Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination Of The Interdisciplinarity Of Primary School English Course According To Cognitive Process Skills

Yıl 2025, Sayı: 18, 464 - 485, 24.06.2025

Öz

Multidisciplinary knowledge is very important for developing solutions to real- world problems. For this reason, interdisciplinary teaching has gained increasing attention in recent years. This approach enables individuals to apply their theoretical knowledge in real life contexts, while also enriching learning experiences and fostering the development of higher-order thinking skills. The implementation of the interdisciplinary approach in primary education has important role in developing students' language skills and academic performance. Therefore, the aim of the study is to examine the interdisciplinarity of the primary school 2nd grade English course curriculum with other courses based on cognitive process skills. In this research conducted according to the case study model, the curriculum for the 2024-2025 academic year was analyzed by document review method. The learning outcomes were classified according to the revised Bloom's taxonomy. The research findings indicate that the learning outcomes in the curriculums from 2018 to 2024 vary according to cognitive process skills. Furthermore, it was determined that the interdisciplinarity between the 2nd grade English course and other courses focused on application level learning outcomes. The study also analyzed the levels of interdisciplinarity between the English course and other courses. Based on the findings, recommendations were proposed for curriculum improvements and different research topics to maximize the benefits of interdisciplinary teaching. As a result, it is expected that the study will make a significant contribution to the development of curriculums by determining the relationship between the learning outcomes in the English curriculum and other courses.

