Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Bilimleri Fakültesini Kazanan Öğrencilerin Spora Bakış Açılarını Çeşitli Parametreler ile Anlamak

Yıl 2025, Cilt: 6 Sayı: 1, 193 - 205, 29.04.2025

Öz

Bu çalışma, Spor Bilimleri Fakültesini kazanan öğrencilerin spora bakış açılarını çeşitli parametrelerle incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik desen kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma grubunu, Yozgat Bozok Üniversitesi başta olmak üzere çeşitli üniversitelerden gelen 15 öğrenci oluşturmuştur. Katılımcılar, spor yapmayı tercih eden bireylerden seçilmiştir. Veri toplama aracı olarak yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Görüşmeler, öğrencilerin spora bakış açılarını, sporun kültürel, sosyal ve zihinsel sağlık üzerindeki etkilerini anlamayı hedeflemiştir. Çalışma sonuçları, spor deneyimlerinin, kültürel yapının, cinsiyetin, sosyo-ekonomik durumun ve sağlık bilincinin, öğrencilerin spora yönelik tutumlarını şekillendirdiğini göstermektedir. Öğrenciler, geçmiş spor deneyimlerinin, sporun sağlık, sosyal etkileşim ve kişisel gelişim üzerindeki faydalarını daha iyi anlamalarına yardımcı olduğunu belirtmişlerdir. Ayrıca, kadın sporcuların spor alanındaki temsili ve karşılaştıkları zorluklar, spor politikalarının ve toplumun tutumlarının gözden geçirilmesi gerektiğine işaret etmektedir. Katılımcılar, sporun stres yönetimi, özgüven artırma ve sosyal etkileşim sağlama gibi olumlu etkilerini vurgulamışlardır. Araştırma, yerel ve ulusal spor kültürü arasındaki farkların, spor politikalarının yeniden değerlendirilmesini gerektirdiğini ortaya koymuştur. Sonuç olarak, eğitim kurumları ve spor politikalarının, sporun toplumsal etkilerini artırarak daha fazla kişiyi spor yapmaya teşvik etmeleri gerektiği sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Bižić, V. (2022). The importance of sports management and innovation for sport development in special groups of athletes. FBIM Transactions.
  • Ersoy, Ö., & Avcı. N., (2000). Özel gereksinimi olan çocuklar ve eğitimleri. Özel eğitim. YA-PA Yayınları.
  • Kiuppis, F. (2018). Inclusion in sport: Disability and participation. Sport in Society, 21(1), 4 21.
  • Koçak, A. (2014). Spor ve kültür. Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 45-59.
  • Koçak, F. (2014). Üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumları: bir ölçek geliştirme çalışması. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(1), 59-69. https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000254
  • MEB (2008). Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi Bedensel Engelli Bireyler Destek Eğitim Programı, Ankara. Müller, A., & Simons, J. (2020). Women in sports: Breaking barriers and building communities. International Review for the Sociology of Sport, 55(2), 145-162.
  • Özer, D. (2001). Engelliler için beden eğitimi ve spor. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Özgür, İ. (2008). Engelli çocuklar ve eğitimi, özel eğitim. Adana: Karahan Kitabevi.
  • Özkarslı, S. (2023). Sporun kadınlar üzerindeki etkisi: Katılım ve tutumlar. Spor Araştırmaları Dergisi, 5(3), 123-138.
  • Özsoy, Y., Özyürek, M., & Eripek, S. (2002). Özel eğitime muhtaç çocuklar özel eğitime giriş (12. baskı). Kartepe Yayınları.
  • Öztürk, M. (2011). Türkiye’de engelli gerçeği. İstanbul: MUSİAD cep kitapları.
  • Sabo, D., & Veliz, P. (2021). The impact of sport on women's empowerment: A global perspective. Journal of Sport and Social Issues, 45(1), 99-117.
  • Yavuzer, H. (2000). Çocuk psikolojisi. İstanbul: Altın Kitaplar.
  • Yetim, A. (2000). Sosyoloji ve spor. Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beden Eğitimi ve Eğitim Programlarının Geliştirilmesi
Bölüm 2025 Cilt: 6 Sayı : 1
Yazarlar

Hayrettin Gümüşdağ 0000-0002-1616-8671

Rabia Doğar

Ercan Şahbudak 0000-0003-1059-591X

Yayımlanma Tarihi 29 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 21 Mart 2025
Kabul Tarihi 19 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gümüşdağ, H., Doğar, R., & Şahbudak, E. (2025). Spor Bilimleri Fakültesini Kazanan Öğrencilerin Spora Bakış Açılarını Çeşitli Parametreler ile Anlamak. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 193-205.