Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Bilgiler 4. Sınıf Öğretmen Adaylarının Doğal Afet Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi (Doğu Karadeniz Örneği)

Yıl 2025, Sayı: 64, 2024 - 2049, 30.06.2025
https://doi.org/10.53444/deubefd.1607732

Öz

Bu çalışmanın amacı, Türkiye’nin Karadeniz Bölgesi’nin Doğu Karadeniz bölümünde yer alan üniversitelerin sosyal bilgiler eğitimi bölümlerinde öğrenim gören 4. sınıf öğretmen adaylarının doğal afet okuryazarlık düzeylerini belirlemektir. Çalışmada örneklem seçme yöntemi olarak ölçüt örnekleme, yöntem olarak tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma 232 sosyal bilgiler öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Çalışmanın verileri kişisel bilgiler formu, başarı testi, davranış ve duyuşsal eğilimler ölçeğinden oluşan Doğal Afet Okuryazarlığı Anketi ile toplanmış; katılımcıların başarı testi ile davranış ölçeği puanının orta, duyuşsal eğilimler ölçeği puanının ise yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Başarı, davranış ve duyuşsal eğilimler puanlarının birleşiminden elde edilen puan yüksek düzey aralıklarına denk geldiği için Doğu Karadeniz bölümündeki sosyal bilgiler 4. sınıf öğretmen adaylarının doğal afet okuryazarlık düzeyinin yüksek seviyede olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmada incelenen değişkenler arasında yer alan yaş, üniversitedeki afet planı, acil toplanma ve sığınak yerini bilme değişkenlerine ait doğal afet okuryazarlık puanlarının, diğer değişkenlere kıyasla daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca bu değişkenlerde doğal afet okuryazarlığını oluşturan başarı, davranış ve duyuşsal eğilim düzeylerinin de yüksek seviyede olduğu saptanmıştır. Çalışma grubunu sosyal bilgiler eğitimi 4. sınıf öğretmen adaylarının oluşturması ve öğretmen adaylarının doğal afetlerle ilgili ders almış olmaları nedeniyle, doğal afet okuryazarlığı bileşenlerinden yüksek puan almaları beklenmiş; ancak bu durumun gerçekleşmediği tespit edilmiştir. Türkiye’nin Doğu Karadeniz bölümünü kapsayan bu çalışmanın, farklı bölgelerde yapılması önerilmektedir.

Etik Beyan

Bu araştırma, Giresun Üniversitesi Sosyal Bilimler Fen ve Mühendislik Bilimleri Araştırmaları Etik Kurulu tarafından 01.02.2023 tarihli 19 sayılı kararı ile alınan izinle yürütülmüştür.

