BibTex RIS Cite

3+1 Eğitim Modelinden Beklentiler: Banaz Meslek Yüksekokulu Örneği*

Year 2016, Volume: 6 Issue: 1, 22 - 27, 01.04.2016

Abstract

Bu araştırma Banaz Meslek Yüksekokulu'nda 2012-2013 eğitim-öğretim yılında ilk kez "İşletme Yönetimi" programında, 2014-2015 eğitim-öğretim yılında da "Turizm ve Otel İşletmeciliği, Kimya ve Kimyasal İşleme Teknolojileri, Mobilya ve Dekorasyon" programlarında uygulanmaya başlayan 3+1 eğitim modelinin öncesinde öğrencilerin programdan beklentilerini ortaya koymak amacıyla tanımlayıcı bir çalışma olarak yapılmıştır. Araştırmanın evrenini 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Banaz Meslek Yüksekokulu'nda 3+1 eğitim modeline göre eğitim veren söz konusu programlara kayıtlı 115 öğrenci oluşturmaktadır. Evren, ulaşılabilir nitelikte ve büyüklükte olduğu için gönüllü örnekleme yöntemi kullanılmış ve 90 öğrenciden dönüt alınmıştır. Anketlerden elde edilen verilerin analizinde SPSS (Statistical Package of Social Sciences) kullanılmıştır. Anket çalışması sonucunda örneklem kapsamındaki öğrencilerin eğitim aldıkları programlarını ilk sıralarda tercih etmiş olmalarına rağmen, önemli bir çoğunluğunun tercihlerini yaparlarken programlarındaki 3+1 eğitim modelinden habersiz olarak programlarını seçtiği belirlenmiştir. Ancak bu model hakkında bilgi sahibi olan öğrencilerde mezuniyet sonrasında uygulanan bu modelle sektörde daha başarılı olacakları inancı tespit edilmiştir.

References

  • Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2007). Sosyal bi- limlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı (5. baskı). Sakarya: Sakar- ya Yayıncılık.
  • Anafarta, A. (2014). İstatistiki uygulamalar ders notu. Antalya: Akdeniz Üni- versitesi, Turizm Fakültesi Bilgisayar Laboratuvarı.
  • Arman, A. ve Şahin, T. (2013). Anadolu Otelcilik ve Turizm Meslek Lisesi öğrencilerinin stajlarında işletmelerden beklentileri: Mengen Aşçılar Anadolu Otelcilik ve Turizm Meslek Lisesi örneği. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 13–24.
  • Daşçı, P., Baştan, A., Ateş, G. ve Eryıldız, H. (2010). Kuyumculuk ve takı ta- sarımı programı öğrencilerinin okuldan beklentileri ve mesleki geleceklerinin değerlendirilmesi, MYO-ÖS 2010 - Ulusal Meslek Yüksekokulları Öğ- renci Sempozyumu, 21–22 Ekim 2010, Düzce.
  • Duman, T., Tepeci M. ve Unur K. (2006). Mersin’de yükseköğretim ve or- ta öğretim düzeyinde turizm eğitimi almakta olan öğrencilerin sektörün çalışma koşullarını algılamaları ve sektörde çalışma isteklerinin karşılaş- tırmalı analizi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 17(1), 51–69.
  • Emir, O., Arslan, S. ve Kılıçkaya, Ş. (2008). Turizm işletmeciliği ve otelci- lik programı öğrencilerinin staj uygulamaları hakkındaki görüşlerinin değerlendirilmesi: Afyon Kocatepe Üniversitesi örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 10(2), 273–291.
  • Getz, D. (1994). Students' work experiences, perceptions and attitudes to- wards careers in hospitality and tourism: A longitudinal case study in Spey Valley, Scotland. International Journay of Hospitality Management, 13(1), 25–37.
  • Kazu, Y. ve Özdemir, O. (2004). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin beklentile- ri (beklenti profili): Fırat Üniversitesi örneği. XIII. Ulusal Eğitim Bilimle- ri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004 İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Kırlı, T. (2006). Anadolu otelcilik ve turizm meslek liselerinde uygulanmakta olan meslek stajlarının öğrenci beklentilerini karşılama düzeyine yönelik bir araştır- ma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilim- leri Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Eğitimi Anabilim Dalı, Ankara.
  • Kızılırmak, İ. (2000). Meslek yüksekokulları turizm ve otelcilik programlarının turizm sektörünün beklentileri doğrultusunda değerlendirilmesi. 26.03.2016 tarihinde <http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_ Dergisi/147/kizilirmak.htm> adresinden erişildi.
  • Meslek Yüksekokulları 3+1 Uygulamalı Eğitim Modeli Broşürü (2015). 25.01.2015 tarihinde <http://www.meyok.sakarya.edu.tr/tr/i/1807/3-1- uygulamali-egitim-modeli> adresinden erişildi.
  • Morkoç, D. K. ve Doğan, M. (2014). Meslek Yüksekokulu mezunu çalışan- ların mesleki eğitime yönelik görüşleri: Çanakkale Onsekiz Mart Üni- versitesi örneği. Electronic Journal of Vocational Colleges, 4(4), 112–121.
  • Özsayar, B. (2008). Meslek lisesi öğrencilerinin yaptıkları stajların mesleki geli- şimlerine etkileri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Beykent Üniversi- tesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Yönetimi Anabilim Dalı, Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı, İstanbul.
  • Pavesic, D. V., and Brymer, R. A. (1990). Job satisfaction: What’s happe- ning to the young managers? The Cornell Hotel and Restaurant Adminis- tration Quarterly, 30(4), 90–96.
  • Sarıbıyık, M. (2013). Meslek yüksekokullarında nitelikli işgücü yetiştirmek için 3+1 eğitim modeli. Academic Platform Journal of Engineering and Sci- ence, 1(1), 39–41.
  • Sipahi, B., Yurtkoru, B. S. ve Çinko, M. (2010). Sosyal bilimlerde SPSS’le ve- ri analizi (3. baskı). İstanbul: Beta Basım.
  • Soyer, F. ve Can, Y. (2007). İş tatmini ile mesleki beklenti ve mesleki des- tek algılaması arasındaki ilişki: beden eğitimi öğretmenleri üzerinde bir araştırma. TSA (Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi), 11(3), 23–36.
  • TDK (Türk Dil Kurumu) (2015). İş. 15.04.2015 tarihinde <http://www. tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS. 552e17fd4cb6d4.04501242> adresinden erişildi.
  • TDK (Türk Dil Kurumu) (2015). Meslek. 15.04.2015 tarihinde <http:// www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK. GTS.552e17f238df15.91695220> adresinden erişildi.
  • Titrek, O., Kocaman, N., Ateşoğlu, G. Ö. ve Göktekin, M. (2013). 3+1 Eği- tim Modeli’nin öğrenci üzerindeki etkililiği. VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildiriler Kitabı II, s. 98–103. Sakarya: Sakarya Üniversi- tesi Yayınları.
  • Tuncer, M. (2011). Yükseköğretim gençliğinin gelecek beklentileri üzerine bir araştırma. Turkish Studies, 6(2), 935–948.

