This study aimed to determine the crisis management competencies perceived by school administrators in public schools during the earthquake preparedness process, focusing on management processes such as planning, organizing, coordinating, and communicating. A descriptive research design, a quantitative research method, was employed. The population of the study comprised educational administrators serving in official institutions in Turkey with the status of civil servants. The research was conducted with 346 educational administrators selected from schools in the districts of Adalar, Avcılar, Bahçelievler, Bakırköy, Beylikdüzü, Büyükçekmece, Küçükçekmece, Maltepe, Sultanbeyli, Tuzla, Üsküdar, and Zeytinburnu, which were identified as having high potential for physical damage in the 2022 Istanbul Provincial Disaster Risk Reduction Plan (İRAP). Participants were selected using simple random sampling. According to the research findings, the crisis management competencies perceived by school administrators in official schools during the earthquake preparedness process are at a "moderate" level in the planning stage. Their perceived competencies in organizing and communicating are at a "sufficient" level, while those in the coordination stage are at a "high" level. The study concluded that there is a statistically significant difference between the perceived competencies of school administrators in organizing, coordinating, and communicating during crisis management processes and their exposure to disaster training.
5777
Bu çalışmada resmi okullarda görev yapan okul yöneticilerinin depreme hazırlık sürecinde algıladıkları kriz yönetimi yeterliliklerini yönetim süreçlerinden; planlama, örgütleme, koordinasyon ve iletişim boyutlarında belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma desenlerinden betimsel araştırma deseni uygulanmıştır. Araştırmanının evrenini Türkiye’de resmî kurumlarda çalışan devlet memuru statüsündeki eğitim yöneticileri oluşturmaktadır. Çalışmada “2022 İstanbul İl Afet Risk Azaltma Planında(İRAP) fiziksel hasar görebilirliği yüksek” olarak belirtilen; Adalar, Avcılar, Bahçelievler, Bakırköy, Beylikdüzü, Büyükçekmece, Küçükçekmece, Maltepe, Sultanbeyli, Tuzla, Üsküdar ve Zeytinburnu ilçelerinde resmi eğitim kurumlarında görev yapan ve basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilen 346 eğitim yöneticisi ile yürütülmüştür. Araştırma sonuçlarına göre resmi okullarda görev yapan okul yöneticilerinin depreme hazırlık sürecinde algıladıkları kriz yönetimi yeterlilikleri planlama aşamasında “orta” seviyededir. Örgütleme ve iletişim aşamasına yönelik algıladıkları kriz yönetimi yeterlilikleri “yeterli” seviyede, koordinasyon aşamasına yönelik “yüksek seviyededir.” Resmi okul yöneticilerinin örgütleme, koordinasyon ve iletişim süreci yeterlilik algıları ile afet eğitimi alma durumları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Bu çalışmanın, özgün bir çalışma olduğunu; çalışmanın hazırlık, veri toplama, analiz ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarından bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun davrandığımı; bu çalışma kapsamında elde edilmeyen tüm veri ve bilgiler için kaynak gösterdiğimi ve bu kaynaklara kaynakçada yer verdiğimi; kullanılan verilerde herhangi bir değişiklik yapmadığımı beyan ederim.
YILDIZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ BAP BİRİMİ
5777
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yönetim Sosyolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 5777 |
Yayımlanma Tarihi | 27 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 11 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 12 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 2 |