Kaynakça

  • Adayış, İ. (2020). Doğal afet eğitimi kapsamında arama kurtarma faaliyetlerine sosyolojik bir bakış: Van ili örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • AFAD. (2024a). Açıklamalı afet yönetimi terimleri sözlüğü. https://www.afad.gov.tr/aciklamali-afet-yonetimi-terimleri-sozlugu (Erişim Tarihi: 30.11.2024).
  • AFAD. (2024b). Toplanma alanları. https://www.afad.gov.tr/kurumlar/afad.gov.tr/39521/xfiles/toplanma_alanlari.pdf (Erişim Tarihi: 04.12.2024).
  • Aybay, Ü. (2023). Türkiye’de afet eğitimi üzerine bir inceleme [Yüksek lisans tezi]. Bitlis Eren Üniversitesi.
  • Başıbüyük, A., & Pala, Ş. M. (2023). Hayat bilgisi, sosyal bilgiler ve coğrafya dersi öğretim programları kazanımlarının afet eğitimi açısından incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 184–197. https://doi.org/10.17556/erziefd.1063242
  • Bosschaart, A., Kuiper, W., & van der Schee, J. (2015). Students' mental models with respect to flood risk in the Netherlands. International Research in Geographical and Environmental Education, 24(2), 131–147. https://doi.org/10.1080/10382046.2014.993171
  • Brown, L. M., Haun, J. N., & Peterson, L. (2014). A proposed disaster literacy model. Disaster Medicine and Public Health Preparedness, 8(3), 267–275. https://doi.org/10.1017/dmp.2014.43
  • Bulut, A. (2023). Bireylerin afet okuryazarlığı düzeylerini etkileyen faktörlerin sıralı lojistik regresyon analizi ile incelenmesi. Afet ve Risk Dergisi, 6(3), 691–709. https://doi.org/10.35341/afet.1297045
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2019). Bilimsel araştırma yöntemleri (27. baskı). Pegem Akademi.
  • Chung, S. C., & Yen, C. J. (2016). Disaster prevention literacy among school administrators and teachers: A study on the plan for disaster prevention and campus network deployment and experiment in Taiwan. Journal of Life Sciences, 10. https://doi.org/10.17265/1934-7391/2016.04.006
  • Creswell, J. W. (2017). Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları araştırma deseni (S. B. Demir, Çev., 3. baskı). Eğiten Kitap.
  • Çalışkan, C. (2020). Afet okuryazarlığı ölçek geliştirme çalışması [Doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Çelik, A. A. (2020). İlkokul öğretmenlerinin afete hazırlık düzeyleri ile afet eğitiminin eğitim programlarındaki yerine yönelik görüşleri [Yüksek lisans tezi]. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Demirdelen, S. (2020). Osmaniye ili Merkez ilçesinde görev yapan ilkokul/ortaokul öğretmenlerinin doğal afet okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi [Yüksek lisans tezi]. Gümüşhane Üniversitesi.
  • Demirdelen, S., & Çakıcı, A. B. (2021). İlkokul/ortaokul öğretmenlerinin doğal afet okuryazarlık düzeyleri: Osmaniye ili örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(3), 532–541. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.870607
  • Dikmenli, Y., & Yakar, H. (2019). Öğretmen adaylarının afet bilinci algı düzeylerinin incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 386–416. https://doi.org/10.23891/efdyyu.2019.130
  • Gezer, M., & Şahin, İ. F. (2022). Deprem eğitimi: Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının depreme ilişkin bilgi düzeyleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 97–106. https://doi.org/10.17556/erziefd.941878
  • Goddard, S., Sheppard, M., Thompson, K., & Konecny, L. (2018). Disaster preparedness knowledge, beliefs, risk-perceptions, and mitigating factors of disaster preparedness behaviors of undergraduate students at a large Midwest university. J Pub Health Issue Pract, 2(2), 115. https://doi.org/10.33790/jphip1100115
  • Günaydın, G., Şahinöz, S., & Günaydın, M. (2021). Sığınak farkındalığı: Trabzon ili örneği. Jass Studies - The Journal of Academic Social Science Studies, 14(85), 275–287. https://doi.org/10.29228/JASSS.48478
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (5. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • ICRC. (2024). International humanitarian law. https://www.icrc.org/en/doc/assets/files/publications/icrc-002-1067.pdf (Erişim Tarihi: 29.01.2024).
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler (34. baskı). Nobel.
  • Kiraz, E. (2018). Afet ve acil durum hakkında bilgi, tutum ve davranışların değerlendirilmesi: Sakarya ve Konya ili örneği [Yüksek lisans tezi]. Gümüşhane Üniversitesi.
  • Kopuz, B., Bekdemir, Ü., & Yılmazer, A. (2024). Sosyal bilgiler ders kitaplarında doğal afet ile ilgili konular ve bu konuların öğretiminin önemi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 16(30), 358–380. https://doi.org/10.38155/ksbd.1355236
  • McBeth, W., Hungerford, H., Marcinkowski, T., Volk, T., & Meyers, R. (2008). National environmental literacy assessment project: Year 1, national baseline study of middle grade students; final research report [Unpublished Project Report]. Florida Institute of Technology.
  • Prastyo, E., Saptono, S., & Subali, B. (2021). Preparedness level of students in prone schools landslide disaster. Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan, 12(1), 33–37. https://doi.org/10.31764/paedagoria.v12i1.3841
  • Sarıkoca, E., & Topçu, E. (2024). Sosyal bilgiler ve doğal afetler. Temel Eğitim Dergisi, (21), 58–69. https://doi.org/10.52105/temelegitim.21.5
  • Sözcü, U. (2019). Öğretmen adaylarının doğal afet okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi [Doktora tezi]. Kastamonu Üniversitesi.
  • Sözcü, U., & Aydınözü, D. (2019). Öğretmen adaylarının doğal afet okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. International Journal of Geography and Geography Education, (40), 79–91. https://doi.org/10.32003/iggei.566164
  • Sözcü, U. (2020). Natural disaster literacy curriculum proposal. Afet ve Risk Dergisi, 3(1), 70–79. https://doi.org/10.35341/afet.708183
  • Şahan, C., & Dinç, A. (2021). Simülasyon öğretim yönteminin ortaokul öğrencilerinin afetlere karşı hazırlık durumlarına etkisi. Resilience, 5(1), 21–36. https://doi.org/10.32569/resilience.807289
  • Şekerci, Y. G., Ayvazoğlu, G., & Çekiç, M. (2023). Hemşirelik öğrencilerinin doğal afet okuryazarlık düzeyleri ve eğitim etkinliğinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 10(3), 200–206. https://doi.org/10.31125/hunhemsire.1219919
  • Torlak, V. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının doğal afetlere yönelik farkındalıklarının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Türker, A., & Sözcü, U. (2021). Examining natural disaster literacy levels of pre-service geography teachers. Journal of Pedagogical Research, 5(2), 207–221. https://doi.org/10.33902/JPR.2021270164
  • UNISDR. (2009). Terminology on disaster risk reduction. http://www.unisdr.org/files/7817_UNISDRTerminologyEnglish.pdf (Erişim Tarihi: 02.02.2024).
  • Uygun, B. (2022). Fen bilgisi öğretmen adaylarının doğal afet okuryazarlığı ile afet bilinci algı düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi.
  • Üstündağ, Y. (2022). Bitlis ilinde görev yapan özel eğitim okul öğretmenlerinin doğal afet okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi [Yüksek lisans tezi]. Bitlis Eren Üniversitesi.
  • Vu, B. D., Nguyen, H. T., Dinh, H. V. T., Nguyen, Q. A. N., & Ha, X. V. (2023). Natural disaster prevention literacy education among Vietnamese high school students. Education Sciences, 13(3), 262. https://doi.org/10.3390/educsci13030262
  • Yalçıner Çal, D., & Aydemir, E. (2018). Yerleşke içi acil durum toplanma yerlerinin belirlenmesi: Süleyman Demirel Üniversitesi örneği. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 6(3), 520–531. https://doi.org/10.21923/jesd.348507
  • Yıldırım, F. (2024). Özel eğitim bölümü öğrencilerinin doğal afet okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (70). https://doi.org/10.21764/maeuefd.1405004
  • YÖK. (2024). Netler tablosu. https://yokatlas.yok.gov.tr/netler-tablo.php?b=10192 (Erişim Tarihi: 11.06.2024).
  • Zengin, S. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının doğal afetlere yönelik görüşlerinin incelenmesi: Amasya Üniversitesi örneği [Yüksek lisans tezi]. Amasya Üniversitesi.
  • Zhu, T. T., & Zhang, Y. J. (2017). An investigation of disaster education in elementary and secondary schools: Evidence from China. Natural Hazards, 89, 1009–1029. https://doi.org/10.1007/s11069-017-3004-2

