Data were collected using a semi-structured interview form consisting of seven open-ended questions. The items on the interview form were explained to the parents, all their questions were answered, and they were informed that participation in the study was voluntary. The collected data were analyzed using content analysis. Frequencies and percentages were used to present the findings, which were visualized through the MAXQDA software. The findings revealed that parents believe homework supports their children's cognitive, affective, and psychomotor development. They emphasized that homework should be concise and straightforward. Additionally, parents noted that their children often resist doing homework due to school- or homework-related reasons. To address this, they reported using strategies such as allowing children to take breaks or engage in play during homework time. The study highlighted that the quality of homework significantly impacts children's willingness to complete it. Participants stressed that assignments should be designed considering children's developmental and age-appropriate characteristics. It was also noted that children are more motivated to do homework when it is interactive, engaging, and tailored to their needs. In conclusion, the study underlined the importance of aligning homework with children's developmental and personal characteristics to support their learning and motivation. Based on the findings, it is recommended that teachers create assignments that balance educational goals with activities that capture children's interest and enthusiasm, considering their cognitive, affective, and psychomotor needs.
Bu araştırmada ilkokul 1. sınıf düzeyinde eğitim alan öğrencilerin velilerinin ev ödevlerine yönelik görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma nitel araştırma yöntemine uygun olarak tasarlanmış olup belirlenen durumun derinlemesine incelenmesine imkân sağlayan durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Sivas il merkezinde 2023-2024 eğitim öğretim yılında Sivas ilinde ilkokulun birinci sınıfına çocukları devam etmekte olan 30 veli oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında yedi açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Velilere görüşme formunda yer alan maddelerle ilgili olarak açıklama yapılmış, sordukları soruların tamamı yanıtlanmış ve gönüllülük esasına uygun olarak çalışmaya katılacakları bilgisi verilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Bulguların gösteriminde frekans ve yüzde kullanılmış olup MAXQDA programıyla görselleştirilmiştir. Elde edilen bulgularda velilerin ev ödevlerinin çocuklarının bilişsel, duyuşsal ve psiko-motor gelişim alanlarını desteklediğini ve ödevlerin kısa ve öz olması gerektiğini düşündükleri belirlenmiştir. Ayrıca çocuklarının ödev ve okul kaynaklı olarak ödev yapmak istemediklerini ve bunun için de ödev yaparken sıklıkla oyun oynama veya mola verme stratejilerini kullandıklarını dile getirmişlerdir. Araştırmada ödev yapma konusunda çocukların istekli olmasında ödevin niteliğinin önemli olduğu belirtilmiştir. Katılımcılar verilen ödevlerin çocukların gelişim ve yaş özellikleri dikkate alınarak verilmesi gerektiğini ifade etmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Öğrenme Kuramları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 16 Temmuz 2025 |
Gönderilme Tarihi | 1 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 9 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 16 Sayı: 31 |