Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmenlerinin Yaşam Becerileri ile 21. Yüzyıl Becerilerini Öğretme Yeterliklerinin İncelenmesi

Yıl 2025, , 58 - 85, 09.07.2025
https://doi.org/10.14582/zgefd.1619376

Öz

Öğretmenlerin sahip oldukları yaşam becerileri ve beceri öğretme yeterlikleri, öğrencilere sunulan eğitimin kalitesini etkileyen faktörlerdendir. Bu kapsamda yapılan çalışmada, sınıf öğretmenlerinin yaşam becerileri ile 21. yüzyıl becerilerini öğretme yeterliklerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca, öğretmenlerin yaşam becerileri ile 21. yüzyıl becerilerini öğretme yeterlikleri arasındaki ilişki de incelenmiştir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Türkiye’de, Şanlıurfa ve Eskişehir illerindeki ilkokullarda görev yapan ve kolay örnekleme yoluyla ulaşılan 417 sınıf öğretmeni, araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır. Veriler, “Bilgi Formu”, “Yaşam Becerileri Ölçeği” ve “21. Yüzyıl Becerileri Öğretimi Ölçeği” aracılığıyla toplanmıştır. Veri analizinde bağımsız örneklemler t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Pearson korelasyon hesaplamaları kullanılmıştır. Bulgular, sınıf öğretmenlerinin yaşam becerileri ile 21. yüzyıl becerilerini öğretme yeterliklerinin; cinsiyet, mesleki kıdem, yaş, görev yapılan yer ve mesleki gelişmeleri takip etme değişkenleri açısından anlamlı farklılıklar gösterdiğini ortaya çıkarmıştır. Ayrıca, öğretmenlerin yaşam becerileri ile 21. yüzyıl becerilerini öğretme yeterlikleri arasında orta düzeyde pozitif yönlü ilişki tespit edilmiştir.

Etik Beyan

Araştırma için, Anadolu Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma ve Yayın Etiği Kurulundan 30.05.2023 tarih ve 526549 protokol nolu izin alınmıştır.

