Sürdürülebilirlik bilincine sosyal medyanın etkisi: İktisadi ve idari bilimler fakültesi öğrencileri üzerine bir çalışma
Year 2025,
Volume: 1 Issue: 1, 1 - 25, 01.07.2025
Erdi Petek
,
Sevgi Gönüllüoğlu
Abstract
Bu çalışmanın amacı, sosyal medyanın sürdürülebilirlik bilincine etkisini incelemektedir. Literatür taraması kapsamında sosyal medyanın sürdürülebilirlik bilincine etkisini inceleyen çalışmaya rastlanmamaktadır. Buna ek olarak sosyal medyanın etkileri üzerine yapılan birçok çalışma bulunmakla beraber sürdürülebilirlik bilinci üzerine yapılan çalışmaların genelde ilkokul ve lise düzeyindeki öğrenciler üzerinde yapılan çalışmaları kapsadığı ve daha büyük yaş grupları üzerinde yapılmadığı görülmüştür. Bu nedenle örneklem için daha büyük yaş gruplarından olan üniversite öğrencileri üzerinde çalışma yapılmasına karar verilmiştir. Araştırmanın evrenini Bilecik ilindeki Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nde öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. İlgili fakültedeki öğrencilerden 457 tanesine kolayda örneklem yöntemi ile ulaşılarak anket uygulanmış ve elde edilen anket verilerinden 419 tanesi kullanılmaya uygun bulunmuştur. SPSS 27 istatistik programı kullanılarak veriler analiz edilmiştir. Yapılan analizler neticesinde, sosyal medyanın sürdürülebilirlik bilincini istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif yönde etkilediği görülmüştür. Sosyal medyanın, sürdürülebilirlik bilincinin alt ölçeklerinden bilgi ve davranışı pozitif yönde ve anlamlı etkilediği, tutumu ise etkilemediği bulgusuna ulaşılmıştır.
Ethical Statement
Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Etik Kurul Komisyonu 26.05.2022 tarihli ve 9 sayılı toplantısının 2 nolu kararı
References
- Akar, E. (2011). Sosyal Medya Pazarlaması: Sosyal Web’te Pazarlama Stratejileri. Ankara: Efil Yayınevi.
- Aydın, S. ve Tufan F. (2018). “Sürdürülebilirlik Ve Yeşil Kavramları Bağlamında Y Kuşağının Satın Alma Davranışları”. Selçuk İletişim Dergisi, 11 (2), 397-420. Konya
- Bedir, A. (2016). Sosyal Medya Kullanımının Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarılarına Ve Tutumlarına Etkisi. Yükseklisans Tezi. Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum
- Bozkurt V. ve Bıçkı D. (2014). “Sürdürülebilir Kalkınma, Çevre Bilinci ve Değerler”. II. İktisat Çalıştayı.
- Bulunmaz, B. (2011). Otomotiv Sektöründe Sosyal Medyanın Kullanımı Ve Fiat Örneği. Global Media Journal: Turkish Edition, 2(3).
- Carr, C. T. ve Hayes, R. A. (2015). Social Media: Defining, Developing And Divining. Atlantic Journal of Communication, 23(1), 46-65.
- Çağlıyan, V., Işıklar, Z.E. ve Hassan, A. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Sayın Alma Davranışlarında Sosyal Medya Reklamlarının Etkisi: Selçuk Üniversitesi’nde Bir Araştırma. Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 11, 43-56.
- Çimen, H. ve Benzer, S. (2019). “ Fen Bilgisi ve Sınıf Öğretmen Adaylarının Sürdürülebilir Çevreye Yönelik Tutumlarının İncelenmesi”, İnsan ve İnsan Bilim Kültür Sanat ve Düşünce Dergisi, 21, 525-542, Ankara.
- Derman, İ. ve Senemoğlu, N. (2015). “Ortaöğretim 9 ve 12. Sınıf Öğrencilerinin Sürdürülebilir Çevre Bilinci Düzeyleri”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2, 61-82, Ankara.
- Deyirmenci, B. (2016). Üniversite Seçiminde Sosyal Medyanın Etkisi Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Ercan, S. (2019). Dijitalizm. İstanbul: Motto Yayınevi.
