Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Career Determination and Self Efficacy of Graduate Students on Career Anxiety

Yıl 2025, Cilt: 27 Sayı: 2, 539 - 552, 18.06.2025
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1319563

Öz

Anxiety is a concept that expresses the state of worry of individuals. Considering the competitive environment of today's world, anxiety is a state of tension that university students often encounter when they are in the process of determining their career goals. Anxiety about the future is one of the most serious and worrying situations that especially young people experience in their educational lives. In a labor market environment where the anxiety of finding a job is so strong, it is seen that students approaching graduation are increasingly worried about their career goals. Therefore, it is possible to say that positive emotions and taking a determined stance are more important in coping with such negative situations. In this context, the aim of the study is to determine whether career determination and self-efficacy have an effect on career anxiety. The sample of the research consists of 318 students studying at a university in Western Anatolia. Survey method was used to collect data for the research. "Career Determination", "Psychological Capital" and "Career Anxiety" scales were used to collect the data of the study. SPSS 23.0 and AMOS 24.0 programs were used to analyze the collected data. Descriptive statistics of the study (mean, standard deviation, skewness and kurtosis values), correlation coefficients, and validity and reliability values for the scales used were calculated. Multiple regression analysis was conducted to test the hypotheses of the research. As a result of the study, it was determined that career determination and self-efficacy had an effect on career anxiety.

Kaynakça

  • Akçakanat, T. ve Uzunbacak, H. H. (2019). Kariyer kararlılığı ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. İktisadi İdari ve Siyasal Araştırmalar Dergisi, 4(9), 159-170. Doi:10.25204/iktisad.576572
  • Akoğlan Kozak, M. (2001). Konaklama işletmelerinde kariyer planlaması. Adana: Nobel Kitabevi.
  • Aksu, G., Eser, M. T. ve Güzeller, C. O. (2017). Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi ile yapısal eşitlik modeli uygulamaları. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Arseven, A. (2016). Öz yeterlilik: Bir kavram analizi. Electronic Turkish Studies, 11(19), 63-80. Doi:10.7827/TurkishStudies.10001
  • Azar, A. (2010). Ortaöğretim fen bilimleri ve matematik öğretmeni adaylarının öz yeterlilik inançları. Zonguldak Karaelmas University Journal of Social Sciences, 6(12), 235-252.
  • Azizli, N., Atkinson, B. E., Baughman, H. M. ve Giammarco, E. A. (2015). Relationships between general self-efficacy, planning for the future and life satisfaction. Personality and Individuan Differences, 82, 58-60. Doi:10.1016/j.paid.2015.03.006
  • Bacanlı, F. (2012). Kariyer karar verme güçlükleri ve meslek seçimine ilişkin akılcı olmayan inançların ilişkisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(37), 86-95.
  • Bacanlı, F. ve Büyükgöze Kavas, A. (2022). Kariyer psikolojik danışmasında çağdaş kuramlar, yaklaşımlar ve modeller. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bandura, A. (1994). Self-efficacy. In V. S. Ramachaudran (Ed.), Encyclopedia of Human Behavior (ss. 71-81). New York: Academic Press.
  • Bandura, A. (1995). Self-efficacy in changing societies. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Black, K. E. ve Bonner, A. (2011). Employer-based support for registered nurses undertaking postgraduate study via distance education. Nurse Education Today, 31(2), 163-167.
  • Bolat, O. İ. (2011). Öz yeterlilik ve tükenmişlik ilişkisi: Lider-üye etkileşiminin aracılık etkisi. Ege Akademik Bakış, 11(2), 255-266.
  • Bozkurt, B., Kıran, B. ve Cengiz, Ö. (2020). Üniversite öğrencilerinin umutsuzluk, belirsizliğe tahammülsüzlük, gelecekte iş bulmaya yönelik algı ve öz yeterliklerinin incelenmesi. Kastamonu Education Journal, 28(6), 2401-2409. Doi:10.24106/kefdergi.702233
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Can, B. (2023). Türk akademisinde lisansüstü süreçlerde yaşanan sorunlara bir çözüm önerisi olarak akademik koçluk. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 6(1), 60-77. Doi:10.32329/uad.993658
  • Caprara, G. V. ve Cervone, D. (2003). A conception of personality for a psychology of human strengths: personality as an agentic, self regulating system. L. G. Aspinwall ve U. M. Staudinge. A psychology of human strenghs: fundamental questions and future directions for a positive psychology içinde (ss. 61-74), Washington: DC American Psychological Association.