Proje Numarası

Anadolu Üniversitesi BAP: YTS-2023-1866

Kaynakça

  • AAbykanova, B., Kussainov, G., Tautenbayeva, A., Zheldybayeva, B., Kochshanova, G., & Shuakbayeva, R. (2024). Teaching the teachers: Technological proficiency and professional growth in rural education. Evolutionary Studies In Imaginative Culture, 8(1), 989–1003. https://doi.org/10.70082/esiculture.vi.931.
  • Acarbaş, S., & Karaman, K. (2024). Sınıf öğretmenlerinin mesleki adanmışlık ve tükenmişliklerinin sınıf yönetimi becerilerine etkisi. Öğretmen Eğitimi ve Öğretim, 5(2), 77-93. https://doi.org/10.55661/jnate.1537813.
  • Achieng, C., Ogola, M., & Muchanje, P. (2024). Development of digital literacy skills among learners in public primary schools in Homabay county, Kenya. East African Journal of Education Studies, 7(1), 293-303. https://doi.org/10.37284/eajes.7.1.1774.
  • Adamson, F., & Darling-Hammond, L. (2015). Policy pathways for twenty-first century skills. P. Griffin & E. Care (Ed.), Assessment and teaching of 21st century skills: Methods and aproach (ss.293-310) içinde. Springer.
  • Alzahrani, M. A., & Nor, F. M. (2022). Professional development and EFL teachers’ practices in activating learners’ acquisition of 21st century skills. Problems of Education in the 21st Century, 80(5), 652-678. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=1073856.
  • Anagün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z., & Yaşar, S. (2016). Öğretmen adaylarına yönelik 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 160-175. https://dergipark.org.tr/tr/pub/pauefd/issue/33883/375190.
  • Ayan, C. (2022). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerine yönelik yeterlik algılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. International Academic Social Resources Journal, 7(34), 222-229. http://dx.doi.org/10.29228/ASRJOURNAL.57743.
  • Babu, B., & Charles, M. A. A. (2024). Impact of life skill development program to improve teaching skills of teacher trainees. Edelweiss Applied Science and Technology, 8(6), 5551–5561. https://doi.org/10.55214/25768484.v8i6.3229.
  • Birru, Y. (2024). The integration of 21st-century skills into the higher education curriculum: Practices and perspectives systematic review. Teacher Education and Curriculum Studies, 9(3), 60-68. https://doi.org/10.11648/j.tecs.20240903.12.
  • Bolat, Y., & Balaman, F. (2017). Yaşam becerileri ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(4), 22-39. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/336258. Bozan, M. A., & Anagün, S. Ş. (2019). Sınıf öğretmenlerinin STEM odaklı mesleki gelişim süreçleri: Bir eylem araştırması. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 9(1), 279-313. https://doi.org/10.18039/ajesi.520851.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak-Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri (14.baskı). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (24. baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Calp, Ş., & Edis, A. (2020). Sınıf öğretmenlerinin yaşam becerileriyle ilgili bilgi ve deneyimleri. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 10(2), 549-565. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.748564.
  • Can, Ş., & Kaymakçı, G. (2015). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri. NWSA: E-Journal Of New World Sciences Academy, 10(2), 66-83. http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2015.10.2.1C0633.
  • Cansoy, R. (2018). Uluslararası çerçevelere göre 21.yüzyıl becerileri ve eğitim sisteminde kazandırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(4), 3112-3134. https://doi.org/10.15869/itobiad.494286.
  • Chaurasiya, N. (2018). Changing times: Need for pedagogical reforms to foster life skills. In M. L. Narzary (Ed.), Pedagogical Innovations in India: Reflections on Best Practices (pp.179–193). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-10-8521-5_10.
  • Cohen, J. (1988). Statistical Power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Lawrence Erlbaum Associates.
  • Cretu, D. (2017). Fostering 21st century skills for future teachers. E. Soare, & C. Langa (Eds.), Education facing contemporary world (pp.672-681) içinde. Future Academy. https://doi.org/10.15405/epsbs.2017.05.02.82.
  • Çolakkadıoğlu, O., & Çelik, C. (2016). The effect of decision-making skill training program on the decision-making styles of university students. Journal of Education and Practice, 7(28), 178-186. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1121907.pdf.
  • Danish, S., Forneris, T., Hodge, K., & Heke, I. (2004). Enhancing youth development through sport. World leisure journal, 46(3), 38-49. https://doi.org/10.1080/04419057.2004.9674365.
  • Dhanalakshmi, S. M. (2019). Perspectives on quality teacher education: A study on life skills among the B.Ed students. Journal of Emerging Technologies and Innovative Research, 6(3), 243-247. https://www.jetir.org/papers/JETIRDL06043.pdf.
  • Diener, M. L., & Diener McGavran, M. B. (2008). What makes people happy? A developmental approach to the literature on family relationships and well-being. M. Eid & R. Larson (Ed.), The science of subjective well-being (pp. 347–375) içinde. Guilford.
  • Faul, F., Erdfelder, E., Buchner, A., & Lang, A. G. (2009). Statistical power analyses using G*Power 3.1: Tests for correlation and regression analyses. Behavior Research Methods, 41(4), 1149–1160. https://doi.org/10.3758/BRM.41.4.1149.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (7th Ed.). McGraw-Hill.
