Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Cultural Performance and Identity: The Case of Uzunyayla Circassian Music and Dances

Yıl 2025, Sayı: 25, 130 - 151, 10.06.2025
https://doi.org/10.46250/kulturder.1654312

Öz

This study examines the relationship between music, dance, and identity among the Uzunyayla Circassians. Cultural performances such as music and dance are not only aesthetic expressions but also significant mechanisms through which social memory is revitalized, traditional knowledge and practices are maintained, and cultural identity is reproduced. The research focuses on how the dances of wuik, kafe, and sheshan, which hold an essential place in the cultural memory of the Uzunyayla Circassians, are performed in integration with music and how these performances contribute to identity construction. In this context, the study analyzes the cultural settings in which these music and dance traditions are performed, their connections with traditional practices, and their role in keeping social memory alive. The fieldwork was conducted among Circassians who migrated from the Pınarbaşı district of Kayseri; data were collected through participant observation and semi-structured interviews. Purposeful and snowball sampling techniques were used for data collection, and descriptive analysis methods were employed during the evaluation process. The findings indicate that music and dance play a critical role in preserving cultural codes and reproducing social memory. In this regard, traditional dances and music significantly contribute to the continuity of Circassian identity.

Etik Beyan

Ethics Committee Approval: Erciyes University Social and Human Sciences Ethics Committee, Date: 25.03.2025, Number: 124.

Kaynakça

  • Akın, Bülent (2018). “Kültürel Bellek ve Müzik”. Konservatuvar Dergisi, 13: 101-117.
  • Anderson, Benedict (2011). Hayali Cemaatler: Milliyetçiliğin Kökenleri ve Yayılması. Çev. İskender Savaşır. Metis Yayınları.
  • Assmann, Jan (2015). Kültürel Bellek: Eski Yüksek Kültürlerde Yazı Hatırlama ve Politik Kimlik. Çev. Ayşe Tekin. Ayrıntı Yayınları.
  • Mustan Dönmez, Banu (2019).Etnomüzikolojinin Temel Kavramları. Bağlam Yayıncılık.
  • Girgin, Derya (2018). “Geleneği İnşa Etmek”. Uzunyayla Çerkesleri: Topluluk, Aidiyet ve Kimlik. Ed. İlkay Şahin. Çizgi Kitabevi,41-53.
  • Girgin, Derya (2020). Uzunyayla Çerkeslerinde Gelenek, Modernlik ve Dernekler: BİRKAF ve Methiyeliler Derneği. Yüksek Lisans Tezi. Erciyes Üniversitesi.
  • Helvacı, Zeynep (2005). Kültür Tarihinin Yeniden İnşasında Müziğin Rolü: Evrimci ve Difüzyonist Okulların Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi.
  • İmik, Ünal ve Haşhaş, Sinan (2020). “Müzik Nedir ve Hayatımızın Neresindedir?”. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 6(2): 196-202.
  • Kaygısız, Mehmet (2017). Müzik Tarihi. Kategori Yayıncılık.
  • Marshall, Gordon (2009). Sosyoloji Sözlüğü. Çev. Osman Akınhay ve Derya Kömürcü, Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Özgün, Şirin E. (2013). “Etnomüzikolojinin Dönüşümü: Kuramlar ve Konular”. Müzik, Dans, Gösterim: Tarihsel ve Kuramsal Tartışmalar. Ed. Arzu Öztürkmen. Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, 33-60.
  • Özkurt, Dijan (2017). “Uzunyayla Çerkeslerindeki Ceug Kavramına Oyun ve Karnaval Literatüründen Bakmak”. Kafkasya Çalışmaları Sosyal Bilimler Dergisi, 3(6): 181-204.
  • Sağır, Adem ve Öztürk, Barış (2015). “Sosyolojik Bağlamda Müzik ve Kimlik. Karabük Üniversitesi Örneği”. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2): 121-154.
  • Şahin, İlkay (2008). “Dini Hayatın Ritmi: Ritüel ve Müzik”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 49(2): 269-185.
  • Şahin, İlkay (2009). “Kutlu Bir Oyun”. Gazi Türkiyat, 5: 541-568.
  • Şahin, İlkay (2018). “Bir Topluluk Araştırması”. Uzunyayla Çerkesleri: Topluluk, Aidiyet ve Kimlik. Ed. İlkay Şahin. Çizgi Kitabevi, 9-40.
  • URL-1: https:// youtube.com/shorts/5EgDeD-yl1I (Erişim: 10.04.2025).
  • Weber, Max (1996). Sosyoloji Yazıları. Çev. Taha Parla. İletişim Yayınları.