- Erol, G. ve Hassan, A. (2014). Gençlerin Sosyal Medya Kullanımı Ve Sosyal Medya Kullanımının Tatil Tercihlerine Etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(31), 804-812.
- George, D. ve Mallery, P. (2003), SPSS for Windows Step by Step: A Simple Quide and Reference, Boston: MA: Allyn & Bacon.
- Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: Felsefe-Yöntem- Analiz. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Hayta, A. B. (2013). A Study On The Of Effects Social Media On Young Consumers’ Buying Behaviours. European Journal of Research on Education, Special Issue: Human Resource Management, 65-74.
- Hazar, M. (2011). Sosyal Medya Bağımlılığı-Bir Alan Çalışması. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 32, 151-176.
- Işık, M. ve Kaptangil, İ. (2018). Akıllı Telefon Bağımlılığının Sosyal Medya Kullanımı ve Beş Faktör Kişilik Özelliği İle İlişkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerinden Bir Araştırma. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7 (2), İstanbul
- İpeklioğlu, G. (2021). “Çevresel Sürdürülebilirlik Bilincine Sahip Markalar İle Tüketici Tercihi Arasındaki İlişki”. Bahçeşehir Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
- Kalaycı, Şeref (2014), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri (6. Baskı), Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
- Kaya, F. ve Uğurhan, Y.Z.C. (2019). Otomobil Markalarının Çevre Dostu Paylaşımları: Küresel ve Yerel Sosyal Medya Karşılaştırması. Erciyes İletişim Dergisi, 6 (2), 1101-1120.
- Kırık, Ali, Murat. (2013). Gelişen Web Teknolojileri Ve Sosyal Medya Bağımlılığı, Sosyal Medya Araştırmaları 1, (Ed. Büyükaslan, Ali ve Kırık, Ali, Murat), Çizgi Kitabevi, Konya.
- Kim, W., Jeong, O. R., ve Lee, S. W. (2010). On social Web sites. Information Systems, 35(2), 215-236.
- Köseoğlu, Özgür (2006). Bilgi İletişim Teknolojilerinin Pazarlamaya Etkisi, Bilgi İletişim Teknolojileri ve yansımaları (Ed. Beril Akıncı Vural), Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
- Mavnacıoğlu, K. (2015). Kurumsal İletişimde Sosyal Medya Yönetimi, Kurumsal Blog Odaklı Bir Yaklaşım, İstanbul, Beta Basım Yayım.
- Oğuz, B. B. (2012). Sosyal Medya Dilinin Görüntüsel Gösterge Boyutu ve Bunun Dile Etkisi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume, 7/4, 1157-1166.
- Oklaz Çelikten, M. (2014). Sosyal Medyanın Etkisi-Kozmetik Ürünleri Satın Alınmasında Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Nuh Naci Yazgan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
- Özmen, A., Karakoç, M. ve Yeşildağ, E. (2020). “Sürdürülebilirlik Raporlaması: BİST Sürdürülebilirlik Endeksinde Yer Alan Şirketler Üzerine Bir Uygulama”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 63, 153-174, Kütahya.
- Safko, L. (2010). The Social Media Bible: Tactics, Tools And Strategies For Business Success. New Jersey, John Wiley and Sons.
- Sipahi, Beril & Yurtkoru, E. Serra & Çinko, Murat (2010), Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi, İstanbul: Beta Basım.
- Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z. ve Demir, M. (2013). İnternet ve Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Bir Uygulama. Selçuk İletişim Dergisi, 7 (4), 23-32.
- Sü Eröz, S. ve Doğdubay, M. (2012). Turistik Ürün Tercihinde Sosyal Medyanın Rolü ve Etik İliskisi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 27(1), 133-157.
- Yanık, A. (2016). Yeni Medya Nedir Ne Değildir. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(45), 898-910.
- Yüksel, Y. ve Yıldız, B. (2019). Sürdürülebilir Bilinç Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması. Erciyes Journal of Education, 3(1), 16-36, Kayseri.
- Yüksel, Y. (2019). “Sertifikasız Okullar İle Eko-Okullar Ve Yeşil Bayraklı Eko-Okulların Sürdürülebilirlik Bilinci Açısından Karşılaştırılması”. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 50-62, Diyarbakır.