  • Genç, M., & Genç, T. (2013). Öğretmenlerin mesleki gelişmeleri takip etme durumları: Fatih projesi örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 61-78. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1490571.
  • Granada, G. D., & Oco, R. M. (2024). Classroom management and teaching competencies of elementary teachers. International Journal of Multidisciplinary Research and Analysis, 7(3), 1276-1283. https://doi.org/10.47191/ijmra/v7-i03-50.
  • Griffin, P., McGaw, B., & Care, E. (Ed.). (2012). Assessment and teaching of 21stcentury skills (1st edition). Springer.
  • Gupta, S. (2021). Life skills of pre-service teachers: A comparative study. Research Inspiration, 6(II), 13–25. https://doi.org/10.53724/inspiration/v6n2.04.
  • Güçlü, O., Tophan, B., Özdemir, A., & Güçlü, K. (2022). Öğretmenlerin 21. yüzyıl becerileri öğretimine ilişkin öz-yeterlik algılarının incelenmesi. ESAR Journal, 3(1), 74-93. https://doi.org/10.5281/zenodo.13247981.
  • Gyaltshen, N., & Lethro, P. (2021). School based action research on implementation of life skill education for positive behaviour outcome. Journal of Education, Society and Behavioural Science. 34(11), 13-55. https://doi.org/10.9734/jesbs/2021/v34i1130365.
  • İlhan, E., Canbulat, T., & Hamurcu, H. (2023). Sınıf öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine yönelik yeterlilik algılarının incelenmesi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 17(46), 19-36. https://doi.org/10.29329/mjer.2023.640.2.
  • Jia, Y., Oh, Y. J., Sibuma, B., LaBanca, F., & Lorentson, M. (2016). Measuring twenty-first century skills: Development and validation of a scale for in service and pre-service teachers. Teacher Development, 20(2), 229-252. https://doi.org/10.1080/13664530.2016.1143870.
  • Karalı, Y., & Aydemır, H. (2020). Examining primary school teachers' 21st century teacher and learner skills. The Eurasia Proceedings of Educational and Social Sciences, 17, 50-56. https://dergipark.org.tr/en/pub/epess/issue/55381/759553.
  • Kıyasoğlu, E., & Çeviker-Ay, Ş. (2020). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğrenen ve öğreten becerilerini kullanma düzeylerine ilişkin görüşleri nelerdir? e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(3), 240-261. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.689976.
  • Kirbas, A. & Bulut, M. (2024). Examining the 21st century skills teaching levels of teacher candidates. International Journal of Technology in Education (IJTE), 7(3), 434-455. https://doi.org/10.46328/ijte.800.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling (3rd Edition). The Guilford Press.
  • Korkmaz, Ç. (2019). Sınıf öğretmenlerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile yaşam ve 21. yüzyıl öğreten beceri düzeyleri arasındaki ilişki. (Tez No. 572495) [Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Kozikoğlu, İ., & Özcanlı, N. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile mesleğe adanmışlıkları arasındaki ilişki. Cumhuriyet International Journal of Education, 9(1), 270-290. http://cije.cumhuriyet.edu.tr/tr/download/article-file/1012726.
  • Kurtdede-Fidan, N., & Aydogdu, B. (2018). Life skills from the perspectives of classroom and science teachers. International Journal of Progressive Education, 14(1), 32-55. https://doi.org/10.29329/ijpe.2018.129.4.
  • Külekçi-Akyavuz, E. & Karakaş, A. (2020). Öğretmen adaylarının yaşam becerilerinin incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 9(4), 1832-1851. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1498118.
  • Lee, O., Choi, E., Son, H., Jo, K., & Jung, H. (2020). Impacts of the teacher professional development program on students' perceptions of the learning climate and life skills Transfer. International Journal of Applied Sports Sciences, 32(2), 40-47. https://doi.org/10.24985/ijass.2020.32.2.40.
  • Mansoor, S., & Din, M. (2023). An analysis of single national curriculum of general science at primary level with the lens of 21st century skills. Pakistan Journal of Educational Research, 6(2), 413-428. https://doi.org/10.52337/pjer.v6i2.831.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2016). Türkiye yeterlilikler çerçevesi. https://www.tyc.gov.tr/sayfa/tarihce-i0bd96402-7e30-40b7-ac45-375233324bfd.html.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2024). Milli eğitim bakanlığı strateji geliştirme başkanlığı MEB istatistikleri. https://istatistik.meb.gov.tr/OgretmenSayisi/Index.
  • Nobre, L. C., & Freitas, L. (2021). Social skills and social anxiety in childhood and adolescence: a literature review. Psicologia: Teoria e Prática, 23(2), 13-27. https://pepsic.bvsalud.org/pdf/ptp/v23n2/v23n2a13.pdf.
  • Özer, A., & Kuloğlu, S. (2023). The relationship between primary school teachers’ perceptions of 21st century skills and their digital literacy levels. International Journal of Educational Administration and Policy Studies, 15(1), 173–183. http://dx.doi.org/10.52380/mojet.2023.11.3.429.
  • Özyurt, M. (2020). 21. yüzyıl becerileri öğretimi ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması: Geçerlik güvenirlik çalışması. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(30), 2568-2594. https://doi.org/10.26466/opus.725042.
  • Öztürk, B., & Bekçi, B., (2022). Development of scale of general proficiency perceptions of teaching profession for pre-service primary school teachers. Hacettepe University Journal Of Education, 37(2), 471-484. http://doi.org/10.16986/huje.2021066736.
