Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Analysis Of Public Offering Advertisement Posters In The Context Of Public Offering Advertising

Yıl 2025, Cilt: 17 Sayı: 32, 361 - 383, 24.06.2025
https://doi.org/10.38155/ksbd.1618774

Öz

The aim of the study is to examine public offering advertising posters in terms of colour, texture, form and design in the context of public offering advertising, to find out which iconic indicators are used for companies, and to reveal which messages are given in the posters. In this context, the study seeks answers to the questions such as ‘Which colour, texture, form and design elements are used in public offering advertising posters?’, ‘What kind of company icon is created?’, ‘What information about the public offering is included in the posters?’. In the study, 8 samples were selected from a total of 34 companies that went public in 2024 through simple random sampling and included in the study. The samples were analysed within the framework of the concepts of plastic sign and iconic sign, which constitute the visual analysis method of Groupe μ. As a result of the study, it was observed that the companies used different colours, forms, designs and iconic elements. It was found that the advertisement posters generally conveyed messages about the companies as hardworking, productive, growing, competent and that there were deficiencies in terms of public offering information.

Kaynakça

  • Arslan, Ç. (2021). Groupe μ'nün görsel göstergebilimsel yaklaşımıyla uygulamalı sayısal görüntü analizi (Yayınlanmış yüksek lisans tezi). Altınbaş Üniversitesi.
  • Bağcı, H. ve Sarıay, İ. (2021). Halka açık piyasa değeri ve piyasa değerinin işletme performansındaki rolü: BİST Halka arz Endeksi’nde bir uygulama. Finansal Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 13(24), 36-54. https://doi.org/10.14784/marufacd.880613
  • Borsa İstanbul A.Ş. (t.y.). Halka arz tanımı. https://www.borsaistanbul.com/tr/sayfa/150/halka-arz Borsa İstanbul A.Ş. (t.y.). Halka arzın faydaları ve halka arza karar verme. https://www.borsaistanbul.com/tr/sayfa/151/halka-arzin-faydalari-ve-halka-arza-karar-verme#:~:text=Halka%20arz%2C%20%C5%9Firketlere%20%C3%B6ncelikle%20organize,%C3%B6deme%20zorunluluklar%C4%B1%20olmayan%20bir%20kaynakt%C4%B1r
  • Bullsyatırım (2024). Koç Metalurji A.Ş. adlı şirketin halka arz reklam posteri. https://bullsyatirim.com/koc-metalurji-a-s-halka-arz-oluyor
  • Bullsyatırım (2024). AHES Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı A.Ş. adlı şirketin halka arz reklam posteri. https://bullsyatirim.com/ahes-gayrimenkul-yatirim-ortakligi-a-s
  • Çelik, M. K. (2016). Firmaların ilk halka arz sonrası faaliyet performanslarının değerlendirilmesi: Borsa İstanbul örneği. Uluslararası Yönetim, İktisat ve İşletme Dergisi, 12(27), 267-282.
  • Dokumacı, M. (2020). Renklerin insan yaşamındaki etkileri ve renklerin tarih boyunca yolculuğu. Takvim-i Vekayi, 8(2), 120-131.
  • Erim, G. (2000). Rengin psikolojik etkileri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 11-17. Finarkurumsal. (t.y.). Halka arz reklam kampanyaları. https://www.finarkurumsal.com/halka-arz-reklam-kampanyalari/
  • Fintechfit (2024). Onur Teknoloji adlı şirketin halka arz reklam posteri. https://www.fintechfit.com/2024/05/20/onur-yuksek-teknoloji-global-menkul-degerler-a-s-liderliginde-halka-arz-ediliyor/
  • Foreks (2024). Yiğit Akü adlı şirketin halka arz reklam posteri. https://www.foreks.com/haber/detay/665190e0b9368d655c2af7f5/PICNEWS/tr/yigit-aku-halka-arzinda-29-30-31-mayis-tarihlerinde-talep-toplanacak/