Kültürel Performans ve Kimlik: Uzunyayla Çerkes Müzik ve Dansları Örneği

Yıl 2025, Sayı: 25, 130 - 151, 10.06.2025
https://doi.org/10.46250/kulturder.1654312

Öz

Bu çalışma, Uzunyayla Çerkeslerinde müzik, dans ve kimlik ilişkisini derinlemesine incelemektedir. Kültürel performanslar olan müzik ve dans, sadece estetik bir ifade biçimi değil, aynı zamanda toplumsal hafızanın yeniden canlandırıldığı, geleneksel bilgi ve pratiklerin sürdürüldüğü, kimliğin yeniden üretildiği önemli kültürel mekanizmalardır. Araştırmada, Uzunyayla Çerkeslerinin kültürel belleğinde önemli yer tutan wuik, kafe ve şeşen gibi dansların, müzikle bütünleşik bir şekilde nasıl icra edildiği ve bu icraların kimlik inşasına olan katkıları ele alınmıştır. Bu kapsamda, söz konusu müzik ve dansların hangi kültürel bağlamlarda icra edildiği, geleneksel pratiklerle olan ilişkileri ve toplumsal hafızayı nasıl canlı tuttuğu detaylı bir şekilde analiz edilmiştir. Araştırma, Kayseri’nin Pınarbaşı ilçesinden göç eden Çerkesler arasında yürütülmüş; katılımlı gözlem ve yarı yapılandırılmış görüşmelerle kapsamlı veriler elde edilmiştir. Verilerin toplanmasında amaçlı ve kartopu örnekleme teknikleri kullanılmış, analiz sürecinde betimsel yöntemler tercih edilmiştir. Sonuçlar, müzik ve dansın, kültürel kodların korunmasında ve toplumsal hafızanın yeniden üretilmesinde kritik bir rol üstlendiğini göstermektedir. Bu bağlamda, geleneksel dansların ve müziklerin, Çerkes kimliğinin sürdürülmesine önemli katkılar sağladığı vurgulanmaktadır.

Etik Beyan

Etik Kurul Belgesi: Erciyes Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu, Tarih: 25.03.2025, Sayı: 124.

Kaynakça

  • Akın, Bülent (2018). “Kültürel Bellek ve Müzik”. Konservatuvar Dergisi, 13: 101-117.
  • Anderson, Benedict (2011). Hayali Cemaatler: Milliyetçiliğin Kökenleri ve Yayılması. Çev. İskender Savaşır. Metis Yayınları.
  • Assmann, Jan (2015). Kültürel Bellek: Eski Yüksek Kültürlerde Yazı Hatırlama ve Politik Kimlik. Çev. Ayşe Tekin. Ayrıntı Yayınları.
  • Mustan Dönmez, Banu (2019).Etnomüzikolojinin Temel Kavramları. Bağlam Yayıncılık.
  • Girgin, Derya (2018). “Geleneği İnşa Etmek”. Uzunyayla Çerkesleri: Topluluk, Aidiyet ve Kimlik. Ed. İlkay Şahin. Çizgi Kitabevi,41-53.
  • Girgin, Derya (2020). Uzunyayla Çerkeslerinde Gelenek, Modernlik ve Dernekler: BİRKAF ve Methiyeliler Derneği. Yüksek Lisans Tezi. Erciyes Üniversitesi.
  • Helvacı, Zeynep (2005). Kültür Tarihinin Yeniden İnşasında Müziğin Rolü: Evrimci ve Difüzyonist Okulların Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi.
  • İmik, Ünal ve Haşhaş, Sinan (2020). “Müzik Nedir ve Hayatımızın Neresindedir?”. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 6(2): 196-202.
  • Kaygısız, Mehmet (2017). Müzik Tarihi. Kategori Yayıncılık.
  • Marshall, Gordon (2009). Sosyoloji Sözlüğü. Çev. Osman Akınhay ve Derya Kömürcü, Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Özgün, Şirin E. (2013). “Etnomüzikolojinin Dönüşümü: Kuramlar ve Konular”. Müzik, Dans, Gösterim: Tarihsel ve Kuramsal Tartışmalar. Ed. Arzu Öztürkmen. Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, 33-60.
  • Özkurt, Dijan (2017). “Uzunyayla Çerkeslerindeki Ceug Kavramına Oyun ve Karnaval Literatüründen Bakmak”. Kafkasya Çalışmaları Sosyal Bilimler Dergisi, 3(6): 181-204.
  • Sağır, Adem ve Öztürk, Barış (2015). “Sosyolojik Bağlamda Müzik ve Kimlik. Karabük Üniversitesi Örneği”. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2): 121-154.
  • Şahin, İlkay (2008). “Dini Hayatın Ritmi: Ritüel ve Müzik”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 49(2): 269-185.
  • Şahin, İlkay (2009). “Kutlu Bir Oyun”. Gazi Türkiyat, 5: 541-568.
  • Şahin, İlkay (2018). “Bir Topluluk Araştırması”. Uzunyayla Çerkesleri: Topluluk, Aidiyet ve Kimlik. Ed. İlkay Şahin. Çizgi Kitabevi, 9-40.
  • URL-1: https:// youtube.com/shorts/5EgDeD-yl1I (Erişim: 10.04.2025).
  • Weber, Max (1996). Sosyoloji Yazıları. Çev. Taha Parla. İletişim Yayınları.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Etnoloji, Kültür Sosyolojisi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Derya Girgin 0000-0001-8399-1177