Kaynakça

  • Akdoğan, S. (2010). Türkiye’de yabancı dil öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve bir çözüm önerisi olarak yabancı dil okullarına yönelik öğretmen ve öğretim elemanlarının görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi.
  • Akkuş, Ö. (2009). Türkiye’de İngilizce öğrenim ve öğretiminde karşılaşılan sorunlar (Sivas ili örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Aksoy, O. (2011). İlköğretim 6. Sınıf İngilizce ile fen ve teknoloji programlarına yönelik disiplinlerarası uygulama sonuçları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Zonguldak Karaelmas Üniversitesi. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.15575.96161
  • Anderson, L. W. & Krathwohl, D. R. (Ed.). (2001). Taxonomy for learning, Teaching and assessing: A revision of bloom’s taxonomy of educational objectives. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
  • Anık, S., Ergül, V., & Üney, M. (2023). Disiplinlerarası öğretim yaklaşımına ilişkin ilkokul öğretmenlerinin görüşleri. International Academic Social Resources Journal, 8(45), 2052-2062. http://dx.doi.org/10.29228/ASRJOU RNAL.67597
  • Arı, A. (2011). Bloom’un gözden geçirilmiş bilişsel alan taksonomisinin Türkiye’de ve uluslararası alanda kabul görme durumu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 749-772.
  • Arslan, M., & Gürdal, A. (2012). Yabancılara görsel ve işitsel araçlarla Türkçe kelime öğretim yöntemi. Kastamonu Education Journal, 20(1), 255-270.
  • Avcı, B. (2018). Türkiye, Norveç ve Danimarka ilköğretim İngilizce dersi öğretim programları ile İngilizce öğretmeni yetiştirme programlarının karşılaştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.30631.05288
  • Aytar, A., & Yarar Kaptan, S. (2021). Öğretmen adaylarının disiplinler arası eğitime ilişkin görüşleri. Sosyal Bilimler ve Değerler Eğitimi Dergisi, 2(1), 24–50. https://doi.org/10.29329/jsve.2021.410.2
  • Baran, G., & Halıcı, P. (2006). Çocuklarda yabancı dil eğitimi. Eurasian Journal of Educational Research, 24, 44-52.
  • Bayrambaş, F., Ağaçdiken, F., & Güneş Can, S. (2022). Ortaokul öğretmenlerinin disiplinlerarası yaklaşıma yönelik görüşlerinin belirlenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(12), 138-154.
  • Baysal, H., Kara, Z. Y., & Bümen, N. T. (2022). İngilizce dersi öğretim programlarında kaynaşıklık: temel eğitimden ortaöğretime sistematik bir analiz. Eğitim ve Bilim, 47(209), 381–412. https://doi.org/10.15390/EB.2022.10735
  • Besson, M., & Schön, D. (2001). Comparison between language and music. Annals of the New York Academy of Sciences, 930(1), 232–258. https://doi.org/10.1111/j.1749-6632.2001.tb05736.x
  • Brewster, J., Ellis, G., & Girard, D. (2002). The primary english teacher’s guide. Pearson Education. https://doi.org/10.1093/ELT/57.4.411
  • Brown, J. S., Collins, A., & Duguid, P. (1989). Situated cognition and the culture of learning. Educational Researcher, 18(1), 32-42. https://doi.org/10.3102/0013189X018001032
  • Büyükduman, F. (2005). İlköğretim okulları İngilizce öğretmenlerinin birinci kademe İngilizce öğretim programına ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 55-64.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L.A. (2020). Araştırma yöntemleri desen ve analiz (3. Baskı). (Çev.) A. Aypay. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Coşkun, H. (2008). Türkiye’de ikinci yabancı dilin oyun yoluyla etkili öğretimi. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 1(2), 73-89.
  • Çerniski Güler, S. T. (2023). İngilizce öğretiminde paralel ve bütüncül disiplinler arası yaklaşımların öğrenci başarısına ve motivasyon düzeylerine etkisinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kocaeli Üniversitesi.
  • Demir, E. (2009). İlköğretim ikinci sınıflarda uygulanan disiplinlerarası bütüncül öğretim yaklaşımının etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi.
  • Demirhan İşcan, C. (2007). İlköğretim düzeyinde değerler eğitimi programının etkililiği. [Doktora Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Education First. (2024). İngilizce yeterlilik endeksi. https://www.ef.com/assetscdn/WIBIwq6RdJvcD9bc8RMd/cefcom-epi-site/reports/2024/ef-epi-2024-turkish.pdf
  • Efe, H. (2023). Öğretmen görüşlerine göre yabancı dil öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Journal of History School, 66, 2384-2400. https://doi.org/10.29228/joh.70610
  • Eflanili, Ç. (2021). The effect of interdisciplinary collaboration in language learning: a case study. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Maltepe Üniversitesi.
  • Er, K. O. (2006). İlköğretim 4. Ve 5. Sınıf İngilizce öğretim programlarının değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 39(2), 1-25.
  • Erdem, S. (2016). Ortaokul-lise öğrencilerine ve İngilizce öğretmenlerine göre İngilizce öğretiminde karşılaşılan sorunlar [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • İnam Çelik, G. (2009). İlköğretim okulları 4. Sınıf İngilizce dersi öğretim programının değerlendirilmesine ilişkin öğretmen görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Jacobs, H. H. (2009). The growing need for ınterdisciplinary curriculum content. In h. H. Jacops (ed.) Interdisciplinary curriculum: design and implementation. Alexandria: Assocation for Supervision and Curriculum Development.
