Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Engelleri Aşmak: Bedensel Engelli Yüzücülerde Spora Katılımda Zorlanma Düzeyleri ile Sporda Tutkunun İrdelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 7 Sayı: 1, 1 - 11, 30.06.2025
https://doi.org/10.52272/srad.1649664

Öz

Bu araştırmanın amacı, bedensel engeli olan yüzücülerin spora katılımda karşılaştıkları zorluklar ile sporda tutku düzeylerinin incelenmesidir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Uygun örnekleme yöntemi kullanılarak katılımcılar araştırmaya dahil edilmiş ve örneklem grubunu 12’si kadın 14’ü erkek olmak üzere toplam 26 bedensel engelli yüzücü oluşturmaktadır. Araştırmada kişisel bilgi formuna ek olarak katılımcıların spora katılımın önündeki zorlanma düzeylerini belirlemek için Yılmaz ve diğerleri (2021) tarafından geliştirilen Engelli Bireylerde Spora Katılımın Önündeki Zorlanmalar Ölçeği ile katılımcıların başarıya yönelik tutku düzeylerini ölçmek için Sigmundsson ve diğerleri (2020) tarafından geliştirilen ve Özdayı ve diğerleri (2021) tarafından Türkçeye uyarlanan Sporda Tutku Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmaya dahil olan bireylerin sosyo demografik özelliklerini belirlemek için yüzde ve frekans değerleri kullanılmış, verilerin çarpıklık ve basıklık değerleri incelenmiş ve normal dağılım göstermediği tespit edilmiştir. Bu bağlamda parametrik olmayan testlerden Mann Whitney- U testi ile Kruskall Wallis testi uygulanmıştır. Ölçek alt boyutları arasındaki ilişkiyi tespit etmek için spearman korelasyon analizi ile ölçeklerin iç tutarlılık kat sayılarını belirlemek için cronbach’s alpha testi kullanılmıştır. Analiz sonuçların göre katılımcıların cinsiyet, yüzme ile ilgilenme süresi, milli takımda yer alma durumu ve haftalık antrenman süresin ile EBSKÖZÖ alt boyutları arasında anlamlı farklılık tespit edilmemiştir. STÖ ile milli takımda yer alma durumu arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Yaş ile ölçek alt boyutları arasında anlamlı ilişki tespit edilirken, sporda tutku ölçeği ile farkındalık alt boyutu arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. Sonuç olarak bedensel engelli yüzücülerde spora katılımda zorlanma düzeyleri ile sporda tutku düzeyleri sosyo demografik değişkenlere göre farklılık göstermektedir. Araştırma sonuçlarına göre engelli sporcular için spor politikaları oluştururken ortak ihtiyaçlara odaklanılması gerekmektedir. Sporcuların geçmiş deneyimlerinden ziyade çoğunlukla bireylerin karşılaştığı yapısal engeller ve motivasyonları etkileyen faktörler göz önüne alınmalıdır.

Etik Beyan

Etik Kurul Onayı: Bu çalışma İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Sosyal ve Beşerî Bilimler Araştırmaları Etik Kurul Başkanlığı onayıyla hazırlanmıştır (Karar sayısı: E-74555795-050.04-1204392 Oturum no: 2025/47).