  • Cüceloğlu, D. (1994). İnsan ve davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çetin Gündüz, H. ve Nalbantoğlu Yılmaz, F. (2016). Lise öğrencilerinin kariyer kaygılarını belirlemeye yönelik ölçek geliştirme çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 1008-1022. Doi:10.17860/mersinefd.282397
  • Çetin, F. ve Basım, H. (2010). İzlenim yönetimi taktiklerinde öz yeterlilik algısının rolü. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (35), 255-269.
  • Çetin, F. ve Basım, H. N. (2012). Örgütsel psikolojik sermaye: Bir ölçek uyarlama çalışması. Amme İdaresi Dergisi, 45(1), 121-137.
  • Çiçek, B. ve Almalı, V. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde kaygı öz-yeterlilik ve psikolojik iyi oluş arasındaki ilişki: Özel sektör ve kamu çalışanları karşılaştırması. Electronic Turkish Studies, 15(4), 241-260. Doi:10.7827/TurkishStudies.43492
  • Çöp, S. (2020). Kariyer stresinin kariyer kararlılığı üzerindeki etkisinde sosyal ağ desteğinin aracılık rolü: Gastronomi öğrencileri üzerine bir araştırma. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 3(10), 835-856. Doi:10.26677/TR1010.2020.553
  • Daniels, L. M., Clifton, R. A., Perry, R. P., Mandzuk, D. ve Hall, N. C. (2006). Student teachers competence and career certainty: The effects of career anxiety and perceived control. Social Psychology of Education, 9(4), 405–423. Doi:10.1007/s11218-006-9000-0
  • DeVellis, R. F. (2017). Ölçek geliştirme kuram ve uygulamalar. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Dönmezoğulları, C. (2020). Kariyer yapılandırma kuramına dayalı psikoeğitim programının üniversite öğrencilerinin kariyer kararı ve güçlü yönler öz yeterlilik kararı ve güçlü yönler öz yeterlilik düzeylerine etkisi (Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Durmaz, Ş. ve Ören, K. (2017). Öz yeterlilik ve özgüvenin işgücü ve istihdama etkisine bir bakış. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 109-120.
  • Eker, C. (2014). Sınıf öğretmenlerinin öz-yeterlilik inanç düzeyleri üzerine bir araştırma. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 162-178.
  • Erhan, T., Karagöz, Ş. ve Uzunbacak, H. H. (2021). Kariyer kararlılığının psikolojik iyi oluş üzerine etkisinde psikolojik sağlamlığın aracılık rolü. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 19(4), 171-198. Doi:10.11611/yead.994529
  • Fidan, T., Öztürk Fidan, İ. ve Öztürk, H. (2018). Meslek yüksekokulu öğrenci ve mezunlarının kariyer seçimlerine etki eden faktörler ile kariyer beklentileri: Öz yeterliğin aracı rolü. Yükseköğretim Dergisi, 8(3), 249-263. Doi:10.2399/yod.18.008
  • Gordon, V. N. (1998). Career decidedness types: A literature review. The Career Development Quarterly, 46(4), 386-403. Doi:10.1002/j.2161-0045.1998.tb00715.x
  • Güneş, A. M. ve Buluç, B. (2017). Sınıf öğretmenlerinin teknoloji kullanımları ve öz yeterlilik inançları arasındaki ilişki. TÜBAV Bilim Dergisi, 10(1), 94-113.
  • Günhan Cantürk, B. ve Başer, N. (2007). Geometriye yönelik öz-yeterlik ölçeğinin geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 68-76.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hirschi, A. ve Lage, D. (2007). The relation of secondary students career-choice readiness to a six-phase model of career decision making. Journal of Career Development, 34(2), 164-191. Doi:10.1177/0894845307307473
  • Işık, E. (2012). The relationship of career decision self-efficacy, trait anxiety, and affectivity among undergraduate students. Psychological Reports, 111(3), 805–813. Doi:10.2466/01.09.10.PR0.111.6.805-813
  • İşcan, Ö. ve Çakır, S. (2016). Mentorluk ve psikolojik güçlendirmenin öz yeterlilik algısına etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(1), 1-15.