  • Foreks. (2023). Yıllara göre halka arz adetlerini gösteren tablo. https://www.foreks.com/haber/detay/65858d69cff47e0001536add/PICNEWS/tr/borsa-istanbul-da-2023-yilinda-rekor-sayida-halka-arz-gerceklestirildi/
  • Gedik Yatırım. (2023). Şirketler neden halka arz olur? https://gedik.com/yazilar/yatirim/sirketler-neden-halka-arz-olur
  • Graham, B. (2023). Akıllı Yatırımcı. (G. Yıldız, Çev.). Epsilon Yayınevi Ticaret ve Sanayi A.Ş.
  • Güneş, S. S. ve Aydın, Ö. K. (2016). Tüketim Kültürü Çerçevesinde Lüks Yaşam Tarzlarının Dekorasyon Dergilerindeki Reklamlarda Sunumu: HomeArt Dekorasyon Dergisi Örneği. Journal of Yasar University, 11 (43), 220-239.
  • Güreli Yeminli Mali Müşavirlik. (2021). Halka arz. https://www.google.com/search?q=halka+arz+kavram%C4%B1&sca_esv=ebde43d0a45f2ea2&rlz=1C1CHZN_trTR1009TR1009&sxsrf=ADLYWIIE6zDFDLf6W7mYrrmdwuEju-8e5A:1736153899010&ei=K5t7Z9YqkeTFzw-4wM-hDA&start=10&sa=N&sstk=ATObxK5iDoGzZZS_CL1yMz0ykGGeTsy6oIeL3wfpgUMIkIwXjjK-TJ8xSJaEl0M9m5Cg_8ZBj-onM-hTSaNuJvvwlbmFace2uXJJYQ&ved=2ahUKEwiW7LOj3eCKAxURcvEDHTjgM8QQ8tMDegQICxAE&biw=1920&bih=953&dpr=1
  • halkaarz.com. (t.y.). 2024 yılında ilan edilen halka arz sayısı. https://halkarz.com/k/halka-arz/2024/ Halkla İlişkiler Dergisi. (2022, 30.12). Reklamcılık nedir? https://www.halklailiskilerdergisi.com.tr/reklamcilik-nedir/
  • Karaarslan, B. (2021). Müslüman Moda ve Yaşam Tarzı Dergilerinde Kadın İmajı (Ala, Aysha, Emel, Azizah, Noor, Gaya Örneği). Ed. H. Meydan (Ed.), Medyada din ve değerler içinde (s. 149-196). Dem Yayınları.
  • Kavasoğlu, R. (2021). Renk. İksad Publishing House. https://iksadyayinevi.com/wp-content/uploads/2021/12/RENK.pdf
  • Nanomedya. (2024). Halka arz reklam ajansı. https://www.nanomedya.com/halka-arz-reklam-ajansi/
  • Öztokat, N. (1999). Görsel nesnelerin çözümlenmesinde göstergebilimsel yöntem. Dilbilim Araştırmaları Dergisi, 10, 143-152.
  • Pamukçu, A. ve Öztürk, E. (2018). Halka arzlarda düşük fiyatlama ve Borsa İstanbul’a arz olma kriterleri. Ida Academia Muhasebe ve Maliye Dergisi, 1(2), 21-35.
  • Pektaş, H. (2024). Reklam nedir? İşlevi ve etkileri nelerdir? Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 2(1), 222-231.
  • Peltekoğlu, F. B. (2014). Halkla ilişkiler nedir? Beta Yayım Dağıtım A. Ş.
  • Sermaye Piyasası Kurulu (SPK). (2024). Halka arz. https://spk.gov.tr/data/61e34f9a1b41c61270320792/Halka%20Arz.pdf
  • Taylan, A. (2015). Nitel ve Nicel Araştırmalarda Evren ve Örneklem Seçimi ve Sorunları. (Ed. B. Yıldırım Ed.), İletişim araştırmalarında yöntemler içinde (s. 47-83). Literatürk Academia.
  • Tekstilteknik (2024). Koton adlı şirketin halka arz reklam posteri. https://www.tekstilteknik.com/TR/kotonun-halka-arz-seruveni/
  • Turkishmenkuldeğerler (2024). Lila Kâğıt adlı şirketin halka arz reklam posteri. https://www.turkishmenkuldegerler.com/lila-kagit-san-ve-tic-a-s-halka-arz-ediliyor/
  • A1 Capital (2024). Kıraç Galvaniz adlı şirketin halka arz reklam posteri. https://www.instagram.com/a1capitalofficial/p/C-kDPPgIbYW/
  • Turkishmenkuldeğerler (2024). Horoz Lojistik adlı şirketin halka arz reklam posteri. https://www.turkishmenkuldegerler.com/horoz-lojistik-kargo-hizmetleri-ve-ticaret-a-s-halka-arz-ediliyor/
  • Uçak, O. (2012). Yazılı basında ve internet gazeteciliğinde kullanılan haber fotoğraflarının karşılaştırılması. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 2(3), 73-80.
  • Uslu, M. (2024). Sermaye piyasası mevzuatı çerçevesinden yapılan reklam ve ilanlar. https://www.erdem-erdem.av.tr/bilgi-bankasi/sermaye-piyasasi-mevzuati-cercevesinde-yapilan-reklam-ve-ilanlar