  • Padmadewi, N., Artini, L., & Utami, L. P. R. A. (2020). Teacher readiness in promoting 21st century skills in teaching English as a foreign language at primary schools. SOSHUM: Jurnal Sosial dan Humaniora, 10(3), 271-283. https://doi.org/10.31940/soshum.v10i3.1976.
  • Pangaribuan, M. J., Purba, A., Sintaria, S., Sihole, I., & Sidabalok, R. F. E. A. (2022). Implementation of life skills-based education. Proceedings of the International Conference on Theology, Humanities, and Christian Education (ICONTHCE 2021). https://doi.org/10.2991/assehr.k.220702.057.
  • Partnership for 21st Century Skills (P21). (2009). Framework for 21st century learning. Tucson, AZ: Author. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED519462.pdf.
  • Prasetyo, I., Suryono, Y., & Gupta, S. (2021). The 21st century life skills-based education implementation at the non-formal education institution. Journal of Nonformal Education, 7(1), 1-7. https://pdfs.semanticscholar.org/ac68/7b63beb3daa86a1d63b8d935bb62afba83aa.pdf.
  • Pujiati, H. (2024). Integrating 21st century skills in curriculum and material development course. Stairs, 4(2), 147-156. https://doi.org/10.21009/stairs.4.2.6.
  • Ragas, I. M., Pontillas, P. V., & Comon, J. D. (2024). Skills and roles of teachers in 21st century teaching: Basis for professional development plan. European Modern Studies Journal, 8(4), 344-370. https://doi.org/10.59573/emsj.8(4).2024.15.
  • Rakhimov, B. K., Jabbоrоva, D. D., Khudayberdieva, D. B., Omonboev, B. I., Kurbanov, E. E., & Khayitov, S. T. (2023). Psychological fundamentals of formation of creative thinking of future teachers. Journal of Law and Sustainable Development, 11(12), 1-16. https://doi.org/10.55908/sdgs.v11i12.2704.
  • Razia, B. (2016). Life skill education: A missing component in teacher education programmes in India. Indian Journal of Applied Research, 6(5), 518-520. https://www.worldwidejournals.com/indian-journal-of-applied-research-(IJAR)/fileview/May_2016_1492149261__149.pdf.
  • Richardson, J. T. E. (2011). Eta squared and partial eta squared as measures of effect size in educational research. Educational Research Review, 6(2), 135-147. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2010.12.001.
  • Salian, P., & Kumar, A. (2023). The importance of life skills education. International Journal for Multidisciplinary Research, 5(5). https://doi.org/10.36948/ijfmr.2023.v05i05.7197.
  • Seferoğlu, S. (2001). Sınıf öğretmenlerinin kendi mesleki gelişimleriyle ilgili görüşleri beklentileri ve önerileri. Milli Eğitim Dergisi, (149), 12-18. https://yunus.hacettepe.edu.tr/~sadi/yayin/Seferoglu_MilliEgitim-2001-149_SinifOgretmenMeslekiGelisim.pdf.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen yeterlikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45. https://yunus.hacettepe.edu.tr/~sadi/yayin/Seferoglu_Ogretmen_Yeterlikleri_BAAE_2004-58.pdf.
  • Sharma, K. (2021). Inculcation and promotion of values through life skills education at the school level. MIER Journal of Educational Studies Trends and Practices, 11(1(a) SPL), 93–101. https://doi.org/10.52634/mier/2021/v11/i1(a)SPL/1948.
  • Sreekumar, V. N. (2016). Life skill education among adoloscents. International Journal of Development Research, 6(11), 10188-10191. https://www.journalijdr.com/sites/default/files/issue-pdf/6738.pdf.
  • Şimşek, A. (2012). Araştırma modelleri. A. Şimşek (Ed.), Sosyal bilimlerde araştırma modelleri (ss. 80-106.) içinde. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Şimşek, N. (2019). Yaşam becerileri eğitimi ölçeğinin geçerlik güvenirlik çalışması. Kastamonu Education Journal, 27(1), 261-270. https://doi.org/10.24106/kefdergi.52504.
  • Varghese, J., & Musthafa, M. N. M. A. (2021). Why the optimism misses? An analysis on the gaps and lags of teachers’ perceptions of 21st century skills. Shanlax International Journal of Education, 10(1), 68-75. https://doi.org/10.34293/education.v10i1.4322.
  • Walser, N. (2008). Teaching 21st century skills. Harvard Education Letter, 24(5), 1-3. https://www.siprep.org/uploaded/ProfessionalDevelopment/Readings/21stCenturySkills.pdf.
  • Walshe, G., Johnston, J., & Goos, M. (2020). Promoting 21st century skills through STEM integration: a comparative analysis of national curricula. University of Lincoln. https://hdl.handle.net/10779/lincoln.24381517.v2.
  • World Heath Organisation (1997). Life skills education for children and adolescents in schools: Introduction and guidelines to facilitate the development and implementation of life skills programmes. Geneva, Switzerland: WHO Programme on Mental Health. https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/63552/WHO_MNH_PSF_93.7A_Rev.2.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
  • Yamane, T. (1967). Statistics: An introductory analysis (2nd ed.). Harper and Row.
  • Yenel, K., & Selçuk, G. (2024). Investigation of prospective teachers’ 21st century skills competency perceptions based on various variables. Kastamonu Education Journal, 32(3), 506-515. https://doi.org/10.24106/kefdergi.1525403.
  • Yıldırım, G. (2021). Temel yaşam becerileri hakkında sınıf öğretmenlerinin görüşleri: Bilgi, ihtiyaç ve öncelikler. TEBD, 19(2), 1199-1222. https://doi.org/10.37217/tebd.937637.
  • Zelyurt, H., & İnce, F. G. (2018). The impact of peaceful life skills oriented education program on social adaptation and skills of preschool children. Universal Journal of Educational research, 6(7), 1519-1525. https://doi.org/10.13189/ujer.2018.060712.