Expectations from the 3+1 training model: Banaz Vocational School case

Year 2016, Volume: 6 Issue: 1, 22 - 27, 01.04.2016

Abstract

This study was planned as a descriptive study to determine the expectations of the students in Banaz Vocational School of Higher Education from "3+1 training model" before starting the training, which has initially been introduced during the 2012-2013 season on Business Management Programme, Tourism and Hotel Management Programme, Chemistry and Chemical Processing Technology Programme and Furniture and Decoration Programme. The population of the study was 115 students included in the 3+1 training model of these programmes. Out of 115 students, 90 of them participated in the study. Collected data was analyzed with SPSS which is statistical analysis software. In conclusion most of the students don't know any information about 3+1 training model despite their first order of preference. But after the students had information about the model, determined that the students believed that they will be more successful in the industry after graduation.

References

  • Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2007). Sosyal bi- limlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı (5. baskı). Sakarya: Sakar- ya Yayıncılık.
  • Anafarta, A. (2014). İstatistiki uygulamalar ders notu. Antalya: Akdeniz Üni- versitesi, Turizm Fakültesi Bilgisayar Laboratuvarı.
  • Arman, A. ve Şahin, T. (2013). Anadolu Otelcilik ve Turizm Meslek Lisesi öğrencilerinin stajlarında işletmelerden beklentileri: Mengen Aşçılar Anadolu Otelcilik ve Turizm Meslek Lisesi örneği. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 13–24.
  • Daşçı, P., Baştan, A., Ateş, G. ve Eryıldız, H. (2010). Kuyumculuk ve takı ta- sarımı programı öğrencilerinin okuldan beklentileri ve mesleki geleceklerinin değerlendirilmesi, MYO-ÖS 2010 - Ulusal Meslek Yüksekokulları Öğ- renci Sempozyumu, 21–22 Ekim 2010, Düzce.
  • Duman, T., Tepeci M. ve Unur K. (2006). Mersin’de yükseköğretim ve or- ta öğretim düzeyinde turizm eğitimi almakta olan öğrencilerin sektörün çalışma koşullarını algılamaları ve sektörde çalışma isteklerinin karşılaş- tırmalı analizi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 17(1), 51–69.
  • Emir, O., Arslan, S. ve Kılıçkaya, Ş. (2008). Turizm işletmeciliği ve otelci- lik programı öğrencilerinin staj uygulamaları hakkındaki görüşlerinin değerlendirilmesi: Afyon Kocatepe Üniversitesi örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 10(2), 273–291.
  • Getz, D. (1994). Students' work experiences, perceptions and attitudes to- wards careers in hospitality and tourism: A longitudinal case study in Spey Valley, Scotland. International Journay of Hospitality Management, 13(1), 25–37.
  • Kazu, Y. ve Özdemir, O. (2004). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin beklentile- ri (beklenti profili): Fırat Üniversitesi örneği. XIII. Ulusal Eğitim Bilimle- ri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004 İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Kırlı, T. (2006). Anadolu otelcilik ve turizm meslek liselerinde uygulanmakta olan meslek stajlarının öğrenci beklentilerini karşılama düzeyine yönelik bir araştır- ma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilim- leri Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Eğitimi Anabilim Dalı, Ankara.
  • Kızılırmak, İ. (2000). Meslek yüksekokulları turizm ve otelcilik programlarının turizm sektörünün beklentileri doğrultusunda değerlendirilmesi. 26.03.2016 tarihinde <http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_ Dergisi/147/kizilirmak.htm> adresinden erişildi.
  • Meslek Yüksekokulları 3+1 Uygulamalı Eğitim Modeli Broşürü (2015). 25.01.2015 tarihinde <http://www.meyok.sakarya.edu.tr/tr/i/1807/3-1- uygulamali-egitim-modeli> adresinden erişildi.
  • Morkoç, D. K. ve Doğan, M. (2014). Meslek Yüksekokulu mezunu çalışan- ların mesleki eğitime yönelik görüşleri: Çanakkale Onsekiz Mart Üni- versitesi örneği. Electronic Journal of Vocational Colleges, 4(4), 112–121.