  • Kandırmaz, M., & Üredi, P. (2024). Disiplinler arası öğretim uygulamalarında karşılaşılan sorunlar ve çözümler: Öğretim elemanı, okul yöneticisi ve öğretmen görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 1376-1399. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2024..-1407292
  • Kara, Ş. (2004). Ana dil edinimi ve erken yaşta yabancı dil öğretimi. Eğitim Fakültesi Dergisi XVII ,2, 295-314.
  • Karadağ Türk, Ş. (2023). Sınıf öğretmeni ve öğretmen adaylarının disiplinler arası öğretimle ilgili algıları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Amasya Üniversitesi.
  • Karakuş, M., & Aslan, S. (2016). İlkokulda disiplinlerarası öğretime yönelik mevcut durumun incelenmesi. Elementary Education Online, 15(4), 1325–1344. https://doi.org/10.17051/io.2016.29013
  • Kaya, M. H. (2020). The problems encountered by students and teachers in Turkish efl context [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çağ Üniversitesi.
  • Lightbown, P. M., & Spada, N. (2013). How languages are learned (4th ed.). Oxford University Press.
  • Maviş, F. Ö. (2015). İngilizce dersi öğretim programı ile Türkçe dersi öğretim programı arasında hedef, içerik, öğrenme/öğretme durumu ve değerlendirme süreçleri uyumu. Journal of Turkish Studies, 10(11), 1083–1098. https://doi.org/10.7827/turkishstudies.8559
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2012). 25.06.2012 Tarih ve 69 Sayılı Talim ve Terbiye Kurulu Kararı. https://dhgm.meb.gov.tr/tebliğler-dergisi/2012/2658_temmuz.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). İlköğretim İngilizce Dersi Öğretim Programı. Ankara: MEB.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2023). 24.08.2023 Tarih ve 43 Sayılı Talim ve Terbiye Kurulu Kararı. https://dhgm.meb.gov.tr/tebliğler-dergisi/2023/2789_Agustos_2023_ek-2.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2024). Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı. Ankara: MEB.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2024). İlkokul Matematik Dersi Öğretim Programı. Ankara: MEB.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2024). İlkokul Türkçe Dersi Öğretim Programı. Ankara: MEB.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2024). Öğretim Programları Ortak Metni. Ankara: MEB.
  • OECD. (2018). The future of education and skills: Education 2030. OECD Publishing.
  • Özcan, H. Z., Yusufoğlu, S., & Batur, Z. (2023). Disiplinlerarası tezlerin bibliyometrik analizi. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 13, 1646–1671. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1384672
  • Özhamamcı, T. (2013). İlkokul ve ortaokul öğretim programlarındaki disiplinlerarası öğretim uygulamalarına yönelik öğretmen görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi.
  • Patel, A. D. (2008). Music, language, and the brain. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195123753.001.0001
  • Salı, G., & Arslan, M. (2000). Cumhuriyet dönemi ilkokul programlarında toplu öğretim uygulaması. Eğitim ve Bilim, 25(117), 57-63. Seçkin, H. (2011). İlköğretim 4. Sınıf İngilizce öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(2), 551-577.
  • Şahin, H., & Aykaç, N. (2019). Avrupa ülkelerinde ve Türkiye’de ilkokullarda uygulanan yabancı dil öğretim programlarının karşılaştırılması, Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 571-594.
  • Şanda M., & Geçit, Y. (2022). Ortaokul sosyal bilgiler ve İngilizce ders kitaplarının disiplinlerarası yaklaşım açısından incelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Dergisi, 4(1), 78-96.
  • Tekin Özel, R. (2011). İlköğretim İngilizce dersi öğretim programlarının uygulanmasında karşılaşılan güçlüklerin belirlenmesi (Ankara ili örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi.
  • Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı. (2014). Türkiye’deki devlet okullarında İngilizce dilinin öğretimine ilişkin ulusal ihtiyaç analizi. https://tepav.s3.eu-west-1.amazonaws.com/upload/files/1399388519-1.Turkiyedeki_Devlet_Okullarinda_Ingilizce_Dilinin_Ogrenimine_Iliskin_Ulusal_Ihtiyac_Analizi.pdf
  • Yıldıran, Ç., & Tanrıseven, I. (2015). İngilizce öğretmenlerinin ilkokul 2. Sınıf İngilizce dersi öğretim programı hakkındaki görüşleri. International Journal of Language Academy, 3(1), 210–223. https://doi.org/10.18033/ijla.139
  • Yıldırım, A. (1996). Disiplinlerarası öğretim kavramı ve programlar açısından doğurduğu sonuçlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(12).
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık. Yılmaz, D. (2001). İngilizce’nin diğer derslerle birleştirilerek öğretilmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 119-133.
  • Yurttaş, A., Kartal, E. E., & Çağlar, A. (2020). Okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin disiplinlerarası yaklaşımın temel eğitimde kullanımına yönelik görüşleri. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 8, 226-243. https://doi.org/10.21733/ibad.731825
  • Yücel, E., Dimici, K., Yıldız, B., & Bümen, N. T. (2017). Son 15 yılda yayımlanan ilk ve ortaöğretim İngilizce dersi öğretim programları üzerine bir analiz. Ege Eğitim Dergisi, 2(18), 702-737. https://doi.org/10.12984/egeefd.305922