İlkay Şahin 0000-0002-9751-0271

Yayımlanma Tarihi 10 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 9 Mart 2025
Kabul Tarihi 3 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 25

Kaynak Göster

APA Girgin, D., & Şahin, İ. (2025). Kültürel Performans ve Kimlik: Uzunyayla Çerkes Müzik ve Dansları Örneği. Kültür Araştırmaları Dergisi(25), 130-151. https://doi.org/10.46250/kulturder.1654312
AMA Girgin D, Şahin İ. Kültürel Performans ve Kimlik: Uzunyayla Çerkes Müzik ve Dansları Örneği. KAD. Haziran 2025;(25):130-151. doi:10.46250/kulturder.1654312
Chicago Girgin, Derya, ve İlkay Şahin. “Kültürel Performans Ve Kimlik: Uzunyayla Çerkes Müzik Ve Dansları Örneği”. Kültür Araştırmaları Dergisi, sy. 25 (Haziran 2025): 130-51. https://doi.org/10.46250/kulturder.1654312.
EndNote Girgin D, Şahin İ (01 Haziran 2025) Kültürel Performans ve Kimlik: Uzunyayla Çerkes Müzik ve Dansları Örneği. Kültür Araştırmaları Dergisi 25 130–151.
IEEE D. Girgin ve İ. Şahin, “Kültürel Performans ve Kimlik: Uzunyayla Çerkes Müzik ve Dansları Örneği”, KAD, sy. 25, ss. 130–151, Haziran 2025, doi: 10.46250/kulturder.1654312.
ISNAD Girgin, Derya - Şahin, İlkay. “Kültürel Performans Ve Kimlik: Uzunyayla Çerkes Müzik Ve Dansları Örneği”. Kültür Araştırmaları Dergisi 25 (Haziran 2025), 130-151. https://doi.org/10.46250/kulturder.1654312.
JAMA Girgin D, Şahin İ. Kültürel Performans ve Kimlik: Uzunyayla Çerkes Müzik ve Dansları Örneği. KAD. 2025;:130–151.
MLA Girgin, Derya ve İlkay Şahin. “Kültürel Performans Ve Kimlik: Uzunyayla Çerkes Müzik Ve Dansları Örneği”. Kültür Araştırmaları Dergisi, sy. 25, 2025, ss. 130-51, doi:10.46250/kulturder.1654312.
Vancouver Girgin D, Şahin İ. Kültürel Performans ve Kimlik: Uzunyayla Çerkes Müzik ve Dansları Örneği. KAD. 2025(25):130-51.
Bu eser CC BY-NC 4.0 lisansı altındadır.
This work is licensed under CC BY-NC 4.0