Bu çalışma, meta-analiz yöntemi kullanarak öğretmenlerin medeni durumlarının iş doyumlarına etkisini incelemektedir. Türkiye’de 2007-2023 yılları arasında yayımlanan yüksek lisans ve doktora tezleri sistematik bir şekilde analiz edilerek toplam 110 çalışma meta-analize dâhil edilmiştir. Çalışmada bağımsız değişken olarak medeni durum (evli veya bekâr) ele alınırken, bağımlı değişken iş doyumu olarak belirlenmiştir. Verilerin analizi Comprehensive Meta-Analysis (CMA) 2.0 yazılımı ile gerçekleştirilmiş ve rastgele etkiler modeli kullanılmıştır.
Bulgular, medeni durumun öğretmenlerin iş doyumu üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığını göstermektedir (d = -0.012, p > .05). Çalışmalar arasında yüksek heterojenlik bulunmuş (I² = %81.35), bu nedenle rastgele etkiler modeli tercih edilmiştir. Ayrıca, yayın yanlılığı testleri (Egger testi, Duval & Tweedie kırp-doldur yöntemi ve Orwin’in Korumalı Sayısı) sonucunda yayın yanlılığının bulunmadığı belirlenmiştir.
Çalışmada medeni durum ile iş doyumu arasındaki ilişkinin farklı değişkenlere göre değişip değişmediği moderasyon analizi ile incelenmiştir. Çalışmanın türü (yüksek lisans veya doktora), ve örneklem sayısı gibi değişkenlerin medeni durum ile iş doyumu arasındaki ilişkiyi anlamlı bir şekilde etkilemediği görülmüştür (p > .05). Çalışmanın gerçekleştirildiği coğrafi bölgenin iş doyumu üzerindeki etkisi anlamlı bulunmuştur (p = 0.001). Akdeniz bölgesinde evli olan öğretmenlerin iş doyumu fazla iken, Marmara bölgesinde, bekâr öğretmenlerin iş doyumu daha fazladır. Anaokul+İlkokul+Ortaokul+Lise (A+İ+O+L) türündeki okullar için p değeri 0.023 olup, bu değer 0.05’in altında olduğundan istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermektedir.
Bu çalışma, öğretmenlerin iş doyumu ve medeni durum ilişkisini inceleyen ilk meta-analiz olması bakımından literatüre önemli bir katkı sağlamaktadır. Bulgular, eğitim politikaları açısından öğretmenlerin mesleki memnuniyetini artırmaya yönelik stratejilerin sadece medeni durum gibi bireysel faktörlere dayanarak değil, daha geniş kapsamlı değişkenler göz önüne alınarak geliştirilmesi gerektiğini ortaya koymaktadır. Gelecek araştırmalarda, bölgesel farklılıkları ve diğer örgütsel faktörleri içeren çalışmaların yapılması önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Graphics, Augmented Reality and Games (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 28, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | April 18, 2025 |
Acceptance Date | June 28, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 15 |
.