  • Jaensch, V. K., Hirschi, A. ve Freund, P. A. (2015). Persistent career indecision over time: Links with personality, barriers, self-efficacy, and life satisfaction. Journal of Vocational Behavior, 91, 122-133. Doi:10.1016/j.jvb.2015.09.010
  • Kalaycı, Ş. (2006). SPSS uygulamaları çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayınları.
  • Karaman, S. ve Bakırcı, F. (2010). Türkiye’de lisansüstü eğitim: Sorunlar ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(2), 94- 114.
  • Kartopu, S. (2012). Lise öğrenci ve öğretmenlerinin durumluk ve sürekli kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17(2), 147-170.
  • Kaya, M. ve Varol, K. (2004). İlahiyat fakültesi öğrencilerinin durumluk sürekli kaygı düzeyleri ve kaygı nedenleri (Samsun örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17(17), 31-63.
  • Koyuncu, A. (2015). Kariyer kararı yetkinlik beklentisinin yordayıcıları olarak kaygı ve öznel iyi oluş (Yüksek Lisans Tezi). Mevlana Üniversitesi, Konya.
  • Linnenbrink, E. A. ve Pintrich, P. R. (2003). The role of self-efficacy beliefs in student engagement and learning in the classroom. Reading & Writing Quarterly: Overcoming Learning Difficulties, 19(2), 119-137. Doi:10.1080/10573560308223
  • Lounsbury, J. W., Tatum, H. E., Chambers, W., Owens, K. ve Gibson, L. W. (1999). An ınvestigation of career decidedness in relation to “big five” personality constructs and life satisfaction. College Student Journal, 33(4), 646-652. Doi:10.1177/1069072704270272
  • Luszczynska, A., Scholz, U. ve Schwarzer, R. (2005). The General self-efficacy scale: Multicultural validation studies. The Journal of Psychology, 139(5), 439-457. Doi:10.3200/JRLP.139.5.439-457
  • Luthans, F., Avolio, B., Avey, J. B. ve Norman, S. M. (2007). Positive psychological capital: Measurement and relationship with performance and satisfaction. Personnel Psychology, 60, 41-572. Doi:10.1111/j.1744-6570.2007.00083.x
  • Madhlangobe, L., Chikasha, J., Mafa, O. ve Kurasha, P. (2014). Persistence, perseverance, and success (pps): a case study to describe motivational factors that encourage. Zimbabwe open university old students to enroll, persist, and graduate with master’s and doctorate credentials. SAGE Open, 1-15.
  • Manav, F. (2011). Kaygı kavramı. Toplum Bilimleri Dergisi, 5 (9), 201-211.
  • Mevzuat Bilgi Sistemi (2023). Lisansüstü eğitim ve öğretim yönetmeliği. https://www. mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=21510&MevzuatTur=7&- MevzuatTertip=5 (Erişim tarihi: 21 Aralık 2023).
  • Miller, A. D. (2011). Career Decidedness, Meaning in Life, and Anxiety: A Mediation/Moderation Model (Unpublished Master of Arts Thesis). Southern Illinois University, Carbondale.
  • Park, I., Lee, J., Kim, M., Kim, J. ve Jahng, S. (2019). Affect in daily career decision self‐efficacy and career choice anxiety. The Career Development Quarterly, 67(4), 313–326. Doi:10.1002/cdq.12201
  • Polat, F. B. (2022). Kariyer stresinin ve kariyer kararlılığının psikolojik iyi oluş üzerindeki etkisi. Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23(2), 62-80. Doi:10.53443/anadoluibfd.1112084
  • Salas, E. ve Cannon-Bowers, J. A. (2001). The science of training: a decade of progress. Annual Review of Psychology, 52, 471-499. Doi:10.1146/annurev.psych.52.1.471
  • Shin, Y. J. ve Lee, J. Y. (2019). Self-focused attention and career anxiety: The mediating role of career adaptability. The Career Development Quarterly, 67(2), 110–125. Doi:10.1002/cdq.12175
  • Siyez, D. M. ve Mutlu Çaykuş, T. (2020). Yaşam boyu kariyer gelişimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Takıl, N. B. ve Sarı, B. A. (2019). Trait anxiety vs career anxiety in relation to attentional control. Current Psychology, 40(5), 2366-2370. Doi:10.1007/s12144-019-0169-8
  • Taş, A. ve Aytaç, T. (2021). Kariyer planlama ve geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tınaz, P. (2013). Çalışma yaşamından örnek olaylar. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Topçu Seçim, G. (2019). Zihinsel yetersizliği olan çocuğa sahip annelerin sürekli kaygı ve uyum düzeyleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tutar, H. (2020). Kariyer planlaması ve yönetimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Van Dijk, M. (2009). Employeeself-efficacy and job stressduring organizational change: The mediatingeffect of risk perception (Master Thesis). University of Twente, Utrecht.
