The Effect of Stem-Based Geometry Activities on Students' Academic Achievement and Mathematics Attitudes
Yıl 2025,
Cilt: 22 Sayı: 1, 32 - 45, 30.04.2025
Erkan Güler
,
Yusuf Ergen
Öz
This study examined the effects of STEM-based geometry activities on students' geometry achievement and attitudes towards mathematics. A quasi-experimental design with pretest-posttest control group was used in the study. The study sample consisted of 56 students in the 3rd grade of primary school in the 2022-2023 academic year. According to the results of the study, it was determined that there was a statistically significant difference between the pre-test and post-test geometry achievement scores and pre-test and post-test attitude towards mathematics scores of the experimental group students in which STEM activities were applied. There was also a statistically significant difference between the pre-test and post-test geometry achievement and attitudes towards mathematics scores of the control group students to which the MEB curriculum was applied. However, it was determined that the difference between the pre-test and post-test mathematics attitude scores of the control group favoured the pre-test. A statistically significant difference was found in favour of the experimental group between the post-test scores of geometry achievement and attitudes towards mathematics of the experimental group, which received STEM-based geometry instruction, and the control group, which received the MoNE curriculum.
Kaynakça
- Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M. S., Öner, T., ve Özdemir, S. (2015). STEM eğitimi Türkiye raporu. İstanbul: Scala Basım, 287-318.
- Aksu, H. H. (2005). İlköğretimde aktif öğrenme modeli ile geometri öğretiminin başarıya, Kalıcılığa, tutuma ve geometrik düşünme düzeyine etkisi (Doktora Tezi, DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
- Altun, M. (1998). Eğitim fakülteleri ve ilköğretim öğretmenleri için matematik öğretimi. Alfa Basım Yayım Dağıtım, 269-273.
- Ardıç, F. (2021). Okul sonrası öğrenme ortamlarında matematik odaklı Stem etkinliğine yönelik öğrenci görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, 660-683. https://doi.org/10.18039/ajesi.793601.
- Aslan-Tutak, F., Akaygün, S., ve Tezsezen, S. (2017). İşbirlikli FeTeMM (Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik) eğitimi uygulaması: Kimya ve matematik öğretmen adaylarının FeTeMM farkındalıklarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(4), 794-816.
- Aydın, B. (2003). Bilgi toplumu oluşumunda bireylerin yetiştirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(14), 183-190.
- Bircan, M. A., ve Çalışıcı, H. (2022). STEM eğitimi etkinliklerinin ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin STEM’e yönelik tutumlarına, 21. yüzyıl becerilerine ve matematik başarılarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 47(211), 87-119.
- Buijsman, S. (2020). Pluses and Minuses: How math solves our problems. Penguin.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012) Bilimsel Araştırma Yöntemleri (Geliştirilmiş 12. Basım), Pegem Akademi.
- Ceylan, Ö., ve Karahan, E. (2021). STEM odaklı matematik uygulamalarının 11. sınıf öğrencilerinin matematik tutum ve bilgileri üzerine etkisi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(2), 660-683.
- Çevik, M., Şentürk, C., ve Abdioğlu, C. (2019). STEM’den STEM+’ya. Eğiten Kitap.
- Çorlu, M. S., Capraro, R. M., ve Capraro, M. M. (2014). Introducing STEM education: Implications for educating our teachers in the age of innovation. Eğitim ve Bilim, 39(171), 74-85.
- Daymaz, B. (2019). Bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik (STEM) etkinliklerinin 7. sınıf öğrencilerinin matematik başarı, motivasyon ve STEM kariyer alanlarına etkisi (Yüksek Lisans tezi., Kocaeli Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü).
- Develi, M. H. ve Orbay, K. (2003). İlköğretimde niçin ve nasıl bir geometri öğretimi? Milli Eğitim Dergisi. Sayı 157. 115-122.