Investigation of the Natural Disaster Literacy Levels of 4th Grade Social Studies Teacher Candidates (Eastern Black Sea Case)

Yıl 2025, Sayı: 64, 2024 - 2049, 30.06.2025
https://doi.org/10.53444/deubefd.1607732

Öz

The purpose of this study is to determine the natural disaster literacy levels of 4th grade pre-service teachers studying in the social studies education departments of universities located in the Eastern Black Sea region of the Black Sea Region of Turkey. In the study, criterion sampling was used as the sampling method and survey model was used as the method. The study was conducted with 232 pre-service social studies teachers. The data of the study were collected with the Natural Disaster Literacy Questionnaire consisting of personal information form, achievement test, behavioral and affective dispositions scale; it was determined that the participants' achievement test and behavioral scale scores were at medium level and affective dispositions scale scores were at high level. Since the score obtained from the combination of achievement, behavior and affective dispositions scores corresponds to high level ranges, it was concluded that the level of natural disaster literacy of 4th grade pre-service social studies teachers in the Eastern Black Sea region is at a high level. Among the variables examined in the study, it was determined that the natural disaster literacy scores of the variables of age, disaster plan at the university, emergency gathering and knowing the location of the shelter were higher than the other variables. In addition, the achievement, behavior and affective disposition levels that constitute natural disaster literacy in these variables were also found to be at high levels. Since the study group consisted of 4th grade pre-service teachers of social studies education and pre-service teachers had taken courses on natural disasters, it was expected that they would get high scores from the components of natural disaster literacy; however, it was determined that this was not the case. It is recommended that this study, which covers the Eastern Black Sea region of Turkey, be conducted in different regions.