  • Vignoli, E. (2015). Career indecision and career exploration among older French adolescents: The specific role of general trait anxiety and future school and career anxiety. Journoul of Vocational Behavior, 89, 182-191. Doi:10.1016/j.jvb.2015.06.005
  • Wisker, G. (2007). The postgraduate research handbook. New York: Red Global Press.
  • Yükseköğretim Kurulu (2023). Yükseköğretim bilgi yönetim sistemi. https://istatistik.yok.gov.tr/ (Erişim tarihi: 21 Aralık 2023).

Lisansüstü Eğitim Gören Öğrencilerin Kariyer Kararlılığı ve Öz Yeterliliklerinin Kariyer Kaygısı Üzerine Etkisi

Yıl 2025, Cilt: 27 Sayı: 2, 539 - 552, 18.06.2025
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1319563

Öz

Kaygı, bireylerin endişe halini ifade eden bir kavramdır. Günümüz dünyasının rekabet ortamı düşünüldüğünde ise kaygı, kariyer hedeflerini belirledikleri süreçte olan üniversite öğrencilerinin çoğunlukla karşılaştığı bir gerginlik halidir. Özellikle gençlerin eğitim hayatlarında yaşadığı ciddi ve endişe verici durumların başında gelecek kaygısı gelmektedir. İş bulma kaygısının bu denli güçlü olduğu bir iş piyasası ortamında mezuniyete yaklaşan öğrencilerin kariyer hedefleri konusunda endişelerinin giderek arttığı görülmektedir. Dolayısıyla bu gibi olumsuz durumlarla baş etmede pozitif duyguların ve kararlı bir duruş sergilemenin daha fazla önem arz ettiğini söylemek mümkündür. Bu çerçevede çalışmanın amacı, kariyer kararlılığı ve öz yeterliliğin kariyer kaygısı üzerinde etkisi olup olmadığını tespit etmektir. Araştırmanın örneklemini Batı Anadolu’daki bir üniversitede lisansüstü eğitim görmekte olan 318 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma için veri toplamada anket yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın verilerini toplamada “Kariyer Kararlılığı, “Psikolojik Sermaye” ve “Kariyer Kaygısı” ölçeklerinden faydalanılmıştır. Toplanan verilerin analizinde SPSS 23.0 ve AMOS 24.0 programları kullanılmıştır. Araştırmanın tanımlayıcı istatistikleri (ortalama, standart sapma, çarpıklık ve basıklık değerleri), korelasyon katsayıları ile kullanılan ölçeklere yönelik geçerlilik ve güvenilirlik değerleri hesaplanmıştır. Araştırmanın hipotezlerini test etmek için ise çoklu regresyon analizi yapılmıştır. Çalışma sonucunda, kariyer kararlılığı ve öz yeterliliğin kariyer kaygısı üzerinde etkisinin olduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • Akçakanat, T. ve Uzunbacak, H. H. (2019). Kariyer kararlılığı ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. İktisadi İdari ve Siyasal Araştırmalar Dergisi, 4(9), 159-170. Doi:10.25204/iktisad.576572
  • Akoğlan Kozak, M. (2001). Konaklama işletmelerinde kariyer planlaması. Adana: Nobel Kitabevi.
