The concepts of women and space have an important place in gender studies. These concepts are discussed in the context of feminist geography and gender theories, focusing on understanding how women's social roles are associated with physical and social space. Space is seen as an element that shapes women's lives and reinforces gender roles. In this study, Zhang Yimou's Raise the Red Lantern (1991) is analyzed within the framework of the concepts of masculine domination, hegemonic masculinity, micro-power and foregrounded femininity, based on the relationship between women and space. A discourse analysis method was used in the study. The film shows how women are positioned spatially and how masculine domination and micro-power are reinforced through these spaces. In the study, the discourses that determine gender roles through the design of the space, dialogues and subordinate-superior relations in the mansion are examined. In this context, it aims to raise awareness on gender equality and encourage critical thinking. The analysis of women's experiences in the film contributes to the understanding of the patriarchal order and how this order is reproduced through cinema. Thus, the aim is to provide viewers and researchers with a deeper understanding of the representation of gender norms in cinema and to increase sensitivity towards gender justice
Raise the Red Lantern Masculine Domination Hegemonic Masculinity Micro Power Foregrounded Femininity
Kadın ve mekân kavramları, toplumsal cinsiyet çalışmalarında önemli bir yer tutmaktadır. Bu kavramlar, feminist coğrafya ve toplumsal cinsiyet teorileri bağlamında ele alınarak, kadınların toplumsal rollerinin fiziksel ve sosyal mekânla nasıl ilişkilendirildiğini anlamaya odaklanır. Mekân, kadınların yaşamlarını şekillendiren ve toplumsal cinsiyet rollerini pekiştiren bir unsur olarak görülmektedir. Bu çalışmada, Zhang Yimou'nun Kırmızı Fenerler (Kırmızı Fenerler, 1991) filmi, kadın ve mekân ilişkisi temel alınarak; eril tahakküm, hegemonik erkeklik, mikro iktidar ve ön plana çıkarılmış kadınlık kavramları çerçevesinde analiz edilmiştir. Çalışmanın analizinde söylem analizi yöntemi kullanılmıştır. Filmde, kadınların mekânsal olarak nasıl konumlandırıldığı ve bu mekânlar aracılığıyla eril tahakküm ile mikro iktidarın nasıl pekiştirildiği gösterilmektedir. Çalışmada, mekânın tasarımı, diyaloglar ve konaktaki alt-üst ilişkileri üzerinden toplumsal cinsiyet rollerini belirleyen söylemler incelenmiştir. Bu bağlamda, toplumsal cinsiyet eşitliği konusunda farkındalık yaratmayı ve eleştirel düşünmeyi teşvik etmeyi hedeflemektedir. Filmdeki kadın deneyimlerinin analizi, patriyarkal düzenin anlaşılmasına ve bu düzenin sinema yoluyla nasıl yeniden üretildiğinin fark edilmesine katkı sağlamaktadır. Böylece izleyicilere ve araştırmacılara, toplumsal cinsiyet normlarının sinemadaki temsiline dair derin bir anlayış sunulması ve toplumsal cinsiyet adaletine ilişkin duyarlılığın artırılması istenmektedir.
Kırmızı Fenerler Eril Tahakküm Ön Plana Çıkarılmış Kadınlık Hegemonik Erkeklik Mikro İktidar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kadın Araştırmaları, Sosyoloji (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Mayıs 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2025 |
Gönderilme Tarihi | 23 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 15 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1 |
Dergide yayımlanan tüm çalışmalar, kamu ve tüzel kişilerce, gerekli atıflar verilmek koşuluyla kullanıma açık olup dergide yayımlanmış çalışmaların tüm sorumluluğu yazarlarına aittir.