Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının matematiğe yönelik meraklarını belirlemek ve çeşitli değişkenler açısından karşılaştırmaktır. Bu amaçla Türkiye’de Ege Bölgesinde bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde öğrenim gören ilköğretim matematik, ortaöğretim matematik, sınıf ve okul öncesi 1. ve 4. sınıf 298 öğretmen adayı ile ilişkisel araştırma modeli kullanılarak nicel bir araştırma yürütülmüştür. Çalışmada veriler matematiksel merak ölçeği ile elde edilmiştir. Öğretmen adaylarından anket yoluyla toplanan veriler, cinsiyet, okuduğu bölüm, sınıf düzeyi, mezun olunan lise okul türü ve genel not ortalaması bağlamında analiz edilmiştir. Analiz sonucunda güvenirlik çalışması için hesaplanan iç tutarlık katsayı (Cronbachalpha) değerinin α=.93 olduğu görülmüştür. Cinsiyet ve sınıf düzeyinin matematiksel merak üzerindeki etkisi incelenirken t testi; okunulan bölüm türü, mezun olunan okul türünün matematiksel merak üzerindeki etkisi incelenirken ANOVA; genel not ortalamasının matematiksel merak üzerindeki etkisi incelenirken korelasyon analizi yapılmıştır. Yapılan bu testler sonucu okunulan bölüm türüne göre anlamlı farklılık olduğu ve genel not ortalama puanları ile matematiksel merak puanları arasında düşük ilişki olduğu bulunmuştur. Diğer değişkenlere göre anlamlı farklılık bulunmamıştır. Bu araştırmanın, yalnızca dört bölüm arasındaki karşılaştırmaları kapsadığı göz önünde bulundurularak okunan bölümün matematiksel merak üzerindeki etkisini daha ayrıntılı bir şekilde incelemek için farklı bölümler arasında daha geniş çaplı kıyaslamalar içeren bir araştırma yapılabileceği düşünülmektedir.
Bu araştırma, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal ve Beşerî Bilimsel Araştırma ve Yayın Etik Kurulunun 29/11/2024 tarihli 2024/12 sayılı kararı ile alınan izinle yürütülmüştür.
The purpose of this study is to determine pre-service teachers' curiosity towards mathematics and to compare them in terms of various variables. For this purpose, a quantitative study was conducted using the relational research model with 298 pre-service elementary mathematics, secondary mathematics, primary mathematics, classroom and preschool 1st and 4th grade teachers studying at the faculty of education of a state university in the Aegean Region of Turkey. The data in the study were obtained with the mathematical curiosity scale. The data collected from pre-service teachers through the questionnaire were analyzed in terms of gender, department, grade level, type of high school graduated from, and GPA. As a result of the analysis, the internal consistency coefficient (Cronbachalpha) value calculated for the reliability study was α=.93. A t-test was used to examine the effect of gender and grade level on mathematical curiosity, and ANOVA was used to examine the effect of the type of department studied, type of school graduated from, and GPA on mathematical curiosity. As a result of these tests, a significant difference was found according to the type of department studied. No significant difference was found according to other variables. As a suggestion to this research, only comparisons between four chapters were made during this study. In order to examine the effect of the department on mathematical curiosity in a more detailed way, a study that includes more extensive comparisons between different departments can be conducted.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyal ve Beşeri Bilimler Eğitimi (Ekonomi, İşletme ve Yönetim Hariç) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 22 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 18 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 2 Sayı: 1 |
Sinop Üniversitesi Eğitim Fakültesi tarafından çıkartılan Sinop Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi dördüncü sayısı olan ARALIK 2025 için makale kabulüne başlamıştır. Makale süreçleri sadece Dergi Park sistemi üzerinden işletilecek olup Makale Gönder butonu üzerinden makale kabul edilecektir.
Açık Erişim Politikası: Bu dergi, araştırmaların kamuya ücretsiz olarak sunulmasının daha büyük bir küresel bilgi alışverişini desteklemesi ilkesiyle içeriğine anında açık erişim sağlar.
Open Access Policy: This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.