Exploring The Relationship Between The Life Skills of Primary School Teachers and Their Competencies in The Teaching of 21st Century Skills.

Yıl 2025, , 58 - 85, 09.07.2025
https://doi.org/10.14582/zgefd.1619376

Öz

Teachers' life skills and their competencies in teaching are among the key factors influencing the quality of education and provided to students. In this context, this study aimed to examine the life skills of classroom teachers and their competencies to teach 21st century skills in relation to different variables. In addition, the relationship between teachers' life skills and their competencies to teach 21st century skills were analysed. The study was conducted employing the relational survey model. The study group consists of 417 classroom teachers working in primary schools in the provinces of Şanlıurfa and Eskişehir, Türkiye, selected through convenience sampling. Data were collected using the “Information Form”, “Life Skills Scale” and “21st Century Skills Teaching Scale”. In the analysis of the data, independent samples t-test, ANOVA and Pearson correlation calculations were employed. The results revealed that primary school teachers' life skills and their competencies in teaching 21st century skills showed significant differences in terms of gender, professional seniority, age, employment location and following professional developments. Furthermore, a moderate positive relationship was found between teachers' life skills and their competencies to teach 21st century skills.

Etik Beyan

For the research, permission was obtained from Anadolu University Social and Human Sciences Research and Publication Ethics Committee dated 30.05.2023 and protocol number 526549.