İlkokul İngilizce Dersinin Disiplinler Arası Uyumunun Bilişsel Süreç Becerileri Açısından İncelenmesi

Yıl 2025, Sayı: 18, 464 - 485, 24.06.2025

Öz

Günümüzde çoklu disiplin bilgisi, gerçek yaşam sorunlarına çözümler geliştirmek açısından büyük bir önem taşımaktadır. Bu nedenle, disiplinler arası öğretim son yıllarda giderek daha fazla ilgi görmektedir. Bu yaklaşım, bireylere edindikleri teorik bilgileri, gerçek yaşamla bağlantı kurarak uygulama fırsatı sunmakta ve öğrenme deneyimlerini zenginleştirerek daha anlamlı öğrenmelerin gerçekleşmesine katkı sağlamakla birlikte üst düzey düşünme becerilerinin gelişimini de desteklemektedir. İlkokulda disiplinler arası yaklaşımın uygulanması, öğrencilerin dil becerilerini ve akademik başarılarını geliştirmede önemli bir rol oynamaktadır. Bu nedenle çalışmada, ilkokul 2. sınıf İngilizce dersi ile diğer derslerin bilişsel süreç becerilerine göre disiplinler arası uyumunu incelemek amaçlanmaktadır. Durum çalışması modeline göre gerçekleştirilen bu araştırmada, 2024- 2025 eğitim öğretim yılına ait öğretim programları, doküman inceleme yöntemiyle analiz edilmiştir. Çalışmada belirlenen derslerin öğrenme çıktıları, yenilenmiş Bloom taksonomisine göre sınıflandırılmıştır. Araştırma bulguları, 2018 ve 2024 yılları arasındaki öğretim programlarında yer alan öğrenme çıktılarının, bilişsel süreç becerilerine göre farklılıklar gösterdiğini ortaya koymaktadır. Ayrıca, 2. sınıf İngilizce dersi ile diğer dersler arasındaki disiplinler arası uyumun, uygulama düzeyindeki öğrenme çıktıları üzerinde yoğunlaştığı belirlenmiştir. Çalışmada, İngilizce dersi ile diğer dersler arasındaki disiplinler arası uyum düzeyleri de analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda, disiplinler arası öğretimden daha fazla fayda sağlamak amacıyla, öğretim programlarında yapılabilecek iyileştirmeler ve farklı araştırma konuları hakkında öneriler geliştirilmiştir. Sonuç olarak, araştırmanın İngilizce öğretim programındaki öğrenme çıktılarının diğer derslerle olan ilişkisini belirleyerek, öğretim programlarının geliştirilmesi konusunda önemli bir katkı sunması beklenmektedir.

