Bawer Doğanay, sanat çalışmalarını Mardin’de üreten bir sanatçıdır. Doğanay, doğduğu
şehrin coğrafi, kültürel, tarihi ve mitolojik değerlerini kendi üslubuyla eserlerine yansıtmış
ve eserlerinde büyülü bir gerçekçilik oluşturmuştur. Resimlerindeki kompozisyonları oluştururken
Mardin’in ve Mezopotamya’nın kadim tarihinden beslenen sanatçı aynı zamanda
mitolojik anlatmaların, efsanelerin, masalların büyülü dünyasından yararlanmakta ve
o dünyaya ait sembolleri de işlerine taşımaktadır. Eserleri, Henri Matisse’in geç dönem
işlerine benzetilen ve Matisse geleneğini sürdürdüğü düşünülen sanatçının renk seçimleri,
primitif sanatın yanı sıra güncel sanatın izlerini de bünyesinde barındırmaktadır. Bu
makalede güncel olarak iş üreten sanatçı Bawer Doğanay’ın çalışmalarında kullandığı
mitolojik unsurlar saptanmış ve Erwin Panofsky’nin “İkonografik Çözümleme Yöntemi”
kullanılarak Mardin-Mezopotamya Bölgesi’nin mitolojik anlatıları ile ilişkilendirilerek değerlendirilmiştir.
İnceleme sonucunda; altı köşeli yıldız, tavus kuşu, şahmeran, güneş ve ay,
yıldızlar, kutsal mavi renk, kırlangıçlar, gülhatmi, sarmaşık gibi mitsel konularla bağlantılı
sembollere rastlanmıştır. Bu semboller “büyülü gerçekçilik” kavramıyla değerlendirilmiş ve
kurgunun gerçek-olağanüstü ilişkisi irdelenmiştir.
Bawer Doğanay Mitolojik unsurlar Büyülü gerçekçilik İkonografik çözümleme Mezopotamya.
Bawer Doğanay is an artist who produces his work in Mardin. Through his unique style,
he reflects the geographical, cultural, historical, and mythological values of his birthplace,
creating a sense of magical realism in his works. While constructing the compositions in
his paintings, he draws inspiration from the ancient history of Mardin and Mesopotamia.
Additionally, he incorporates the enchanted world of mythological narratives, legends, and
fairy tales, integrating their symbols into his works. Doğanay’s use of color, often compared
to Henri Matisse’s late period works, is seen as a continuation of the Matisse tradition and
embodies influences from both primitive art and contemporary art practices.
This study identifies the mythological elements in Bawer Doğanay’s works and analyzes
them using Erwin Panofsky’s “Iconographic Analysis Method,” linking them to the mythological
narratives of the Mardin-Mesopotamia region. The analysis reveals the presence of
symbols connected to mythical themes, such as the hexagram (six-pointed star), peacock,
Shahmaran, sun and moon, stars, sacred blue color, swallows, hollyhock, and ivy. These
symbols are examined within the framework of magical realism, questioning the interplay
between reality and the extraordinary.
Bawer Doğanay Mythological Elements Magical realism Iconographic Analysis Mesopotamia.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çağdaş Sanat |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 12 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 14 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1 |