- Yüksel, Y. ve Yıldız, B. (2019). Lise Öğrencilerinde Sürdürülebilirlik Bilinci. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4 (2), 222-243, Aksaray.
- https://bilecik.edu.tr/ogrenciisleri/Icerik/%C4%B0statistikler_cd0fd
The impact of social media on sustainability awareness: A study on students of the faculty of economics and administrative sciences
Year 2025,
Volume: 1 Issue: 1, 1 - 25, 01.07.2025
Erdi Petek
,
Sevgi Gönüllüoğlu
Abstract
The aim of this study is to examine the impact of social media on sustainability awareness. Within the scope of the literature review, there is no study examining the impact of social media on sustainability awareness. In addition, although there are many studies on the effects of social media, it has been observed that the studies on sustainability awareness generally include studies on primary and high school students and are not conducted on older age groups. For this reason, it was decided to conduct a study on university students from older age groups for the sample. The population of the study consists of students studying at Bilecik Şeyh Edebali University Faculty of Economics and Administrative Sciences in Bilecik province. A questionnaire was used as a data collection tool in the study. A questionnaire was applied to 457 of the students in the relevant faculty by reaching them with the convenience sampling method and 419 of the survey data obtained were found suitable for use. The data were analyzed using SPSS 27 statistical program. As a result of the analysis, it was seen that social media has a statistically significant and positive effect on sustainability awareness. It was found that social media positively and significantly affected knowledge and behavior, which are subscales of sustainability awareness, while it did not affect attitude.
Ethical Statement
The Ethics Committee of Bilecik Şeyh Edebali University, Decision No. 2 of the meeting number 9, dated 26 May 2022
References
- Akar, E. (2011). Sosyal Medya Pazarlaması: Sosyal Web’te Pazarlama Stratejileri. Ankara: Efil Yayınevi.
- Aydın, S. ve Tufan F. (2018). “Sürdürülebilirlik Ve Yeşil Kavramları Bağlamında Y Kuşağının Satın Alma Davranışları”. Selçuk İletişim Dergisi, 11 (2), 397-420. Konya
- Bedir, A. (2016). Sosyal Medya Kullanımının Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarılarına Ve Tutumlarına Etkisi. Yükseklisans Tezi. Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum
- Bozkurt V. ve Bıçkı D. (2014). “Sürdürülebilir Kalkınma, Çevre Bilinci ve Değerler”. II. İktisat Çalıştayı.
- Bulunmaz, B. (2011). Otomotiv Sektöründe Sosyal Medyanın Kullanımı Ve Fiat Örneği. Global Media Journal: Turkish Edition, 2(3).
- Carr, C. T. ve Hayes, R. A. (2015). Social Media: Defining, Developing And Divining. Atlantic Journal of Communication, 23(1), 46-65.
- Çağlıyan, V., Işıklar, Z.E. ve Hassan, A. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Sayın Alma Davranışlarında Sosyal Medya Reklamlarının Etkisi: Selçuk Üniversitesi’nde Bir Araştırma. Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 11, 43-56.
- Çimen, H. ve Benzer, S. (2019). “ Fen Bilgisi ve Sınıf Öğretmen Adaylarının Sürdürülebilir Çevreye Yönelik Tutumlarının İncelenmesi”, İnsan ve İnsan Bilim Kültür Sanat ve Düşünce Dergisi, 21, 525-542, Ankara.
- Derman, İ. ve Senemoğlu, N. (2015). “Ortaöğretim 9 ve 12. Sınıf Öğrencilerinin Sürdürülebilir Çevre Bilinci Düzeyleri”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2, 61-82, Ankara.
- Deyirmenci, B. (2016). Üniversite Seçiminde Sosyal Medyanın Etkisi Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Ercan, S. (2019). Dijitalizm. İstanbul: Motto Yayınevi.
- Erol, G. ve Hassan, A. (2014). Gençlerin Sosyal Medya Kullanımı Ve Sosyal Medya Kullanımının Tatil Tercihlerine Etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(31), 804-812.
- George, D. ve Mallery, P. (2003), SPSS for Windows Step by Step: A Simple Quide and Reference, Boston: MA: Allyn & Bacon.
- Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: Felsefe-Yöntem- Analiz. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Hayta, A. B. (2013). A Study On The Of Effects Social Media On Young Consumers’ Buying Behaviours. European Journal of Research on Education, Special Issue: Human Resource Management, 65-74.
- Hazar, M. (2011). Sosyal Medya Bağımlılığı-Bir Alan Çalışması. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 32, 151-176.
- Işık, M. ve Kaptangil, İ. (2018). Akıllı Telefon Bağımlılığının Sosyal Medya Kullanımı ve Beş Faktör Kişilik Özelliği İle İlişkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerinden Bir Araştırma. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7 (2), İstanbul
- İpeklioğlu, G. (2021). “Çevresel Sürdürülebilirlik Bilincine Sahip Markalar İle Tüketici Tercihi Arasındaki İlişki”. Bahçeşehir Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
- Kalaycı, Şeref (2014), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri (6. Baskı), Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
- Kaya, F. ve Uğurhan, Y.Z.C. (2019). Otomobil Markalarının Çevre Dostu Paylaşımları: Küresel ve Yerel Sosyal Medya Karşılaştırması. Erciyes İletişim Dergisi, 6 (2), 1101-1120.
- Kırık, Ali, Murat. (2013). Gelişen Web Teknolojileri Ve Sosyal Medya Bağımlılığı, Sosyal Medya Araştırmaları 1, (Ed. Büyükaslan, Ali ve Kırık, Ali, Murat), Çizgi Kitabevi, Konya.
- Kim, W., Jeong, O. R., ve Lee, S. W. (2010). On social Web sites. Information Systems, 35(2), 215-236.
- Köseoğlu, Özgür (2006). Bilgi İletişim Teknolojilerinin Pazarlamaya Etkisi, Bilgi İletişim Teknolojileri ve yansımaları (Ed. Beril Akıncı Vural), Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
- Mavnacıoğlu, K. (2015). Kurumsal İletişimde Sosyal Medya Yönetimi, Kurumsal Blog Odaklı Bir Yaklaşım, İstanbul, Beta Basım Yayım.
- Oğuz, B. B. (2012). Sosyal Medya Dilinin Görüntüsel Gösterge Boyutu ve Bunun Dile Etkisi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume, 7/4, 1157-1166.
- Oklaz Çelikten, M. (2014). Sosyal Medyanın Etkisi-Kozmetik Ürünleri Satın Alınmasında Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Nuh Naci Yazgan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
- Özmen, A., Karakoç, M. ve Yeşildağ, E. (2020). “Sürdürülebilirlik Raporlaması: BİST Sürdürülebilirlik Endeksinde Yer Alan Şirketler Üzerine Bir Uygulama”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 63, 153-174, Kütahya.
- Safko, L. (2010). The Social Media Bible: Tactics, Tools And Strategies For Business Success. New Jersey, John Wiley and Sons.
- Sipahi, Beril & Yurtkoru, E. Serra & Çinko, Murat (2010), Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi, İstanbul: Beta Basım.
- Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z. ve Demir, M. (2013). İnternet ve Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Bir Uygulama. Selçuk İletişim Dergisi, 7 (4), 23-32.
- Sü Eröz, S. ve Doğdubay, M. (2012). Turistik Ürün Tercihinde Sosyal Medyanın Rolü ve Etik İliskisi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 27(1), 133-157.
- Yanık, A. (2016). Yeni Medya Nedir Ne Değildir. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(45), 898-910.
- Yüksel, Y. ve Yıldız, B. (2019). Sürdürülebilir Bilinç Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması. Erciyes Journal of Education, 3(1), 16-36, Kayseri.
- Yüksel, Y. (2019). “Sertifikasız Okullar İle Eko-Okullar Ve Yeşil Bayraklı Eko-Okulların Sürdürülebilirlik Bilinci Açısından Karşılaştırılması”. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 50-62, Diyarbakır.
- Yüksel, Y. ve Yıldız, B. (2019). Lise Öğrencilerinde Sürdürülebilirlik Bilinci. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4 (2), 222-243, Aksaray.
- https://bilecik.edu.tr/ogrenciisleri/Icerik/%C4%B0statistikler_cd0fd