Kaynakça

  • Akdoğan, S. (2010). Türkiye’de yabancı dil öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve bir çözüm önerisi olarak yabancı dil okullarına yönelik öğretmen ve öğretim elemanlarının görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi.
  • Akkuş, Ö. (2009). Türkiye’de İngilizce öğrenim ve öğretiminde karşılaşılan sorunlar (Sivas ili örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Aksoy, O. (2011). İlköğretim 6. Sınıf İngilizce ile fen ve teknoloji programlarına yönelik disiplinlerarası uygulama sonuçları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Zonguldak Karaelmas Üniversitesi. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.15575.96161
  • Anderson, L. W. & Krathwohl, D. R. (Ed.). (2001). Taxonomy for learning, Teaching and assessing: A revision of bloom’s taxonomy of educational objectives. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
  • Anık, S., Ergül, V., & Üney, M. (2023). Disiplinlerarası öğretim yaklaşımına ilişkin ilkokul öğretmenlerinin görüşleri. International Academic Social Resources Journal, 8(45), 2052-2062. http://dx.doi.org/10.29228/ASRJOU RNAL.67597
  • Arı, A. (2011). Bloom’un gözden geçirilmiş bilişsel alan taksonomisinin Türkiye’de ve uluslararası alanda kabul görme durumu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 749-772.
  • Arslan, M., & Gürdal, A. (2012). Yabancılara görsel ve işitsel araçlarla Türkçe kelime öğretim yöntemi. Kastamonu Education Journal, 20(1), 255-270.
  • Avcı, B. (2018). Türkiye, Norveç ve Danimarka ilköğretim İngilizce dersi öğretim programları ile İngilizce öğretmeni yetiştirme programlarının karşılaştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.30631.05288
  • Aytar, A., & Yarar Kaptan, S. (2021). Öğretmen adaylarının disiplinler arası eğitime ilişkin görüşleri. Sosyal Bilimler ve Değerler Eğitimi Dergisi, 2(1), 24–50. https://doi.org/10.29329/jsve.2021.410.2
  • Baran, G., & Halıcı, P. (2006). Çocuklarda yabancı dil eğitimi. Eurasian Journal of Educational Research, 24, 44-52.
  • Bayrambaş, F., Ağaçdiken, F., & Güneş Can, S. (2022). Ortaokul öğretmenlerinin disiplinlerarası yaklaşıma yönelik görüşlerinin belirlenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(12), 138-154.
  • Baysal, H., Kara, Z. Y., & Bümen, N. T. (2022). İngilizce dersi öğretim programlarında kaynaşıklık: temel eğitimden ortaöğretime sistematik bir analiz. Eğitim ve Bilim, 47(209), 381–412. https://doi.org/10.15390/EB.2022.10735
  • Besson, M., & Schön, D. (2001). Comparison between language and music. Annals of the New York Academy of Sciences, 930(1), 232–258. https://doi.org/10.1111/j.1749-6632.2001.tb05736.x
  • Brewster, J., Ellis, G., & Girard, D. (2002). The primary english teacher’s guide. Pearson Education. https://doi.org/10.1093/ELT/57.4.411
  • Brown, J. S., Collins, A., & Duguid, P. (1989). Situated cognition and the culture of learning. Educational Researcher, 18(1), 32-42. https://doi.org/10.3102/0013189X018001032
  • Büyükduman, F. (2005). İlköğretim okulları İngilizce öğretmenlerinin birinci kademe İngilizce öğretim programına ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 55-64.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L.A. (2020). Araştırma yöntemleri desen ve analiz (3. Baskı). (Çev.) A. Aypay. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Coşkun, H. (2008). Türkiye’de ikinci yabancı dilin oyun yoluyla etkili öğretimi. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 1(2), 73-89.
  • Çerniski Güler, S. T. (2023). İngilizce öğretiminde paralel ve bütüncül disiplinler arası yaklaşımların öğrenci başarısına ve motivasyon düzeylerine etkisinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kocaeli Üniversitesi.
  • Demir, E. (2009). İlköğretim ikinci sınıflarda uygulanan disiplinlerarası bütüncül öğretim yaklaşımının etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi.
  • Demirhan İşcan, C. (2007). İlköğretim düzeyinde değerler eğitimi programının etkililiği. [Doktora Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Education First. (2024). İngilizce yeterlilik endeksi. https://www.ef.com/assetscdn/WIBIwq6RdJvcD9bc8RMd/cefcom-epi-site/reports/2024/ef-epi-2024-turkish.pdf
  • Efe, H. (2023). Öğretmen görüşlerine göre yabancı dil öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Journal of History School, 66, 2384-2400. https://doi.org/10.29228/joh.70610
  • Eflanili, Ç. (2021). The effect of interdisciplinary collaboration in language learning: a case study. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Maltepe Üniversitesi.
  • Er, K. O. (2006). İlköğretim 4. Ve 5. Sınıf İngilizce öğretim programlarının değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 39(2), 1-25.
  • Erdem, S. (2016). Ortaokul-lise öğrencilerine ve İngilizce öğretmenlerine göre İngilizce öğretiminde karşılaşılan sorunlar [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • İnam Çelik, G. (2009). İlköğretim okulları 4. Sınıf İngilizce dersi öğretim programının değerlendirilmesine ilişkin öğretmen görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Jacobs, H. H. (2009). The growing need for ınterdisciplinary curriculum content. In h. H. Jacops (ed.) Interdisciplinary curriculum: design and implementation. Alexandria: Assocation for Supervision and Curriculum Development.
  • Kandırmaz, M., & Üredi, P. (2024). Disiplinler arası öğretim uygulamalarında karşılaşılan sorunlar ve çözümler: Öğretim elemanı, okul yöneticisi ve öğretmen görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 1376-1399. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2024..-1407292
  • Kara, Ş. (2004). Ana dil edinimi ve erken yaşta yabancı dil öğretimi. Eğitim Fakültesi Dergisi XVII ,2, 295-314.
