The main purpose of this research is to determine the usability of visual, text processing and auditory artificial intelligence applications that can be used in the social studies course, the advantages and disadvantages of these applications in learning environments as a whole through previous academic studies. In this study, document analysis method, one of the qualitative research methods, was used. In this framework, the documents obtained in accordance with the purpose of the research were sorted according to various criteria and the data obtained in accordance with the purpose were interpreted and presented. In order to examine the articles published on the use, advantages and disadvantages of materials derived with generative artificial intelligence tools in social studies teaching, articles that were scanned in the ‘Google Academic’ database between 2023-2024 and whose full text could be accessed were identified. As a result of the data obtained, it was determined that applications using natural language processing systems, artificial intelligence applications that derive visuals from text, and artificial intelligence applications that derive auditory materials from text are increasingly used in learning environments when the results obtained from the research findings are evaluated as a whole, it is concluded that these artificial intelligence technologies, which will significantly increase the applicability of the Turkey Century Maarif Education Model, which started to be implemented as of 2024, can be used effectively in the social studies course.
Social studies Artificial intelligence Generative artificial intellegience Educational technologies
Bu araştırmanın temel amacı, Sosyal Bilgiler dersinde kullanılabilecek görsel, metin işleyen ve işitsel yapay zekâ uygulamalarının kullanılabilirliğini, bu uygulamaların öğrenme ortamlarındaki avantajlarını ve dezavantajlarını daha önceden gerçekleştirilen akademik çalışmalar aracılığıyla bir bütün olarak tespit etmektir. Bu araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Bu çerçevede araştırmanın amacına uygun olarak elde edilen belgeler çeşitli kıstaslara göre sıralanmış yine amaca uygun olarak elde edilen veriler yorumlanarak sunulmuştur. Üretken yapay zekâ araçları ile türetilen materyallerin Sosyal Bilgiler öğretiminde kullanımı, avantajları ve dezavantajları hakkında yayımlanmış makalelerin incelenmesi amacıyla “Google Akademik” veri tabanında 2023-2024 yılları arasında taranan ve tam metnine ulaşılabilen makaleler tespit edilmiştir. Elde edilen veriler sonucunda doğal dil işleme sistemlerini kullanan uygulamaların, metinden görsel türeten yapay zekâ uygulamalarının, metinden işitsel materyal türeten yapay zekâ uygulamalarının öğrenme ortamlarında giderek artan oranda kullanıldığı tespit edilmiştir. Araştırma bulgularından elde edilen sonuçlar bir bütün olarak değerlendirildiğinde özellikle 2024 yılı itibari ile uygulanmaya başlanan Türkiye Yüzyılı Maarif Eğitim Modelinin uygulanabilirliğini önemli ölçüde arttıracak bu yapay zekâ teknolojilerinin, Sosyal Bilgiler dersinde etkin bir şekilde kullanılabilirliğinin olduğu söylenebilir.
Sosyal bilgiler Yapay zekâ Üretken yapay zekâ Eğitim teknolojileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 30 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 11 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 20 |
The Aim of The Journal
The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.
JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.
JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.
JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education