Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Teaching Methods and Techniques Used by Primary School Teachers in the Science Lessons

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 1, 95 - 106, 30.04.2025

Öz

Teachers' views on classroom practices in science teaching provide significant insights into the functioning of educational programs. Examining teachers' perspectives is valuable for comparing the intended learning environment with the existing situation. The purpose of this study is to examine the methods and techniques used by primary school teachers in science teaching and the reasons behind their preferences. Conducted as a case study, the research collected data through interviews with 30 primary school teachers working in Ordu, and the data were analyzed using content analysis. The results showed that the most frequently preferred methods were experiments, lectures, and question-and-answer, while the least preferred methods were field trips, research and investigation, and STEM. Teachers explained their preferences for frequently used methods with factors such as student engagement, promoting lasting learning, and ease of implementation. On the other hand, economic constraints and inadequate physical resources in schools were identified as the main reasons for less frequently preferred methods.

Kaynakça

  • Alebous, T. (2013). Science teaching and level of the scientific literacy of the primary school teacher in Jordan. International Journal For Cross- Disciplinary Subjects in Education. 4(2), 1190-1196.
  • Appleton, K. (2003). How do beginning primary school teachers cope with science? Toward an understanding of science teaching practice. Research in Science Education, 33(1), 1-25.
  • Asoko, H. (2002). Developing conceptual understanding in primary science. Cambridge Journal of Education, 32(2), 153-164. https://doi.org/10.1080/03057640220147522
  • Aykaç, N. (2011). Hayat bilgisi dersi öğretim programında kullanılan yöntem ve tekniklerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Sinop ili örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1). 113-126.
  • Baker, R. (1994). Teaching science in primary schools: What knowledge do teachers need?. Research in Science Education, 24, 31-40.
  • Demir, S., & Özden, S. (2013). Sınıf öğretmenlerinin öğretimsel stratejilere yöntemlere ve tekniklere ilişkin görüşleri: Hayat bilgisi dersine yönelik tanılayıcı bir çalışma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (14), 59-75.
  • Er, S., & Aral, N. (2008). Yapılandırmacı yaklaşıma göre düzenlenmiş sınıflarda öğretmenin rolü. Ekev Akademi Dergisi, 12(35), 391-396.
  • Güneş, T., Dilek, N. Ş., Çelikoğlu, M., & Demir, ES (2011). The using levels of the teaching methods and techniques by teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 1092-1096.
  • Hsieh, H. F., & Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277-1288. https://doi.org/10.1177/1049732305276687
  • Jordan, A., Carlile, O., & Stack, A. (2008). Approaches to learning: a guide for teachers: a guide for educators. McGraw-Hill Education (UK).
  • Kandemir, M. A., & Apaydın, Z. (2018). Sınıf öğretmenlerinin fen bilimleri dersinde kullandıkları öğretim yöntem, teknik ve değerlendirme araçlarına ilişkin görüşleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (33), 70-78. https://doi.org/10.14582/DUZGEF.1884
  • Kayabaşı, Y. (2012). Öğretmenlerin öğretim sürecinde kullandıkları öğretim yöntem ve teknikleri ile bunları tercih etme nedenleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 15(27), 45-65.
  • Keleş, Ö. (2024). Uygulamalı etkinliklerle fen eğitiminde yeni yaklaşımlar (2. Baskı). Pegem Akademi.
  • MEB. (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar), Ankara.
  • Ocak, G., Ocak, İ., Yılmaz, M., & Mergen, H. H. (2012). İlköğretim öğretmenlerinin öğretim yöntem ve tekniklerine yönelik tutumları (Afyonkarahisar Örneği). İlköğretim Online, 11(2), 504-519.
  • Olatunde-Aiyedun, T.G., & Ogunode, N.J. (2021). School administration and effective teaching methods in science education in Nigeria. İnternational Journal on Integrated Education, 4(2), 145-161.
  • Oyelekan, O. S.i Igbokwe, E. F., & Olorundare, A. S. (2018). Science teachers’ utilisation of innovative strategies for teaching senior school science in Ilorin, Nigeria. MOJES: Malaysian Online Journal Of Educational Science, 5(2), 49-65.
  • Özbaş, N. (2013). Sınıf öğretmenlerinin düşünme stillerinin kullandıkları yöntemler ve epistemelojik inançları açısından incelenmesi. [Yüksek Lisans Tezi]. Amasya Üniversitesi
  • Rannikmae, M., Holbrook, J., & Soobard, R. (2020). Social Constructivism—Jerome Bruner. In Akpan, B., Kennedy, T.J. (Eds.) Science Education in Theory and Practice. Springer Texts in Education. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-43620-9_18
  • Reiss, M. (2007). What should be the aim (s) of school science education?. In Corrigan, D, Dillon, J & Gunstone, R. (eds) The re-emergence of values in science education (pp. 13-28). Brill. https://doi.org/10.1163/9789087901677_004
  • Saban, A. (2005). Çoklu zeka teorisi ve eğitim. Nobel Yayınları.
  • Say, S., & Yıldırım, F.S. (2021). Fen öğretiminde yeni yaklaşımlar II. Pegem Akademi.
  • Süral, S. (2024). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının eğitim programları üzerindeki etkileri. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi (UEAD), 8(2), 174-181. https://doi.org/10.32960/uead.1524590
  • Sönmez, V. (2014). Öğretim ilke ve yöntemleri. Anı yayıncılık.
  • Şahin, Y., & Ulucan, P. (2023). Sınıf öğretmenlerinin çeşitli öğretim yöntem ve teknikleri kullanma durumları. ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13(1), 995-1030.
  • Şimşek, H., Hırça., & Coşkun, S. (2012). İlköğretim fen ve teknoloji öğretmenlerinin öğretim yöntem ve tekniklerini tercih ve uygulama düzeyleri: Şanlıurfa ili örneği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 249-268.
  • Tan, Ş. (2023). Öğretim ilke ve yöntemleri. (18. Baskı) Pegem A Yayıncılık.
  • Taşdemir, M. (2010). Öğretim ilke ve yöntemleri. Nobel Yayınları.
  • Taşkaya, S. M., & Sürmeli, H. (2014). Sınıf öğretmenlerinin fen ve teknoloji dersinde kullandıkları öğretim yöntemlerinin değerlendirilmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 13(1), 169-181.
  • Tufail, I., & Mahmood, M. K. (2020). Teaching methods preferred by school science teachers and student in their classroom. PUPIL: International journal of teaching, Education and learning, 4(2), 332-347.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, Ö. (2017). Fen öğretmenlerinin tercih ettikleri öğretim strateji, yöntem ve teknikler: fen öğretmen adaylarının düşünceleri. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12, 493-510.
  • Yüzüak, A. V., Yüzüak, B., & Arslan, T. (2020). Kolay bulunabilir malzemelerle yapılan fen deneylerine ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 5(2), 24-36.

