This study examines the relationship between music, dance, and identity among the Uzunyayla Circassians. Cultural performances such as music and dance are not only aesthetic expressions but also significant mechanisms through which social memory is revitalized, traditional knowledge and practices are maintained, and cultural identity is reproduced. The research focuses on how the dances of wuik, kafe, and sheshan, which hold an essential place in the cultural memory of the Uzunyayla Circassians, are performed in integration with music and how these performances contribute to identity construction. In this context, the study analyzes the cultural settings in which these music and dance traditions are performed, their connections with traditional practices, and their role in keeping social memory alive. The fieldwork was conducted among Circassians who migrated from the Pınarbaşı district of Kayseri; data were collected through participant observation and semi-structured interviews. Purposeful and snowball sampling techniques were used for data collection, and descriptive analysis methods were employed during the evaluation process. The findings indicate that music and dance play a critical role in preserving cultural codes and reproducing social memory. In this regard, traditional dances and music significantly contribute to the continuity of Circassian identity.
Ethics Committee Approval: Erciyes University Social and Human Sciences Ethics Committee, Date: 25.03.2025, Number: 124.
Bu çalışma, Uzunyayla Çerkeslerinde müzik, dans ve kimlik ilişkisini derinlemesine incelemektedir. Kültürel performanslar olan müzik ve dans, sadece estetik bir ifade biçimi değil, aynı zamanda toplumsal hafızanın yeniden canlandırıldığı, geleneksel bilgi ve pratiklerin sürdürüldüğü, kimliğin yeniden üretildiği önemli kültürel mekanizmalardır. Araştırmada, Uzunyayla Çerkeslerinin kültürel belleğinde önemli yer tutan wuik, kafe ve şeşen gibi dansların, müzikle bütünleşik bir şekilde nasıl icra edildiği ve bu icraların kimlik inşasına olan katkıları ele alınmıştır. Bu kapsamda, söz konusu müzik ve dansların hangi kültürel bağlamlarda icra edildiği, geleneksel pratiklerle olan ilişkileri ve toplumsal hafızayı nasıl canlı tuttuğu detaylı bir şekilde analiz edilmiştir. Araştırma, Kayseri’nin Pınarbaşı ilçesinden göç eden Çerkesler arasında yürütülmüş; katılımlı gözlem ve yarı yapılandırılmış görüşmelerle kapsamlı veriler elde edilmiştir. Verilerin toplanmasında amaçlı ve kartopu örnekleme teknikleri kullanılmış, analiz sürecinde betimsel yöntemler tercih edilmiştir. Sonuçlar, müzik ve dansın, kültürel kodların korunmasında ve toplumsal hafızanın yeniden üretilmesinde kritik bir rol üstlendiğini göstermektedir. Bu bağlamda, geleneksel dansların ve müziklerin, Çerkes kimliğinin sürdürülmesine önemli katkılar sağladığı vurgulanmaktadır.
Etik Kurul Belgesi: Erciyes Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu, Tarih: 25.03.2025, Sayı: 124.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Etnoloji, Kültür Sosyolojisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 9 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 3 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 25 |