  • Aksu, G., Eser, M. T. ve Güzeller, C. O. (2017). Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi ile yapısal eşitlik modeli uygulamaları. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Arseven, A. (2016). Öz yeterlilik: Bir kavram analizi. Electronic Turkish Studies, 11(19), 63-80. Doi:10.7827/TurkishStudies.10001
  • Azar, A. (2010). Ortaöğretim fen bilimleri ve matematik öğretmeni adaylarının öz yeterlilik inançları. Zonguldak Karaelmas University Journal of Social Sciences, 6(12), 235-252.
  • Azizli, N., Atkinson, B. E., Baughman, H. M. ve Giammarco, E. A. (2015). Relationships between general self-efficacy, planning for the future and life satisfaction. Personality and Individuan Differences, 82, 58-60. Doi:10.1016/j.paid.2015.03.006
  • Bacanlı, F. (2012). Kariyer karar verme güçlükleri ve meslek seçimine ilişkin akılcı olmayan inançların ilişkisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(37), 86-95.
  • Bacanlı, F. ve Büyükgöze Kavas, A. (2022). Kariyer psikolojik danışmasında çağdaş kuramlar, yaklaşımlar ve modeller. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bandura, A. (1994). Self-efficacy. In V. S. Ramachaudran (Ed.), Encyclopedia of Human Behavior (ss. 71-81). New York: Academic Press.
  • Bandura, A. (1995). Self-efficacy in changing societies. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Black, K. E. ve Bonner, A. (2011). Employer-based support for registered nurses undertaking postgraduate study via distance education. Nurse Education Today, 31(2), 163-167.
  • Bolat, O. İ. (2011). Öz yeterlilik ve tükenmişlik ilişkisi: Lider-üye etkileşiminin aracılık etkisi. Ege Akademik Bakış, 11(2), 255-266.
  • Bozkurt, B., Kıran, B. ve Cengiz, Ö. (2020). Üniversite öğrencilerinin umutsuzluk, belirsizliğe tahammülsüzlük, gelecekte iş bulmaya yönelik algı ve öz yeterliklerinin incelenmesi. Kastamonu Education Journal, 28(6), 2401-2409. Doi:10.24106/kefdergi.702233
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Can, B. (2023). Türk akademisinde lisansüstü süreçlerde yaşanan sorunlara bir çözüm önerisi olarak akademik koçluk. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 6(1), 60-77. Doi:10.32329/uad.993658
  • Caprara, G. V. ve Cervone, D. (2003). A conception of personality for a psychology of human strengths: personality as an agentic, self regulating system. L. G. Aspinwall ve U. M. Staudinge. A psychology of human strenghs: fundamental questions and future directions for a positive psychology içinde (ss. 61-74), Washington: DC American Psychological Association.
  • Cüceloğlu, D. (1994). İnsan ve davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çetin Gündüz, H. ve Nalbantoğlu Yılmaz, F. (2016). Lise öğrencilerinin kariyer kaygılarını belirlemeye yönelik ölçek geliştirme çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 1008-1022. Doi:10.17860/mersinefd.282397
  • Çetin, F. ve Basım, H. (2010). İzlenim yönetimi taktiklerinde öz yeterlilik algısının rolü. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (35), 255-269.
  • Çetin, F. ve Basım, H. N. (2012). Örgütsel psikolojik sermaye: Bir ölçek uyarlama çalışması. Amme İdaresi Dergisi, 45(1), 121-137.
  • Çiçek, B. ve Almalı, V. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde kaygı öz-yeterlilik ve psikolojik iyi oluş arasındaki ilişki: Özel sektör ve kamu çalışanları karşılaştırması. Electronic Turkish Studies, 15(4), 241-260. Doi:10.7827/TurkishStudies.43492
  • Çöp, S. (2020). Kariyer stresinin kariyer kararlılığı üzerindeki etkisinde sosyal ağ desteğinin aracılık rolü: Gastronomi öğrencileri üzerine bir araştırma. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 3(10), 835-856. Doi:10.26677/TR1010.2020.553
  • Daniels, L. M., Clifton, R. A., Perry, R. P., Mandzuk, D. ve Hall, N. C. (2006). Student teachers competence and career certainty: The effects of career anxiety and perceived control. Social Psychology of Education, 9(4), 405–423. Doi:10.1007/s11218-006-9000-0
  • DeVellis, R. F. (2017). Ölçek geliştirme kuram ve uygulamalar. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Dönmezoğulları, C. (2020). Kariyer yapılandırma kuramına dayalı psikoeğitim programının üniversite öğrencilerinin kariyer kararı ve güçlü yönler öz yeterlilik kararı ve güçlü yönler öz yeterlilik düzeylerine etkisi (Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Durmaz, Ş. ve Ören, K. (2017). Öz yeterlilik ve özgüvenin işgücü ve istihdama etkisine bir bakış. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 109-120.
