Televizyonun oturma odasına ait “biricik” bir cihaz olarak kabul edildiği yıllarda, televizyon izlemek ailecek gerçekleştirilen kolektif bir etkinlik olarak görülmüştür. Ancak teknolojik yenilikler, dijitalleşme ve özellikle de internetin yayıncılık alanında kullanılması, izleme pratiğini dönüştürmüştür. “Televizyon izlemek”, internete bağlanan her tür cihazdan “ekran izlemek” şeklinde karşılık bulmaya başlamıştır. Buradan hareketle çalışmada, David Morley’in (1986) Aile Televizyonu çalışmasının bir benzeri yapılmış ve “bugünün” televizyon izleme pratiği ortaya konulmaya çalışılmıştır. Saha araştırmasında, on aile ile evlerinde görüşme ve gözlem gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda, internete bağlanan her türlü cihazdan içeriklerin izlenebilir olmasının bir yansıması olarak kolektif izlemenin çözüldüğü; ebeveynlerin kimi zaman çocuklarla birlikte izlenecek “uygun” içerik bulamadıkları kimi zaman da ebeveynlerin program tercihleri/beğenileri örtüşmediği için aile bireylerinin farklı odalarda veya aynı odada farklı içerikler izledikleri ve izlemenin giderek bireyselleştiği bulgulanmıştır.
While the television was a ‘unique’ device belonging to the living room, watching television was seen as a collective family activity. However, technological innovations, digitalization and especially the use of the internet in broadcasting transformed the viewing practice. “Watching television” began to find the equivalent of “watching a screen” from any device connected to the internet. From this point of view, in this study, a similar study to David Morley's (1986) Family Television study was conducted and an attempt was made to reveal ‘today's’ television viewing practice. In the field research, interviews and observations were conducted with ten families in their homes. As a result of the research, it was found that collective viewing has dissolved as a reflection of the fact that content can be watched from any device connected to the internet; sometimes parents cannot find “appropriate” content to watch with their children, sometimes parents’ program preferences/likings do not match and family members watch different content in different rooms or in the same room, and viewing has become increasingly individualized.
Television Family Audience Audience Ethnography Individualization
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Televizyon Yayıncılığı |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Mayıs 2025 |
Gönderilme Tarihi | 6 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 22 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 24 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International