Proje Numarası

Anadolu Üniversitesi BAP: YTS-2023-1866

Kaynakça

  • AAbykanova, B., Kussainov, G., Tautenbayeva, A., Zheldybayeva, B., Kochshanova, G., & Shuakbayeva, R. (2024). Teaching the teachers: Technological proficiency and professional growth in rural education. Evolutionary Studies In Imaginative Culture, 8(1), 989–1003. https://doi.org/10.70082/esiculture.vi.931.
  • Acarbaş, S., & Karaman, K. (2024). Sınıf öğretmenlerinin mesleki adanmışlık ve tükenmişliklerinin sınıf yönetimi becerilerine etkisi. Öğretmen Eğitimi ve Öğretim, 5(2), 77-93. https://doi.org/10.55661/jnate.1537813.
  • Achieng, C., Ogola, M., & Muchanje, P. (2024). Development of digital literacy skills among learners in public primary schools in Homabay county, Kenya. East African Journal of Education Studies, 7(1), 293-303. https://doi.org/10.37284/eajes.7.1.1774.
  • Adamson, F., & Darling-Hammond, L. (2015). Policy pathways for twenty-first century skills. P. Griffin & E. Care (Ed.), Assessment and teaching of 21st century skills: Methods and aproach (ss.293-310) içinde. Springer.
  • Alzahrani, M. A., & Nor, F. M. (2022). Professional development and EFL teachers’ practices in activating learners’ acquisition of 21st century skills. Problems of Education in the 21st Century, 80(5), 652-678. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=1073856.
  • Anagün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z., & Yaşar, S. (2016). Öğretmen adaylarına yönelik 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 160-175. https://dergipark.org.tr/tr/pub/pauefd/issue/33883/375190.
  • Ayan, C. (2022). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerine yönelik yeterlik algılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. International Academic Social Resources Journal, 7(34), 222-229. http://dx.doi.org/10.29228/ASRJOURNAL.57743.
  • Babu, B., & Charles, M. A. A. (2024). Impact of life skill development program to improve teaching skills of teacher trainees. Edelweiss Applied Science and Technology, 8(6), 5551–5561. https://doi.org/10.55214/25768484.v8i6.3229.
  • Birru, Y. (2024). The integration of 21st-century skills into the higher education curriculum: Practices and perspectives systematic review. Teacher Education and Curriculum Studies, 9(3), 60-68. https://doi.org/10.11648/j.tecs.20240903.12.
  • Bolat, Y., & Balaman, F. (2017). Yaşam becerileri ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(4), 22-39. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/336258. Bozan, M. A., & Anagün, S. Ş. (2019). Sınıf öğretmenlerinin STEM odaklı mesleki gelişim süreçleri: Bir eylem araştırması. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 9(1), 279-313. https://doi.org/10.18039/ajesi.520851.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak-Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri (14.baskı). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (24. baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Calp, Ş., & Edis, A. (2020). Sınıf öğretmenlerinin yaşam becerileriyle ilgili bilgi ve deneyimleri. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 10(2), 549-565. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.748564.
  • Can, Ş., & Kaymakçı, G. (2015). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri. NWSA: E-Journal Of New World Sciences Academy, 10(2), 66-83. http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2015.10.2.1C0633.
  • Cansoy, R. (2018). Uluslararası çerçevelere göre 21.yüzyıl becerileri ve eğitim sisteminde kazandırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(4), 3112-3134. https://doi.org/10.15869/itobiad.494286.
  • Chaurasiya, N. (2018). Changing times: Need for pedagogical reforms to foster life skills. In M. L. Narzary (Ed.), Pedagogical Innovations in India: Reflections on Best Practices (pp.179–193). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-10-8521-5_10.
  • Cohen, J. (1988). Statistical Power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Lawrence Erlbaum Associates.
  • Cretu, D. (2017). Fostering 21st century skills for future teachers. E. Soare, & C. Langa (Eds.), Education facing contemporary world (pp.672-681) içinde. Future Academy. https://doi.org/10.15405/epsbs.2017.05.02.82.
  • Çolakkadıoğlu, O., & Çelik, C. (2016). The effect of decision-making skill training program on the decision-making styles of university students. Journal of Education and Practice, 7(28), 178-186. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1121907.pdf.
  • Danish, S., Forneris, T., Hodge, K., & Heke, I. (2004). Enhancing youth development through sport. World leisure journal, 46(3), 38-49. https://doi.org/10.1080/04419057.2004.9674365.
  • Dhanalakshmi, S. M. (2019). Perspectives on quality teacher education: A study on life skills among the B.Ed students. Journal of Emerging Technologies and Innovative Research, 6(3), 243-247. https://www.jetir.org/papers/JETIRDL06043.pdf.
  • Diener, M. L., & Diener McGavran, M. B. (2008). What makes people happy? A developmental approach to the literature on family relationships and well-being. M. Eid & R. Larson (Ed.), The science of subjective well-being (pp. 347–375) içinde. Guilford.
  • Faul, F., Erdfelder, E., Buchner, A., & Lang, A. G. (2009). Statistical power analyses using G*Power 3.1: Tests for correlation and regression analyses. Behavior Research Methods, 41(4), 1149–1160. https://doi.org/10.3758/BRM.41.4.1149.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (7th Ed.). McGraw-Hill.
  • Genç, M., & Genç, T. (2013). Öğretmenlerin mesleki gelişmeleri takip etme durumları: Fatih projesi örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 61-78. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1490571.