  • Eker, C. (2014). Sınıf öğretmenlerinin öz-yeterlilik inanç düzeyleri üzerine bir araştırma. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 162-178.
  • Erhan, T., Karagöz, Ş. ve Uzunbacak, H. H. (2021). Kariyer kararlılığının psikolojik iyi oluş üzerine etkisinde psikolojik sağlamlığın aracılık rolü. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 19(4), 171-198. Doi:10.11611/yead.994529
  • Fidan, T., Öztürk Fidan, İ. ve Öztürk, H. (2018). Meslek yüksekokulu öğrenci ve mezunlarının kariyer seçimlerine etki eden faktörler ile kariyer beklentileri: Öz yeterliğin aracı rolü. Yükseköğretim Dergisi, 8(3), 249-263. Doi:10.2399/yod.18.008
  • Gordon, V. N. (1998). Career decidedness types: A literature review. The Career Development Quarterly, 46(4), 386-403. Doi:10.1002/j.2161-0045.1998.tb00715.x
  • Güneş, A. M. ve Buluç, B. (2017). Sınıf öğretmenlerinin teknoloji kullanımları ve öz yeterlilik inançları arasındaki ilişki. TÜBAV Bilim Dergisi, 10(1), 94-113.
  • Günhan Cantürk, B. ve Başer, N. (2007). Geometriye yönelik öz-yeterlik ölçeğinin geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 68-76.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hirschi, A. ve Lage, D. (2007). The relation of secondary students career-choice readiness to a six-phase model of career decision making. Journal of Career Development, 34(2), 164-191. Doi:10.1177/0894845307307473
  • Işık, E. (2012). The relationship of career decision self-efficacy, trait anxiety, and affectivity among undergraduate students. Psychological Reports, 111(3), 805–813. Doi:10.2466/01.09.10.PR0.111.6.805-813
  • İşcan, Ö. ve Çakır, S. (2016). Mentorluk ve psikolojik güçlendirmenin öz yeterlilik algısına etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(1), 1-15.
  • Jaensch, V. K., Hirschi, A. ve Freund, P. A. (2015). Persistent career indecision over time: Links with personality, barriers, self-efficacy, and life satisfaction. Journal of Vocational Behavior, 91, 122-133. Doi:10.1016/j.jvb.2015.09.010
  • Kalaycı, Ş. (2006). SPSS uygulamaları çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayınları.
  • Karaman, S. ve Bakırcı, F. (2010). Türkiye’de lisansüstü eğitim: Sorunlar ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(2), 94- 114.
  • Kartopu, S. (2012). Lise öğrenci ve öğretmenlerinin durumluk ve sürekli kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17(2), 147-170.
  • Kaya, M. ve Varol, K. (2004). İlahiyat fakültesi öğrencilerinin durumluk sürekli kaygı düzeyleri ve kaygı nedenleri (Samsun örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17(17), 31-63.
  • Koyuncu, A. (2015). Kariyer kararı yetkinlik beklentisinin yordayıcıları olarak kaygı ve öznel iyi oluş (Yüksek Lisans Tezi). Mevlana Üniversitesi, Konya.
