Bu araştırma, sosyolojik bir perspektiften Masumiyet Müzesi'ni bir vaka çalışması olarak kullanarak nostalji, gündelik nesneler, ve bireysel/kolektif hafıza arasındaki etkileşimi incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, aktör-ağ teorisini kullanarak, müzede sergilenen gündelik nesneleri bireysel ve kolektif anıların yeniden canlandırılıp, yapılandırıldığı “eyleyenler” olarak kavramsallaştırmaktadır. Araştırma, nostaljinin mekânsal-zamansal ve toplumsal bir deneyim olduğunu vurgulayarak, çağdaş toplumsal düzenin belirsizliklerine karşı nasıl bir başa çıkma mekanizması olarak işlev gördüğünü ortaya koymaktadır. Araştırma, bu dinamiklere ışık tutarak gündelik nesneler etrafında canlandırılan nostalji ve belleğin sosyo-kültürel öneminin ve bunların kimlik ve kültürel anlatıların inşası üzerindeki etkilerinin anlaşılmasına katkıda bulunmaktadır.
This study aims to analyze the complex interplay between nostalgia, everyday objects, and individual/collective memory from a sociological perspective, using the Museum of Innocence as a case study. Applying the actor-network theory, the research conceptualizes everyday objects exhibited within the museum as “actors” around which individual/collective memories are reaffirmed and reconstructed. The study reveals how nostalgia, as a social spatio-temporal experience, serves as a way for the individuals to deal with the uncertainties of contemporary society. By shedding light on these dynamics, the research contributes to a deeper understanding of the socio-cultural significance of nostalgia, and memory revived around the objects and their implications for the construction of identity and cultural narratives.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sociology of Culture |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | May 8, 2024 |
Acceptance Date | October 9, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 1 |