  • Granada, G. D., & Oco, R. M. (2024). Classroom management and teaching competencies of elementary teachers. International Journal of Multidisciplinary Research and Analysis, 7(3), 1276-1283. https://doi.org/10.47191/ijmra/v7-i03-50.
  • Griffin, P., McGaw, B., & Care, E. (Ed.). (2012). Assessment and teaching of 21stcentury skills (1st edition). Springer.
  • Gupta, S. (2021). Life skills of pre-service teachers: A comparative study. Research Inspiration, 6(II), 13–25. https://doi.org/10.53724/inspiration/v6n2.04.
  • Güçlü, O., Tophan, B., Özdemir, A., & Güçlü, K. (2022). Öğretmenlerin 21. yüzyıl becerileri öğretimine ilişkin öz-yeterlik algılarının incelenmesi. ESAR Journal, 3(1), 74-93. https://doi.org/10.5281/zenodo.13247981.
  • Gyaltshen, N., & Lethro, P. (2021). School based action research on implementation of life skill education for positive behaviour outcome. Journal of Education, Society and Behavioural Science. 34(11), 13-55. https://doi.org/10.9734/jesbs/2021/v34i1130365.
  • İlhan, E., Canbulat, T., & Hamurcu, H. (2023). Sınıf öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine yönelik yeterlilik algılarının incelenmesi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 17(46), 19-36. https://doi.org/10.29329/mjer.2023.640.2.
  • Jia, Y., Oh, Y. J., Sibuma, B., LaBanca, F., & Lorentson, M. (2016). Measuring twenty-first century skills: Development and validation of a scale for in service and pre-service teachers. Teacher Development, 20(2), 229-252. https://doi.org/10.1080/13664530.2016.1143870.
  • Karalı, Y., & Aydemır, H. (2020). Examining primary school teachers' 21st century teacher and learner skills. The Eurasia Proceedings of Educational and Social Sciences, 17, 50-56. https://dergipark.org.tr/en/pub/epess/issue/55381/759553.
  • Kıyasoğlu, E., & Çeviker-Ay, Ş. (2020). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğrenen ve öğreten becerilerini kullanma düzeylerine ilişkin görüşleri nelerdir? e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(3), 240-261. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.689976.
  • Kirbas, A. & Bulut, M. (2024). Examining the 21st century skills teaching levels of teacher candidates. International Journal of Technology in Education (IJTE), 7(3), 434-455. https://doi.org/10.46328/ijte.800.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling (3rd Edition). The Guilford Press.
  • Korkmaz, Ç. (2019). Sınıf öğretmenlerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile yaşam ve 21. yüzyıl öğreten beceri düzeyleri arasındaki ilişki. (Tez No. 572495) [Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Kozikoğlu, İ., & Özcanlı, N. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile mesleğe adanmışlıkları arasındaki ilişki. Cumhuriyet International Journal of Education, 9(1), 270-290. http://cije.cumhuriyet.edu.tr/tr/download/article-file/1012726.
  • Kurtdede-Fidan, N., & Aydogdu, B. (2018). Life skills from the perspectives of classroom and science teachers. International Journal of Progressive Education, 14(1), 32-55. https://doi.org/10.29329/ijpe.2018.129.4.
  • Külekçi-Akyavuz, E. & Karakaş, A. (2020). Öğretmen adaylarının yaşam becerilerinin incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 9(4), 1832-1851. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1498118.
  • Lee, O., Choi, E., Son, H., Jo, K., & Jung, H. (2020). Impacts of the teacher professional development program on students' perceptions of the learning climate and life skills Transfer. International Journal of Applied Sports Sciences, 32(2), 40-47. https://doi.org/10.24985/ijass.2020.32.2.40.
  • Mansoor, S., & Din, M. (2023). An analysis of single national curriculum of general science at primary level with the lens of 21st century skills. Pakistan Journal of Educational Research, 6(2), 413-428. https://doi.org/10.52337/pjer.v6i2.831.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2016). Türkiye yeterlilikler çerçevesi. https://www.tyc.gov.tr/sayfa/tarihce-i0bd96402-7e30-40b7-ac45-375233324bfd.html.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2024). Milli eğitim bakanlığı strateji geliştirme başkanlığı MEB istatistikleri. https://istatistik.meb.gov.tr/OgretmenSayisi/Index.
  • Nobre, L. C., & Freitas, L. (2021). Social skills and social anxiety in childhood and adolescence: a literature review. Psicologia: Teoria e Prática, 23(2), 13-27. https://pepsic.bvsalud.org/pdf/ptp/v23n2/v23n2a13.pdf.
  • Özer, A., & Kuloğlu, S. (2023). The relationship between primary school teachers’ perceptions of 21st century skills and their digital literacy levels. International Journal of Educational Administration and Policy Studies, 15(1), 173–183. http://dx.doi.org/10.52380/mojet.2023.11.3.429.
  • Özyurt, M. (2020). 21. yüzyıl becerileri öğretimi ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması: Geçerlik güvenirlik çalışması. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(30), 2568-2594. https://doi.org/10.26466/opus.725042.
  • Öztürk, B., & Bekçi, B., (2022). Development of scale of general proficiency perceptions of teaching profession for pre-service primary school teachers. Hacettepe University Journal Of Education, 37(2), 471-484. http://doi.org/10.16986/huje.2021066736.
  • Padmadewi, N., Artini, L., & Utami, L. P. R. A. (2020). Teacher readiness in promoting 21st century skills in teaching English as a foreign language at primary schools. SOSHUM: Jurnal Sosial dan Humaniora, 10(3), 271-283. https://doi.org/10.31940/soshum.v10i3.1976.
  • Pangaribuan, M. J., Purba, A., Sintaria, S., Sihole, I., & Sidabalok, R. F. E. A. (2022). Implementation of life skills-based education. Proceedings of the International Conference on Theology, Humanities, and Christian Education (ICONTHCE 2021). https://doi.org/10.2991/assehr.k.220702.057.