  • Linnenbrink, E. A. ve Pintrich, P. R. (2003). The role of self-efficacy beliefs in student engagement and learning in the classroom. Reading & Writing Quarterly: Overcoming Learning Difficulties, 19(2), 119-137. Doi:10.1080/10573560308223
  • Lounsbury, J. W., Tatum, H. E., Chambers, W., Owens, K. ve Gibson, L. W. (1999). An ınvestigation of career decidedness in relation to “big five” personality constructs and life satisfaction. College Student Journal, 33(4), 646-652. Doi:10.1177/1069072704270272
  • Luszczynska, A., Scholz, U. ve Schwarzer, R. (2005). The General self-efficacy scale: Multicultural validation studies. The Journal of Psychology, 139(5), 439-457. Doi:10.3200/JRLP.139.5.439-457
  • Luthans, F., Avolio, B., Avey, J. B. ve Norman, S. M. (2007). Positive psychological capital: Measurement and relationship with performance and satisfaction. Personnel Psychology, 60, 41-572. Doi:10.1111/j.1744-6570.2007.00083.x
  • Madhlangobe, L., Chikasha, J., Mafa, O. ve Kurasha, P. (2014). Persistence, perseverance, and success (pps): a case study to describe motivational factors that encourage. Zimbabwe open university old students to enroll, persist, and graduate with master’s and doctorate credentials. SAGE Open, 1-15.
  • Manav, F. (2011). Kaygı kavramı. Toplum Bilimleri Dergisi, 5 (9), 201-211.
  • Mevzuat Bilgi Sistemi (2023). Lisansüstü eğitim ve öğretim yönetmeliği. https://www. mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=21510&MevzuatTur=7&- MevzuatTertip=5 (Erişim tarihi: 21 Aralık 2023).
  • Miller, A. D. (2011). Career Decidedness, Meaning in Life, and Anxiety: A Mediation/Moderation Model (Unpublished Master of Arts Thesis). Southern Illinois University, Carbondale.
  • Park, I., Lee, J., Kim, M., Kim, J. ve Jahng, S. (2019). Affect in daily career decision self‐efficacy and career choice anxiety. The Career Development Quarterly, 67(4), 313–326. Doi:10.1002/cdq.12201
  • Polat, F. B. (2022). Kariyer stresinin ve kariyer kararlılığının psikolojik iyi oluş üzerindeki etkisi. Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23(2), 62-80. Doi:10.53443/anadoluibfd.1112084
  • Salas, E. ve Cannon-Bowers, J. A. (2001). The science of training: a decade of progress. Annual Review of Psychology, 52, 471-499. Doi:10.1146/annurev.psych.52.1.471
  • Shin, Y. J. ve Lee, J. Y. (2019). Self-focused attention and career anxiety: The mediating role of career adaptability. The Career Development Quarterly, 67(2), 110–125. Doi:10.1002/cdq.12175
  • Siyez, D. M. ve Mutlu Çaykuş, T. (2020). Yaşam boyu kariyer gelişimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Takıl, N. B. ve Sarı, B. A. (2019). Trait anxiety vs career anxiety in relation to attentional control. Current Psychology, 40(5), 2366-2370. Doi:10.1007/s12144-019-0169-8
  • Taş, A. ve Aytaç, T. (2021). Kariyer planlama ve geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tınaz, P. (2013). Çalışma yaşamından örnek olaylar. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Topçu Seçim, G. (2019). Zihinsel yetersizliği olan çocuğa sahip annelerin sürekli kaygı ve uyum düzeyleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tutar, H. (2020). Kariyer planlaması ve yönetimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Van Dijk, M. (2009). Employeeself-efficacy and job stressduring organizational change: The mediatingeffect of risk perception (Master Thesis). University of Twente, Utrecht.
  • Vignoli, E. (2015). Career indecision and career exploration among older French adolescents: The specific role of general trait anxiety and future school and career anxiety. Journoul of Vocational Behavior, 89, 182-191. Doi:10.1016/j.jvb.2015.06.005
  • Wisker, G. (2007). The postgraduate research handbook. New York: Red Global Press.
  • Yükseköğretim Kurulu (2023). Yükseköğretim bilgi yönetim sistemi. https://istatistik.yok.gov.tr/ (Erişim tarihi: 21 Aralık 2023).
Toplam 64 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Örgütsel Davranış
Bölüm İktisadi ve İdari Bilimler
Yazarlar

Funda Öztürk 0000-0003-4347-8250

Hüseyin Çiçek 0000-0002-8284-7955

Yayımlanma Tarihi 18 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 24 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 27 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Öztürk, F., & Çiçek, H. (2025). Lisansüstü Eğitim Gören Öğrencilerin Kariyer Kararlılığı ve Öz Yeterliliklerinin Kariyer Kaygısı Üzerine Etkisi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27(2), 539-552. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1319563