- Erçetin,E. E. (2021). STEM odaklı matematik öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına, derse yönelik tutumlarına ve STEM mesleklerine Olan İlgilerine etkisi. Yüksek Lisans tezi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elâzığ.
- Ergen, Y., ve Güler, E. (2023). STEM eğitimi. E. Erdoğan (Ed.), Matematik ve fen Bilimleri eğitiminde yeni yaklaşımlar içinde (43-64). Efe Akademi.
- Ersoy, Y. (2023). Üslü ifadeler konusunda Stem temelli öğretimin öğrencilerin akademik başarılarına, matematik tutumlarına ve matematik kaygı-endişe düzeylerine etkisi (Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü).
- George, D., ve Mallery, P. (2016). IBM SPSS statistics 23 step by step: A simple guide and reference (14th edition). Newyork: Routhledge.
- Gulburnu, M., ve Yildirim, K. (2021). Development and implementation of mathematics attitudes scale for the primary and secondary students. Pegem Journal of Education and Instruction, 11(4), 177-184.
- Gonzalez, H. B., ve Kuenzi, J. J. (2012, August). Science, technology, engineering, and mathematics (STEM) education: A primer. Washington, DC: Congressional Research Service, Library of Congress.
- Gökbayrak, S. ve Karışan, D. (2017). Altıncı sınıf öğrencilerinin FeTeMM temelli etkinlikler hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi (ALEG), 3(1), 25-40.
- Hacıoğlu, Y., Yamak, H., ve Kavak, N. (2016). Mühendislik tasarım temelli fen eğitimi ile ilgili öğretmen görüşleri. Bartın University Journal of Faculty of Education, 5(3), 807-830.
- Işık, A., Çiltaş, A., ve Bekdemir, M. (2008). Matematik eğitiminin gerekliği ve önemi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi (17), 175-184.
- Johnson, B., ve Christensen, L. (2004). Educational research: Quantitative, qualitative, and mixed approaches (2nd ed.). Needham Heights, MA: Allyn ve Bacon.
- Karci, M. (2018). 5. sınıf elektrik ünitesinin öğretiminde kullanılan STEM etkinliklerine dayalı senaryo tabanlı öğrenme yaklaşımının (STÖY) öğrencilerin akademik başarı, STEM disiplinlerine dayalı meslek seçmeye olan ilgisi ve fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarına olan etkisi (Yüksek lisans tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
- Kaya, R. (1985). Matematik Öğretiminde Yöntem, Bildiri, Türk Eğitim Derneği III. öğretim toplantısı, ortaöğretim kurumlarında matematik öğretimi ve sorunları, 178-186.
- Kılıç, Ç. (2003). İlköğretim 5. sınıf matematik dersinde Van Hiele Düzeylerine göre yapılan geometri öğretiminin öğrencilerin akademik başarıları, tutumları ve hatırda tutma düzeyleri üzerindeki etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
- Kılıç, S. (2016). Cronbach'ın alfa güvenirlik katsayısı. Journal of Mood Disorders, 6(1), 47-48.
- Kırkıç, K. A., ve Aydın, E. (2018). Merhaba STEM yenilikçi bir öğretim yaklaşımı. Eğitim Yayınevi.
- Kutlusoy, Z. (2013). Mantık – Matematik ilişkisi üzerine. II. Mantık Çalıştayı. (3 – 4 Mayıs 2013). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
- MEB (2024). İlkokul matematik dersi öğretim programı (1, 2, 3 ve 4. sınıflar), Türkiye yüzyılı maarif modeli, Millî Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
- MEB. (2016). STEM eğitimi raporu. Millî Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü (YEĞİTEK).
- MEB. (2018). Dünyada eğitim trendleri ve Ülkemizde STEM öğrenme etkileri: MEB K12 okulları örneği. Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü.
- MEB (2018). İlkokul ve ortaokul fen bilimleri dersi (3., 4., 5., 6., 7., ve 8. sınıf) öğretim programı. MEB Yayınevi.