Kaynakça

  • Adayış, İ. (2020). Doğal afet eğitimi kapsamında arama kurtarma faaliyetlerine sosyolojik bir bakış: Van ili örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • AFAD. (2024a). Açıklamalı afet yönetimi terimleri sözlüğü. https://www.afad.gov.tr/aciklamali-afet-yonetimi-terimleri-sozlugu (Erişim Tarihi: 30.11.2024).
  • AFAD. (2024b). Toplanma alanları. https://www.afad.gov.tr/kurumlar/afad.gov.tr/39521/xfiles/toplanma_alanlari.pdf (Erişim Tarihi: 04.12.2024).
  • Aybay, Ü. (2023). Türkiye’de afet eğitimi üzerine bir inceleme [Yüksek lisans tezi]. Bitlis Eren Üniversitesi.
  • Başıbüyük, A., & Pala, Ş. M. (2023). Hayat bilgisi, sosyal bilgiler ve coğrafya dersi öğretim programları kazanımlarının afet eğitimi açısından incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 184–197. https://doi.org/10.17556/erziefd.1063242
  • Bosschaart, A., Kuiper, W., & van der Schee, J. (2015). Students' mental models with respect to flood risk in the Netherlands. International Research in Geographical and Environmental Education, 24(2), 131–147. https://doi.org/10.1080/10382046.2014.993171
  • Brown, L. M., Haun, J. N., & Peterson, L. (2014). A proposed disaster literacy model. Disaster Medicine and Public Health Preparedness, 8(3), 267–275. https://doi.org/10.1017/dmp.2014.43
  • Bulut, A. (2023). Bireylerin afet okuryazarlığı düzeylerini etkileyen faktörlerin sıralı lojistik regresyon analizi ile incelenmesi. Afet ve Risk Dergisi, 6(3), 691–709. https://doi.org/10.35341/afet.1297045
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2019). Bilimsel araştırma yöntemleri (27. baskı). Pegem Akademi.
  • Chung, S. C., & Yen, C. J. (2016). Disaster prevention literacy among school administrators and teachers: A study on the plan for disaster prevention and campus network deployment and experiment in Taiwan. Journal of Life Sciences, 10. https://doi.org/10.17265/1934-7391/2016.04.006
  • Creswell, J. W. (2017). Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları araştırma deseni (S. B. Demir, Çev., 3. baskı). Eğiten Kitap.
  • Çalışkan, C. (2020). Afet okuryazarlığı ölçek geliştirme çalışması [Doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Çelik, A. A. (2020). İlkokul öğretmenlerinin afete hazırlık düzeyleri ile afet eğitiminin eğitim programlarındaki yerine yönelik görüşleri [Yüksek lisans tezi]. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Demirdelen, S. (2020). Osmaniye ili Merkez ilçesinde görev yapan ilkokul/ortaokul öğretmenlerinin doğal afet okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi [Yüksek lisans tezi]. Gümüşhane Üniversitesi.
  • Demirdelen, S., & Çakıcı, A. B. (2021). İlkokul/ortaokul öğretmenlerinin doğal afet okuryazarlık düzeyleri: Osmaniye ili örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(3), 532–541. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.870607
  • Dikmenli, Y., & Yakar, H. (2019). Öğretmen adaylarının afet bilinci algı düzeylerinin incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 386–416. https://doi.org/10.23891/efdyyu.2019.130
  • Gezer, M., & Şahin, İ. F. (2022). Deprem eğitimi: Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının depreme ilişkin bilgi düzeyleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 97–106. https://doi.org/10.17556/erziefd.941878
  • Goddard, S., Sheppard, M., Thompson, K., & Konecny, L. (2018). Disaster preparedness knowledge, beliefs, risk-perceptions, and mitigating factors of disaster preparedness behaviors of undergraduate students at a large Midwest university. J Pub Health Issue Pract, 2(2), 115. https://doi.org/10.33790/jphip1100115
  • Günaydın, G., Şahinöz, S., & Günaydın, M. (2021). Sığınak farkındalığı: Trabzon ili örneği. Jass Studies - The Journal of Academic Social Science Studies, 14(85), 275–287. https://doi.org/10.29228/JASSS.48478
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (5. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • ICRC. (2024). International humanitarian law. https://www.icrc.org/en/doc/assets/files/publications/icrc-002-1067.pdf (Erişim Tarihi: 29.01.2024).
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler (34. baskı). Nobel.
  • Kiraz, E. (2018). Afet ve acil durum hakkında bilgi, tutum ve davranışların değerlendirilmesi: Sakarya ve Konya ili örneği [Yüksek lisans tezi]. Gümüşhane Üniversitesi.
  • Kopuz, B., Bekdemir, Ü., & Yılmazer, A. (2024). Sosyal bilgiler ders kitaplarında doğal afet ile ilgili konular ve bu konuların öğretiminin önemi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 16(30), 358–380. https://doi.org/10.38155/ksbd.1355236