  • Partnership for 21st Century Skills (P21). (2009). Framework for 21st century learning. Tucson, AZ: Author. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED519462.pdf.
  • Prasetyo, I., Suryono, Y., & Gupta, S. (2021). The 21st century life skills-based education implementation at the non-formal education institution. Journal of Nonformal Education, 7(1), 1-7. https://pdfs.semanticscholar.org/ac68/7b63beb3daa86a1d63b8d935bb62afba83aa.pdf.
  • Pujiati, H. (2024). Integrating 21st century skills in curriculum and material development course. Stairs, 4(2), 147-156. https://doi.org/10.21009/stairs.4.2.6.
  • Ragas, I. M., Pontillas, P. V., & Comon, J. D. (2024). Skills and roles of teachers in 21st century teaching: Basis for professional development plan. European Modern Studies Journal, 8(4), 344-370. https://doi.org/10.59573/emsj.8(4).2024.15.
  • Rakhimov, B. K., Jabbоrоva, D. D., Khudayberdieva, D. B., Omonboev, B. I., Kurbanov, E. E., & Khayitov, S. T. (2023). Psychological fundamentals of formation of creative thinking of future teachers. Journal of Law and Sustainable Development, 11(12), 1-16. https://doi.org/10.55908/sdgs.v11i12.2704.
  • Razia, B. (2016). Life skill education: A missing component in teacher education programmes in India. Indian Journal of Applied Research, 6(5), 518-520. https://www.worldwidejournals.com/indian-journal-of-applied-research-(IJAR)/fileview/May_2016_1492149261__149.pdf.
  • Richardson, J. T. E. (2011). Eta squared and partial eta squared as measures of effect size in educational research. Educational Research Review, 6(2), 135-147. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2010.12.001.
  • Salian, P., & Kumar, A. (2023). The importance of life skills education. International Journal for Multidisciplinary Research, 5(5). https://doi.org/10.36948/ijfmr.2023.v05i05.7197.
  • Seferoğlu, S. (2001). Sınıf öğretmenlerinin kendi mesleki gelişimleriyle ilgili görüşleri beklentileri ve önerileri. Milli Eğitim Dergisi, (149), 12-18. https://yunus.hacettepe.edu.tr/~sadi/yayin/Seferoglu_MilliEgitim-2001-149_SinifOgretmenMeslekiGelisim.pdf.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen yeterlikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45. https://yunus.hacettepe.edu.tr/~sadi/yayin/Seferoglu_Ogretmen_Yeterlikleri_BAAE_2004-58.pdf.
  • Sharma, K. (2021). Inculcation and promotion of values through life skills education at the school level. MIER Journal of Educational Studies Trends and Practices, 11(1(a) SPL), 93–101. https://doi.org/10.52634/mier/2021/v11/i1(a)SPL/1948.
  • Sreekumar, V. N. (2016). Life skill education among adoloscents. International Journal of Development Research, 6(11), 10188-10191. https://www.journalijdr.com/sites/default/files/issue-pdf/6738.pdf.
  • Şimşek, A. (2012). Araştırma modelleri. A. Şimşek (Ed.), Sosyal bilimlerde araştırma modelleri (ss. 80-106.) içinde. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Şimşek, N. (2019). Yaşam becerileri eğitimi ölçeğinin geçerlik güvenirlik çalışması. Kastamonu Education Journal, 27(1), 261-270. https://doi.org/10.24106/kefdergi.52504.
  • Varghese, J., & Musthafa, M. N. M. A. (2021). Why the optimism misses? An analysis on the gaps and lags of teachers’ perceptions of 21st century skills. Shanlax International Journal of Education, 10(1), 68-75. https://doi.org/10.34293/education.v10i1.4322.
  • Walser, N. (2008). Teaching 21st century skills. Harvard Education Letter, 24(5), 1-3. https://www.siprep.org/uploaded/ProfessionalDevelopment/Readings/21stCenturySkills.pdf.
  • Walshe, G., Johnston, J., & Goos, M. (2020). Promoting 21st century skills through STEM integration: a comparative analysis of national curricula. University of Lincoln. https://hdl.handle.net/10779/lincoln.24381517.v2.
  • World Heath Organisation (1997). Life skills education for children and adolescents in schools: Introduction and guidelines to facilitate the development and implementation of life skills programmes. Geneva, Switzerland: WHO Programme on Mental Health. https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/63552/WHO_MNH_PSF_93.7A_Rev.2.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
  • Yamane, T. (1967). Statistics: An introductory analysis (2nd ed.). Harper and Row.
  • Yenel, K., & Selçuk, G. (2024). Investigation of prospective teachers’ 21st century skills competency perceptions based on various variables. Kastamonu Education Journal, 32(3), 506-515. https://doi.org/10.24106/kefdergi.1525403.
  • Yıldırım, G. (2021). Temel yaşam becerileri hakkında sınıf öğretmenlerinin görüşleri: Bilgi, ihtiyaç ve öncelikler. TEBD, 19(2), 1199-1222. https://doi.org/10.37217/tebd.937637.
  • Zelyurt, H., & İnce, F. G. (2018). The impact of peaceful life skills oriented education program on social adaptation and skills of preschool children. Universal Journal of Educational research, 6(7), 1519-1525. https://doi.org/10.13189/ujer.2018.060712.
Toplam 72 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sınıf Eğitimi
Bölüm Research Article
Yazarlar

Şerife Belet Boyacı 0000-0002-6050-1718

Emrah Köseoğlu 0000-0001-9836-0490

Proje Numarası Anadolu Üniversitesi BAP: YTS-2023-1866
Yayımlanma Tarihi 9 Temmuz 2025
Gönderilme Tarihi 13 Ocak 2025
Kabul Tarihi 30 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025

Kaynak Göster

APA Belet Boyacı, Ş., & Köseoğlu, E. (2025). Sınıf Öğretmenlerinin Yaşam Becerileri ile 21. Yüzyıl Becerilerini Öğretme Yeterliklerinin İncelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(47), 58-85. https://doi.org/10.14582/zgefd.1619376

.