İmam Şâfiînin vefatından sonraki zaman aralığında yazılan çokça eserlerin içinde mercûh ve şâz görüşler İmam Râfiî’ ve İmam Nevevî’nin vasıtasıyla ayıklanmıştır.
İmam Râfi’î’den sonra gelen İmam Nevevî, Râfi’î’nin tercih ettiği görüşleri süzgeçten geçirmiş, onun muttali olmadığı görüşlere muttali olmuş birçok eseri ile ihtisar ve şerh etmiştir.
İmam Râfiî’nin el-Muharrer fî furû‘i’ş-Şâfi‘iyye adlı eserini Minhâcu’t-Tâlibîn ve Umdetü’l-Müftîn adlı eseriyle ihtisar eden İmâm Nevevî’nin Şâfiî mezhebinin sistematik bir hale gelmesinde büyük bir emeği vardır. Bu eser fazla rağbet görmüş, ders ve fetvalarda baş eser olmuştur. Müteahhir Şâfiî uleması küçük, büyük bitirilmiş ve bitirilememiş çok sayıda şerh ve haşiyeler yazmışlardır.
İmâm Nevevî, Minhâc eserinde İmâm Şâfiî’nin kavilleri ve Şâfiî mezhebi ashabının vecihlerinden güçlü ve zayıf görüşler için el-azhar, el-meşhur, el-esah es-sahih, el-mezhep, fî kavlin, kezâ kîle, vekîle ve vefî kavlin ıstılahlarını kullanmıştır.
Nevevî, kaviller ve vecihler arasında ki tercihlerde her ne kadar çok hassasiyet göstermişse bile zayıf görüşü belirtmek için kîle, vekîle ve vefî kavlin ıstılahlarını kullandığı on beş mesele hakkında ondan sonra gelen müteahhir Şâfiî fukahası sahih görüş oldukları kararını vermişlerdir.
Çalışmamızda Akademik yazım kuralları ve üslubuna dikkat edilmiştir.
In the many works written after the death of Imam Shafi'i, the merjūh and shāzī views were eliminated through Imam Rāfi'i and Imam al-Nawawī.
Imam al-Nawawī, who came after Imam Rāfi'ī, filtered the views preferred by Rāfi'ī, and he was aware of the views that he was not aware of, and he has made many of his works and commentaries.
Imam al-Nawawī, who specialized Imam Rāfi'ī's al-Muharrer fī furū'i al-Shāfi'iyya with his Minhāj al-Tālibīn and Umdat al-Muftīn, had a great contribution to the systematization of the Shāfi'i madhhab. This work was very popular and became the main work in lectures and fatwas. The later Shāfi'ī scholars wrote numerous commentaries and glosses, small and large, finished and unfinished.
In Minhâj, Imām al-Nawawī used the terms al-azhar, al-mashhūr, al-asāh al-sahih, al-asāh al-sahih, al-as-Sahih, al-madhhab, fī qawlī, as well as the terms kīla, wajīla, and wafī qawlī for the opinions of Imām Shāfi'ī and the wājihs of the companions of the Shāfi'ī madhhab, both strong and weak.
Even though al-Nawawī showed great sensitivity in his preferences between the opinions and wajihs, the later Shafi'i jurists who came after him decided that the fifteen issues in which he used the terms kīla, wajīla, and fī jawl to indicate the weak opinion were the sahih opinion.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Law and Religion |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 10, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | August 4, 2024 |
Acceptance Date | March 18, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 17 Issue: 1 |
Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.
Derginin tüm içeriğine açık erişim sağlanmaktadır. Yayınlanan makaleler öncelikle İThenticate programında taranmaktadır.
Dergimizde
yayınlanan makalelerin sorumluluğu yazara ait olup, tüm telif hakları Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi’ne devrolunmuştur.