Öğretmenlerin öğretim programını tanımaları ve onu nasıl işe koşacaklarını bilmesi programların etkili sonuç verebilmesi için önemli bir etkendir. Bu yüzden öğretmenlerin program okuryazarlık durumunun ve öğretimi planlama yetkinliklerinin değerlendirilmesi gerekir. Bu araştırma ortaokul öğretmenlerinin öğretimi planlama yeterlik algıları ile program okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Bu araştırmada Gülbahar (2016)’ın “Öğretimi Planlama Yeterlik Algısı Ölçeği” ve Kahramanoğlu (2019)’nun “Öğretim Programı Okuryazarlığı Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın evreni Diyarbakır merkez ilçelerindeki ortaokullarda görev yapan 5448 ortaokul öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi basit seçkisiz örnekleme yoluyla belirlenen 675 ortaokul öğretmenine tekabül etmektedir. Ölçekler öğretmenlere yüz yüze uygulanmıştır. Veri analizinde betimsel istatistiklerin yanında bağımsız örneklemler t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Spearman sıra korelasyon katsayısından faydalanılmıştır. Bulgular ortaokul öğretmenlerinin öğretimi planlama yeterlik algılarında fakülte, okul türü, haftalık ders saati, hizmet içi eğitim değişkenlerine göre farklılık olmadığını göstermektedir. Okul türü, haftalık ders saati, hizmet içi eğitim program okuryazarlık düzeyinde anlamlı farklılığa yol açan değişkenler iken mezun olunan fakülte değişkeninin ortaokul öğretmenlerinin program okuryazarlık düzeylerine etkisi yoktur. Ayrıca ortaokul öğretmenlerinin öğretimi planlama yeterlik algıları ile program okuryazarlık düzeylerinde orta düzeyde bir ilişki olduğu bulunmuştur. Öğretmenlerin kendi branşlarının öğretim programlarına yönelik bilgi ve tutumlarının değerlendirilmesi önerilmektedir. Buna göre öğretmenlere hizmet içi eğitim sağlanabilir.
Ders Planı Öğretimi Planlama Program Program Okuryazarlığı Yeterlik
It is important that teachers know the curriculum and how to execute it for the curricula to have effective results. Therefore, teachers’ curriculum literacy status and planning competency are required to be evaluated. This research aims to investigate the relationship between the secondary school teachers’ perception of proficiency in instructional planning and curriculum literacy levels. Relational screening model was used in the research. “The Scale for Perception of Proficiency in Instructional Planning” by Gülbahar (2016) and “The Scale for Curriculum Literacy Level” by Kahramanoğlu (2019) were used in the research. The population consists of 5448 secondary school teachers working in central districts of Diyarbakır. The sample corresponds to 675 secondary school teachers determined by simple random sampling. The scales were applied face to face. Descriptive statistics, independent samples t-test, one way analysis of variance (ANOVA) and Spearman's rank correlation coefficient were made use of in data analysis. The findings show that there is no significant difference in secondary school teachers’ perceptions of instructional planning depending on faculty of graduation, school type, weekly hour of lessons, getting in-service training. While school type, weekly hour of lessons, getting in-service training are the variables leading to significant difference in curriculum literacy levels, the faculty of graduation variable does not have an effect on secondary school teachers’ curriculum literacy levels. It was also found that there is a positive relationship between the secondary school teachers’ perception of instructional planning proficiency and curriculum literacy on moderate level. It is suggested that teachers’ knowledge and attitude about the application of the curriculum be evaluated. Accordingly, teachers can be provided with in- service training.
Key words: Competency, Curriculum, Curriculum Literacy, Instructional Planning, Lesson Plan
Competency Curriculum Curriculum Literacy Instructional Planning Lesson Plan
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 14 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 5 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 2 |