  • Karadağ Türk, Ş. (2023). Sınıf öğretmeni ve öğretmen adaylarının disiplinler arası öğretimle ilgili algıları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Amasya Üniversitesi.
  • Karakuş, M., & Aslan, S. (2016). İlkokulda disiplinlerarası öğretime yönelik mevcut durumun incelenmesi. Elementary Education Online, 15(4), 1325–1344. https://doi.org/10.17051/io.2016.29013
  • Kaya, M. H. (2020). The problems encountered by students and teachers in Turkish efl context [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çağ Üniversitesi.
  • Lightbown, P. M., & Spada, N. (2013). How languages are learned (4th ed.). Oxford University Press.
  • Maviş, F. Ö. (2015). İngilizce dersi öğretim programı ile Türkçe dersi öğretim programı arasında hedef, içerik, öğrenme/öğretme durumu ve değerlendirme süreçleri uyumu. Journal of Turkish Studies, 10(11), 1083–1098. https://doi.org/10.7827/turkishstudies.8559
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2012). 25.06.2012 Tarih ve 69 Sayılı Talim ve Terbiye Kurulu Kararı. https://dhgm.meb.gov.tr/tebliğler-dergisi/2012/2658_temmuz.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). İlköğretim İngilizce Dersi Öğretim Programı. Ankara: MEB.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2023). 24.08.2023 Tarih ve 43 Sayılı Talim ve Terbiye Kurulu Kararı. https://dhgm.meb.gov.tr/tebliğler-dergisi/2023/2789_Agustos_2023_ek-2.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2024). Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı. Ankara: MEB.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2024). İlkokul Matematik Dersi Öğretim Programı. Ankara: MEB.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2024). İlkokul Türkçe Dersi Öğretim Programı. Ankara: MEB.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2024). Öğretim Programları Ortak Metni. Ankara: MEB.
  • OECD. (2018). The future of education and skills: Education 2030. OECD Publishing.
  • Özcan, H. Z., Yusufoğlu, S., & Batur, Z. (2023). Disiplinlerarası tezlerin bibliyometrik analizi. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 13, 1646–1671. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1384672
  • Özhamamcı, T. (2013). İlkokul ve ortaokul öğretim programlarındaki disiplinlerarası öğretim uygulamalarına yönelik öğretmen görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi.
  • Patel, A. D. (2008). Music, language, and the brain. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195123753.001.0001
  • Salı, G., & Arslan, M. (2000). Cumhuriyet dönemi ilkokul programlarında toplu öğretim uygulaması. Eğitim ve Bilim, 25(117), 57-63. Seçkin, H. (2011). İlköğretim 4. Sınıf İngilizce öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(2), 551-577.
  • Şahin, H., & Aykaç, N. (2019). Avrupa ülkelerinde ve Türkiye’de ilkokullarda uygulanan yabancı dil öğretim programlarının karşılaştırılması, Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 571-594.
  • Şanda M., & Geçit, Y. (2022). Ortaokul sosyal bilgiler ve İngilizce ders kitaplarının disiplinlerarası yaklaşım açısından incelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Dergisi, 4(1), 78-96.
  • Tekin Özel, R. (2011). İlköğretim İngilizce dersi öğretim programlarının uygulanmasında karşılaşılan güçlüklerin belirlenmesi (Ankara ili örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi.
  • Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı. (2014). Türkiye’deki devlet okullarında İngilizce dilinin öğretimine ilişkin ulusal ihtiyaç analizi. https://tepav.s3.eu-west-1.amazonaws.com/upload/files/1399388519-1.Turkiyedeki_Devlet_Okullarinda_Ingilizce_Dilinin_Ogrenimine_Iliskin_Ulusal_Ihtiyac_Analizi.pdf
  • Yıldıran, Ç., & Tanrıseven, I. (2015). İngilizce öğretmenlerinin ilkokul 2. Sınıf İngilizce dersi öğretim programı hakkındaki görüşleri. International Journal of Language Academy, 3(1), 210–223. https://doi.org/10.18033/ijla.139
  • Yıldırım, A. (1996). Disiplinlerarası öğretim kavramı ve programlar açısından doğurduğu sonuçlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(12).
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık. Yılmaz, D. (2001). İngilizce’nin diğer derslerle birleştirilerek öğretilmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 119-133.
  • Yurttaş, A., Kartal, E. E., & Çağlar, A. (2020). Okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin disiplinlerarası yaklaşımın temel eğitimde kullanımına yönelik görüşleri. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 8, 226-243. https://doi.org/10.21733/ibad.731825
  • Yücel, E., Dimici, K., Yıldız, B., & Bümen, N. T. (2017). Son 15 yılda yayımlanan ilk ve ortaöğretim İngilizce dersi öğretim programları üzerine bir analiz. Ege Eğitim Dergisi, 2(18), 702-737. https://doi.org/10.12984/egeefd.305922
Toplam 56 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İkinci Bir Dil Olarak İngilizce, Sosyal ve Beşeri Bilimler Eğitimi (Ekonomi, İşletme ve Yönetim Hariç), Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Selver Tuna 0000-0001-6270-9910

Bahadır Köksalan 0000-0001-8542-9719

Erken Görünüm Tarihi 23 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi 24 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 20 Mart 2025
Kabul Tarihi 26 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Tuna, S., & Köksalan, B. (2025). İlkokul İngilizce Dersinin Disiplinler Arası Uyumunun Bilişsel Süreç Becerileri Açısından İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi(18), 464-485.

16494  16495  16496  16503  16570 16633   16823 

 16824 17564  19288 22730 22803 

 23495     

   25002    30847    

             Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi (USBAD), İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü Yerleşke / Malatya 

Telefon: 0533 5438933, https://dergipark.org.tr/tr/pub/usbad -- sdurukoglu@gmail.com -- usbaddergi@gmail.com 18414