Sınıf Öğretmenlerinin Fen Bilimleri Dersinde Kullandığı Öğretim Yöntem ve Teknikleri

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 1, 95 - 106, 30.04.2025

Öz

Fen öğretiminde öğretmenlerin sınıf uygulamalarına ilişkin görüşleri, programların işleyişi hakkında önemli bilgiler sunar. Öğretim programlarında hedeflenen öğrenme ortamı ile mevcut durumun karşılaştırılmasında öğretmen görüşlerinin incelenmesi değerlidir. Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin fen öğretiminde kullandıkları yöntem ve teknikleri ve bu yöntemleri tercih etme nedenlerini incelemektir. Durum çalışması olarak yürütülen çalışmada, Ordu'da görev yapan 30 sınıf öğretmeninden görüşmeler yoluyla elde edilen veriler içerik analiziyle değerlendirilmiştir. Sonuçlar, deney, anlatım ve soru-cevap yöntemlerinin en sık; gezi, araştırma-inceleme ve STEM yöntemlerinin ise en az tercih edildiğini göstermiştir. Öğretmenler, daha çok tercih edilen yöntemlerin nedenlerini öğrencilerin ilgisi, kalıcı öğrenme ve yöntemin kolay uygulanabilirliğiyle açıklamışlardır. Ekonomik kısıtlar ve okulların fiziki yetersizlikleri daha az tercih edilen yöntemlerin temel nedenleri olarak belirtilmiştir.

Etik Beyan

Bu araştırma, Ordu Üniversitesi Sosyal Beşerî Bilimler Araştırmaları Etik Kurulunun 27/10/2022 tarihli 2020-210 sayılı kararı ile alınan izinle yürütülmüştür.

