Bu araştırma, özel eğitim meslek okullarında yürütülen staj sürecinde veli, öğretmen ve iş veren iş birliğini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma nitel araştırma yöntemiyle tasarlanmıştır. Araştırmanın katılımcılarını özel eğitim meslek okullarında staj uygulamasına devam eden öğrencilerle ilişkili olan yedi öğretmen, yedi veli ve yedi iş veren oluşturmaktadır. Araştırmada katılımcılar görüşmeye başlamadan önce Araştırma Onam Formu’nu imzalayarak araştırmaya katılmak için gönüllü olduklarını onaylamışlardır. Araştırmada veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Görüşmelerin dökümleri çıkartılıp içerik analizi yapılarak araştırma bulguları oluşturulmuştur. Bu araştırmada katılımcılara yazıya dökülen görüşme yanıtları gönderilerek teyit etmeleri sağlanmış ve veri analizi sürecinde alanda uzman iki akademisyen ile güvenirlik çalışmasında bulunulmuştur. Araştırmanın verileri ve kodları yine iki alan uzmanıyla yürütülmüştür. Çalışmada katılımcıların görüşlerinden doğrudan alıntılama yaparak dış geçerliği sağlanmıştır. Araştırmanın bulguları staj sürecinde veli, öğretmen ve iş veren arasında bir bilgi eksikliğinin hâkim olduğunu ve paydaşlar arasında iletişimin kuvvetlendirilmesi gerektiğini göstermektedir. Aynı zamanda staj sürecine yönelik ayrı yönetmeliklerin bulunması da süreci güçleştirmektedir.
This study aims to examine the cooperation of parents, teachers and employers in the internship process carried out in special education vocational schools. The research was designed with qualitative research methods. The participants of the study consisted of seven teachers, seven parents, and seven employers who are were related to the students who continued their internship in special education vocational schools. In the study, the participants confirmed that they volunteered to participate in the study by signing the Research Consent Form before starting the interview. During the data collection process, semi-structured interviews were conducted using an interview form designed by the researchers. The interviews were transcribed, and the findings of the research were formed by content analysis. In this study, transcribed interview responses were sent to the participants for their confirmation and a reliability study was conducted with two academicians who are experts in the field during the data analysis process. The data and codes of the study were again conducted with two field experts. In the study, external validity was ensured by directly quoting the views of the participants. The findings of the study showed that there was a lack of information between parents, teachers, and employers in the internship process and that communication between stakeholders should be strengthened. At the same time, it was stated that the existence of adequate legal legislation for the internship process would increase the effectiveness and efficiency of the process.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Development of Vocational Education , Mental Disability Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 28, 2025 |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | October 28, 2024 |
Acceptance Date | April 13, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 23 Issue: 1 |