The aim of the study is to examine public offering advertising posters in terms of colour, texture, form and design in the context of public offering advertising, to find out which iconic indicators are used for companies, and to reveal which messages are given in the posters. In this context, the study seeks answers to the questions such as ‘Which colour, texture, form and design elements are used in public offering advertising posters?’, ‘What kind of company icon is created?’, ‘What information about the public offering is included in the posters?’. In the study, 8 samples were selected from a total of 34 companies that went public in 2024 through simple random sampling and included in the study. The samples were analysed within the framework of the concepts of plastic sign and iconic sign, which constitute the visual analysis method of Groupe μ. As a result of the study, it was observed that the companies used different colours, forms, designs and iconic elements. It was found that the advertisement posters generally conveyed messages about the companies as hardworking, productive, growing, competent and that there were deficiencies in terms of public offering information.
Public offering Public offering advertising Public offering advertisement posters Visual analysis
Çalışmanın amacı halka arz reklamcılığı bağlamında halka arz reklam posterlerini renk, doku, biçim, tasarım olarak incelemek, şirketlere yönelik hangi ikonik göstergeler kullanıldığını bulgulamak, posterlerde hangi mesajların verildiğini ortaya koymaktır. Bu bağlamda çalışmada “Halka arz reklam posterlerinde hangi renk, doku, biçim ve tasarım unsurları kullanılmaktadır?”, “Nasıl bir şirket ikonu yaratılmaktadır?”, “Posterlerde halka arza yönelik hangi bilgiler yer almaktadır?” şeklindeki soruların yanıtı aranmaktadır. Çalışmada 2024 yılında halka arz olan toplam 34 şirket arasından basit rastlantısal örnekleme yoluyla 8 adet örneklem seçilerek çalışma kapsamına alınmıştır. Örneklemler Groupe μ’nün görsel çözümleme yöntemini oluşturan plastik gösterge ve ikonik gösterge kavramları çerçevesinde analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda şirketlerin farklı renk, biçim, tasarım ve ikonik unsurlar kullandığı görülmüştür. Reklam posterlerinde genellikle şirketlere yönelik çalışkan, üreten, büyüyen, işinin ehli şeklinde mesajlar verildiği; halka arz bilgilerine yönelik eksiklikler olduğu bulgulanmıştır.
Halka arz Halka arz reklamcılığı Halka arz reklam posterleri Görsel çözümleme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 13 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 29 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 17 Sayı: 32 |