- Olivarez, N. (2012). The impact of a STEM program on academic achievement of eight grade students in a south texas middle school . Doktora tezi. Texas A ve M University, Texas.
- Sağkal, A. S. ve Türnüklü, A. (2017). Barış eğitimi programının lise öğrencilerinin öznel iyi oluş ve umut düzeyleri üzerindeki etkileri, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 7(47), 69-85.
- Şireci, A. (2021). Matematik dersinde STEM uygulamalarının ders başarısı ve derse ilişkin tutuma etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Bolu.
- Thomas, M. E. (2013). The effects of an integrated STEM curriculum in fourth grade students' mathematics achievement and attitudes. Trevecca Nazarene University.
- Tutkun, Ö. F. (2010). 21. yüzyılda eğitim programının felsefi boyutları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3), 993-1016. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/77023
- Umay, A. (1996). Matematik eğitimi ve ölçülmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi ,12, 145-149.
- Yıldırım, A. (2009). Geometri etkinliklerinin, işitme durumuna göre öğrencilerin Van Hiele Geometri Düzeylerine, geometri tutumlarına ve başarılarına etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
- Yıldırım, B. (2016). 7. sınıf fen bilimleri dersine entegre edilmiş fen teknoloji mühendislik matematik (STEM) uygulamaları ve tam öğrenmenin etkilerinin incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Yıldırım B., Selvi Y (2017). Stem uygulamaları ve tam öğrenmenin etkileri üzerine deneysel bir çalışma, Journal of Theory and Practice in Education,13(2), 183-210.
- Yücel, Z. ve Koç, M. (2011). İlköğretim öğrencilerinin matematik dersine karşı tutumlarının başarı düzeylerini yordama gücü ile cinsiyet arasındaki ilişki. İlköğretim-Online, 10(1), 133-143.
STEM Temelli Geometri Etkinliklerinin Öğrencilerin Akademik Başarılarına ve Matematik Tutumlarına Etkisi
Yıl 2025,
Cilt: 22 Sayı: 1, 32 - 45, 30.04.2025
Erkan Güler
,
Yusuf Ergen
Öz
Bu araştırmada, STEM temelli geometri etkinliklerinin öğrencilerin geometri başarılarına ve matematiğe yönelik tutumlarına etkisi incelenmiştir. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2022-2023 eğitim öğretim yılında ilkokul 3. sınıfta öğrenim gören 56 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma sonuçlarına göre; STEM etkinliklerinin uygulandığı deney grubu öğrencilerinin ön test- son test geometri başarı puanları arasında ve ön test- son test matematiğe yönelik tutum puanları arasında istatiksel olarak anlamlı bir fark olduğu tespit edilmiştir. MEB öğretim programının uygulandığı kontrol grubu öğrencilerinin geometri başarılarının ve matematiğe yönelik tutumlarının ön test- son test puanları arasında da istatiksel olarak anlamlı bir farklılık görülmüştür. Ancak, kontrol grubu ön test-son test matematik tutum puanları arasındaki farkın ön-test lehine olduğu belirlenmiştir. STEM temelli geometri öğretimi yapılan deney grubu ile MEB öğretim programı uygulanan kontrol grubunun geometri başarı ve matematiğe yönelik tutum son test puanları arasında ise deney grubu lehine istatiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur.
Kaynakça
- Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M. S., Öner, T., ve Özdemir, S. (2015). STEM eğitimi Türkiye raporu. İstanbul: Scala Basım, 287-318.
- Aksu, H. H. (2005). İlköğretimde aktif öğrenme modeli ile geometri öğretiminin başarıya, Kalıcılığa, tutuma ve geometrik düşünme düzeyine etkisi (Doktora Tezi, DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
- Altun, M. (1998). Eğitim fakülteleri ve ilköğretim öğretmenleri için matematik öğretimi. Alfa Basım Yayım Dağıtım, 269-273.
