The purpose of this study is to investigate the relationship between self-efficacy perceptions and occupational anxiety levels of pre-service social studies teachers. Correlation model was used in the study. The sample of the study consisted of 425 pre-service teachers studying in the undergraduate program of social studies teaching in different provinces of Turkey in the 2023-2024 academic year. “Personal Information Form”, ‘Teacher Self-Efficacy Scale’ and ‘Occupational Anxiety Scale for Prospective Teachers’ were used as data collection tools. Descriptive statistics and correlation analysis were used to analyze the data. As a result of the analyses, it was determined that the self-efficacy perceptions of pre-service social studies teachers were above the medium level and their occupational anxiety levels were at a high level. It was determined that the relationship between self-efficacy perceptions and occupational anxiety levels of pre-service social studies teachers was at a positive high level between self-efficacy for teaching strategies and task-centered anxiety. In addition, it was determined that there was a low level relationship between self-efficacy for student engagement and assignment-centered anxiety. According to the results of the research, while assignment anxiety is expected to be at a high level in the literature, it was concluded that it was at a low level in this research. In future studies, more detailed information can be obtained through qualitative research in which the feelings and opinions of pre-service teachers will be taken. In addition, in this study, it was determined that pre-service social studies teachers experienced task-centered and colleague/parent-centered anxieties the most. Studies can be conducted using different methods to determine what causes these anxieties.
Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öz yeterlik algıları ve mesleki kaygı düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada ilişkisel tarama (korelasyon) modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2023-2024 eğitim öğretim yılında Türkiye’nin farklı illerinde sosyal bilgiler öğretmenliği lisans programında öğrenim gören 425 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; “Kişisel Bilgi Formu”, “Öğretmen Öz Yeterlik Ölçeği” ve “Öğretmen Adaylarına Yönelik Mesleki Kaygı Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler analiz edilirken betimsel istatistik ve korelasyon analizi uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öz yeterlik algılarının orta düzeyin üzerinde; mesleki kaygı düzeylerinin ise yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öz yeterlik algıları ile mesleki kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin, öğretim stratejilerine yönelik öz yeterlik ile görev merkezli kaygı arasında pozitif yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğrenci katılımına yönelik öz yeterlik ile atanma merkezli kaygı arasında düşük düzeyde bir ilişki bulunduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonucuna göre atanma kaygısı literatürde yüksek düzeyde olması beklenirken bu araştırmada düşük düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. İleride yapılacak olan araştırmalarda, öğretmen adaylarının duygu ve görüşlerinin alınacağı nitel araştırmalarla daha detaylı bilgiye ulaşılabilir. Ayrıca bu araştırmada, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının en çok görev merkezli ve meslektaş/veli merkezli kaygılar yaşadığı tespit edilmiştir. Bu kaygılara nelerin neden olduğunun tespit edilebilmesi için farklı yöntemler kullanılarak çalışmalar yapılabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social Studies Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 3, 2025 |
Submission Date | January 25, 2025 |
Acceptance Date | June 3, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 1 |