1972 yılında Eskişehir'de doğdu. Lisansını ODTÜ Felsefe Bölümü'nden, Yüksek lisansını Bilkent Üniversitesi'nden ve Doktora derecesini de Johannes Gutenberg Üniversitesi Felsefe Bölümü'nden aldı. İlgi alanları Estetik, Sanat Felsefesi, Çağdaş Felsefe, Yapısalcılık, Post-Yapısalcılık, Film ve Performans Çalışmalarıdır. Bilkent, Kadir Has, Işık, Üsküdar ve Johannes Gutenberg Mainz Üniversitelerinde asistanlık ve öğretim üyeliği yapmıştır. 2018-2019 eğitim yılında Berlin Freie Üniversitesinde misafir hoca statüsünde "Critical Thinking" programında "Contemplating Image Today: The Critical Reading of Jacques Rancière’s, Georges Didi-Huberman and W.J.T. Mitchell’s Ideas on Image" başlıklı doktora sonrası araştırmasını tamamlamıştır. Yazarın “Performance and Performativity” başlıklı kitabı 2009 yılında PeterLang tarafından yayınlanmıştır. Kendisi halen Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Felsefe Bölümünde öğretim üyesi olarak çalışmaktadır.
Müzik eğitimine klasik gitar ile başlayan sanatçı, kompozisyon ve orkestra şefliği alanındaki lisans eğitimini Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi (MSGSÜ) Devlet Konservatuvarı'nda tamamlamıştır. "20. Yüzyıl Modernist Algılarının Çağdaş Türk Bestecileriyle Etkileşimi" başlıklı teziyle yüksek lisans, "Debussy'nin Orkestra Eserlerinde Tekrar Kavramı ve Bütün-Parça İlişkisi: Gelişimsel Çeşitlemeye Alternatif Bir Yaklaşım" adlı çalışmasıyla doktora derecesini almıştır. Bestecilik ve teori alanında Babür Tongur, İlhan Usmanbaş, Hasan Uçarsu ve Özkan Manav gibi önemli isimlerden; şeflik alanında ise Gürer Aykal, Peter Gülke ve Fahrettin Kerimov gibi usta şeflerden eğitim almıştır.MSGSÜ, Anadolu Üniversitesi ve Eskişehir Büyükşehir Belediyesi Senfoni Orkestrası gibi kurumlarda şeflik yapmış, her yıl çok sayıda koro, oda müziği topluluğu ve orkestra konseri yönetmiştir. Borusan'ın düzenlediği Akdeniz Çağdaş Müzik Günleri ve MSGSÜ'nün Sesin Yolculuğu gibi uluslararası festivallere katılarak genç bestecilerin eserlerinin prömiyerlerini gerçekleştirmiştir. Windsor'un Şen Kadınları, Gianni Schicchi, Bastien und Bastienne, Fauré'nin Requiem'i ve Xenakis'in Oresteia'sı gibi sahne projelerini uluslararası işbirlikleriyle yönetmiş; Hans Peter Kellner, Fabio Lombardo ve Spiros Sakkas gibi önemli Avrupalı müzisyenlerle çalışmıştır.10 yılı aşkın süredir çeşitli üniversitelerde müzik teorisi dersleri vermekte olan sanatçı, araştırma alanı olarak Debussy'nin müziği, Formal Fonksiyon Teorisi ve Müzik Göstergebilimi üzerine çalışmaktadır. Prof. William Caplin (McGill Üniversitesi) ile "Müzikal Beklenti, Biçimsel İşlevler ve Üslup: Romantik Dönemin Şafağında Yapısal Kurallar ve Sapmaların Etkileşimi" başlıklı 6 aylık bir projede yer almıştır. 3 kitap, 3 kitap bölümü ve çok sayıda makale yayınlamış; Cezayir, İspanya, Kanada, ABD ve İngiltere'de uluslararası konferanslarda bildiriler sunmuştur.Anadolu Üniversitesi'nde Kompozisyon ve Şeflik Bölümü'nün kuruluş sürecini yönetmiş, bölüm başkanlığı, yönetim kurulu üyeliği ve müdür yardımcılığı gibi idari görevler üstlenmiştir. Halen MSGSÜ Devlet Konservatuvarı Dekanı olarak görev yapmaktadır. Orkestra şefliği, müzik teorisi, bestecilik ve akademik yönetim alanlarında uluslararası düzeyde tanınan bir isimdir.
İstanbul Teknik Üniversitesi Müzikoloji Bölümü'nde öğretim üyesidir. Akademik ilgi alanları müzikoloji içerisinde müzik tarihi, tarihsel müzik teorisi, müzik analizi ve müzik bilişimi gibi alanları kapsayacak şekilde geniş bir yelpazeye yayılır. Araştırmalarıyla müzik ile onun entelektüel, bilişsel, sosyal ve estetik bağlamları arasındaki karmaşık ilişkileri incelemeyi hedefler. Özellikle, Antik Yunan ve Roma kaynaklarının müzik teorisi üzerindeki etkilerini ve bu etkilerin makam teorisine olası yansımalarını araştıran birçok makale yayımlamıştır. Ayrıca, Döngüsel Analiz Modeli, Zaman-Makam Analiz Modeli ve Makam Dönüşüm Modeli gibi makam müziği için çeşitli analitik modeller geliştirmiştir.
1972 yılında Ankara’da doğdu. Piyano ve teori çalışmalarına küçük yaşta İlhan Baran ile başladı. Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuvarındaki eğitiminin ilk yıllarında Tulga Cetiz, Oya Ünler Bayka ve Margit Olah ile piyano çalıştı; daha sonra eğitimine Güherdal Çakırsoy ile piyano, Ulvi Yücelen ile oda müziği, İlhan Baran ve İstemihan Taviloğlu ile teori çalışarak devam etti. 1992 yılında Anadolu Üniversitesi Devlet Konservatuvarına öğretim görevlisi olarak kabul edildi. Yüksek lisans ve sanatta yeterlik eğitimini Zöhrab Adıgüzelzade ile piyano, Alain Boeglin ve Yuri Abdullayev ile oda müziği, Sami Hatipoğlu ile teori çalışarak tamamladı. Strasbourg Konservatuvarı Eski Müzik Bölümü ihtisas programını Aline Zylberajch ile klavsen, Martin Gester ile oda müziği ve org, Francis Jacob ile sürekli bas, Patrick Blanc ile doğaçlama çalışarak onur derecesiyle bitirdi. Strasbourg'ta Musica festivali ve konservatuvarın Compositeurs en résidence programı kapsamında Luis de Pablo, Ramon Lazkano, Pascal Dusapin ve Kaija Saariaho ile çalıştı, konserler yaptı. Basmacıoğlu, Anadolu Üniversitesi Devlet Konservatuvarında klavsen, org, sürekli bas, deşifraj ve eşliğin yanı sıra Barok dönem müziği üstüne dersler de vermektedir. Erken dönem müziğine yoğunlaşan Eski Müzik Atölyesi bünyesinde çalışmalar ve konserler yapmaktadır.