Halka Arz Reklamcılığı Bağlamında Halka Arz Reklam Posterlerine Yönelik Bir İnceleme

Yıl 2025, Cilt: 17 Sayı: 32, 361 - 383, 24.06.2025
https://doi.org/10.38155/ksbd.1618774

Öz

Çalışmanın amacı halka arz reklamcılığı bağlamında halka arz reklam posterlerini renk, doku, biçim, tasarım olarak incelemek, şirketlere yönelik hangi ikonik göstergeler kullanıldığını bulgulamak, posterlerde hangi mesajların verildiğini ortaya koymaktır. Bu bağlamda çalışmada “Halka arz reklam posterlerinde hangi renk, doku, biçim ve tasarım unsurları kullanılmaktadır?”, “Nasıl bir şirket ikonu yaratılmaktadır?”, “Posterlerde halka arza yönelik hangi bilgiler yer almaktadır?” şeklindeki soruların yanıtı aranmaktadır. Çalışmada 2024 yılında halka arz olan toplam 34 şirket arasından basit rastlantısal örnekleme yoluyla 8 adet örneklem seçilerek çalışma kapsamına alınmıştır. Örneklemler Groupe μ’nün görsel çözümleme yöntemini oluşturan plastik gösterge ve ikonik gösterge kavramları çerçevesinde analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda şirketlerin farklı renk, biçim, tasarım ve ikonik unsurlar kullandığı görülmüştür. Reklam posterlerinde genellikle şirketlere yönelik çalışkan, üreten, büyüyen, işinin ehli şeklinde mesajlar verildiği; halka arz bilgilerine yönelik eksiklikler olduğu bulgulanmıştır.

