimleri dersi “Yer Kabuğunun Gizemi” ünitesine yönelik başarı testi geliştirme. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 5(1), 62-86. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2581367
  • Soylu, Ü. İ., Karamustafaoğlu, S., & Karamustafaoğlu, O. (2020). 6. sınıf “madde ve ısı” ünitesi başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 270-292. htps://doi.org/10.47479/ihead.800620
  • Suen, H., & McClellan, S. (2003). Item construction principles and techniques. Encyclopedia of vocational and technological education, 1, 777-798. Taipei: ROC Ministryof Education
  • Şen, H.C., & Eryılmaz, A. (2011). Bir başarı testi geliştirme çalışması: Basit elektrik devreleri başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Yüzüncü Yıl Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 1-39. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/146251
  • Şentürk, Ö. Ç., & Selvi, M. (2021). Fen bilimleri dersi “İnsan ve Çevre” ünitesi akademik başarı testi geliştirme: güvenirlik ve geçerlik çalışması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(2), 601-630. https://doi.org/10.17152/gefad.940400
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Timur, S., Doğan, F., Çetin, N. İ., Timur, B., & Işık, R. (2019). Developing achievement test on cell subject for 6th grade: A validity and reliability study. Cukurova University Faculty of Education Journal, 48(2), 1202-1219. https://dergipark.org.tr/tr/pub/cuefd
  • Turgut, M. F., & Baykul, Y. (2014). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (6. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Tosun, C., & Taşkesenligil, Y. (2011). Revize edilmiş Bloom’un taksonomisine göre çözeltiler ve fiziksel özellikleri konusunda başarı testinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 499-522. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/817458
  • Türkoğlu, İ., & Uzunkoca, F. (2017). İlköğretim 7. sınıflarda ekosistem konusunun öğretiminde geleneksel ve bilgisayar destekli öğretim yöntemlerinin öğrenci başarısına etkisinin karşılaştırılması Turkish Journal of Educational Studies, 4(2), 78-102. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/403122
  • Üçüncü, G., & Sakız, G. (2020). Başarı testi geliştirme süreci: İlkokul dördüncü sınıf maddeyi tanıyalım ünitesi örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(1), 82-94. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3440
  • Yıldız, S., Keçeci, G., & Zengin, F. K. (2019). Dengeli beslenme akademik başarı testi: Geçerlik ve güvenirlik araştırması. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 848-868. http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2019.144
There are 61 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Classroom Measurement Practices
Journal Section Makaleler
Authors

Cüneyt Can 0000-0003-0982-0366

Fatma Akgün 0000-0002-9728-7516

Publication Date April 30, 2025
Submission Date October 7, 2024
Acceptance Date February 26, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 74

Cite

APA Can, C., & Akgün, F. (2025). “Işığın madde ile etkileşimi” ünitesi başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(74), 112-136. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1562856

Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty

33574