Türkiye’deki özel gereksinimi olan bireylerin tamamı okul dışı destek eğitim hizmetlerini Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezlerinden (ÖERM) almaktadır. Özellikle son yıllarda ÖERM’lerle ilgili bu araştırmaların sayısı dikkat çekici bir şekilde artmıştır. Gerçekleştirilen araştırmaların genel olarak ÖERM’de sunulan destek eğitim faaliyetlerinde karşılaşılan problemlere odaklandığı, katılımcılarının ise öğretmenler olduğu görülmektedir. Araştırmaların çoğunda kurum yöneticilerinin katılımcı olduğu araştırmalar yapılması önerilmektedir. Bu bağlamda kurum yöneticilerinin gözünden ÖERM’lerde destek eğitim faaliyetlerinin sunulma sürecini inceleyen bu araştırmaya ihtiyaç duyulmuştur. Araştırmanın amacı, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezi yöneticilerinin sunulan destek eğitim hizmetlerine yönelik deneyim ve görüşlerinin incelenmesidir. Çalışma nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın katılımcıları, ÖERM’lerde en az üç yıl görev yapmış beş yöneticiden oluşmaktadır. Veriler; görüşmeler, araştırmacı günlüğü ve dokümanlar yoluyla toplanmıştır. İçerik analizi sonrası veriler beş ana tema altında toplanmıştır. Ulaşılan temalar; ÖERM’lerde işleyiş, eğitim öğretim faaliyetleri, istihdam, iş birliği, beklenti ve önerilerdir. Sonuç olarak yöneticiler genel olarak kurum işleyişinde problemlerle karşılaştıklarını, tanılama ve yönlendirme sürecinde zorluklar yaşadıklarını, donanımlı personel bulmakta zorlandıkları ve sürekliliği sağlayamadıklarını, finansal anlamda zorluklar yaşadıklarını ve bu durumun eğitim öğretim sürecini olumsuz etkilediğini dile getirmişlerdir. Yöneticilerin deneyimlerinden yola çıkarak destek eğitim hizmetleri faaliyetlerinin yeterli nitelikli personel ve finansal destekle iyileşebileceği algısını taşıdıklarını söylemek mümkündür.
özel eğitim ve rehabilitasyon merkezi destek özel eğitim hizmetleri özel eğitimde yöneticilik rehberlik ve araştırma merkezleri
All individuals with special needs in Türkiye receive out-of-school support education services from Special Education and Rehabilitation Centers (SERCs). In recent years, the number of studies on SERCs has increased remarkably. The studies generally focus on the problems encountered in the supportive education activities offered in SERCs, and the participants are teachers. In most studies, conducting research in which institution administrators are participants is recommended. In this context, there is a need for this study to examine the process of providing supportive education activities in SERCs from the perspective of institution administrators. The study examines the experiences and opinions of special education and rehabilitation center administrators regarding the support education services offered. The study was conducted with phenomenology, one of the qualitative research designs. The study participants consisted of 5 administrators working in special education and rehabilitation centers for at least three years. Data were collected through interviews, a researcher's diary, and documents. After content analysis, the data were grouped under five main themes. The themes are functioning, education and training activities, employment, cooperation, expectations, and suggestions. As a result, administrators generally stated that they encountered problems in the institution's functioning, had difficulties in the diagnosis and guidance process, and had trouble finding qualified personnel. They could not ensure continuity and had financial problems, which negatively affected the education and training process. Based on the administrators' experiences, they perceive that support education services activities can improve with sufficient qualified personnel and financial support.
special education and rehabilitation center support special education services management in special education guidance and research centers
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çoklu Engelli Eğitimi, Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2025 |
Gönderilme Tarihi | 18 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 6 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 54 Sayı: 246 |