The aim of this study is to examine the relationship between teachers’ emotional labor levels and their psychological resilience. A relational survey model was employed, and the sample consisted of 302 teachers selected randomly from a population of 2,176 secondary and high school teachers working in Kırşehir, Turkey. The Emotional Labor Scale was used to assess emotional labor, while the Brief Resilience Scale measured psychological resilience. The findings revealed that teachers most frequently expressed their genuine emotions, followed by surface acting and deep acting behaviors. Male teachers reported higher levels of surface acting and psychological resilience compared to their female counterparts. Teachers with 6 to 10 years of experience demonstrated lower psychological resilience than other experience groups. Undergraduate teachers exhibited more genuine emotions than those with postgraduate education. Teachers in verbal subject areas reported higher levels of deep acting, more frequent expression of genuine emotions, and greater psychological resilience than their peers in other branches. Significant, positive, and moderate correlations were found between psychological resilience and all dimensions of emotional labor. Psychological resilience was found to predict 43% of surface acting, 22% of deep acting, and 28% of genuine emotions. Based on the findings, it is recommended that training programs and counseling services be developed to enhance teachers’ psychological resilience. In addition, increasing awareness and professional development on emotional labor strategies may contribute to teachers’ well-being and professional fulfillment.
Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin duygusal emek düzeyleri ile psikolojik dayanıklılıkları arasındaki ilişkiyi incelemektir. İlişkisel tarama modeli kullanılan araştırmada, Kırşehir ilindeki ortaokul ve lise düzeyinde görev yapan 2.176 öğretmenden rastgele seçilen 302 öğretmen örneklem olarak belirlenmiştir. Öğretmenlerin duygusal emek düzeylerini ölçmek için Duygusal Emek Ölçeği, psikolojik dayanıklılıklarını değerlendirmek için ise Kısa Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği uygulanmıştır. Bulgular, öğretmenlerin en sık doğal duygularını sergilediklerini, bunu yüzeysel ve derin rol yapmanın takip ettiğini göstermektedir. Erkek öğretmenler, kadınlara kıyasla daha fazla yüzeysel rol yapma sergilemiş ve daha yüksek psikolojik dayanıklılık göstermiştir. 6–10 yıl deneyime sahip öğretmenlerin psikolojik dayanıklılığı daha düşük bulunmuştur. Lisans mezunları, lisansüstü mezunlara kıyasla daha fazla doğal duygu sergilemiştir. Sözel branşlardaki öğretmenler, diğer branşlara kıyasla daha fazla derin rol yapma ve doğal duygu sergilemiş ve daha yüksek psikolojik dayanıklılık göstermiştir. Psikolojik dayanıklılık ile duygusal emeğin alt boyutları arasında anlamlı, pozitif ve orta düzeyde bir ilişki bulunmuştur. Psikolojik dayanıklılık, yüzeysel rol yapmanın %43’ünü, derin rol yapmanın %22’sini ve doğal duyguların %28’ini yordamaktadır. Araştırma sonuçları doğrultusunda, öğretmenlerin psikolojik dayanıklılıklarını artırmaya yönelik eğitim programları ve rehberlik hizmetlerinin geliştirilmesi önerilmektedir. Ayrıca, duygusal emek stratejilerinin çeşitlendirilmesiyle öğretmenlerin mesleki refahlarının artırılması hedeflenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 23 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 24 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 6 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 21 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 18 |
Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi (USBAD), İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü Yerleşke / Malatya
Telefon: 0533 5438933, https://dergipark.org.tr/tr/pub/usbad -- sdurukoglu@gmail.com -- usbaddergi@gmail.com