  • Özsayar, B. (2008). Meslek lisesi öğrencilerinin yaptıkları stajların mesleki geli- şimlerine etkileri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Beykent Üniversi- tesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Yönetimi Anabilim Dalı, Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı, İstanbul.
  • Pavesic, D. V., and Brymer, R. A. (1990). Job satisfaction: What’s happe- ning to the young managers? The Cornell Hotel and Restaurant Adminis- tration Quarterly, 30(4), 90–96.
  • Sarıbıyık, M. (2013). Meslek yüksekokullarında nitelikli işgücü yetiştirmek için 3+1 eğitim modeli. Academic Platform Journal of Engineering and Sci- ence, 1(1), 39–41.
  • Sipahi, B., Yurtkoru, B. S. ve Çinko, M. (2010). Sosyal bilimlerde SPSS’le ve- ri analizi (3. baskı). İstanbul: Beta Basım.
  • Soyer, F. ve Can, Y. (2007). İş tatmini ile mesleki beklenti ve mesleki des- tek algılaması arasındaki ilişki: beden eğitimi öğretmenleri üzerinde bir araştırma. TSA (Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi), 11(3), 23–36.
  • TDK (Türk Dil Kurumu) (2015). İş. 15.04.2015 tarihinde <http://www. tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS. 552e17fd4cb6d4.04501242> adresinden erişildi.
  • TDK (Türk Dil Kurumu) (2015). Meslek. 15.04.2015 tarihinde <http:// www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK. GTS.552e17f238df15.91695220> adresinden erişildi.
  • Titrek, O., Kocaman, N., Ateşoğlu, G. Ö. ve Göktekin, M. (2013). 3+1 Eği- tim Modeli’nin öğrenci üzerindeki etkililiği. VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildiriler Kitabı II, s. 98–103. Sakarya: Sakarya Üniversi- tesi Yayınları.
  • Tuncer, M. (2011). Yükseköğretim gençliğinin gelecek beklentileri üzerine bir araştırma. Turkish Studies, 6(2), 935–948.
There are 21 citations in total.

Details

Other ID JA75HF84CS
Journal Section Original Empirical Research
Authors

Tuba Şahin Ören

Veli Erdinç Ören

Publication Date April 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Ören, T. Ş., & Ören, V. E. (2016). 3+1 Eğitim Modelinden Beklentiler: Banaz Meslek Yüksekokulu Örneği*. Yükseköğretim Dergisi, 6(1), 22-27.

TÜBA Higher Education Research / Review (TÜBA-HER) is indexed in ESCI, TR Dizin, EBSCO, and Google Scholar.

Publisher
34633
112 Vedat Dalokay Street, Çankaya , 06700 Ankara, Türkiye

3415434156  34153 34146 34148 34155 34157 3415834160

Yükseköğretim Dergisi / TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER) does not officially endorse the views expressed in the articles published in the journal, nor does it guarantee any product or service advertisements that may appear in the print or online versions. The scientific and legal responsibility for the published articles belongs solely to the authors.

Images, figures, tables, and other materials submitted with manuscripts must be original. If previously published, written permission from the copyright holder must be provided for reproduction in both print and online versions. Authors agree to transfer all publication rights to the Turkish Academy of Sciences (TÜBA), the publisher of the journal, upon acceptance of their manuscript for publication. Copyright of all published content (text and visual materials) belongs to the journal. No payment is made to the authors under the name of copyright or any other title, and no article processing charges are requested. However, the cost of reprints, if requested, is the responsibility of the authors.

In order to promote global open access to scientific knowledge and research, TÜBA allows all content published online (unless otherwise stated) to be freely used by readers, researchers, and institutions. Such use (including linking, downloading, distribution, printing, copying, or reproduction in any medium) is permitted under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) License, provided that the original work is properly cited, not modified, and not used for commercial purposes. For permission regarding commercial use, please contact the publisher.