Bu çalışmada, Mesut Uçakan’ın Kavanozdaki Adam (1987) dizisi bağlamında ütopya ve distopya kavramlarına değinilmektedir. İdeolojik farklılıkların çakıştığı noktada illiberal ütopya ile illiberal distopya aslında aynı özelliklere sahiptir. Hümanizm ve evrensel değerler bağlamında değerlendirildiğinde ise illiberal demokrasinin unsurları çerçevesinde şekillenen ütopya, bir distopyadır denilebilir. Bu makale bağlamında illiberal distopya, muhafazakâr görüşün bir gelecek tasavvuru ve hatta kısmen gerçekleştirdiği bir yaşam stili olarak ortaya konmaktadır. Özgürlüklerin ve ilerlemenin zıddı şeklinde ortaya çıkan bu tür bir görüşün Türkiye’de ilk serimlendiği bilim-kurgu eser olarak ele alınan Kavanozdaki Adam, ilk olmasının dışında aynı zamanda temsil ettiği ve retoriğini sunduğu anti-entelektüalizm ve anti-materyalizm ile açık bir illiberal savunu yapmaktadır.
This study examines the concepts of utopia and dystopia in the context of Mesut Uçakan's The Man in the Jar (1987) series. At the intersection of ideological differences, an illiberal utopia and an illiberal dystopia share the same characteristics. When evaluated within the framework of humanism and universal values, a so-called utopia shaped by the elements of illiberal democracy can, in fact, be considered a dystopia. In this article, the concept of Illiberal Dystopia is presented as a conservative vision of the future and even a partially realized lifestyle. Kavanozdaki Adam, regarded as the first work of science fiction to depict this perspective in Turkey, not only holds a pioneering status but also openly advocates an illiberal stance through the anti-intellectualism and anti-materialism it represents and articulates.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Radio-Television, Cinema Studies (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 1, 2025 |
Publication Date | May 31, 2025 |
Submission Date | March 1, 2025 |
Acceptance Date | May 23, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 21 |
ViraVerita E-Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC).