Value is the totality of material and spiritual elements that we consider essential, and that serve to measure value. They are positive criteria that determine and shape the attitudes and behaviors of people throughout their lives. What holds societies together are value judgments. Values are examined in two groups: national and universal. Classifying values as social, cultural, political, economic, religious, and artistic is also possible. The new generation needs to be equipped with these values. Value education is provided formally in educational institutions and informally through out-of-school learning. One of these informal learning methods is folk culture. Indeed, the elements known as folk culture are an essential cultural transmission tool of a nation. Poems, one of these tools, can transfer the values they contain to future generations. Poems with literary and artistic value are necessary for conveying people's feelings and thoughts. Dadaloğlu, one of the essential names of folk culture in the poetry genre, has become one of the important symbols of cultural continuity. Therefore, in this study, the values in the poems of Dadaloğlu, a folk poet, were examined and matched with those of the 2018 Social Studies Curriculum. The document analysis method was used in the study, which is one of the qualitative research methods.
Değer, önemli olarak kabul ettiğimiz kıymet ölçmeye yarayan maddi ve manevi ögelerin bütünüdür. İnsanın yaşam boyu tutum ve davranışlarını belirleyen ve şekillendiren olumlu ölçütlerdir. Toplumları bir arada tutan ise değer yargılarıdır. Değerler, milli ve evrensel olmak üzere iki grupta incelenmektedir. Ayrıca değerleri sosyal, kültürel, siyasi, ekonomik, dini ve sanatsal değerler olarak ta sınıflandırmak mümkündür. Yeni yetişen neslin bu değerlerle donatılması oldukça önemlidir. Değer eğitimi gerek eğitim kurumlarında formal yolla, gerekse okul dışı öğrenmelerle informal yolla olmaktadır. Bahsi geçen bu informal öğrenme yollarından birisi de halk kültürüdür. Nitekim halk kültürü olarak bilinen unsurlar, bir milletin önemli kültür aktarım aracıdır. Bu araçlardan birisi olan şiirler, içinde barındırdığı değerleri gelecek kuşaklara aktarabilmektedir. Edebi ve sanatsal değeri olan şiirler, insanların duygu ve düşüncelerini aktarmada önemli bir işlev taşımaktadır. Şiir türünde halk kültürünün önemli isimlerinden olan Dadaloğlu, kültürel devamlılığın önemli simgelerin birisi olmuştur. Bu nedenle bu çalışmada bir halk ozanı olan Dadaloğlu’nun şiirlerinde işlenen değerler incelenmiş ve 2018 Sosyal Bilgiler Öğretim Programında yer alan değerlerle eşleştirilmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Veriler, betimsel analiz yöntemiyle incelenmiştir. Dadaloğlu’nun şiirlerinde vatanseverlik, sevgi, saygı, dayanışma, dürüstlük, estetik, eşitlik, dostluk ve sabır gibi değerlerin ön plana çıktığı sonucuna ulaşılmıştır.
Bu araştırma için etik kurul kararına ihtiyaç bulunmamaktadır.
Yok
Yok
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Literature Sociology, Sociology (Other) |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | February 21, 2025 |
Acceptance Date | June 5, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 1 |