Kaynakça

  • Arslan, Ç. (2021). Groupe μ'nün görsel göstergebilimsel yaklaşımıyla uygulamalı sayısal görüntü analizi (Yayınlanmış yüksek lisans tezi). Altınbaş Üniversitesi.
  • Bağcı, H. ve Sarıay, İ. (2021). Halka açık piyasa değeri ve piyasa değerinin işletme performansındaki rolü: BİST Halka arz Endeksi’nde bir uygulama. Finansal Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 13(24), 36-54. https://doi.org/10.14784/marufacd.880613
  • Borsa İstanbul A.Ş. (t.y.). Halka arz tanımı. https://www.borsaistanbul.com/tr/sayfa/150/halka-arz Borsa İstanbul A.Ş. (t.y.). Halka arzın faydaları ve halka arza karar verme. https://www.borsaistanbul.com/tr/sayfa/151/halka-arzin-faydalari-ve-halka-arza-karar-verme#:~:text=Halka%20arz%2C%20%C5%9Firketlere%20%C3%B6ncelikle%20organize,%C3%B6deme%20zorunluluklar%C4%B1%20olmayan%20bir%20kaynakt%C4%B1r
  • Bullsyatırım (2024). Koç Metalurji A.Ş. adlı şirketin halka arz reklam posteri. https://bullsyatirim.com/koc-metalurji-a-s-halka-arz-oluyor
  • Bullsyatırım (2024). AHES Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı A.Ş. adlı şirketin halka arz reklam posteri. https://bullsyatirim.com/ahes-gayrimenkul-yatirim-ortakligi-a-s
  • Çelik, M. K. (2016). Firmaların ilk halka arz sonrası faaliyet performanslarının değerlendirilmesi: Borsa İstanbul örneği. Uluslararası Yönetim, İktisat ve İşletme Dergisi, 12(27), 267-282.
  • Dokumacı, M. (2020). Renklerin insan yaşamındaki etkileri ve renklerin tarih boyunca yolculuğu. Takvim-i Vekayi, 8(2), 120-131.
  • Erim, G. (2000). Rengin psikolojik etkileri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 11-17. Finarkurumsal. (t.y.). Halka arz reklam kampanyaları. https://www.finarkurumsal.com/halka-arz-reklam-kampanyalari/
  • Fintechfit (2024). Onur Teknoloji adlı şirketin halka arz reklam posteri. https://www.fintechfit.com/2024/05/20/onur-yuksek-teknoloji-global-menkul-degerler-a-s-liderliginde-halka-arz-ediliyor/
  • Foreks (2024). Yiğit Akü adlı şirketin halka arz reklam posteri. https://www.foreks.com/haber/detay/665190e0b9368d655c2af7f5/PICNEWS/tr/yigit-aku-halka-arzinda-29-30-31-mayis-tarihlerinde-talep-toplanacak/
  • Foreks. (2023). Yıllara göre halka arz adetlerini gösteren tablo. https://www.foreks.com/haber/detay/65858d69cff47e0001536add/PICNEWS/tr/borsa-istanbul-da-2023-yilinda-rekor-sayida-halka-arz-gerceklestirildi/
  • Gedik Yatırım. (2023). Şirketler neden halka arz olur? https://gedik.com/yazilar/yatirim/sirketler-neden-halka-arz-olur
  • Graham, B. (2023). Akıllı Yatırımcı. (G. Yıldız, Çev.). Epsilon Yayınevi Ticaret ve Sanayi A.Ş.
  • Güneş, S. S. ve Aydın, Ö. K. (2016). Tüketim Kültürü Çerçevesinde Lüks Yaşam Tarzlarının Dekorasyon Dergilerindeki Reklamlarda Sunumu: HomeArt Dekorasyon Dergisi Örneği. Journal of Yasar University, 11 (43), 220-239.
  • Güreli Yeminli Mali Müşavirlik. (2021). Halka arz. https://www.google.com/search?q=halka+arz+kavram%C4%B1&sca_esv=ebde43d0a45f2ea2&rlz=1C1CHZN_trTR1009TR1009&sxsrf=ADLYWIIE6zDFDLf6W7mYrrmdwuEju-8e5A:1736153899010&ei=K5t7Z9YqkeTFzw-4wM-hDA&start=10&sa=N&sstk=ATObxK5iDoGzZZS_CL1yMz0ykGGeTsy6oIeL3wfpgUMIkIwXjjK-TJ8xSJaEl0M9m5Cg_8ZBj-onM-hTSaNuJvvwlbmFace2uXJJYQ&ved=2ahUKEwiW7LOj3eCKAxURcvEDHTjgM8QQ8tMDegQICxAE&biw=1920&bih=953&dpr=1