- Ardıç, F. (2021). Okul sonrası öğrenme ortamlarında matematik odaklı Stem etkinliğine yönelik öğrenci görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, 660-683. https://doi.org/10.18039/ajesi.793601.
- Aslan-Tutak, F., Akaygün, S., ve Tezsezen, S. (2017). İşbirlikli FeTeMM (Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik) eğitimi uygulaması: Kimya ve matematik öğretmen adaylarının FeTeMM farkındalıklarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(4), 794-816.
- Aydın, B. (2003). Bilgi toplumu oluşumunda bireylerin yetiştirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(14), 183-190.
- Bircan, M. A., ve Çalışıcı, H. (2022). STEM eğitimi etkinliklerinin ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin STEM’e yönelik tutumlarına, 21. yüzyıl becerilerine ve matematik başarılarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 47(211), 87-119.
- Buijsman, S. (2020). Pluses and Minuses: How math solves our problems. Penguin.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012) Bilimsel Araştırma Yöntemleri (Geliştirilmiş 12. Basım), Pegem Akademi.
- Ceylan, Ö., ve Karahan, E. (2021). STEM odaklı matematik uygulamalarının 11. sınıf öğrencilerinin matematik tutum ve bilgileri üzerine etkisi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(2), 660-683.
- Çevik, M., Şentürk, C., ve Abdioğlu, C. (2019). STEM’den STEM+’ya. Eğiten Kitap.
- Çorlu, M. S., Capraro, R. M., ve Capraro, M. M. (2014). Introducing STEM education: Implications for educating our teachers in the age of innovation. Eğitim ve Bilim, 39(171), 74-85.
- Daymaz, B. (2019). Bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik (STEM) etkinliklerinin 7. sınıf öğrencilerinin matematik başarı, motivasyon ve STEM kariyer alanlarına etkisi (Yüksek Lisans tezi., Kocaeli Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü).
- Develi, M. H. ve Orbay, K. (2003). İlköğretimde niçin ve nasıl bir geometri öğretimi? Milli Eğitim Dergisi. Sayı 157. 115-122.
- Erçetin,E. E. (2021). STEM odaklı matematik öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına, derse yönelik tutumlarına ve STEM mesleklerine Olan İlgilerine etkisi. Yüksek Lisans tezi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elâzığ.
- Ergen, Y., ve Güler, E. (2023). STEM eğitimi. E. Erdoğan (Ed.), Matematik ve fen Bilimleri eğitiminde yeni yaklaşımlar içinde (43-64). Efe Akademi.
- Ersoy, Y. (2023). Üslü ifadeler konusunda Stem temelli öğretimin öğrencilerin akademik başarılarına, matematik tutumlarına ve matematik kaygı-endişe düzeylerine etkisi (Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü).
- George, D., ve Mallery, P. (2016). IBM SPSS statistics 23 step by step: A simple guide and reference (14th edition). Newyork: Routhledge.
- Gulburnu, M., ve Yildirim, K. (2021). Development and implementation of mathematics attitudes scale for the primary and secondary students. Pegem Journal of Education and Instruction, 11(4), 177-184.
- Gonzalez, H. B., ve Kuenzi, J. J. (2012, August). Science, technology, engineering, and mathematics (STEM) education: A primer. Washington, DC: Congressional Research Service, Library of Congress.
- Gökbayrak, S. ve Karışan, D. (2017). Altıncı sınıf öğrencilerinin FeTeMM temelli etkinlikler hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi (ALEG), 3(1), 25-40.
- Hacıoğlu, Y., Yamak, H., ve Kavak, N. (2016). Mühendislik tasarım temelli fen eğitimi ile ilgili öğretmen görüşleri. Bartın University Journal of Faculty of Education, 5(3), 807-830.
- Işık, A., Çiltaş, A., ve Bekdemir, M. (2008). Matematik eğitiminin gerekliği ve önemi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi (17), 175-184.
