Görsel sanatçı Erinç Seymen, 2012 yılında tamamladığı Sürpriz Tanık isimli serisinde; klasik ütopya anlatılarını besleyen insan merkezli (antroposentrik) anlayışı görsel bir zeminde tartışmaya açar. İnsan türünü tüm diğer varlıkların üzerinde konumlandıran antroposentrik anlayış; ütopyacı düşünceyi, bu düşüncenin tasvir edildiği sanat üretimlerini ve ütopyaların temsil modellerini şekillendirir. Seymen’in Sürpriz Tanık serisi ise ütopyaların normatif anlatı yapısına, zaman kipine, mekânsal ufkuna, insan ile makine arasındaki gerilimli ilişkiye yönelik eleştiriler geliştirir. Tanıklık edimi etrafında kurgulanan ve ismini de bu edimden alan seri; makineleri, failleşen varlıklar olarak resmin merkezinde konumlandırır. Serideki ütopya kompozisyonları, insan dışı varlıklarla ilişkilenme biçimlerinin eksikliğini işaretler. Bu çalışma, Sürpriz Tanık serisi üzerinden Erinç Seymen’in insan merkezli ütopya anlatılarına yönelik geliştirdiği eleştirel yaklaşımı ortaya koymayı hedeflemektedir. Çalışma boyunca, Sürpriz Tanık serisi görsel unsurlarıyla analiz edilerek, sanatçının imgesel planı ve kavramsal çerçevesi üzerinde durulacaktır. Çalışma, insan merkezli ütopyacılık karşısında Türkiye güncel sanatında gelişen eleştirel görsel hattı takip edecek ve bu tür bir görselliğin antroposen tartışmaları etrafında okunmasını sağlayarak literatüre katkı sunacaktır.
Bu çalışmanın hayata geçmesinde; Prof. Dr. Sibel Yardımcı Yalçıntan'ın ve Doç. Dr. Özlem Güçlü'nün doktora derslerinin ve o derslerde açılan pencerelerin büyük katkısı var. Her iki hocama ve 'Sürpriz Tanık' serisi üzerine düşünürken beni yalnız bırakmayan Erinç Seymen'e çok teşekkür ederim.
In his series Surprise Witness, completed in 2012, visual artist Erinç Seymen discusses the anthropocentric perspective that feeds classical utopian narratives on a visual level. This anthropocentric understanding, which places the human species above all other beings, shapes utopian thought, the artistic productions depicting this thought, and the representational models of utopias. Seymen's Surprise Witness series critiques the normative narrative structure, temporal mode, spatial horizon, and the tense relationship between human and machine within utopias. The series, which is built around the act of witnessing and takes its name from this act, positions machines at the center of the painting as agents. The utopian compositions in the series highlight the absence of relational modes with non-human beings. This study aims to reveal Erinç Seymen's critical approach to anthropocentric utopian narratives through the Surprise Witness series. It will be analyzed through its visual elements, with particular emphasis on the artist's imaginary plan and conceptual framework. The study traces the critical visual trajectory of contemporary art in Turkey responding to anthropocentric utopianism, contributing to the literature by situating this visuality within Anthropocene debates.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Visual Cultures, Art History, Theory and Criticism (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 1, 2025 |
Publication Date | May 31, 2025 |
Submission Date | March 1, 2025 |
Acceptance Date | May 21, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 21 |
ViraVerita E-Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC).