The aim of the research is to determine the thematic and methodological trends of completed national and international master's and doctoral theses related to mathematical modeling in the field of mathematics education. Qualitative research method was used in the study, and a case study was adopted as a model. Within the scope of the research, from the master's and doctoral theses published in Turkish and English in the field of mathematics education and training covering the years 2013-2023 (October), in the YÖK National Thesis Center and in the ProQuest database; A total of 197 theses on mathematical modeling were examined with the Thesis Evaluation Form. Mendeley Reference Manager, SPSS Statistics 26 package program and VOSviewer program were used in the analysis of the data. Thematic analysis and content analysis, quotation analysis from bibliometric analysis and keyword analysis were performed. According to the results of the research; It is seen that there was a significant increase in theses related to mathematical modeling in mathematics education, especially in 2019, while the number of theses decreased in 2020 and 2021, and there was a significant increase again in 2022. It has been determined that the majority of studies on mathematical modeling in mathematics education in Turkey are at the master's level, while doctoral studies are more common in the USA and Canada. The university that produces the highest number of theses in the field in related researches is Atatürk University in Turkey and Columbia University abroad. Considering the distribution of the subjects of the researches; The most common issue was the development of modeling activities with 45 studies. When we look at the distribution of learning areas, the most studied area is the subject of "Numbers and Operations" with 58 theses. The most commonly used method is qualitative research with 61.42% and the most common model is case study with 59.39%. It was determined that the most common sample type used in the studies was secondary school students. Content analysis is the most commonly used type of analysis in theses, and GeoGebra is the most commonly used technology. In the context of these results, suggestions were presented to the stakeholders.
Mathematical modeling bibliometric analysis mathematics education modeling technology
Araştırmanın amacı matematik eğitimi alanında matematiksel modelleme ile ilgili tamamlanmış ulusal ve uluslararası yüksek lisans ve doktora tezlerinin tematik ve yöntemsel eğilimlerini belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış, model olarak ise durum çalışması benimsenmiştir. Araştırmanın amacı kapsamında 2013-2023 (Ekim ayı) yıllarını kapsayan matematik eğitimi ve öğretimi alanında Türkçe ve İngilizce olarak, YÖK Ulusal Tez Merkezi’nde ve ProQuest veri tabanında yayınlanan yüksek lisans ve doktora tezlerinden; matematiksel modellemeyi konu edinen toplam 197 tez Tez Değerlendirme Formu aracıyla incelenmiştir. Verilerin analizinde Mendeley Reference Manager, SPSS Statistics 26 paket programı ve VOSviewer programından yararlanılmıştır. Tematik analiz ve içerik analizi, bibliyometrik analizlerden alıntı analizi ve anahtar kelime analizi yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; matematik eğitiminde matematiksel modelleme ile ilgili tezlerde özellikle 2019 yılında belirgin bir artışın olduğu, 2020 ve 2021 yıllarında ise tez sayılarının düştüğü ve 2022 yılında tekrar belirgin bir yükseliş yaşandığı görülmektedir. Türkiye’de matematik eğitiminde matematiksel modelleme üzerine yapılan çalışmaların büyük çoğunluğunun yüksek lisans seviyesinde olduğu, ABD ve Kanada’da ise doktora çalışmalarının daha yaygın olduğu tespit edilmiştir. İlgili araştırmalarda alanda en yüksek tez üreten üniversite yurt içinde Atatürk Üniversitesi, yurt dışında ise Columbia Üniversitesi’dir. Araştırmaların konularının dağılımına bakıldığında; en yaygın konu, 45 çalışmayla modelleme etkinlikleri geliştirme olduğu görülmüştür. Öğrenme alanlarının dağılımına bakıldığında en fazla çalışılan alan 58 tez ile "Sayılar ve İşlemler" konusudur. En çok kullanılan yöntem, %61,42 ile nitel araştırma olup en yaygın model, %59,39 oranıyla durum çalışmasıdır. Araştırmalarda kullanılan en yaygın örneklem türü, ortaokul öğrencilerinin olduğu belirlenmiştir. İçerik analizi tezlerde en sık kullanılan analiz türü olup, GeoGebra en sık kullanılan teknolojidir. Bu sonuçlar bağlamında paydaşlara öneriler sunulmuştur.
Matematiksel modelleme Bibliyometrik analiz Matematik eğitimi Modelleme Teknoloji
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Matematik Eğitimi |
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 28 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 17 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 20 |
The Aim of The Journal
The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.
JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.
JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.
JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education