While self-audit in institutions involves the institutions assessing themselves and ensuring their own controls based on the criteria determined by the supervisory authority, self-assessment is an institutional development activity. It involves the regular collection of information, evaluation of functionality, and achievement of goals to support decision-making, learning, and development. In Türkiye, the audit guides prepared by the Board of Inspection of the Ministry of National Education provide criteria for self-audit in educational institutions. These guides also enable educational institutions to conduct self-assessment in areas where deficiencies or needs for improvement have been identified. In this study, the functionality of the Preschool Audit Guide is evaluated. The research designed as a case study, data were collected through a checklist that identifies the current status of the items in the Guide and semi-structured interview forms. The results obtained from the checklist indicate that certain aspects reported in the guide are inadequately implemented in the preschool institutions selected for the research sample, which include independent preschools as well as those affiliated with primary, middle, and high schools. According to the results obtained from the interview texts evaluated on the axes of self-audit and self-assessment, the inspection guide contributes to the management of school bureaucracy, internal and external control within the scope of self-audit, and to organizational empowerment and professionalization within the scope of self-assessment in the participating pre-school institutions.
Ethical approval for this research was obtained from the Ethics Committee for Social, Natural, and Engineering Sciences Research at Giresun University (dated 13.11.2023, document number E-50288587-050.05.04-2300007052)
Kurumlarda öz denetim, denetleyici makamca tespit edilmiş ölçütlerle kurumların kendisini denetlemesi ve kendi kontrollerini sağlaması iken; öz değerlendirme karar alma, öğrenme ve gelişimi desteklemek için kurumun kendisi tarafından başlatılan düzenli bilgi toplama, işlevselliği değerlendirme ve hedeflerine ulaşma ile gerçekleşen kurumsal gelişim faaliyetidir. Türkiye’de Millî Eğitim Bakanlığı Teftiş Kurulu Başkanlığınca hazırlanmış denetim rehberleri eğitim kurumlarına öz denetim için ölçütler sağlarken; rehber eşliğinde tespit edilen eksiklikler, geliştirilmeye gereksinim duyulan yönlerde kurumların öz değerlendirme yapabilmesini sağlamaktadır. Bu araştırmada Okul Öncesi Eğitim Kurumları Rehberlik ve Denetim Rehberi’nin işlevselliği değerlendirilmektedir. Durum çalışması olarak desenlenmiş araştırmada veriler ilgili rehberde yer alanların okullarda mevcut durumunu belirleyen kontrol listesi ve okul öncesi kurumlarda görevli yönetici ve öğretmenler için araştırmacılarca hazırlanmış yarı yapılandırılmış görüşme formları ile toplanmıştır. Elde edilen sonuçlar bağımsız, ilkokul, ortaokul ve liseye bağlı araştırma örneklemine seçilmiş okul öncesi kurumlarda, rehberde bildirilen bazı hususların eksik uygulandığını göstermektedir. Öz denetim ve öz değerlendirme eksenlerinde değerlendirilen görüşme metinlerinden elde edilen sonuçlara göre denetim rehberi araştırmaya katılan okul öncesi kurumlarda öz denetim kapsamında okul bürokrasisinin yönetimi ile iç ve dış kontrol, öz değerlendirme kapsamında ise örgütsel güçlenme ve profesyonelleşme için katkı sağlamaktadır.
Bu araştırma için Giresun Üniversitesi Sosyal Bilimler Fen ve Mühendislik Bilimleri Araştırmaları Etik Kurulundan (13.11.2023 tarih-E-50288587-050.05.04-2300007052 sayı no ile) etik izin alınmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Management |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | August 20, 2024 |
Acceptance Date | January 28, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 26 Issue: 1 |