Kaynakça

  • Akyol, B., & Ilkım, M. (2018). Socialization of disabled people with sports activities and their problem encountered in participating in sports activities. Turkish Journal of Sport and Exercise, 20(2), 100-104.
  • Argan, M., Gürbüz, B., Koçak, F., & Atıcı, M. (2021). Engelli sporcuların objektifinden spor deneyimini görmek: engelleyici faktörlerin sosyo-ekolojik model perspektifinden analizi. Spor Bilimleri Dergisi, 32(2), 75-97.
  • Başkonuş, T., & Soykan, O. (2024). Öğrenme Güçlüğü ve Fiziksel Aktivite Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Geleneksel Derleme. Spor ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 6(2), 99-115.
  • Büyüköztürk Ş., Çakmak E.K., Akgün Ö.E., Karadeniz Ş., Demirel F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (6. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Chen, M., Li, Q., & Wang, L. (2024). Understanding factors influencing people with disabilities’ participation in sports and cultural activities. BMC public health, 24(1), 389.
  • Craig, S. & Joan, T. (2000). Why female athletes quit: Implications for coach education. The Physicaî Educator, 57(4), 170-177.
  • Dokuzoğlu, G., Sağıroğlu, İ., & Çevik, A. (2023). Investigation of the relationship between the levels of leisure time satisfaction and passion in sports who exercise individuals fitness. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8(3), 613-629.
  • Emamvırdı, R., Asl, N. R. H., İlhan, L., & Çolakoğlu, F. F. (2020). Bedensel Engelli Sporcularda Psikolojik Esneklik ve Spora Katılım Motivasyonu. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(2), 271-281.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Özdayı, N., Kilci, A. K., Temiz, C. N. & Emiroğlu, D. (2021). Sporda TutkuÖlçeği (STÖ): Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 18(41), 4985-5003.
  • Öztabak, M. Ü. (2017). Engelli bireylerin yaşamdan beklentilerinin incelenmesi. FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, (9), 355-375.
  • Rodrigues, F., Mageau, G. A., Lemelin, E., Teixeira, D., Vitorino, A., Cid, L., & Monteiro, D. (2022). Life satisfaction of Paralympians: The role of needs satisfaction and passion. International Journal of Sports Science & Coaching, 17(3), 510-518.
  • Sadık, R., Çelebi, M., & Taşkın, G. (2024). An analysis of the Relationship between football fans passion for sports and their levels of fanaticism. Journal of ROL Sport Sciences, 5 (4), 629-649.
  • Sigmundsson, H., Haga, M. and Hermundsdottir, F. (2020b). The passion scale: Aspects of reliability and validity of a new 8-item scale assessing passion. New Ideas in Psychology, 56, 100745.
  • Sural, V. (2023). Bedensel Engelli Öğrencilerde Spora Katılımın Önündeki Zorlanmaların Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 21(3), 1499-1513.
  • Tüzer, B. F., & Demirel, H. (2022). Sports participation motivation in disabled individuals. Turkish Journal of Sport and Exercise, 24(3), 254-263.
  • VanKim, N. A., & Nelson, T. F. (2013). Vigorous physical activity, mental health, perceived stress, and socializing among college students. American Journal of Health Promotion, 28(1), 7-15.
  • Yılmaz, S.H., İlhan, E.L. & Yarayan, Y.E. (2021). Engelli Bireylerde Spora Katılımın Önündeki Zorlanmalar Ölçeği Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 26(3), 315–332.

Overcoming Obstacles: Examining Difficulty Levels and Passion in Sports in Physically Disabled Swimmers in Participating in Sports

Yıl 2025, Cilt: 7 Sayı: 1, 1 - 11, 30.06.2025
https://doi.org/10.52272/srad.1649664

Öz

The aim of this research is to examine the difficulties faced by swimmers with physical disabilities in participating in sports and their levels of passion in sports. The relational screening model was used in the study. The participants were included in the study using the appropriate sampling method and the sample group consisted of a total of 26 physically disabled swimmers, 12 female and 14 male. In addition to the personal information form, the Difficulties in Participation in Sports Scale developed by Yılmaz et al. (2021) was used to determine the levels of difficulties in participating in sports, and the Passion in Sports Scale developed by Sigmundsson et al. (2020) and adapted to Turkish by Özdayı et al. (2021) was used to measure the participants' levels of passion for success. Percentage and frequency values were used to determine the socio-demographic characteristics of the individuals included in the study, the skewness and kurtosis values of the data were examined, and it was determined that they did not show a normal distribution. In this context, the Mann Whitney- U test and the Kruskall Wallis test, which are non-parametric tests, were applied. Spearman correlation analysis was used to determine the relationship between the scale sub-dimensions, and cronbach’s alpha test was used to determine the internal consistency coefficients of the scales. According to the analysis results, no significant difference was found between the participants' gender, duration of swimming, national team participation and weekly training duration and EBSKÖZÖ sub-dimensions. A significant difference was found between NGO and national team participation. While a significant relationship was found between age and scale sub-dimensions, a significant relationship was found between the passion scale in sports and the awareness sub-dimension. As a result, the levels of difficulty in participating in sports and the passion levels in sports in physically disabled swimmers differ according to socio-demographic variables. According to the research results, it is necessary to focus on common needs when creating sports policies for disabled athletes. Rather than the past experiences of athletes, structural obstacles that individuals encounter and factors affecting motivation should be taken into consideration.

