The aim of this study is to enable two generations who have no experience of correspondence to exchange letters. The study included ten 3rd grade primary school students (5 female and 5 male) and 14 university students (11 female and 3 male). With this study, children and university students who have never written, sent or received a letter in their lives were provided with this experience. It is aimed for students and prospective teachers to establish a social relationship by expressing themselves in writing. The students who would participate in the study were asked to briefly introduce themselves by their teachers and the children introduced themselves in a few sentences. The researcher read the characteristics of the children to the pre-service teachers and the pre-service teachers themselves chose the children to write letters to. In this study, case study, one of the qualitative research designs, was adopted. The pre-service teachers were asked to write reflective evaluations about their penfriend experiences. Students' letters and pre-service teachers' reflective evaluations were analyzed through content analysis. The pre-service teachers stated that they enjoyed the process of putting their feelings and thoughts in writing, placing what they wrote in an envelope and sending it to the post, and waiting for a response to what they wrote for days or even weeks, despite having all the communication possibilities of the digital world. When we look at the content of students' and pre-service teachers' letters, it is seen that students mostly wrote about school/course, where they live and their families, while pre-service teachers wrote about hobbies, school/education and things they like. The main themes that emerged in the students' letters were the place they lived, their family members, and the profession they wanted to choose. This study has shown that letter writing is an alternative and effective form of communication for today's digital native children and youth to share information, feelings and thoughts.
Bu çalışmanın amacı mektuplaşma deneyimi olmayan iki kuşağın mektuplaşmalarını sağlamaktır. Araştırmaya 5’i kız 5’i erkek toplam 10 tane ilkokul 3. sınıf öğrencisi ve 11’i kız 3’ü erkek toplam 14 üniversite öğrencisi katılmıştır. Bu çalışma ile hayatlarında hiç mektup yazmayan, mektup göndermeyen ve mektup almayan çocukların ve üniversite öğrencilerinin bu deneyimi yaşamaları sağlanmıştır. Çalışmaya katılan öğrencilerin kendilerini kısaca tanıtmaları öğretmenlerinden istenmiştir ve çocuklar birkaç cümle ile kendilerini tanıtmışlardır. Araştırmacı öğretmen adaylarına çocukların özelliklerini okumuştur ve öğretmen adayları mektup yazacakları çocukları kendileri seçmişlerdir. Böylece dijital yollar dışında sadece yazılı iletişim sayesinde hem sosyal bir ilişki kurulması hem de öğrencilerin karşılıklı olarak kendilerini yazılı ifade etmeleri hedeflenmiştir. Bu çalışmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması benimsenmiştir. Öğretmen adaylarından mektup arkadaşlığı deneyimlerini aktarmaları için yansıtıcı değerlendirme yazmaları istenmiştir. Öğrencilerin mektupları ve öğretmen adaylarının yansıtıcı değerlendirmeleri içerik analizi ile incelenmiştir. Öğretmen adayları dijital dünyanın her türlü haberleşme olanaklarına sahip olmalarına rağmen duygu ve düşüncelerini yazıya dökmek, yazdıklarını bir zarfa yerleştirip postaya vermek ve belki günlerce hatta haftalarca yazdıklarına cevap bekleme sürecinden keyif aldıklarını belirtmişlerdir. Öğrencilerin ve öğretmen adaylarının mektuplarının içeriklerine bakıldığında öğrencileri en fazla okul/ders, yaşadıkları yer ve ailelerinden bahsederken öğretmen adayları da hobiler, okul/eğitim ve hoşlandıkları şeylerden bahsettikleri görülmektedir. Öğrencilerin mektuplarında öne çıkan başlıca temalar yaşadıkları yer, aile bireyleri, seçmek istedikleri meslek olarak karşımıza çıkmıştır. Bu çalışma mektup yazmanın günümüzdeki dijital yerli çocuk ve gençleri için bilgi, duygu ve düşüncelerin paylaşılmasında alternatif ve etkili bir iletişim olduğunu göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Child Development Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 20, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | May 29, 2025 |
Acceptance Date | June 19, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 1 |
Studies in Educational Research and Development (SERD) is licensed under Creative Commons 4.0.