  • halkaarz.com. (t.y.). 2024 yılında ilan edilen halka arz sayısı. https://halkarz.com/k/halka-arz/2024/ Halkla İlişkiler Dergisi. (2022, 30.12). Reklamcılık nedir? https://www.halklailiskilerdergisi.com.tr/reklamcilik-nedir/
  • Karaarslan, B. (2021). Müslüman Moda ve Yaşam Tarzı Dergilerinde Kadın İmajı (Ala, Aysha, Emel, Azizah, Noor, Gaya Örneği). Ed. H. Meydan (Ed.), Medyada din ve değerler içinde (s. 149-196). Dem Yayınları.
  • Kavasoğlu, R. (2021). Renk. İksad Publishing House. https://iksadyayinevi.com/wp-content/uploads/2021/12/RENK.pdf
  • Nanomedya. (2024). Halka arz reklam ajansı. https://www.nanomedya.com/halka-arz-reklam-ajansi/
  • Öztokat, N. (1999). Görsel nesnelerin çözümlenmesinde göstergebilimsel yöntem. Dilbilim Araştırmaları Dergisi, 10, 143-152.
  • Pamukçu, A. ve Öztürk, E. (2018). Halka arzlarda düşük fiyatlama ve Borsa İstanbul’a arz olma kriterleri. Ida Academia Muhasebe ve Maliye Dergisi, 1(2), 21-35.
  • Pektaş, H. (2024). Reklam nedir? İşlevi ve etkileri nelerdir? Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 2(1), 222-231.
  • Peltekoğlu, F. B. (2014). Halkla ilişkiler nedir? Beta Yayım Dağıtım A. Ş.
  • Sermaye Piyasası Kurulu (SPK). (2024). Halka arz. https://spk.gov.tr/data/61e34f9a1b41c61270320792/Halka%20Arz.pdf
  • Taylan, A. (2015). Nitel ve Nicel Araştırmalarda Evren ve Örneklem Seçimi ve Sorunları. (Ed. B. Yıldırım Ed.), İletişim araştırmalarında yöntemler içinde (s. 47-83). Literatürk Academia.
  • Tekstilteknik (2024). Koton adlı şirketin halka arz reklam posteri. https://www.tekstilteknik.com/TR/kotonun-halka-arz-seruveni/
  • Turkishmenkuldeğerler (2024). Lila Kâğıt adlı şirketin halka arz reklam posteri. https://www.turkishmenkuldegerler.com/lila-kagit-san-ve-tic-a-s-halka-arz-ediliyor/
  • A1 Capital (2024). Kıraç Galvaniz adlı şirketin halka arz reklam posteri. https://www.instagram.com/a1capitalofficial/p/C-kDPPgIbYW/
  • Turkishmenkuldeğerler (2024). Horoz Lojistik adlı şirketin halka arz reklam posteri. https://www.turkishmenkuldegerler.com/horoz-lojistik-kargo-hizmetleri-ve-ticaret-a-s-halka-arz-ediliyor/
  • Uçak, O. (2012). Yazılı basında ve internet gazeteciliğinde kullanılan haber fotoğraflarının karşılaştırılması. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 2(3), 73-80.
  • Uslu, M. (2024). Sermaye piyasası mevzuatı çerçevesinden yapılan reklam ve ilanlar. https://www.erdem-erdem.av.tr/bilgi-bankasi/sermaye-piyasasi-mevzuati-cercevesinde-yapilan-reklam-ve-ilanlar
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Aydın Kaymak 0000-0001-8534-9516

Yayımlanma Tarihi 24 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 13 Ocak 2025
Kabul Tarihi 29 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 17 Sayı: 32

Kaynak Göster

APA Kaymak, A. (2025). Halka Arz Reklamcılığı Bağlamında Halka Arz Reklam Posterlerine Yönelik Bir İnceleme. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 17(32), 361-383. https://doi.org/10.38155/ksbd.1618774