Purpose: Sun, sand and sea (3S) tourism, one of the known and frequently preferred tourism types, is increasing its appeal day by day with the increasing number of tourists. This research aims to develop an understanding of the attitudes, expectations and satisfactions of tourists in 3S tourism within the scope of consumer behavior.
Method: The study, which was prepared to learn the attitudes, expectations and satisfactions of 3S tourism tourists and to test the relationships between them, is a basic research based on quantitative research aimed at revealing the cause-effect relationship and based on theory development. In this direction, a survey was applied to 422 tourists who came to Amasra and İnkumu beaches in Bartın province between July and September 2022.
Findings: It was determined that the attitudes of tourists in 3S tourism are associated with naturalness, calmness, access to the beach, security, cleanliness and activity opportunities, their expectations are associated with peace, happiness, relaxation, beach and new friendships and their satisfaction is associated with experience, physical facilities, naturalness, security, recommendation, price and food quality. However, it has been observed that there is a significant and positive relationship between the attitude-expectation and attitude-satisfaction of tourists in 3S tourism.
Conclusion: In this study, where the existence of a medium and low level positive relationship in tourist behavior in 3S tourism is confirmed in terms of attitude, expectation and satisfaction, it is stated that tourist attitudes have a positive effect on the 3S tourism image and that if their attitudes are improved, the intention to visit and recommend will increase.
Amaç: Bilinen ve sıkça tercih edilen turizm çeşitlerinden birisi olan güneş, kum ve deniz (3S) turizmi, artan turist sayısı ile her geçen gün cazibesini artırmaktadır. Bu araştırmada tüketici davranışı kapsamında 3S turizminde turistlerinin tutum, beklenti ve memnuniyetlerine bir anlayış geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
Yöntem: 3S turizmi turistlerinin tutum, beklenti ve memnuniyetlerini öğrenme ve arasındaki ilişkileri test etme amaçlı hazırlanan çalışma, neden-sonuç ilişkisini ortaya koymaya yönelik ve kuram geliştirmeye dayalı nicel araştırma tabanlı bir temel araştırmadır. Bu doğrultuda Temmuz-Eylül 2022 döneminde Bartın ili Amasra ve İnkumu plajlarına gelen 422 turiste anket uygulanmıştır.
Bulgular: 3S turizminde turistlerin tutumlarının; doğallık, sakinlik plaja ulaşım, güvenlik temizlik ve aktivite imkânlarıyla, beklentilerinin; huzur, mutluluk, rahatlama, plaj ve yeni arkadaşlıklarla ve memnuniyetlerinin ise deneyim, fiziksel imkânlar, doğallık, güvenlik, tavsiye etme, fiyat ve yemek kalitesi ilişkilendirdikleri belirlenmiştir. Bununla birlikte 3S turizminde turistlerinin tutum-beklenti ve tutum-memnuniyetleri arasında anlamlı ve pozitif yönlü bir ilişkinin bulunduğu görülmüştür.
Sonuç: Tutum, beklenti ve memnuniyet yönüyle 3S turizminde turist davranışında orta ve düşük düzeyli pozitif yönlü bir ilişkinin varlığının doğrulandığı bu çalışmada turist tutumlarının 3S turizm imajı üzerinde olumlu bir etkisinin olduğu ve tutumlarının iyileştirilmesi halinde ziyaret ve tavsiye etme niyetin artacağı yönündedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourist Behaviour and Visitor Experience |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | June 21, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | April 25, 2025 |
Acceptance Date | May 29, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 1 |