Kaynakça

  • Alebous, T. (2013). Science teaching and level of the scientific literacy of the primary school teacher in Jordan. International Journal For Cross- Disciplinary Subjects in Education. 4(2), 1190-1196.
  • Appleton, K. (2003). How do beginning primary school teachers cope with science? Toward an understanding of science teaching practice. Research in Science Education, 33(1), 1-25.
  • Asoko, H. (2002). Developing conceptual understanding in primary science. Cambridge Journal of Education, 32(2), 153-164. https://doi.org/10.1080/03057640220147522
  • Aykaç, N. (2011). Hayat bilgisi dersi öğretim programında kullanılan yöntem ve tekniklerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Sinop ili örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1). 113-126.
  • Baker, R. (1994). Teaching science in primary schools: What knowledge do teachers need?. Research in Science Education, 24, 31-40.
  • Demir, S., & Özden, S. (2013). Sınıf öğretmenlerinin öğretimsel stratejilere yöntemlere ve tekniklere ilişkin görüşleri: Hayat bilgisi dersine yönelik tanılayıcı bir çalışma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (14), 59-75.
  • Er, S., & Aral, N. (2008). Yapılandırmacı yaklaşıma göre düzenlenmiş sınıflarda öğretmenin rolü. Ekev Akademi Dergisi, 12(35), 391-396.
  • Güneş, T., Dilek, N. Ş., Çelikoğlu, M., & Demir, ES (2011). The using levels of the teaching methods and techniques by teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 1092-1096.
  • Hsieh, H. F., & Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277-1288. https://doi.org/10.1177/1049732305276687
  • Jordan, A., Carlile, O., & Stack, A. (2008). Approaches to learning: a guide for teachers: a guide for educators. McGraw-Hill Education (UK).
  • Kandemir, M. A., & Apaydın, Z. (2018). Sınıf öğretmenlerinin fen bilimleri dersinde kullandıkları öğretim yöntem, teknik ve değerlendirme araçlarına ilişkin görüşleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (33), 70-78. https://doi.org/10.14582/DUZGEF.1884
  • Kayabaşı, Y. (2012). Öğretmenlerin öğretim sürecinde kullandıkları öğretim yöntem ve teknikleri ile bunları tercih etme nedenleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 15(27), 45-65.
  • Keleş, Ö. (2024). Uygulamalı etkinliklerle fen eğitiminde yeni yaklaşımlar (2. Baskı). Pegem Akademi.
  • MEB. (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar), Ankara.
  • Ocak, G., Ocak, İ., Yılmaz, M., & Mergen, H. H. (2012). İlköğretim öğretmenlerinin öğretim yöntem ve tekniklerine yönelik tutumları (Afyonkarahisar Örneği). İlköğretim Online, 11(2), 504-519.
  • Olatunde-Aiyedun, T.G., & Ogunode, N.J. (2021). School administration and effective teaching methods in science education in Nigeria. İnternational Journal on Integrated Education, 4(2), 145-161.
  • Oyelekan, O. S.i Igbokwe, E. F., & Olorundare, A. S. (2018). Science teachers’ utilisation of innovative strategies for teaching senior school science in Ilorin, Nigeria. MOJES: Malaysian Online Journal Of Educational Science, 5(2), 49-65.
  • Özbaş, N. (2013). Sınıf öğretmenlerinin düşünme stillerinin kullandıkları yöntemler ve epistemelojik inançları açısından incelenmesi. [Yüksek Lisans Tezi]. Amasya Üniversitesi
  • Rannikmae, M., Holbrook, J., & Soobard, R. (2020). Social Constructivism—Jerome Bruner. In Akpan, B., Kennedy, T.J. (Eds.) Science Education in Theory and Practice. Springer Texts in Education. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-43620-9_18
  • Reiss, M. (2007). What should be the aim (s) of school science education?. In Corrigan, D, Dillon, J & Gunstone, R. (eds) The re-emergence of values in science education (pp. 13-28). Brill. https://doi.org/10.1163/9789087901677_004
  • Saban, A. (2005). Çoklu zeka teorisi ve eğitim. Nobel Yayınları.
  • Say, S., & Yıldırım, F.S. (2021). Fen öğretiminde yeni yaklaşımlar II. Pegem Akademi.
  • Süral, S. (2024). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının eğitim programları üzerindeki etkileri. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi (UEAD), 8(2), 174-181. https://doi.org/10.32960/uead.1524590
  • Sönmez, V. (2014). Öğretim ilke ve yöntemleri. Anı yayıncılık.
  • Şahin, Y., & Ulucan, P. (2023). Sınıf öğretmenlerinin çeşitli öğretim yöntem ve teknikleri kullanma durumları. ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13(1), 995-1030.
  • Şimşek, H., Hırça., & Coşkun, S. (2012). İlköğretim fen ve teknoloji öğretmenlerinin öğretim yöntem ve tekniklerini tercih ve uygulama düzeyleri: Şanlıurfa ili örneği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 249-268.
  • Tan, Ş. (2023). Öğretim ilke ve yöntemleri. (18. Baskı) Pegem A Yayıncılık.
  • Taşdemir, M. (2010). Öğretim ilke ve yöntemleri. Nobel Yayınları.
  • Taşkaya, S. M., & Sürmeli, H. (2014). Sınıf öğretmenlerinin fen ve teknoloji dersinde kullandıkları öğretim yöntemlerinin değerlendirilmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 13(1), 169-181.
  • Tufail, I., & Mahmood, M. K. (2020). Teaching methods preferred by school science teachers and student in their classroom. PUPIL: International journal of teaching, Education and learning, 4(2), 332-347.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, Ö. (2017). Fen öğretmenlerinin tercih ettikleri öğretim strateji, yöntem ve teknikler: fen öğretmen adaylarının düşünceleri. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12, 493-510.
  • Yüzüak, A. V., Yüzüak, B., & Arslan, T. (2020). Kolay bulunabilir malzemelerle yapılan fen deneylerine ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 5(2), 24-36.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sınıf Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Filiz Sonkaya 0000-0003-3390-6936

Seher Çetinkaya 0000-0002-1330-106X

Erken Görünüm Tarihi 29 Nisan 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 21 Ocak 2025
Kabul Tarihi 11 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sonkaya, F., & Çetinkaya, S. (2025). Sınıf Öğretmenlerinin Fen Bilimleri Dersinde Kullandığı Öğretim Yöntem ve Teknikleri. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 9(1), 95-106.