This research is a bibliographical study of piano education theses. It examines the distribution of these theses according to a number of factors. The results are presented in tabular form. In the study, the survey model, one of the quantitative research methods, was used and the national thesis centre database of the Council of Higher Education was used to collect the data. The national thesis centre database of the Council of Higher Education was searched with the keyword “piano education”, and 91 theses from 164 theses whose full texts were accessible and which were affiliated to the Institute of Educational Sciences and the Institute of Science were included in the study. The data obtained in the research are grouped under five headings and presented in tables with frequencies and percentages. This research is important in terms of presenting the theses written on ‘piano education’ together, tabulating these theses according to various subheadings and contributing to all researches to be conducted in the field of piano education. As a result of the research, it was concluded that the most theses were conducted at Gazi University, the most theses were written in 2019, master's theses were more than doctoral theses, and the method of more than half of the theses was not specified.
Bu araştırma piyano eğitimi üzerine yazılan tezleri bir arada toplayarak; tezlerin üniversitelere, yazıldığı yıla, türüne, yöntemine ve enstitü türlerine göre dağılımını inceleyen ve tablolar halinde sunmayı amaçlayan bibliyografik bir çalışmadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır ve verilerin toplanması için YÖK’ün ulusal tez merkezi veri tabanından faydalanılmıştır. YÖK’ün ulusal tez merkezi veri tabanında “piyano eğitimi” anahtar sözcüğü ile arama yapılmış, toplam 164 tezden tam metnine ulaşılabilir olanlar ve Eğitim Bilimleri Enstitüsü ve Fen Bilimleri Enstitüsü’ne bağlı olan 91 tez araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırmada elde edilen veriler beş başlık altında toplanarak frekans ve yüzdeleri ile tablolar halinde sunulmuştur. Bu araştırma “piyano eğitimi” üzerine yazılmış tezleri bir arada sunması, bu tezleri çeşitli alt başlıklar doğrultusunda tablolaştırması ve piyano eğitimi alanında yapılacak olan tüm araştırmalara katkı sağlaması bakımından önem taşımaktadır. Araştırma sonucunda en fazla tezin Gazi Üniversitesi’nde yürütüldüğü, en fazla tezin 2019 yılında yazıldığı, yüksek lisans tezlerinin doktora tezlerinden sayıca daha fazla olduğu ve tezlerin yarısından fazlasının yönteminin belirtilmemiş olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 12 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 16 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.