Bu araştırmada ebeveyn çocuk ilişkisini ebeveynin medeni durumu, bağlanma stilleri ve bağlanma yaralanma düzeylerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Katılımcılar Google Forms üzerinden demografik bilgilerine ait soruları yanıtladıktan sonra sırasıyla Yakın İlişkilerde Yaşantılar Envanteri Kısa Formu’nu, Evlilikte Bağlanma Yaralanmaları Ölçeği’ni ve Ebeveyn-Çocuk İlişkisi Ölçeği’ni tamamlamışlardır. Araştırma kapsamında 4-13 yaş arasında çocuk sahibi olan 323 kişiden veri toplanmıştır. Analizler IBM SPSS Statistics 26 yoluyla değerlendirilmiştir. Araştırma soruları tanımlayıcı istatistiksel analizler yoluyla yanıtlanmıştır. Bulgulara göre evli, güvenli bağlanma özelliklerine sahip ve bağlanma yaralanması yüksek olan ebeveynler, çocukların ihtiyaçlarını oldukça yüksek düzeyde giderebilmesine karşın, çocuklarıyla yaşadıkları uyuşmazlıklarda oldukça zorlanmaktadırlar. Evli olmayan ancak güvenli bağlanan ebeveynler ise çocuklarıyla yaşadıkları uyuşmazlıklarda daha az zorlanmaktadırlar. Çalışma bulguları literatür ışığında tartışılmıştır.
This study examines the parent-child relationship in relation to parents’marital status, attachment styles, and levels of attachment injury. Participants provided demographic information via Google Forms and completed the Inventory of Experiences in Close Relationships Short Form, the Marital Attachment Injuries Scale, and the Parent-Child Relationship Scale. Data were collected from 323 parents with children aged 4–13 and analyzed using IBM SPSS Statistics 26 through descriptive statistical methods. Findings reveal that while married parents with secure attachment characteristics and high levels of attachment injury can effectively meet their children’s needs, they face significant challenges in managing conflicts with their children. On the contrary, unmarried parents with secure attachment characteristics experience fewer difficulties in resolving conflicts with their children. These findings are interpreted in the context of existing literature, providing insights into the dynamics of parent-child relationships.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other), Developmental Psychology (Other), Applied and Developmental Psychology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 28, 2024 |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | November 20, 2024 |
Acceptance Date | December 28, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 4 |
Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License