Günümüzde üniversitelerin web siteleri, kurumsal kimliğin etkili bir şekilde sunulması ve bilgiye erişim süreçlerinin kolaylaştırılması açısından önemli bir role sahiptir. Bu çalışmada Türkiye’deki 7 üniversite web sitesinin kullanılabilirlik bağlamında değerlendirilmesini amaçlanmaktadır. Araştırmada, Tasarım Rehberleri Temelli Kullanılabilirlik Test Yaklaşımı kullanılarak, web sitelerinin erişilebilirlik, navigasyon, sayfa yüklenme süresi ve içerik düzeni gibi kriterler doğrultusunda analizler yapılmıştır. Kamu İnternet Siteleri Rehberi (KAMİS)’nde yer alan standartlar temel alınarak, web sitelerinin belirli kullanılabilirlik ilkelerine uygunluğu değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçları, web sitelerinin genel olarak KAMİS standartlarına uygun olduğunu, ancak mobil cihazlardaki performans ve arama alanlarındaki işlevsellik gibi bazı alanlarda iyileştirme yapılması gerektiğini ortaya koymuştur. Özellikle sayfa yüklenme sürelerinin mobil cihazlarda uzun olması ve arama sonuçlarının filtrelenememesi, kullanıcı deneyimini olumsuz etkileyen önemli faktörler olarak belirlenmiştir. Bu doğrultuda, üniversite web sitelerinin periyodik olarak kullanılabilirlik testlerine tabi tutulması, kullanıcı geri bildirimlerinin toplanması ve bu veriler doğrultusunda düzenli iyileştirmeler yapılması önerilmektedir. Sonuç olarak, üniversite web sitelerinin kullanıcı dostu bir yapıya sahip olması, bilgiye hızlı erişim sağlaması ve kullanıcı memnuniyetini artırması açısından kritik bir öneme sahiptir.
Today, university websites play a crucial role in effectively presenting institutional identity and facilitating access to information. This study aims to evaluate the usability of 7 university websites in Turkey. The research employs a Design Guidelines-Based Usability Testing Approach to analyze key criteria such as accessibility, navigation, page loading speed, and content organization of the websites. The evaluation is based on the standards outlined in the Public Internet Sites Guide (KAMİS), assessing the compliance of the websites with specific usability principles. The results indicate that the websites generally adhere to KAMİS standards; however, certain areas, such as mobile performance and the functionality of search fields, require improvement. Particularly, long page load times on mobile devices and the lack of search result filtering were identified as key factors negatively affecting user experience. In this regard, it is recommended that university websites undergo periodic usability tests, with user feedback collected and regular updates made based on the findings. In conclusion, having user-friendly university websites that provide quick access to information and enhance user satisfaction is of critical importance.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Technology and Computing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 17, 2025 |
Publication Date | June 22, 2025 |
Submission Date | October 24, 2024 |
Acceptance Date | May 22, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 102 |