In this study, it is aimed to perform a bibliometric analysis of the articles on consumer innovation published in the TR Index database. As a result of the search with the keyword ‘consumer innovation', a total of 30 articles were found and all of these articles were included in the analysis. The frequency analysis of the keywords of the articles was performed using Anaconda software and with this analysis, it was visually presented which keywords were used more frequently. By analyzing the languages of the bibliographies of the articles, it was determined that Turkish and English languages were used, no other language was used, and the use of English sources was higher. In addition, the most cited authors were analyzed and the total number of citations received by the articles was examined. The data were tabulated and sorted according to the number of samples, the sample was conducted on and sample sizes. The universities of the authors, the number of articles they published and the number of citations to these articles, the publication dates of the analyzed articles, the analysis methods used, and the journals in which the articles were published are presented in tables. In the study, research models were examined and variables related to consumer innovativeness were tabulated. Since 2019, the number of studies on consumer innovation have increased, factor analysis is the most preferred analysis method and convenience sampling is the most widely used sampling method. The findings of the literature review show that there is a limited literature in national studies in the field of consumer innovation.
Bu çalışmada, TR Dizin veri tabanında yayınlanan tüketici yenilikçiliği konulu makalelerin bibliyometrik analizini gerçekleştirmek amaçlanmıştır. ''Tüketici yenilikçiliği'' anahtar kelimesiyle yapılan tarama sonucunda toplamda 30 makale bulunmuş ve bu makalelerin tamamı analize dahil edilmiştir. Makalelerin anahtar kelimelerine yönelik sıklık analizi, ANACONDA yazılımı kullanılarak gerçekleştirilmiş ve bu analizle hangi anahtar kelimelerin daha sık kullanıldığı görsel olarak sunulmuştur. Makaleler, kaynakçaların dillerinin analiz edilmesiyle Türkçe ve İngilizce dillerinin kullanıldığı, başka bir dilin ise kullanılmadığı, ayrıca İngilizce kaynak kullanımının daha fazla olduğu tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra, en çok atıf alan yazarlar analiz edilmiş ve makalelerin aldıkları toplam atıf sayıları incelenmiştir. Örneklem sayıları, örneklemin kimler üzerinde yapıldığı ve örneklem büyüklüklerine göre sıralama yapılmış, veriler tablolaştırılmıştır. Yazarların üniversiteleri, yayınladıkları makale sayıları ve bu makalelere yapılan atıf sayıları, analiz edilen makalelerin yayın tarihleri, kullanılan analiz yöntemleri, makalelerin yayınlandığı dergiler tablolar halinde sunulmuştur. Çalışmada araştırma modelleri incelenerek tüketici yenilikçiliği ile ilişkili değişkenler tablolaştırılmıştır. 2019 yılından itibaren tüketici yenilikçiliği üzerine yapılan çalışmaların sayısında artış olduğu, faktör analizinin en çok tercih edilen analiz yöntemi olduğu ve kolayda örnekleme yönteminin en yaygın kullanılan örneklem metodu olduğu, çalışmanın öne çıkan bulguları arasındadır. Literatür taramasına dair bulgular, tüketici yenilikçiliği alanındaki ulusal çalışmalarda sınırlı bir literatür bulunduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social Policy (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 28, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | February 8, 2025 |
Acceptance Date | May 6, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 5 Issue: 1 |