- Johnson, B., ve Christensen, L. (2004). Educational research: Quantitative, qualitative, and mixed approaches (2nd ed.). Needham Heights, MA: Allyn ve Bacon.
- Karci, M. (2018). 5. sınıf elektrik ünitesinin öğretiminde kullanılan STEM etkinliklerine dayalı senaryo tabanlı öğrenme yaklaşımının (STÖY) öğrencilerin akademik başarı, STEM disiplinlerine dayalı meslek seçmeye olan ilgisi ve fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarına olan etkisi (Yüksek lisans tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
- Kaya, R. (1985). Matematik Öğretiminde Yöntem, Bildiri, Türk Eğitim Derneği III. öğretim toplantısı, ortaöğretim kurumlarında matematik öğretimi ve sorunları, 178-186.
- Kılıç, Ç. (2003). İlköğretim 5. sınıf matematik dersinde Van Hiele Düzeylerine göre yapılan geometri öğretiminin öğrencilerin akademik başarıları, tutumları ve hatırda tutma düzeyleri üzerindeki etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
- Kılıç, S. (2016). Cronbach'ın alfa güvenirlik katsayısı. Journal of Mood Disorders, 6(1), 47-48.
- Kırkıç, K. A., ve Aydın, E. (2018). Merhaba STEM yenilikçi bir öğretim yaklaşımı. Eğitim Yayınevi.
- Kutlusoy, Z. (2013). Mantık – Matematik ilişkisi üzerine. II. Mantık Çalıştayı. (3 – 4 Mayıs 2013). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
- MEB (2024). İlkokul matematik dersi öğretim programı (1, 2, 3 ve 4. sınıflar), Türkiye yüzyılı maarif modeli, Millî Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
- MEB. (2016). STEM eğitimi raporu. Millî Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü (YEĞİTEK).
- MEB. (2018). Dünyada eğitim trendleri ve Ülkemizde STEM öğrenme etkileri: MEB K12 okulları örneği. Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü.
- MEB (2018). İlkokul ve ortaokul fen bilimleri dersi (3., 4., 5., 6., 7., ve 8. sınıf) öğretim programı. MEB Yayınevi.
- Olivarez, N. (2012). The impact of a STEM program on academic achievement of eight grade students in a south texas middle school . Doktora tezi. Texas A ve M University, Texas.
- Sağkal, A. S. ve Türnüklü, A. (2017). Barış eğitimi programının lise öğrencilerinin öznel iyi oluş ve umut düzeyleri üzerindeki etkileri, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 7(47), 69-85.
- Şireci, A. (2021). Matematik dersinde STEM uygulamalarının ders başarısı ve derse ilişkin tutuma etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Bolu.
- Thomas, M. E. (2013). The effects of an integrated STEM curriculum in fourth grade students' mathematics achievement and attitudes. Trevecca Nazarene University.
- Tutkun, Ö. F. (2010). 21. yüzyılda eğitim programının felsefi boyutları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3), 993-1016. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/77023
- Umay, A. (1996). Matematik eğitimi ve ölçülmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi ,12, 145-149.
- Yıldırım, A. (2009). Geometri etkinliklerinin, işitme durumuna göre öğrencilerin Van Hiele Geometri Düzeylerine, geometri tutumlarına ve başarılarına etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
- Yıldırım, B. (2016). 7. sınıf fen bilimleri dersine entegre edilmiş fen teknoloji mühendislik matematik (STEM) uygulamaları ve tam öğrenmenin etkilerinin incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Yıldırım B., Selvi Y (2017). Stem uygulamaları ve tam öğrenmenin etkileri üzerine deneysel bir çalışma, Journal of Theory and Practice in Education,13(2), 183-210.
- Yücel, Z. ve Koç, M. (2011). İlköğretim öğrencilerinin matematik dersine karşı tutumlarının başarı düzeylerini yordama gücü ile cinsiyet arasındaki ilişki. İlköğretim-Online, 10(1), 133-143.