Kaynakça

  • Akyol, B., & Ilkım, M. (2018). Socialization of disabled people with sports activities and their problem encountered in participating in sports activities. Turkish Journal of Sport and Exercise, 20(2), 100-104.
  • Argan, M., Gürbüz, B., Koçak, F., & Atıcı, M. (2021). Engelli sporcuların objektifinden spor deneyimini görmek: engelleyici faktörlerin sosyo-ekolojik model perspektifinden analizi. Spor Bilimleri Dergisi, 32(2), 75-97.
  • Başkonuş, T., & Soykan, O. (2024). Öğrenme Güçlüğü ve Fiziksel Aktivite Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Geleneksel Derleme. Spor ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 6(2), 99-115.
  • Büyüköztürk Ş., Çakmak E.K., Akgün Ö.E., Karadeniz Ş., Demirel F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (6. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Chen, M., Li, Q., & Wang, L. (2024). Understanding factors influencing people with disabilities’ participation in sports and cultural activities. BMC public health, 24(1), 389.
  • Craig, S. & Joan, T. (2000). Why female athletes quit: Implications for coach education. The Physicaî Educator, 57(4), 170-177.
  • Dokuzoğlu, G., Sağıroğlu, İ., & Çevik, A. (2023). Investigation of the relationship between the levels of leisure time satisfaction and passion in sports who exercise individuals fitness. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8(3), 613-629.
  • Emamvırdı, R., Asl, N. R. H., İlhan, L., & Çolakoğlu, F. F. (2020). Bedensel Engelli Sporcularda Psikolojik Esneklik ve Spora Katılım Motivasyonu. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(2), 271-281.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Özdayı, N., Kilci, A. K., Temiz, C. N. & Emiroğlu, D. (2021). Sporda TutkuÖlçeği (STÖ): Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 18(41), 4985-5003.
  • Öztabak, M. Ü. (2017). Engelli bireylerin yaşamdan beklentilerinin incelenmesi. FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, (9), 355-375.
  • Rodrigues, F., Mageau, G. A., Lemelin, E., Teixeira, D., Vitorino, A., Cid, L., & Monteiro, D. (2022). Life satisfaction of Paralympians: The role of needs satisfaction and passion. International Journal of Sports Science & Coaching, 17(3), 510-518.
  • Sadık, R., Çelebi, M., & Taşkın, G. (2024). An analysis of the Relationship between football fans passion for sports and their levels of fanaticism. Journal of ROL Sport Sciences, 5 (4), 629-649.
  • Sigmundsson, H., Haga, M. and Hermundsdottir, F. (2020b). The passion scale: Aspects of reliability and validity of a new 8-item scale assessing passion. New Ideas in Psychology, 56, 100745.
  • Sural, V. (2023). Bedensel Engelli Öğrencilerde Spora Katılımın Önündeki Zorlanmaların Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 21(3), 1499-1513.
  • Tüzer, B. F., & Demirel, H. (2022). Sports participation motivation in disabled individuals. Turkish Journal of Sport and Exercise, 24(3), 254-263.
  • VanKim, N. A., & Nelson, T. F. (2013). Vigorous physical activity, mental health, perceived stress, and socializing among college students. American Journal of Health Promotion, 28(1), 7-15.
  • Yılmaz, S.H., İlhan, E.L. & Yarayan, Y.E. (2021). Engelli Bireylerde Spora Katılımın Önündeki Zorlanmalar Ölçeği Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 26(3), 315–332.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Engelliler için Beden Eğitimi, Spor ve Fiziksel Aktivite, Spor Faaliyetleri Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Cemal Güler 0000-0002-0912-7732

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 2 Mart 2025
Kabul Tarihi 26 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güler, C. (2025). Engelleri Aşmak: Bedensel Engelli Yüzücülerde Spora Katılımda Zorlanma Düzeyleri ile Sporda Tutkunun İrdelenmesi. Spor Ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 7(1), 1-11. https://doi.org/10.52272/srad.1649664

Creative Commons Lisansı

Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.