  • McBeth, W., Hungerford, H., Marcinkowski, T., Volk, T., & Meyers, R. (2008). National environmental literacy assessment project: Year 1, national baseline study of middle grade students; final research report [Unpublished Project Report]. Florida Institute of Technology.
  • Prastyo, E., Saptono, S., & Subali, B. (2021). Preparedness level of students in prone schools landslide disaster. Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan, 12(1), 33–37. https://doi.org/10.31764/paedagoria.v12i1.3841
  • Sarıkoca, E., & Topçu, E. (2024). Sosyal bilgiler ve doğal afetler. Temel Eğitim Dergisi, (21), 58–69. https://doi.org/10.52105/temelegitim.21.5
  • Sözcü, U. (2019). Öğretmen adaylarının doğal afet okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi [Doktora tezi]. Kastamonu Üniversitesi.
  • Sözcü, U., & Aydınözü, D. (2019). Öğretmen adaylarının doğal afet okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. International Journal of Geography and Geography Education, (40), 79–91. https://doi.org/10.32003/iggei.566164
  • Sözcü, U. (2020). Natural disaster literacy curriculum proposal. Afet ve Risk Dergisi, 3(1), 70–79. https://doi.org/10.35341/afet.708183
  • Şahan, C., & Dinç, A. (2021). Simülasyon öğretim yönteminin ortaokul öğrencilerinin afetlere karşı hazırlık durumlarına etkisi. Resilience, 5(1), 21–36. https://doi.org/10.32569/resilience.807289
  • Şekerci, Y. G., Ayvazoğlu, G., & Çekiç, M. (2023). Hemşirelik öğrencilerinin doğal afet okuryazarlık düzeyleri ve eğitim etkinliğinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 10(3), 200–206. https://doi.org/10.31125/hunhemsire.1219919
  • Torlak, V. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının doğal afetlere yönelik farkındalıklarının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Türker, A., & Sözcü, U. (2021). Examining natural disaster literacy levels of pre-service geography teachers. Journal of Pedagogical Research, 5(2), 207–221. https://doi.org/10.33902/JPR.2021270164
  • UNISDR. (2009). Terminology on disaster risk reduction. http://www.unisdr.org/files/7817_UNISDRTerminologyEnglish.pdf (Erişim Tarihi: 02.02.2024).
  • Uygun, B. (2022). Fen bilgisi öğretmen adaylarının doğal afet okuryazarlığı ile afet bilinci algı düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi.
  • Üstündağ, Y. (2022). Bitlis ilinde görev yapan özel eğitim okul öğretmenlerinin doğal afet okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi [Yüksek lisans tezi]. Bitlis Eren Üniversitesi.
  • Vu, B. D., Nguyen, H. T., Dinh, H. V. T., Nguyen, Q. A. N., & Ha, X. V. (2023). Natural disaster prevention literacy education among Vietnamese high school students. Education Sciences, 13(3), 262. https://doi.org/10.3390/educsci13030262
  • Yalçıner Çal, D., & Aydemir, E. (2018). Yerleşke içi acil durum toplanma yerlerinin belirlenmesi: Süleyman Demirel Üniversitesi örneği. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 6(3), 520–531. https://doi.org/10.21923/jesd.348507
  • Yıldırım, F. (2024). Özel eğitim bölümü öğrencilerinin doğal afet okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (70). https://doi.org/10.21764/maeuefd.1405004
  • YÖK. (2024). Netler tablosu. https://yokatlas.yok.gov.tr/netler-tablo.php?b=10192 (Erişim Tarihi: 11.06.2024).
  • Zengin, S. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının doğal afetlere yönelik görüşlerinin incelenmesi: Amasya Üniversitesi örneği [Yüksek lisans tezi]. Amasya Üniversitesi.
  • Zhu, T. T., & Zhang, Y. J. (2017). An investigation of disaster education in elementary and secondary schools: Evidence from China. Natural Hazards, 89, 1009–1029. https://doi.org/10.1007/s11069-017-3004-2
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal Bilgiler Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Büşra Kopuz 0009-0000-7522-0698

Ünsal Bekdemir 0000-0002-7767-9088

Aysegül Yılmazer 0000-0002-1331-9243

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 26 Aralık 2024
Kabul Tarihi 28 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 64

Kaynak Göster

APA Kopuz, B., Bekdemir, Ü., & Yılmazer, A. (2025). Sosyal Bilgiler 4. Sınıf Öğretmen Adaylarının Doğal Afet Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi (Doğu Karadeniz Örneği). Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(64), 2024-2049. https://doi.org/10.53444/deubefd.1607732