In this study, the relationship between school principals’ ethical leadership behaviors and teachers’ organizational trust levels were examined according to the teachers’ perspective. Sample of the study, which was designed in the correlational survey model, consists of 397 teachers working in two districts of Istanbul. Ethical Leadership Scale and Organizational Trust Scale were used throughout the study. Data obtained during the study were analyzed by arithmetic average, standard deviation, correlation analysis and regression analysis. According to the findings, teachers’ levels of organizational trust, and their perceptions regarding ethical leadership behaviors of school principals were found to be at a high level. As a result of the correlation analysis, it was found that there was a moderately positive and statistically significant relationship between ethical leadership and organizational trust. On the other hand, it was determined that ethical leadership significantly predicted teachers’ organizational trust. Based on the results obtained from the research, the relationship between leadership and trust can be better understood by conducting research on how different leadership behaviors of school principals affect teachers' organizational trust levels; trainings can be organized for both school principals and teachers about the importance of acting in accordance with the ethical principles required by the teaching profession, and in this context, in order to enable educators to internalize professional ethical principles; based on case studies, awareness of teachers and school principals about different situations and their possible consequences can be increased; it can be ensured that teachers are involved in the management process by taking their opinions in the decisions and activities to be made in order to increase their organizational trust level; school principals can be selected more objectively and school management can be made a more professional profession.
Ethical leadership Organizational trust School principal Teacher
Bu araştırmada okul müdürlerinin etik liderlik davranışları ile öğretmenlerin örgütsel güven düzeyleri arasındaki ilişki incelenmiştir. İlişkisel tarama modelinde tasarlanmış olan araştırmanın örneklemini İstanbul iline bağlı Pendik ve Tuzla ilçelerinde görev yapmakta olan 397 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada “Etik Liderlik Ölçeği” ve “Örgütsel Güven Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma verileri aritmetik ortalama, standart sapma, korelasyon analizi ve regresyon analizi ile çözümlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre öğretmenlerin; örgütsel güven düzeylerinin ve okul müdürlerinin etik liderlik davranışlarına yönelik algılarının yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Yapılan korelasyon analizi sonucunda öğretmenlerin okul müdürlerinin etik liderlik davranışlarına yönelik algıları ile örgütsel güven düzeyleri arasında orta düzeyde pozitif yönlü ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur. Basit regresyon analizi sonucunda etik liderliğin örgütsel güvenin anlamlı bir yordayıcısı olduğu saptanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlardan hareketle okul yöneticilerinin farklı liderlik davranışlarının öğretmenlerin örgütsel güven düzeylerini ne derecede etkilediğine ilişkin araştırmalar yapılarak liderlik ile güven arasındaki ilişkinin daha iyi anlaşılması sağlanabilir; öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği etik ilkelere uygun davranmanın önemi hakkında ve bu bağlamda eğitimcilerin mesleki etik ilkeleri içselleştirmelerini sağlamak amacıyla hem okul müdürlerine hem de öğretmenlere eğitimler düzenlenebilir; örnek olaylardan yola çıkarak öğretmenlerin ve okul müdürlerinin değişik durumlar ve bu durumların olası sonuçları hakkında farkındalıkları arttırılabilir; öğretmenlerin örgütsel güven düzeylerini arttırmak için alınacak kararlarda ve yapılacak faaliyetlerde onların da görüşleri alınarak yönetim sürecinin içinde bulunmaları sağlanabilir; okul müdürlerinin seçimi daha objektif bir şekilde yapılarak okul yöneticiliği daha profesyonel bir meslek haline getirilebilir
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Sayı Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Ağustos 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 13 Sayı: 4 |
editor@e-ijer.com http://www.e-ijer.com Adres: Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bornova/İzmir