Kadın akademisyenlerin ebeveynlik algılarının ve akademik kariyerlerinin anlaşılmaya çalışıldığı bu araştırmada, nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma Fırat Üniversitesi’nde gerçekleştirilmiş ve 11 kadın akademisyen (anne) araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama tekniği olarak derinlemesine görüşme tekniği kullanılmış ve yarı yapılandırılmış görüşme formundan yararlanılarak veriler toplanılmıştır. Araştırma verileri MAXQDA Programı’ndan yararlanılarak tematik olarak analiz edilmiştir. Araştırmada beş tema belirlenmiştir. Bunlar; kadın akademisyenlerin ebeveynlikte güçlü ve zayıf yönleri, ebeveynlikte karşılaşılan zorluklar ve başa çıkma stratejileri, çocukların sosyokültürel, manevi ve akademik eğitimi, ebeveynlikte yararlanılan destek ve kaynaklar, akademik kariyer ve ebeveyn olma şeklindedir. Araştırmada kadın akademisyenlerin ebeveynlikte pratiklik, empati yapabilme, zamanı iyi değerlendirme ve otoriter olma gibi güçlü yönleri; duygusal olma, çocukların hastalanması, zaman yönetimi zorlukları ve düşük tahammül gibi zayıf yönlerinin olduğu belirlenmiştir. Kadın akademisyenlerin ebeveynlikte, duygusal yük, çocuklara yeterli vakit ayıramama, çocukların yemek seçmesi, ayrımcılık algısı, inatlaşma ve kaygılanma gibi zorluklar yaşadıkları saptanmıştır. Ayrıca kadın akademisyenlerin; çocuklarının çok yönlü eğitimleri için çeşitli yöntemler kullandıkları ve ebeveynlik becerilerini geliştirmek için kişisel gelişim kitapları, sosyal medya, psikologlar, eğitim ve seminerler gibi kaynaklardan yararlandıkları tespit edilmiştir. Ayrıca araştırmada, anneliğin akademik kariyer üzerinde bazı olumsuz etkiler yaratabileceğine dair bulgular da elde edilmiştir
yok
Qualitative research method was used in this study, which attempted to understand the parenting perceptions and academic careers of female academics. The research was conducted at Fırat University and 11 female academicians (mothers) constituted the study group. In the study, in-depth interview technique was used as data collection technique and data were collected using a semi-structured interview form. The research data were analysed thematically using MAXQDA software. Five themes were identified in the study. These are; strengths and weaknesses of female academics in parenting, difficulties encountered in parenting and coping strategies, sociocultural, spiritual and academic education of children, support and resources used in parenting, academic career and being a parent. In the study, it was determined that female academics had strengths in parenting such as practicality, empathy, good use of time and being authoritative, and weaknesses such as being emotional, children getting sick, time management difficulties and low tolerance. It was found that female academics experienced difficulties in parenting such as emotional burden, inability to allocate enough time for children, children's food choices, perception of discrimination, stubbornness and anxiety. It has been determined that female academics employ various methods to support their children's multidimensional education and utilize resources such as personal development books, social media, psychologists, training programs, and seminars to enhance their parenting skills.The study also found that motherhood may have some negative effects on academic career
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Aile ve İlişkiler Sosyolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 20 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 17 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 2025 Sayı: Aile Özel Sayısı Cilt-1 |