The major aim of
this research is to identify the fourth grade primary school students’ views
and attitudes towards respect and tolerance for the emotions and thoughts. A
convergent parallel pattern, one of the mixed research methods, was used in the
study. The quantitative research sample constitutes 492 fourth grade primary
school students who study within the province of Elazig and who were selected
through the random sampling method. The qualitative sample of the study is
consisted of 15 primary school students selected by convenience sampling
method. The research deployed three data collection tools: Personal information
form, a semi-structured interview form and the "A Scale for the Attitudes
towards Respect and Tolerance for the Emotions and Thought". Descriptive
statistics and multivariate analysis of variance were used during quantitative
data analysis, and content analysis was preferred for the analysis of
qualitative data. No significant difference has been found between students’
respect for thoughts subdimension in terms of gender; whereas students’ respect
for emotions and tolerance vary across gender. The difference has been
determined to be in favor of female students. There has been no significant
difference in respect to the subdimensions of respect for emotions and thoughts
in terms of mother occupation status, yet a significant difference has been
found in the subdimension of tolerance in favor of those whose mothers work.
Likewise, students’ views regarding respect for emotions and tolerance do not
differ depending upon father occupation status, while a significant difference
exists in terms of the respect for emotions.
Bu araştırmanın
amacı, ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin duygu ve düşüncelere saygı ile
hoşgörü tutumlarını ve görüşlerini incelemektir. Araştırmada, karma araştırma
yöntemlerinden biri olan yakınsayan paralel desen kullanılmıştır. Nicel boyutta
araştırmanın örneklemini, Elazığ ilinde öğrenim görmekte olan, raslantısal
örnekleme yöntemi ile seçilen 492 ilkokul dördüncü sınıf öğrencisi
oluşturmaktadır. Araştırmanın nitel örneklemini uygun örnekleme yöntemine göre
seçilmiş 15 ilkokul dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama
aracı olarak, kişisel bilgiler formu, yarı yapılandırılmış görüşme formu ve
“Duygu ve Düşüncelere Saygı ile Hoşgörü Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Nicel
verilerin analizinde betimsel istatistik ve çok değişkenli varyans analizi;
nitel verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Öğrencilerin
düşüncelere saygı alt boyutunda cinsiyet değişkeni açısından anlamlı bir
farklılık bulunmazken, duygulara saygı ve hoşgörü alt boyutlarında kız
öğrencilerin lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Anne çalışma durumuna
göre öğrencilerin duygu ve düşüncelere saygı alt boyutlarında anlamlı farklılık
bulunmazken, hoşgörü alt boyutunda annesi çalışan öğrencilerin lehine anlamlı
farklılık bulunmuştur. Baba mesleği durumuna göre öğrencilerin düşüncelere
saygı ve hoşgörü alt boyutlarında anlamlı farklılık bulunmazken, duygulara
saygı alt boyutunda anlamlı farklılık çıkmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Eğitim Bilimleri ve Alan Eğitimi Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 2 |
editor@e-ijer.com http://www.e-ijer.com Adres: Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bornova/İzmir